تحلیل ارز‌های دیجیتال

تحلیل آنچین on chain؛ هفته چهارم شهریور ۱۴۰۱

در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار کریپتو را پشت سر گذاشتیم. ارتقای اتریوم از شبکه pow به pos موفقیت‌آمیز بود تا خیال سرمایه‌گذاران از این بابت آسوده شود. این اتفاق بر اساس نظرات بسیاری از کارشناسان اهمیت مشابهی با رویداد هاوینگ بیت‌کوین داشت. اگر شرایط اقتصاد کلان به شیوه‌ دیگری بود، اتریوم می‌توانست روند صعودی را در پیش بگیرد

Percent Supply in Profit

زمان خرید وقتیست که خون در خیابان‌ها جاریست، حتی اگر خون خودتان باشد!

بارون روثشیلد

زمان‌هایی که عموم افراد در سود هستند بدترین زمان برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام، کریپتو و.. است. در این مواقع که افراد تازه وارد شروع به خرید می‌کنند، معمولا بازار سقف‌های خود را تشکیل می‌دهد و برعکس زمانی که عموم مردم در حال غرق شدن هستند شما شروع به سرمایه‌گذاری کنید.

نمودار Percent Supply in Profit درصد بیت‌کوین‌های در سود را نشان می‌دهد. زمان‌هایی که این شاخص به بالای محدوده ۹۰ میرسد(بیش‌از ۹۰درصد بیت‌کوین‌‌ها در سود باشند) معمولا بازار سقف‌های قیمتی را تشکیل می‌دهد و محدوده‌های زیر ۵۰٪ جایی که بیش از نیمی از بازار در ضرر است، معمولا محدوده‌های کم‌ریسک نام برده می‌شود. حالا این شاخص به محدوده ۰.۴۹ رسیده، یعنی از هر دو بیت‌کوین یک بیت‌کوین در ضرر است. با این تفاسیر آیا مجدد شاهد تشکیل کف‌ قیمتی هستیم یا قیمت ریزش سنگین‌تری را تجربه خواهد کرد؟ باید منتظر واکنش بازار باقی ماند.

90D Coin Days Destroyed (CDD-90)

Coin Days Destroyed شاخصی است که به سکه هایی که برای مدت طولانی خرج نشده اند وزن بیشتری می‌دهد. افزایش این مقدار یعنی سکه‌های قدیمی درحال انتقال و کاهش CDD به معنای نگه‌داری و عدم جابه‌جایی سکه‌های قدیمی است.

سابقه نمودار به خوبی نشان می‌دهد که سکه‌های قدیمی در سقف‌های بازار جابه‌جا و در کف‌های بازار معمولا در کیف‌پول‌ها ثابت می‌ماند. حالا CDD(90) به محدوده‌ای رسیده که آخرین بار سال ۲۰۱۰ زمانی که بیت‌کوین تنها ۶سنت قیمت داشت، مشاهده شده است. روند کاهشی شاخص CDD در ماه گذشته افزایش پیدا کرده و این اتفاق نشان دهنده این است که دارندگان قدیمی تمایل کمتری به جابه‌جایی سکه‌های خود دارند.

Price Drawdown from ATH

در بازارهای نزولی، تحلیلگران همواره نگاه ویژه‌ای به سابقه‌ نمودار ارز موردنظرشان دارند؛ با اینکه نمی‌توان با قاطعیت از تکرار تاریخ سخن گفت، اما می‌توان با بررسی اتفاقات گذشته درس‌های معناداری از آن گرفت.

نمودار Price Drawdown from ATH که درصد کاهش قیمت از سقف قبلی را به تصویر می‌کشد، حالا یکی از حمایت‌های کلیدی خود یعنی محدوده ۷۰درصد را از دست داده است. با توجه به سابقه نمودار و از دست رفتن این حمایت، به نظر می‌رسد که شاهد افت ۸۰درصدی قیمت از سقف قبلی خود نیز باشیم. اگر بالاترین مقدار دوره قبلی را ۶۷۵۰۰دلار در نظر بگیریم و تاریخ تکرار شود، در آینده با منطقه ۱۳هزار دلاری روبرو خواهیم شد.

اقتصاد کلان

سرانجام هفته‌ای که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم فرا رسید؛ هفته‌ای که می‌تواند افق پیش‌روی بازارهای مالی را تا حد مناسبی روشن کند. روز چهارشنبه مصادف با ۲۱ سپتامبر، فدرال رزرو به تعیین نرخ بهره می‌پردازد؛ تحلیلگران بر این باورند که با توجه به آخرین گزارش CPI افزایش ۷۵واحدی نرخ بهره قطعی است و اما و اگرها بر سر افزایش ۱۰۰واحدی و تشدید فشار بر بازارهای مالی است. اگر فدرال رزرو تصمیم به افزایش ۱۰۰ واحدی بگیرد، بزرگترین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ۴۰ سال گذشته رخ داده است. این اتفاق به احتمال فراوان بازارهای مالی از جمله کریپتو را با سقوطی غیر قابل پیش‌بینی روبرو خواهد کرد.

جمع بندی

تاثیرات اقتصاد کلان بر روی بازار بر هیچ کس پوشیده نیست؛ از آنجا که در روزهای آینده فدرال رزرو در مورد افزایش بعدی نرخ بهره تصمیم می‌گیرد از این رو سرمایه‌گذاران نگرانی زیادی در رابطه با این روزهای بازار دارند. به هر ترتیب مسلم است که تصمیمات فدرال رزرو فراتر از احساسات را تحت تأثیر قرار خواهد داد و سرنوشت زمستان پیشرو را مشخص خواهد کرد.

 

 

نوشته های مشابه