آموزش سرمایه‌گذاری

چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودار است. سرمایه گذاران و تریدرهایی که قصد دارند به صورت حرفه‌ای تحلیل تکنیکال را آغاز کنند باید با چنگال اندروز، نحوه استفاده از آن و کاربردهای آن در تحلیل آشنا باشند. با استفاده از این ابزار ساده می‌توان با تشخیص کانال‌ها و نقاط مهم در نمودار در مورد وضعیت فعلی و آینده یک سهم یا ارز دیجیتال تصمیم گیری کرد. برای اینکه بدانید چنگال اندروز چیست پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه نوبیتکس باشید.

چنگال اندروز رسم شده

تعریف چنگال اندروز، استفاده از کانال‌ها در تحلیل تکنیکال

چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork)  یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن فرصت‌های سود آور و بهره بردن از نوسانات بازارهای مالی است. اولین بار آلن اچ اندروز از این ابزار استفاده کرد و به همین دلیل نام چنگال اندروز را برای آن انتخاب کرده‌اند. ساختار چنگال بسیار ساده است و از دو خط موازی به همراه یک خط میانی که در وسط این دو خط موازی قرار می‌گیرد تشکیل شده است. فاصله بین خطوطی که در کنار هم قرار دارند دو به دو با هم برابر است و به طور کلی سه کانال را تشکیل می‌دهند.

آلن اچ اندروز اعتقاد داشت خطوط روند کلاسیک نمی‌توانند اطلاعات کاملی از وضعیت یک سهم ارائه کنند. بنابراین خطوطی را در نظر گرفت که از نقاط بیشتری عبور می‌کنند و تماس بیشتری با قیمت دارند. دو خط کناری چنگال اندروز یک کانال اصلی ایجاد می‌کنند که نوسانات و واکنش‌های قیمتی در آن انجام می‌گیرد و این موضوع بررسی قیمت را ساده‌تر می‌کند. با استفاده از چنگال اندروز علاوه بر بررسی قیمت لحظه ای ارز دیجیتال می‌توان اطلاعات زیادی در مورد روند حرکتی قیمت، نقاط حساس و آینده آن به دست آورد.

نحوه رسم چنگال اندروز، چگونه از چنگال اندروز استفاده کنیم؟

برای رسم چنگال اندروز باید سه مرحله مهم را دنبال کنیم. ترسیم یک چنگال اندروز دقیق و کاربردی نیاز به تجربه، تمرین و تکرار دارد. با این حال اگر با اصول اولیه ترسیم چنگال اندروز آشنا باشید به مرور می‌توانید به مهارت کافی نیز دست پیدا کنید. نکته مهم این است که برای بالابردن اعتبار چنگال رسم شده باید تعداد و میزان برخوردها به سطوح آن را افزایش دهید. برای مثال زمانی که نمودار قیمت ترون را بررسی می‌کنید باید دقت داشته باشید که کانال چنگال اندروز در محدوده‌ای قرار بگیرد که قیمت با برخورد به سطوح چنگال بازگشت داشته باشد. در ادامه به بررسی سه مرحله رسم چنگال اندروز می‌پردازیم؟

انتخاب نقاط چنگال اندروز

مرحله اول، پیدا کردن روند و انتخاب سه نقطه اولیه

برای ترسیم چنگال اندروز ابتدا باید روند موجود در قیمت یک سهام یا ارز دیجیتال را شناسایی کنید. روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. سپس باید در روند سه نقطه مهم را مشخص کنید. این سه نقطه شامل دو نقطه کف قیمت و یک نقطه سقف در روند صعودی و یک کف و دو سقف در روند صعودی هستند. انتخاب نقاط نیز باید یکی درمیان انجام بگیرد. برای مثال در روند صعودی نقطه اول یک کف است. سپس باید یک سقف انتخاب شود و در نهایت کف دوم را پیدا کنید. این نقاط را به ترتیب با اعداد 1، 2 و 3 یا حروف A، B و C نام گذاری می‌کنند.

ترسیم خط میانی چنگال اندروز

مرحله دوم، ترسیم خط میانی در چنگال اندروز

بعد از پیدا کردن نقاط 1، 2 و 3 نوبت به پیدا کردن محل رسم خط میانی می‌رسد. برای اینکار بین نقطه 2 و 3 خط مستقیمی رسم می‌شود و سپس نقطه میانی بین این دو خط را مشخص می‌کنند. حالا باید از نقطه 1 یک خط مستقیم رسم کنید که از نقطه میانی که بین 2 و 3 تعیین کرده‌اید عبور کند. این خط در واقع خط میانی چنگال اندروز است.

ترسیم خطوط کناری چنگال اندروز

مرحله سوم، رسم خطوط جانبی چنگال اندروز

حالا که خط میانی رسم شده است نوبت به تکمیل چنگال با استفاده از خطوط کناری می‌رسد. برای اینکار کافی است تا از نقاط 2 و 3 یک خط موازی و هم فاصله با خط میانی رسم کنید. بعد از اینکار شکلی مانند یک چنگال تشکیل می‌شود. در این مرحله باید اعتبار چنگال خود را بررسی کنید. برای بررسی اعتبار چنگال اندروز کافی است تا نقاط برگشت قیمت را مشخص کنید. قیمت‌ها در پایین‌ترین نقطه باید به خط کناری پایینی برخورد کرده و بازگردند و در بالاترین نقطه نیز در برخورد با خط بالایی باید این اتفاق رخ دهد. هرچقدر تعداد این نقاط بازگشت قیمت بیشتر باشد اعتبار چنگال اندروز رسم شده نیز بیشتر است. در این میان تعدادی نقطه نیز در خط میانی وجود دارد که باید به آن‌ها نیز دقت داشته باشید.

رسم چنگال اندروز به کمک ابزارهای مختلف

ما سعی کردیم اصول اولیه استفاده از ابزار چنگال اندروز را آموزش دهیم تا با مفاهیم اصلی رسم آن آشنا شوید. اما در واقعیت نیاز نیست تا این کار را به صورت دستی انجام دهید. تقریباً همه صرافی‌های آنلاین معتبر از جمله صرافی نوبیتکس برای تحلیل ابزارهای آماده‌ای را ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با کمک ابزار رسم چنگال اندروز در صرافی‌ها یا سایت‌های تحلیل تکنیکال مانند تریدینگ ویو به راحتی چنگال خود را بسازید. اما دقت کنید که در استفاده از این ابزارها نیز پیدا کردن نقاط اولیه اهمیت زیادی دارد و باید از همان اصول اولیه ترسیم چنگال اندروز پیروی کنید.

اعبتار سنجی چنگال اندروز

ویژگی‌های چنگال اندروز معتبر

برای اینکه اعتبار چنگال ترسیم شده خود را تشخیص دهید باید ویژگی‌های زیر را بررسی کنید:

  • خط میانی آن بیشترین تعداد واکنش قیمت را در گذشته دارا باشد.
  • نقطه‌ی ۳ از لحاظ قیمتی حتماً باید بین دو نقطه‌ی اول و دوم باشد. در غیر این صورت، شکل ترسیمی یک کانال رگرسیونی روند بوده است.
  • شیب چنگال نباید بیش‌تر از ۶۰ درجه باشد. با استفاده از ابزار Trend Angle در پلتفرم تریدینگ ویو و ابزارهای مشابه سنجش زاویه‌ی روند، قادر به تأیید زاویه‌ی چنگال (زاویه‌ی خط میانی) خواهید بود. برای ترسیم این زاویه، نمودار قیمتی باید در حالت یک‌به‌یک باشد. برای یک‌به‌یک کردن در تریدینگ‌ویو می‌توانید از گزینه «auto» استفاده کنید.
  • چنگال تمام داده‎‌های قیمتی بین دو بازه‌ی شروع و پایان را شامل شود. به عبارتی داده‌های پرت و خارج از محدوده‌ی چنگال نداشته باشیم.

در تلاش‌های اولیه ممکن است همه این ویژگی‌ها را در چنگال خود مشاهده نکنید. بنابراین هیچگاه دست از تمرین و تکرار ترسیم چنگال اندروز دست برندارید. هرچقدر تعداد تمرین‌ها و تکرارها بیشتر باشد، مهارت شما در رسم چنگال اندروز نیز بیشتر خواهد شد.

اصول معامله با چنگال اندروز

تا اینجا با رسم چنگال اندروز آشنا شده‌ایم، حالا نوبت به آشنایی با اصول چنگال اندروز می‌رسد. شما می‌توانید از این اصول و قوانین در استراتژی‌های معاملاتی خود کمک بگیرید. تریدرهای مختلف اصول‌ها یا قوانین زیادی را برای چنگال اندروز بر اساس تجربه خود کشف کرده‌اند. با این حال مهم‌ترین اصول‌ها که در اکثر موارد جواب می‌دهند شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. قیمت در اکثر اوقات (۸۰ درصد مواقع) به سمت خط میانی چنگال حرکت کرده و آن را لمس می‌نماید. (مهم‌ترین اصل)
  2. قیمت در اکثر اوقات پس از رسیدن و لمس خط میانی تغییر جهت می‌دهد یا به عبارتی پیوت می‌سازد.
  3. گاهی اوقات قیمت تمایل به لمس چندباره‌ی خط میانی و نوسان در نزدیکی آن را دارد.
  4. هنگامی که قیمت موفق به لمس کردن خط میانی نشود (۲۰ درصد مواقع) و قبل از رسیدن به خط میانی تغییر جهت دهد، امکان حرکت سریع و پرقدرت قیمت تا نقطه‌ی ۳ وجود خواهد داشت.
  5. هنگامی که قیمت خط میانی را می‌شکند، به‌احتمال زیاد قبل از ادامه‌ی مسیر بار دیگر به این خط بازگشت (Pullback) خواهد کرد.

دقت کنید که این اصول همیشگی نیستند و احتمال خطا در آن‌ها وجود دارد بنابراین باید برای تصمیم گیری بر اساس آن‌ها دقت داشته باشید. همچنین هرچقدر اعتبار چنگال رسم شده بیشتر باشد، احتمال خطا در این اصول نیز کمتر می‌شود. قیمت‌های ارزهای دیجیتال مختلف از جمله قیمت بیت کوین کش را بررسی کنید و سعی کنید چنگال‌های متعددی را در بخش‌های مختلف نمودار رسم کنید. استفاده از چنگال اندروز توانایی شما در شناسایی روند قیمتی را نیز بهبود خواهد داد.

با کمک نوبیتکس و استفاده از چنگال اندروز به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوید

در بازارهای ارزهای دیجیتال، آشنایی با ابزارهای تحلیل تکنیکال به خصوص چنگال اندروز اهمیت زیادی دارد. با تمرین و تکرار می‌توانید در رسم چنگال اندروز مهارت بیشتری کسب کنید. در پنل صرافی آنلاین نوبیتکس قابلیت استفاده از این ابزار فراهم شده است و می‌توانید دقت خود در رسم چنگال‌های معتبر را افزایش دهید. تنها کاری که باید انجام دهید مراجعه به صفحه اصلی سایت نوبیتکس و ثبت نام در بزرگترین بازار ارز دیجیتال در ایران است.

نوشته های مشابه