آموزش استخراج

استخراج بیت کوین چیست؟ آموزش ماینینگ بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان بزرگترین ارز دیجیتال جهان توانسته است تحول عظیمی در فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌های پرداخت ایجاد کند. روزانه افراد زیادی مشغول خرید بیت کوین و افزایش دارایی خود هستند، اما این تنها راه به دست آوردن بیت کوین نیست. استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ (Mining) فرآیندی است که می‌توان از طریق آن بیت کوین‌های جدید به دست آورد.

البته استخراج بیت کوین فقط برای به دست آوردن بیت کوین جدید نیست و به امن نگه داشتن شبکه بیت کوین نیز کمک می‌کند، چرا که ماینرها رقابت سنگینی برای حل مسئله و رسیدن به بیت کوین جدید دارند و اجازه نمی‌دهند یک نهاد متمرکز به راحتی کنترل شبکه را در دست بگیرد و در آن اختلال ایجاد کند. ممکن است این فرآیند در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد، به همین خاطر در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به توضیح استخراج بیت کوین و آموزش ماینینگ BTC به زبان ساده و با روش‌های مختلف بپردازیم. اگر به استخراج ارز دیجیتال علاقه دارید و دوست دارید بیشتر درباره ماینینگ بیت کوین بدانید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

استخراج بیت کوین چیست؟

ماینینگ بیت کوین

ماینینگ (Mining) یا استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن بلاک‌های جدید بیت کوین ساخته شده و سوابق تراکنش‌ها به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود. بر خلاف استخراج دارایی‌های فیزیکی مثل طلا که در آن از تجهیزات مکانیکی استفاده می‌شود، در استخراج بیت کوین باید از توان پردازشی کامپیوترها برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده کرد. ماینرها (Miner) دستگاه‌هایی هستند که برای حل این مسائل تلاش می‌کنند و اولین ماینری که بتواند جواب را پیدا کند مقداری بیت کوین پاداش می‌گیرد. در واقع ماینرها با فعالیت خود به امنیت شبکه بیت کوین و غیرمتمرکز نگه داشتن آن کمک می‌کنند و به همین خاطر به آنها پاداش پرداخت می‌شود.

برای اینکه مفهوم استخراج یا ماینینگ بیت کوین را بهتر درک کنیم، ابتدا لازم است با چند مفهوم در این زمینه آشنا شویم.

اثبات کار (Proof of Work) چیست؟

اثبات کار (Proof of Work یا به اختصار PoW) یک مکانیزم اجماع است که از آن برای اعتبارسنجی بلاک‌های جدید شبکه بیت کوین استفاده می‌شود. اساس مکانیزم اثبات کار، ظرفیت کاربران شبکه برای اثبات انجام یک کار محاسباتی است. در این مکانیزم از توان محاسباتی یک کامپیوتر (که به آن نود Node هم می‌گویند) برای حل یک مسئله ریاضی استفاده شده و بعد از حل آن یک بلاک جدید روی شبکه ثبت و تأیید می‌شود. اولین نودی که پاسخ مسئله را پیدا کند به خاطر کمک به امنیت و توسعه شبکه مقداری بیت کوین به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.

ماینر بیت کوین چیست؟

ماینر بیت کوین

ماینر بیت کوین به یک کامپیوتر یا مجموعه‌ای از کامپیوترها گفته می‌شود که در فرآیند تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌های بیت کوین و ساخت بلاک‌های جدید مشارکت می‌کنند. ماینرها این کار را از طریق حل مسائل پیچیده ریاضی انجام می‌دهند و به اولین ماینری که جواب درست را پیدا می‌کند پاداش پرداخت می‌شود، چرا که با فعالیت خود به توسعه شبکه بیت کوین، حفظ امنیت آن و همچنین اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک می‌کند.

هش ریت چیست؟

هش ریت (Hash Rate) مقیاسی برای اندازه‌گیری توان محاسباتی یک شبکه ارز دیجیتال با مکانیزم اثبات کار (PoW) است. هش ریت میزان سختی استخراج یک شبکه بلاکچین را تعیین می‌کند و می‌توان از آن به عنوان معیاری برای امنیت شبکه نیز استفاده کرد. در مکانیزم اثبات کار، هر ماینر برای پیدا کردن پاسخ مسائل ریاضی خود تعداد زیادی جواب را حدس می‌زند و هش ریت از طریق اندازه‌گیری تعداد این حدس‌ها در هر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. 

سختی استخراج چیست؟

ماینرهای بیت کوین برای استخراج یک بلاک جدید باید عددی را پیدا کنند که هش هدف یا تارگت هش (Target Hash) نام دارد. تارگت هش از تبدیل هش هگزادسیمال به دسیمال به دست می‌آید و به خاطر اینکه یک عبارت رمزنگاری شده است، ماینرها باید برای پیدا کردن آن تلاش زیادی کنند. میزان تلاشی که ماینرها برای یافتن این عبارت می‌کنند سختی (Difficulty) استخراج شبکه را مشخص می‌کند. سختی استخراج در شبکه بیت کوین به ازای هر ۲٫۰۱۶ بلاک یا تقریباً هر دو هفته یکبار تغییر می‌کند و مقدار سختی بعدی بر اساس عملکرد ماینرها در چرخه پیشین تعیین می‌شود. یعنی اگر مجموع هش ریت ماینرها در یک دوره دو هفته‌ای بالا رفته باشد، سختی نیز افزایش یافته و اگر هش ریت کلی شبکه کاهش یافته باشید، میزان سختی نیز به تناسب آن و مطابق تنظیمات موجود در پروتکل بیت کوین پایین می‌آید.

استخر استخراج چیست؟

استخر استخراج (Mining Pool) به گروهی از ماینرها گفته می‌شود که دستگاه‌های ماینینگ یا استخراج خودشان را در یک شبکه به هم متصل می‌کنند تا احتمال کسب پاداش برای باز کردن یک بلاک جدید را بالاتر ببرند. از آنجایی که حل مسائل ریاضی و ایجاد بلاک جدید نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد، ماینرها با ملحق شدن به یک استخر استخراج شانس دریافت پاداش را افزایش می‌دهند. اگر استخر استخراج بتواند جواب را پیدا و پاداش را دریافت کند، پاداش بین شرکت‌کنندگان استخر تقسیم می‌شود.

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

 مزرعه استخراج بیت کوین

مزرعه استخراج بیت کوین (Bitcoin Farm) معمولاً یک مکان بزرگ با مجموعه‌ای از کامپیوترها است که به صورت تخصصی برای حل مسائل ریاضی و استخراج بیت کوین طراحی شده‌اند. به این کامپیوترها در اصطلاح ماینر ای‌سیک (ASIC) می‌گویند که مخفف عبارت Application-Specific Integrated Circuits به معنای «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» است. در یک مزرعه استخراج ممکن است هزاران عدد از این ماینرها به صورت همزمان برای حل مسائل ریاضی و تأیید تراکنش‌های بیت کوین فعالیت کنند و بازدهی مزرعه به عوامل مختلفی مثل سختی شبکه، هزینه برق مصرفی، قیمت بیت کوین و غیره بستگی دارد.

استخراج بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، در فرآیند استخراج بیت کوین ماینرها برای حل مسائل پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند یک بلاک جدید به شبکه اضافه کنند و در ازای آن پاداش بگیرند. ماینرها برای رسیدن به جواب مسئله (که یک عبارت هش شده است) باید تعداد زیادی جواب را حدس بزنند و نزدیک‌ترین هش را پیدا کنند. این فرآیندِ حدس زدن به توان محاسباتی زیادی نیاز دارد و به آن اثبات کار (PoW) می‌گویند. ماینرهایی که به صورت اختصاصی برای حل مسئله طراحی شده‌اند مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا ای‌سیک (ASIC) نام دارند و عملکرد آنها در مقایسه با یک کامپیوتر معمولی بسیار بهینه‌تر است.

تجهیزات لازم برای استخراج بیت کوین

برای شروع ماینینگ یا استخراج بیت کوین ابتدا باید تجهیزات مربوط به آن را آماده کرد. در ادامه با تجهیزات لازم برای ماینینگ بیت کوین آشنا می‌شویم:

دستگاه ماینر

دستگاه ماینر (Miner) سخت افزار یا کامپیوتری است که سعی می‌کند با حل یک مسئله ریاضی و اضافه کردن بلاک جدید به شبکه بیت کوین، پاداش دریافت کند. ماینرها با فعالیت خود تراکنش‌های شبکه بیت کوین را اعتبارسنجی و تأیید می‌کنند، به همین خاطر به ازای استخراج هر بلاک جدید به آنها مقداری بیت کوین پاداش داده می‌شود. ماینرها با استخراج بیت کوین به حفظ امنیت شبکه آن نیز کمک می‌کنند.

کیف پول

کیف پول بیت کوین مثل یک حساب بانکی عمل می‌کند که بیت کوین‌های استخراج شده به آن واریز می‌شوند. کیف پول‌ها به شکل‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری عرضه می‌شوند. کیف پول‌های نرم افزاری روی کامپیوتر یا گوشی موبایل نصب می‌شوند و امکان دسترسی به بیت کوین‌ها را فراهم می‌سازند، اما کیف پول‌های سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی هستند که به صورت اختصاصی برای نگهداری ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین طراحی شده‌اند.

 کیف پول بیت کوین

برق و تجهیزات مناسب

استخراج بیت کوین به تجهیزات سخت افزاری قدرتمند و مقدار زیادی برق نیاز دارد. میزان برق مصرفی در فرآیند ماینینگ بسیار زیاد است و برای استخراج باید ابتدا وضعیت تأسیسات و برق مورد نیاز آن را مشخص کرد، چرا که استفاده از برق خانگی برای ماینینگ علاوه‌بر اینکه در بسیاری از کشورها از جمله ایران غیرقانونی است، هزینه بالایی دارد و ممکن است استفاده از آن چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد.

سیستم خنک‌کننده

فرآیند ماینینگ به خاطر فعالیت زیاد و مصرف انرژی بالا موجب داغ شدن دستگاه‌های استخراج می‌شود. به همین خاطر باید برای خنک کردن دستگاه‌ها یک سیستم تهویه و خنک‌کننده در نظر گرفته شود. سیستم‌های خنک‌کننده معمولاً با استفاده از یک فن هوا را به گردش در می‌آورند یا اینکه از مایعات برای جذب و انتقال گرما استفاده می‌کنند. انتخاب سیستم خنک‌کننده به عواملی مثل میزان بودجه، تعداد ماینرها، شرایط محیطی و غیره بستگی دارد.

اینترنت ثابت قوی

برای استخراج بیت کوین باید ماینرها ارتباط پایداری با شبکه بیت کوین داشته باشند. ماینرها اطلاعات آخرین تراکنش‌ها و بلاک‌های شبکه را از طریق اینترنت دریافت می‌کنند و برای ثبت پاسخ‌ها و دریافت پاداش نیز باید به اینترنت متصل باشند. برای اینکه یک ماینر بتواند با کمترین تأخیر به تغییرات شبکه پاسخ دهد و استراتژی‌های ماینینگ خود را تنظیم کند، باید به یک اینترنت پرسرعت و ثابت متصل باشد.

آموزش مرحله‌به‌مرحله استخراج بیت کوین

بعد از آماده کردن شرایط و تجهیزات لازم می‌توانید استخراج بیت کوین را شروع کنید. در ادامه با مراحل ماینینگ بیت کوین آشنا می‌شویم.

خرید دستگاه ماینر

در قدم اول باید یک دستگاه ماینر مناسب خریداری کنید. در حال حاضر برخی مدل‌های جدیدتر ماینرهای ای‌سیک (ASIC) از جمله ماینرهای مقرون به صرفه بازار به حساب می‌آیند. از آنجایی که برق مصرفی ماینرها زیاد است باید ماینری را انتخاب کنید که با کمترین مصرف بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد. در صورتی که بودجه کمی دارید می‌توانید از ماینرهای کارکرده نیز استفاده کنید.

ساخت کیف پول

کیف پول یکی از بخش‌های ضروری در فرآیند استخراج است و برای اعتبارسنجی بلاک‌ها و دریافت پاداش به آن نیاز دارید. بهتر است کیف پولی که برای استخراج استفاده می‌کنید از کیف پولی که ارزهای خودتان را روی آن نگه می‌دارید مجزا باشد. بیشتر ماینرهای بیت کوین برای امنیت بیشتر از یک کیف پول سخت افزاری استفاده می‌کنند. کیف پول تراست ولت یکی از کیف پول‌های نرم افزاری مشهور است که می‌توان از آن برای نگهداری و نقل و انتقال بیت کوین استفاده کرد.

ساخت حساب در استخر استخراج

امروزه رقابت برای حل مسئله و استخراج بیت کوین بسیار زیاد است و با توجه به افزایش سختی شبکه، انجام ماینینگ به تنهایی مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین خاطر لازم است به یک استخر استخراج ملحق شوید. در استخر استخراج یا همان استخر ماینینگ، ماینرها به صورت گروهی فعالیت می‌کنند و پاداش‌ها نیز بین همه تقسیم می‌شود. ماینرها باید مبلغی را به عنوان کارمزد به اپراتور استخر بپردازند و با اینکه پاداش دریافتی آنها کمی کمتر می‌شود، اما باز هم در مقایسه با استخراج فردی بسیار مقرون‌به‌صرفه و پایدارتر است. کافی است نام استخرهای مشهور را در اینترنت جستجو کنید و پس از بررسی، در یکی از آنها حساب بسازید.

اتصال کیف پول به استخر استخراج

بعد از انتخاب استخر استخراج و ساخت حساب باید کیف پول خودتان را به آن متصل کنید. معمولاً استخرهای ماینینگ رابط کاربری ساده‌ای دارند و در پنل کاربری خودتان می‌توانید آدرس کیف پول را اضافه کنید.

دریافت تنظیمات ماینرها از استخر

بعد از اتصال کیف پول به استخر می‌توانید تنظیمات مربوط به ماینر خودتان را از استخر دریافت کنید. پس از دریافت تنظیمات، ماینر شما می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند و به استخراج بپردازد.

برداشت درآمد

وقتی تمام مراحل را انجام دادید و فرآیند ماینینگ شروع شد، باید منتظر بمانید تا میزان بیت کوین استخراج شده به حداقل مقدار تعیین‌شده توسط استخر استخراج برسد. پس از آن می‌توانید از طریق پنل کاربری استخر، بیت کوین‌های استخراج‌شده را به کیف پول خودتان منتقل کنید.

بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین

برای استخراج بیت کوین باید دستگاهی را انتخاب کنید که مصرف برق آن بهینه و بازدهی آن نسبت به انرژی مصرفی قابل قبول باشد. هنگام انتخاب یک دستگاه ماینر باید به مواردی مثل هش ریت، مصرف برق، دمای عملکرد و الگوریتم‌های مورد استفاده در دستگاه توجه کنید. در ادامه با برخی از بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین آشنا می‌شویم.

ماینر Antminer S19K Pro

ماینر Antminer S19K Pro

این دستگاه در حال حاضر یکی از بهترین سخت افزارها برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم هش SHA-256 به حساب می‌آید. دستگاه Antminer S19K Pro با هش ریت ۱۲۰ ترا هش بر ثانیه بهترین هش ریت، بهره‌وری و مصرف برق را برای شما فراهم می‌سازد. توان مصرفی این دستگاه ۲٫۷۶۰ وات است و درآمد تقریبی حاصل از آن به حدود ۵ هزار دلار در سال می‌رسد. به طور خلاصه ویژگی‌های Antminer S19K Pro عبارتند از:

  • هش ریت: ۱۲۰ تراهش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۲٫۷۶۰ وات
  • محدوده دمای عملکرد: از ۰ تا ۴۰ درجه سلسیوس
  • وزن خالص: ۱۲.۸۵ کیلوگرم
  • قیمت: ۳٫۶۶۸ دلار

ماینر Antminer S19 Pro

ماینر Antminer S19 Pro

این دستگاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای ماینینگ صنعتی به حساب می‌آید. دستگاه Antminer S19 Pro یک ماینر ASIC است که می‌تواند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر SHA-256 را استخراج کند. توان مصرفی این دستگاه ۳٫۲۵۰ وات و هش ریت آن ۱۱۰ ترا هش بر ثانیه است و در رطوبت بین ۵ تا ۹۵ درصد به خوبی کار می‌کند. مثل تمام دستگاه‌های ماینینگ، این دستگاه نیز قابلیت اتصال به استخرهای استخراج مختلف را دارد. به طور خلاصه ویژگی‌های Antminer S19 Pro عبارتند از:

  • هش ریت: ۱۱۰ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۳٫۲۵۰ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۵ تا ۴۰ درجه سلسیوس
  • وزن: ۱۵.۵ کیلوگرم
  • قیمت: ۲٫۸۶۰ دلار

ماینر Antminer T9+

ماینر Antminer T9+

دستگاه استخراج Antminer T9+ برای کسب تجربه در استخراج و یادگیری کار با ماینر و تنظیمات آن گزینه خوبی به حساب می‌آید. این دستگاه که در ژانویه ۲۰۱۸ عرضه شد از سه چیپ ۱۶ نانومتری ساخته شده است و یکی از دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه در بازار به حساب می‌آید. این دستگاه از منبع تغذیه ATX PSU با حداقل ۱۰ کانکتور PCIe شش پین استفاده می‌کند. البته با توجه به توان مصرفی ۱٫۴۳۲ واتی و هش ریت ۱۰.۵ تراهش بر ثانیه دستگاه، نباید انتظار بازدهی قابل توجهی داشته باشید. برای مثال در صورت استخراج با استخر NiceHash سود این دستگاه حدود ۰.۱ دلار در روز است. به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی Antminer T9+ عبارتند از:

  • هش ریت: ۱۰.۵ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۱٫۴۳۲ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۶ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۰ تا ۴۰ درجه سلسیوس
  • وزن: ۴٫۲۰۰ گرم
  • قیمت: ۴۳۰ دلار

ماینر AvalonMiner A1166 Pro

 ماینر AvalonMiner A1166 Pro

این دستگاه بیشتر برای افراد باتجربه مناسب است و می‌تواند ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم SHA-256 مثل بیت کوین، بیت کوین کش و Bitcoin BSV را استخراج کند. دستگاه AvalonMiner A1166 Pro یکی از ماینرهای سودآور به حساب می‌آید و بسته به قیمت بیت کوین و هزینه برق می‌تواند تا ۲.۷۷ دلار در روز، ۸۳.۱۰ دلار در ماه و ۱٫۰۱۱.۰۵ دلار در سال درآمد داشته باشد. با توجه به سابقه شرکت سازنده این دستگاه در ساخت ماینرهای برتر بازار، این دستگاه نیز با هش ریت ۸۱ و توان مصرفی ۳٫۴۰۰ وات خود یکی از گزینه‌های محبوب بازار شناخته می‌شود. به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی AvalonMiner A1166 Pro عبارتند از:

  • هش ریت: ۸۱ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۳٫۴۰۰ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از −۵ تا ۳۵ درجه سلسیوس
  • وزن: ۲٫۸۰۰ گرم
  • قیمت: ۱٫۵۵۰ دلار

ماینر AvalonMiner 1246

 ماینر AvalonMiner 1246

این دستگاه که در ژانویه ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد با هش ریت بالایی که دارد یکی از برترین سخت افزارهای ماینر بیت کوین برای ارزهای مبتنی بر SHA-256 مثل بیت کوین و بیت کوین کش به حساب می‌آید. دستگاه AvalonMiner 1246 می‌تواند تا ۳.۱۱ دلار در روز، ۹۳.۲۰ دلار در ماه و ۱٫۱۱۸.۳۵ دلار در سال درآمد داشته باشد که البته این موضوع بستگی به قیمت بیت کوین و هزینه برق دارد. این دستگاه با هش ریت ۹۰ و توان مصرفی ۳٫۴۲۰ وات یکی از بهترین سخت افزارهای ماینینگ بازار به حساب می‌آید. به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی AvalonMiner 1246 عبارتند از:

  • هش ریت: ۹۰ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۳٫۴۲۰ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۵ تا ۳۰ درجه سلسیوس
  • وزن: ۱۲.۸ کیلوگرم
  • قیمت: ۳٫۸۹۰ دلار

ماینر WhatsMiner M30S++

ماینر WhatsMiner M30S++

این دستگاه جدیدترین محصول شرکت MicroBT است و با توجه به هش ریت آن یکی از سریع‌ترین سخت افزارهای ماینینگ به حساب می‌آید و برای ماینرهای باتجربه گزینه خوبی است. دستگاه WhatsMiner M30S++ که در اکتبر ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد می‌تواند ارزهای مبتنی بر SHA-256 را استخراج کند. با توجه به توان مصرفی بالای دستگاه، شاید برای ماینرهای تازه کار گزینه چندان مناسبی نباشد. بهتر است در مناطقی از این دستگاه استفاده شود که هزینه برق مقرون به صرفه باشد. برای مثال اگر قیمت هر کیلووات برق ۰.۰۱ دلار باشد این دستگاه روزانه بین ۷ تا ۱۲ دلار سود دارد (که البته این سود به قیمت بیت کوین نیز بستگی دارد). به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی WhatsMiner M30S++ عبارتند از:

  • هش ریت: ۱۱۲ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۳٫۴۷۲ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۵ تا ۴۰ درجه سلسیوس
  • وزن: ۱۲.۸ کیلوگرم
  • قیمت: ۳٫۹۹۹ دلار

ماینر WhatsMiner M32-62T

ماینر WhatsMiner M32-62T

این دستگاه به خاطر قیمت نسبتاً پایین خود برای کسب تجربه و آشنایی با تنظیمات ماینرها گزینه مناسبی به حساب می‌آید. ماینر WhatsMiner M32-62T در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد و توانایی استخراج ارزهای مبتنی بر الگوریتم SHA-256 را دارد. نصب و راه‌اندازی این دستگاه در مزرعه‌های استخراج با اندازه‌های مختلف به راحتی انجام می‌شود. البته با توجه به هش ریت پایین و مصرف برق نسبتاً بالای دستگاه نباید انتظار عملکردی مشابه با دستگاه‌های حرفه‌ای به‌روز را از این ماینر داشته باشید. به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی WhatsMiner M32-62T عبارتند از:

  • هش ریت: ۶۲ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۳٫۵۳۶ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۵ تا ۳۵ درجه سلسیوس
  • وزن: ۱۰.۵ کیلوگرم
  • قیمت: ۱٫۱۰۰ دلار

ماینر Bitmain Antminer S5

 ماینر Bitmain Antminer S5

این دستگاه برای ماینرهای مبتدی که هنوز تجربه زیادی در استخراج بیت کوین ندارد گزینه مناسبی به حساب می‌آید. افرادی که برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر SHA-256 به دنبال یک ماینر مقرون به صرفه هستند می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. دستگاه Bitmain Antminer S5 در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و با توجه به قیمت و هش ریت پایینی که دارد، نباید انتظار کسب درآمد زیادی از آن داشته باشید. این دستگاه با هش ریت ۱.۱۵۵ و توان مصرفی ۵۹۰ وات خود فقط در شرایطی سودآور است که قیمت بیت کوین بالا و هزینه برق در منطقه مورد استفاده بسیار کم باشد. به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی Bitmain Antminer S5 عبارتند از:

  • هش ریت: ۱.۱۵۵ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۵۹۰ وات
  • میزان نویز:‌ ۶۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۰ تا ۳۵ درجه سلسیوس
  • وزن: ۲.۵ کیلوگرم
  • قیمت: ۴۱۳ دلار

ماینر DragonMint T1

ماینر DragonMint T1

این دستگاه از جمله ماینرهای ASIC است که می‌تواند در دماهای پایین نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد. ماینر DragonMint T1 در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد و هش ریت آن ۱۶ ترا هش بر ثانیه است. این دستگاه نیز مثل سایر ماینرهای بیت کوین توانایی استخراج ارزهایی مثل بیت کوین، بیت کوین کش و Bitcoin BSV را دارد و توان مصرفی آن نیز ۱۴۸۰ وات است. این دستگاه با در نظر گرفتن توان مصرفی و قیمت آن یکی از ماینرهای مقرون به صرفه محسوب می‌شود. به طور خلاصه ویژگی‌های کلیدی DragonMint T1 عبارتند از:

  • هش ریت: ۱۶ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۱٫۴۸۰ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۶ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۰ تا ۴۰ درجه سلسیوس
  • وزن: ۶ کیلوگرم
  • قیمت: ۴۱۳ دلار

ماینر Ebang EBIT E11++

ماینر Ebang EBIT E11++

این دستگاه بیشتر برای کاربری حرفه‌ای و ماینینگ صنعتی مناسب است. ماینر Ebang EBIT E11++ با هش ریت ۴۴ و توان مصرفی ۱٫۹۸۰ وات می‌تواند ارزهای مبتنی بر الگوریتم SHA-256 را استخراج کند. بورد این دستگاه از آخرین فناوری چیپ ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند و سیستم خنک‌کننده آن نیز عملکرد خوبی در کاهش دمای دستگاه دارد. به طور خلاصه ویژگی‌های Ebang EBIT E11++ عبارتند از:

  • هش ریت: ۴۴ ترا هش بر ثانیه
  • توان مصرفی: ۱٫۹۸۰ وات
  • میزان نویز:‌ ۷۵ دسی‌بل
  • محدوده دمای عملکرد: از ۵ تا ۴۵ درجه سلسیوس
  • وزن: ۱۰ کیلوگرم
  • قیمت: ۲٫۵۹۵ دلار

با کمک جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های کلیدی این ماینرها را با هم مقایسه کنید:

نام دستگاههش پاور (Th/S)توان مصرفیقیمت
Antminer S19K Pro۱۲۰ ترا هش بر ثانیه۲٫۷۶۰ وات۳۶۶۸ دلار
Antminer S19 Pro۱۱۰ ترا هش بر ثانیه۳٫۲۵۰ وات۲۸۶۰ دلار
Antminer T9+۱۰.۵ ترا هش بر ثانیه۱٫۴۳۲ وات۴۳۰ دلار
AvalonMiner A1166 Pro۸۱ ترا هش بر ثانیه۳٫۴۰۰ وات۱٫۵۵۰ دلار
AvalonMiner 1246۹۰ ترا هش بر ثانیه۳٫۴۲۰ وات۳٫۸۹۰ دلار
WhatsMiner M30S++۱۱۲ ترا هش بر ثانیه۳٫۴۷۲ وات۳٫۹۹۹ دلار
WhatsMiner M32-62T۶۲ ترا هش بر ثانیه۳٫۵۳۶ وات۱٫۱۰۰ دلار
Bitmain Antminer S5۱.۱۵۵ ترا هش بر ثانیه۵۹۰ وات۴۱۳ دلار
DragonMint T1۱۶ ترا هش بر ثانیه۱٫۴۸۰ وات۴۱۳ دلار
Ebang EBIT E11++۴۴ ترا هش بر ثانیه۱٫۹۸۰ وات۲٫۵۹۵ دلار

بهترین استخرهای استخراج بیت کوین

در حال حاضر استخرهای استخراج زیادی برای ماینینگ بیت کوین وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. از جمله استخرهای استخراج برتر بیت کوین می‌توان به این موارد اشاره کرد:

استخر Foundry USA

این استخر استخراج یکی از برترین استخرهای استخراج بیت کوین در آمریکا به حساب می‌آید. شرکت Foundry سابقه‌ای طولانی در زمینه ماینینگ و استیکینگ دارد و با استخر استخراج خود یک زیرساخت مطمئن و پایدار را برای کمک به توسعه شبکه غیرمتمرکز بیت کوین فراهم ساخته است. در حال حاضر بیش از ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ ماینر به این استخر متصل هستند و هش ریت استخر بیش از ۱۷۶ اگزا هش بر ثانیه است.

استخر AntPool

این استخر استخراج نقش پررنگی در اکوسیستم ماینینگ ارزهای دیجیتال دارد و یکی از استخرهای محبوب جهان به حساب می‌آید. استخر AntPool بالغ بر ۱۵۰ اگزا هش بر ثانیه از هش ریت شبکه را به خود اختصاص داده است و از سیستم پرداخت پاداش به ازای N سهم آخر (PPLNS) استفاده می‌کند. حداقل موجودی قابل برداشت این استخر ۰.۰۰۵ بیت کوین است.

استخر F2Pool

استخر F2Pool نیز یکی از استخرهای مشهور بیت کوین در جهان است که با هش ریت ۶۹ اگزا هش بر ثانیه حدود ۱۱ درصد از هش ریت شبکه را به خود اختصاص داده است. این استخر که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده است علاوه بر بیت کوین از ارزهای دیجیتال دیگری مثل اتریوم، لایت کوین و زی‌کش نیز پشتیبانی می‌کند. حداقل موجودی قابل برداشت از این استخر ۰.۰۰۵ بیت کوین است.

استخر ViaBTC

استخر ViaBTC که در کشور آمریکا فعالیت می‌کند از نظر سهم شبکه شباهت زیادی به استخر F2Pool دارد و بیش از ۱۱ درصد از هش ریت را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از ۹۹۰٫۰۰۰ ماینر به این استخر متصل هستند و حداقل موجودی قابل برداشت از آن نیز ۰.۰۰۱ بیت کوین است.

استخر Binance

استخر بایننس (Binance Pool) با حدود ۵۴ اگزا هش بر ثانیه حدود ۱۰ درصد از هش ریت شبکه را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از ۴۳۰٫۰۰۰ ماینر به استخر بایننس متصل هستند. ماینرهای ASIC و پردازنده‌های گرافیکی یا GPU قابلیت اتصال به این استخر را دارند و پرداخت‌های آن نیز به صورت روزانه با کارمزد ۴ درصد انجام می‌شود.

به کمک جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های کلیدی بهترین استخرهای استخراج بیت کوین را با هم مقایسه کنید:

نام استخرکشور (ها)هش ریتکارمزد
Foundry USAآمریکا۱۷۱ اگزا هش بر ثانیه0% FPPS
AntPoolگلوبال۱۵۳ اگزا هش بر ثانیه0% PPLNS
FPPS 4%
F2Poolگلوبال۷۳ اگزا هش بر ثانیهFPPS 4%PPLNS 2%
ViaBTCآمریکا۷۰.۵ اگزا هش بر ثانیهPPS+ 4%PPLNS 2%SOLO 1%
Binance Poolآمریکا۵۵ اگزا هش بر ثانیهFPPS 4%
Luxor Poolآمریکا۱۸.۵ اگزا هش بر ثانیهFPPS 2.5%
Emcd Poolاروپا، آمریکا، روسیه، چین، ایران۱۴.۴ اگزا هش بر ثانیهFPPS 1.5%
SBI Crypto Poolآمریکا، اروپا، آسیا۱۳.۶ اگزا هش بر ثانیهFPPS 4%PPLNS 2%
BTC.com Poolچین، اروپا، آمریکا۱۰.۶ اگزا هش بر ثانیهFPPS 4%
Braiins Poolآمریکا، اروپا، روسیه، آسیا۹.۳ اگزا هش بر ثانیهFPPS 2%

درآمد استخراج بیت کوین چقدر است؟

درآمد استخراج بیت کوین یک مقدار ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. علاوه بر قدرت ماینر، عواملی مثل تعرفه برق در محل استخراج، سختی شبکه، کارمزد استخر، قیمت بیت کوین و غیره نیز روی درآمد ماینینگ بیت کوین تأثیر دارند. برای محاسبه درآمد تقریبی یک ماینر با در نظر گرفتن این موارد، ابزارهای مختلفی وجود دارند که وب‌سایت وات تو ماین (WhatToMine) یکی از این ابزارهاست. محاسبه‌گر این وبسایت که از طریق این لینک قابل دسترس است اطلاعات مختلف دستگاه ماینر مثل هش ریت، توان، هزینه برق، کارمزد و هزینه سخت افزار را از شما دریافت می‌کند و میزان پاداش تقریبی آن را به صورت ساعتی، روزانه یا ماهانه تخمین می‌زند.

آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟

کسب درآمد از ارزهای دیجیتال در ایران یکی از پدیده‌های نوظهور به حساب می‌آید و هنوز ساز و کارهای رسمی برای آن ایجاد نشده است، اما به طور کلی سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران جرم به حساب نمی‌آید. وضعیت استخراج بیت کوین کمی متفاوت است، چرا که در ابتدا دستگاه‌های ماینر در ایران ممنوع بودند و فقط از مسیرهای قاچاق وارد ایران می‌شدند، اما در حال حاضر این دستگاه‌ها به صورت قانونی با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وارد کشور می‌شوند. استخراج بیت کوین در ایران منع قانونی ندارد اما برای انجام آن باید مجوزهای لازم از وزارت صمت و وزارت نیرو دریافت شود تا وضعیت مصرف برق و تعرفه آن شفاف و مشخص باشد.

تأثیر هاوینگ روی استخراج بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین (Halving) یکی از مفاهیم مهم دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و رویدادی است که طی آن، پاداش دریافتی ماینرها برای استخراج هر بلاک نصف می‌شود. یکی از اهداف اصلی فعالیت ماینرهای بیت کوین، دریافت پاداش و کسب درآمد است. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، در ابتدا ۵۰ بیت کوین پاداش برای استخراج هر بلاک از شبکه بیت کوین در نظر گرفته بود. این پاداش بعد از هر هاوینگ نصف شد و در آخرین هاوینگ در سال ۲۰۲۰ پاداش استخراج هر بلاک به ۶.۲۵ بیت کوین رسید. هاوینگ تقریباً هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد و با این کار جلوی تورم‌زایی بیت کوین را می‌گیرد.

رویداد هاوینگ تأثیر زیادی روی استخراج بیت کوین دارد، چرا که پاداش ماینرها نصف می‌شود و دستگاه‌هایی که عملکرد بهینه‌ای ندارند، بعد از مدتی دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. نصف شدن پاداش موجب افزایش رقابت میان ماینرها می‌شود و دستگاه‌هایی می‌توانند سودآوری خود را حفظ کنند که با وجود نصف شدن پاداش، همچنان بهره‌وری بالایی داشته باشند.

استخراج ابری (Cloud Mining) چیست؟

استخراج ابری یا Cloud Mining یکی از شیوه‌های استخراج بیت کوین است که با کمک آن می‌توان بدون نیاز به خرید و نصب دستگاه ماینر، از توان محاسباتی ابری برای استخراج بیت کوین استفاده کرد. در استخراج ابری، شرکت‌های بزرگ تعداد زیادی ماینر با توان بالا راه‌اندازی می‌کنند و در ازای دریافت مبالغ مشخص این ماینرها را به کاربران خود اجاره می‌دهند. کاربران می‌توانند با پرداخت اجاره از توان این ماینرهای ابری برای استخراج بیت کوین استفاده کنند. مزیت استخراج ابری این است که دیگر نیازی به خرید دستگاه و نصب و راه‌اندازی آن نیست و افراد با خرید مقدار مشخصی هش پاور می‌توانند به استخراج بپردازند.

 استخراج ابری

در سال‌های اخیر پروژه‌های کلاهبرداری و پانزی مختلفی در زمینه استخراج ابری انجام شده است. از آنجایی که آشنایی مردم با این شیوه استخراج زیاد نیست، بسیاری از کلاهبرداران با وعده ارائه سرویس استخراج ابری مبالغ هنگفتی را از آنها دریافت می‌کنند اما در عمل سرویسی برای ارائه وجود ندارد. برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، هنگام استفاده از پروژه‌های مرتبط با استخراج ابری حتماً تحقیقات لازم را درباره اعتبار شرکت ارائه‌دهنده و سوابق آن انجام دهید و از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ناشناس با وعده سودهای بالا خودداری کنید.

استخراج بیت کوین با کامپیوتر

بسیاری از افراد بعد از آشنایی با روند استخراج بیت کوین به این فکر می‌افتند که با کامپیوتر شخصی خود به استخراج بپردازند و از این طریق درآمد کسب کنند، اما این کار در عمل امکان‌پذیر نیست. استخراج بیت کوین به برق زیادی نیاز دارد و اگر قرار باشد آن را با کامپیوتر شخصی انجام دهید باید هزینه‌های هنگفتی را برای برق بپردازید. علاوه بر این، اگر کامپیوتر سیستم خنک‌کننده مناسبی نداشته باشد افزایش دما هنگام استخراج به سخت افزار آن آسیب می‌زند.

فاکتور مهم‌تری که روی سودآوری ماینرها اثر دارد سختی شبکه بیت کوین است. در روزهای اولیه معرفی بیت کوین، کامپیوترهای شخصی نیز می‌توانستند به استخراج بپردازند اما با افزایش سختی شبکه و ورود ماینرهای ASIC با بهره‌وری بالا، کامپیوترهای شخصی دیگر توان رقابت خود را از دست دادند و عملاً استخراج بیت کوین با استفاده از آنها امکان‌پذیر نیست.

استخراج بیت کوین با موبایل

استخراج بیت کوین با موبایل نیز تقریباً مشابه استخراج با کامپیوتر است، چرا که گوشی‌های موبایل توان کافی برای استخراج ارزهای دیجیتال را ندارند و در رقابت با ماینرهایی که به صورت اختصاصی برای استخراج طراحی شده‌اند شکست می‌خورند. در حال حاضر اپلیکیشن‌های مختلفی با عنوان استخراج یا ماینینگ بیت کوین وجود دارند اما هیچ یک از آنها توان استخراج واقعی بیت کوین را ندارند و بیشتر با اهداف تبلیغاتی یا کلاهبرداری راه‌اندازی شده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله با استخراج بیت کوین و نحوه انجام ماینینگ به زبان ساده آشنا شدیم. استخراج بیت کوین فرآیندی است که علاوه بر امکان کسب درآمد، به افراد اجازه می‌دهد تا در توسعه شبکه بیت کوین و حفظ امنیت و پایداری آن مشارکت کنند. استخراج بیت کوین به انرژی و هزینه زیادی نیاز دارد، به همین خاطر ماینرها معمولاً به جای فعالیت مستقل به یک استخر استخراج ملحق می‌شوند تا بتوانند درآمد پایدارتری داشته باشند.

استخراج بیت کوین چقدر درآمد دارد؟

درآمد حاصل از استخراج بیت کوین به عوامل مختلفی مثل سختی شبکه، توان ماینر، هزینه برق مصرفی، قیمت بیت کوین و غیره بستگی دارد. با استفاده از وب‌سایت WhatToMine می‌توانید درآمد تقریبی یک ماینر را محاسبه کنید.

استخراج بیت کوین چقدر هزینه دارد؟

هزینه‌های اصلی استخراج بیت کوین شامل خرید یک دستگاه ماینر، تأسیسات و تجهیزات محل فعالیت ماینر و هزینه برق مصرفی آن است که بسته به منطقه و نوع دستگاه تغییر می‌کند.

آیا می‌توان با کامپیوتر بیت کوین استخراج کرد؟

استخراج بیت کوین با کامپیوتر در تئوری امکان‌پذیر است اما با وجود افزایش سختی شبکه، هزینه برق، افزایش دمای دستگاه و همچنین وجود ماینرهای ASIC با بهره‌وری بالا عملاً نمی‌توان با کامپیوتر بیت کوین استخراج کرد.

آیا می‌توان با موبایل بیت کوین استخراج کرد؟

گوشی‌های موبایل توان پردازشی لازم برای استخراج بیت کوین را ندارند و اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه عمدتاً با اهداف تبلیغاتی یا کلاهبرداری به بازار عرضه شده‌اند.

بهترین ماینر بیت کوین چیست؟

ماینرهای بیت کوین تنوع زیادی دارند و هرکس می‌تواند بسته به بودجه و نیاز خود یک ماینر مناسب انتخاب کند. در همین مقاله ۱۰ ماینر برتر بیت کوین را بررسی کردیم و با ویژگی‌های آنها آشنا شدیم.

استخراج بیت کوین در ایرانی قانونی است؟

بله، البته حتماً برای انجام آن باید مجوزهای لازم از وزارت صمت و وزارت نیرو دریافت شود.

چه ارزهای دیجیتالی را می‌توان استخراج کرد؟

علاوه بر بیت کوین، ارزهای دیجیتال مختلفی امکان استخراج دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به دوج کوین (DOGE)، بیت کوین کش (BCH)، لایت کوین (LTC) و اتریوم کلاسیک (ETC) اشاره کرد.