آموزش مفاهیم پایه

توکن حاکمیتی چیست؟

Governance Tokens یا توکن حاکمیتی چیست؟ چه نقشی در دنیای ارزهای دیجیتال دارند؟ توکن های حاکمیتی یکی از مفاهیم جدید دنیای کریپتو هستند که در سال‌های اخیر توانسته‌اند نقش مهمی در بازار پیدا کنند. صنعت دیفای یا امور مالی غیر متمرکز بدون توکن های حاکمیتی قادر به کار کردن نیست و یکی از دلایل اصلی جذب سرمایه گذاران به پروژه‌های DeFi همین توکن های حاکمیتی هستند. اطلاعات نشان می‌دهد که 5 توکن حاکمیتی برتر به طور مشترک دارای ارزش بازاری بیش از 50 میلیارد دلار هستند که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که توکن حاکمیتی چیست و چرا ارزشمند است، با نوبیتکس تا پایان این مقاله همراه باشید.

(پیشنهاد مطالعه: توکن چیست و انواع آن کدام است؟)

تعریف توکن حاکمیتی؛ اصلی و اساس دیفای!

Governance Tokens یا توکن حاکمیتی، ارزهای دیجیتالی هستند که برای دارندگان خود، حق رأی در پروژه‌های بلاکچین را فرآهم می‌کنند. به زبان ساده‌تر، توسعه دهندگان پروتکل‌های بلاکچین، خصوصاً DeFi، با ایجاد توکن های حاکمیتی، سرمایه گذاران را قادر می‌سازند تا در آینده پروتکل مورد نظر مشارکت داشته باشند. سرمایه گذارانی که توکن حاکمیتی را خریداری یا دریافت می‌کنند، می‌توانند در تصمیمات مهمی مرتبط با پروژه نقش داشته باشند و یا حتی سیستم حاکمیتی پروتکل را تغییر دهند. با صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس همراه باشید تا بیشتر با اهمیت توکن حاکمیتی در دیفای آشنا شویم.

کاربردهای توکن حاکمیتی چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد توکن حاکمیتی، فراهم کردن حق رأی برای سرمایه گذاران پروژه است. با اینکه اکثر توکن های دیفای از نوع حاکمیتی هستند و از آن‌ها برای تصمیم گیری‌های مهم و جهت دادن به مسیر پروژه استفاده می‌شود، اما این تنها کاربرد توکن حاکمیتی نیست. در حقیقت این ارزهای دیجیتال، علاوه بر امکان رأی دادن، امکاناتی مانند خرید سهام، ایجاد وام و پول درآوردن از راه yielf Farming را برای کاربران فراهم می‌کنند.

نقش توکن حاکمیتی؛ دموکراسی در ارزهای دیجیتال

بگذارید برای پاسخ دادن به سؤال توکن حاکمیتی چیست، کمی بیشتر با نقش این توکن ها در اکوسیستم دیفای آشنا شویم. با استفاده از توکن های حاکمیتی، همه افرادی که در اکوسیستم دیفای حضور دارند می‌توانند نقش مهمی در تعیین سرنوشت پروتکل داشته باشند و صدای خود را به گوش سایرین برسانند. از طرفی، توسعه دهندگان در هنگام اتخاذ تصمیمات مهم تنها نیستند. آن‌ها می‌توانند از طریق این توکن ها با اعضای جامعه دیفای در ارتباط باشند، مشکلات پروژه خود را پیدا کنند، تغییراتی که باید انجام شود را اولویت بندی کنند و در نهایت می‌توانند بفهمند که چگونه باید بودجه‌های خود را مدیریت کنند.

علاوه بر این، توکن های های حاکمیتی به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند در قراردادهای هوشمند تغییر ایجاد کنند. اگر یک گروه دفتر کل پروژه حمله کنند، بودجه‌ها را بدزدند یا هر فعالیت خرابکارانه دیگری انجام دهند، کاربران و توسعه دهندگان مجبور به ایجاد فورک و یک شبکه جدید نخواهند بود. با کمک توکن های حاکمیتی، کاربران و توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی تغییرات خرابکارانه ایجاد شده را به حالت اولیه برگردانند. تنها کاری که لازم است انجام شود یک رأی گیری سراسری است که به توسعه دهندگان اجازه انجام تغییرات ضروری را خواهد بود. همین نقش مهم باعث ارزشمند شدن توکن حاکمیتی می‌شود. اگر نگاهی به لیست قیمت ارزهای دیجیتال بیاندازیم متوجه می‌شویم بعضی از این توکن ها در مدت زمان کوتاهی تبدیل به ارزشمندترین ارزهای دیجیتال جهان شده‌اند.

اهمیت توکن حاکمیتی و نقش آن در تمرکززدایی

چرا توکن های حاکمیتی مهم هستند؟

دلیل اهمیت توکن های حاکمیتی در ماهیت آن نهفته است. این توکن ها منادی تمرکز زدایی نهایی هستند. تمرکز زدایی هدف نهایی ارزهای دیجیتال است. موضوعی که در سال‌های اولیه باعث شد تا قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم افزایش پیدا کند، غیر متمکرز بودن شبکه بلاکچین بود. اما تا قبل از دیفای این هدف به حد اعلای خود نزدیک نشده بود. با استفاده از توکن های حاکمیتی، نیاز به هیچ ماینینگ نیست و روند تصمیم گیری فقط به افرادی که به معنای واقعی کلمه در یک پلتفرم سرمایه گذار هستند محدود می‌شود. این سهامداران مانند سهامداران شرکت‌های حقوقی، از سود پلتفرم بهره مند می‌شوند. پلتفرم زمانی سود آور است که کل سهام داران به فکر پیشرفت آن باشند. توکن های حاکمیتی با تمرکز زدایی در شبکه، این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند تا با اتخاذ تصمیمات درست پروژه را به سوی موفقیت هدایت کنند و خود نیز از سود پیشرفت پروژه بهره مند شوند.

Yearn finance، نمونه ایده آل از توکن حاکمیتی

پروژه yearn finance می‌تواند نمونه خوبی از اهمیت توکن حاکمیتی باشد. توسعه دهندگان و سرمایه گذاران این پروژه به طور مرتب درباره به روزرسانی های آینده صحبت می‌کنند. آن‌ها چنان نگران آینده پروژه خود هستند که وقت خود را صرف اتخاذ بهترین تصمیم‌ها می‌کنند. این وفاداری به پروژه تنها از طریق توکن های حاکمیتی امکان پذیر است. موضوعی که باعث شد تا yearn finance در مدت کوتاهی به یکی از گران قیمت‌ترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شود. هرچند شاید این ارز دیجیتال به اندازه ترون و سایر ارزهای مشابه سریع و کاربردی نباشد اما به دلیل اینکه یک توکن حاکمیتی محسوب می‌شود و دارندگان آن می‌توانند در شبکه رأی دهند قیمت بسیار زیادی دارد.

توکن حاکمیتی (Governance Tokens) چه تفاوتی با توکن سودمند (Utility Token) دارند؟

توکن های سودمند و توکن حاکمیتی شباهت‌های زیادی با هم دارند به همین دلیل ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. توکن سودمند دارایی دیجیتالی است که برای تأمین مالی شبکه از طریق ارائه تضمین به خریداران خود برای استفاده از برخی از محصولات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. BNB (توکن Binance) یک مثال عالی از توکن سودمند است. از BNB برای پرداخت هزینه‌ها، رأی دادن به لیست جدید ارزهای دیجیتال و پرداخت بلیط به عنوان هزینه ورودی برای ویژگی‌هایی مانند Binance Launchpad استفاده می‌شود.

تا اینجا به نظر می‌رسد توکن حاکمیتی شباهت زیادی به توکن سودمند دارند. برای مثال اشاره کردیم که کاربران Binance با استفاده از BNB می‌توانند به لیست ارزهای دیجیتال رأی دهند، اما فراتر از آن واقعاً هیچ کاری نمی‌توان با این توکن ها انجام داد. در واقع توکن های سودمند فاقد قدرت حاکمیت هستند. کاربران با استفاده از این توکن ها نمی‌توانند در مورد سایر ویژگی‌های مهم یا تغییر حاکمیت Binance تصمیم گیری کنند.

توکن حاکمیتی بهتر است یا توکن سودمند؟

می‌توان گفت توکن حاکمیتی نسخه به روز رسانی شده توکن سودمنداست و به این ترتیب گزینه بهتری نیز محسوب می‌شود. از طرفی توکن های حاکمیتی می‌توانند جلوی سو استفاده نهنگ‌های بزرگ در شبکه را بگیرند. برای مثال قیمت لحظه ای دوج کوین تحت تأثیر توییت های ایلان ماسک قرار دارد و حتی ممکن است برای آینده آن تصمیم گیری کند. اما در yearn finance همه چیز تحت حکومت سهامداران قرار دارد.

مزایا و معایب توکن حاکمیتی؛ آشنایی با فرصت ها و خطرات

بررسی مزایا و معایب توکن حاکمیتی برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در پروژه‌های دیفای را دارند، اهمیت زیادی خواهد داشت. تا اینجا با بسیاری از مزایای توکن حاکمیتی آشنا شدیم، اما در مورد معایب آن صحبت نکردیم. در لیست زیر می‌توانیم مقایسه‌ای بین مزایا و معایب توکن حاکمیتی انجام دهیم. بررسی این موارد به ما نشان می‌دهد که چرا توکن های حاکمیتی با سابقه بسیار کمتر در بازار در مقایسه با قیمت لحظه ای لایت کوین ارزش بسیار بیشتری دارند.

مزایای توکن حاکمیتی

  • تمرکز زدایی: توکن حاکمیتی، قدرت تصمیم گیری را به همه سرمایه گذران می‌دهد.
  • ایجاد فرصت همکاری: رأی دادن نیاز به بحث کردن دارد و بحث کردن باب همکاری را باز می‌کند. اعضای انجمن دیفای از طریق توکن های حاکمیتی همکاری‌های بزرگی را شکل می‌دهند
  • وفاداری انجمن‌ها به پروژه‌ها: با استفاده از توکن حاکمیتی، انجمن‌ها به صورت فعالان با توسعه دهندگان همکاری می‌کنند و نقش داشتن در تصمیم گیری‌ها باعث افزایش وفاداری آن‌ها خواهد شد

معایب توکن حاکمیتی

  • تصمیمات خودخواهانه: رأی دادن همیشه به معنای اتخاذ بهترین تصمیم نیست. بعضی از افراد خودخواهانه تصمیم می‌گیرند و فقط به سود خود فکر می‌کنند. این موضوع منجر به بروز مشکلاتی برای پروژه‌ها می‌شود.
  • عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری: در صورت اتخاذ تصمیم اشتباه، کاربران همیشه اکثریت را مقصر می‌داند و هیچ کس پاسخگوی رأی اشتباه خود نخواهد بود.
  • خطر نهنگ‌ها: هرکس که توکن حاکمیتی بیشتری داشته باشد، نقش بیشتری در رأی گیری‌ها خواهد داشت. سرمایه گذاران توکن های حاکمیتی همیشه این خطر را احساس می‌کنند که یک نهنگ اکثریت را به دست آورد و با تصمیمات خودخواهانه باعث نابودی دموکراسی دیفای شود.

توکن حاکمیتی و آینده درخشان پروژه‌های دیفای

در این مقاله سعی کردیم به سؤال توکن حاکمیتی چیست پاسخ دهیم. همچنین نقاط ضعف و قوت توکن حاکمیتی، تفاوت آن با توکن های سودمند مانند binance و اهمیت آن در پروژه‌های دیفای را بررسی کردیم. توکن های حاکمیتی ستون اصلی پروژه‌های دیفای هستند و بدون آن‌ها اکثر پروژه‌های دیفای موفق امروزی وجود نداشتند. با توجه به پیشرفت‌های سال‌های اخیر پروژه‌های دیفای و مزایایی که استفاده از توکن حاکمیتی در این پروژه‌ها ایجاد می‌کند، انتظار می‌رود در آینده DeFi بتواند سهم بزرگتری از بازار را به دست آورد. شما می‌توانید در وبلاگ نوبیتکس اطلاعات بیشتری در مورد پروژه‌های دیفای به دست آورید و با ورود به بازار نوبیتکس به خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود مشغول شوید.

نوشته های مشابه