شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
معرفی و بررسی

بیت کوین چه مزایا و معایبی دارد؟

بیت کوین را باید مرکز همه اخبار مالی دنیای ارزهای دیجیتالی به‌حساب آورد. ارزی که با ورودش همه را شگفت‌زده کرد. از طرف دیگر همیشه خبرهای پیرامونش نیز تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی قیمت سایر ارزها گذاشته است. خیلی‌ها طرفدار دوآتشه بیت کوین هستند و این ارز را بهترین ارز دیجیتالی می‌دانند. اما آیا واقعاً بیت کوین می‌تواند دنیا را متحول کند؟ بیت کوین چه نقاط ضعفی دارد؟ در این مقاله قصد داریم با بررسی مزایا و معایب بیت کوین، به این سؤالات پاسخ دهیم. در ادامه همراه صرافی آنلاین نوبیتکس باشید.

بیت کوین، روح بلاک چین و ارزهای دیجیتالی

بیت کوین را باید تعبیر یک رؤیا دانست. اگر امروز افراد زیادی اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران و سایر نقاط جهان می‌کنند، بیت کوین در جلب اعتماد آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است. سال 2009 فرد یا گروهی مخفی به نام ساتوشی ناکاموتو اقدام به عرضه بیت کوین کردند. پیش از بیت کوین فناوری بلاک چین وجود داشت اما این بیت کوین بود که توانست برای اولین بار این فناوری را کاربردی کند و به میان مردم آورد. در حقیقت بیت کوین راه را برای عرضه سایر رمز ارزها هموار کرد.

مزایا و معایب بیت کوین، موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

اگر به تاریخ فناوری نگاه کنیم، همیشه نوآوری‌های جدید مخالفان و موافقانی داشته است. همیشه هم این خود فناوری و اقبال مردم بوده که موفقیت و عمر آن را مشخص کرده است. در مورد بیت کوین نیز اوضاع بر همین قرار است. برای درک مزایا و معایب بیت کوین باید حرف‌های دو طرف را شنید. ما در ادامه مقاله نظرات هر دو گروه را بررسی می‌کنیم.

8 دلیل موافقان بیت کوین، آینده همین‌جا است

از زمان عرضه بیت کوین تاکنون، این رمز ارز توانسته رکوردهای زیادی را جابجا کند. امروزه بسیاری از مردم بیت کوین را یک ارز قابل‌اعتماد می‌دانند. در حقیقت استقبال مردم از بیت کوین، راه را برای خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال باز کرد.اما این همه اعتماد و محبوبیت بیت کوین بی‌دلیل نیست.

1- بیت کوین، خداحافظی با کلاه‌برداران

بیت کوین یک ارز رمزنگاری‌شده است. تمامی ارزهای دنیای کریپتوکارنسی بر اساس یک الگوریتم پیچیده رمزگذاری می‌شوند. به‌این‌ترتیب امکان تقلب در بیت کوین وجود ندارد. این به معنی عدم حک شدن حساب یا وجود بیت کوین تقلبی است.

2- هویت، معامله در امن‌ترین شرایط ممکن

در روش‌های عادی معامله، بایستی هویت دو طرف کاملاً مشخص باشد. معمولاً در تراکنش‌های مالی بین‌بانکی و یا بین فردی، مدارک هویتی موجب اثبات گفته‌ها و صداقت فرد می‌شود. اما در دنیای بیت کوین افراد می‌توانند با هویت پنهان اقدام به خریدوفروش هر مقدار بیت کوین کنند.

3- تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر، ویژگی مهم بیت کوین

تراکنش‌ها در بیت کوین برگشت‌ناپذیر هستند. البته این اصل در هنگام خریدوفروش اکثر ارزهای دیجیتالی مانند خرید استلار نیز وجود دارد. در حقیقت به خاطر عدم وجود شخص ثالث هنگام معامله، نمی‌توان پس از انجام تراکنش، مبلغ ردوبدل شده را برگشت داد.

4- حذف واسطه‌ها، خریدوفروش راحت بیت کوین

بیت کوین واسطه‌ها را حذف کرده است. در حالت عادی و در هر معامله‌ای باید تراکنشی نیز به شخص یا موسسه‌ای که در تراکنش دخیل است، پرداخت شود. بیت کوین با حذف واسطه، مشکل پرداخت کارمزد در تراکنش‌ها را حل کرده است.

5- بیت کوین، بازاری که خالی از خریدار نیست

یک ویژگی مهم بازار بیت کوین، تقاضای همیشگی است. درحالی‌که در برخی مواقع و در هنگام فروش ریپل یا سایر ارزها ممکن است نتوانیم به‌راحتی خریدار پیدا کنیم، بازار بیت کوین همیشه متقاضی دارد. به عبارت بهتر به دلیل ارزش بالا به‌راحتی می‌توان در هر شرایطی اقدام به خریدوفروش بیت کوین کرد.

6- تراکنش‌های مالی، بیت کوین محبوب تجار

در تراکنش‌های مالی سنگین، بخش عمده‌ای از مبلغ بایستی به‌عنوان کارمزد پرداخت شود. بیت کوین با حذف کارمزد به یکی از روش‌های پرداخت محبوب تجار تبدیل‌شده است. به عبارت بهتر کارمزد پایین، هزینه‌های جانبی تجار را به‌شدت کاهش داده است.

7- دست‌بسته دولت‌ها در مقابل بیت کوین

بیت کوین را نمی‌توان مسدود یا محدود کرد. بیت کوین بر روی بلاک چین و یک دفتر کل فعال است. به عبارت بهتر تا زمانی که حتی فقط یک کامپیوتر متصل به شبکه کار کند، شبکه بیت کوین فعال است. هیچ دولت یا گروهی نمی‌تواند برای بیت کوین محدودیت ایجاد کند.

8- امنیت بالا، بیت کوین نفوذناپذیر است

بیت کوین به‌شدت نفوذناپذیر است. هیچ‌کس نمی‌تواند بانفوذ به شبکه تغییراتی در آن ایجاد کند. از طرف دیگر معماری شبکه بیت کوین به نحوی است که همه تصمیمات در این شبکه توسط اعضا گرفته می‌شود.

معایب بیت کوین، مخالفانی که کوتاه نمی‌آیند

پس از برسی مزایای بیت کوین، می‌خواهیم نگاهی به دلایل مخالفان بیت کوین داشته باشیم. مخالفانی که بیت کوین را نه یک فناوری پیشرو بلکه پر از ایراد می‌بینند.

1- کلاه‌برداری، بازار شیادها داغ است

اولین دلیل مخالفان بیت کوین چندان موجه نیست. خریدوفروش بیت کوین یک امر کاملاً تخصصی است و نیاز به مهارت بالایی دارد. مخالفان بیت کوین می‌گویند شیادان می‌توانند با بهره‌گیری از دانش کم افراد تازه‌وارد، از آن‌ها کلاه‌برداری کنند. البته این مسئله کاملاً درست است اما نمی‌توان آن را ایرادی اساسی به معماری و ماهیت بیت کوین دانست.

2- دارک وب، بیت کوین پول تبهکاران

فضای وبی که ما از آن استفاده می‌کنیم همه وب را شامل نمی‌شود. در حقیقت گوگل و تمامی وب‌سایت‌ها تنها بخشی از فضای وب موجود را تشکیل داده‌اند. بخش عمده‌ای از فضای وب که به دارک وب معروف است، محل انجام انواع تبهکاری است. در این فضا بیت کوین با توجه به غیرقابل ردیابی بودن و در دسترس نبودن اطلاعات هویتی به یک پول مناسب برای تبهکاران تبدیل‌شده است.

3- بیت کوین، آینده‌ای نامطمئن

مخالفان یکی دیگر از دلایل مخالفت با بیت کوین را نوسانات شدیدی قیمتی آن می‌دانند. نوساناتی که گاهی تا 50 درصد هم پیش رفته است. ازنظر مخالفان این ارز نمی‌تواند در طولانی‌مدت دوام بیاورد و به‌هیچ‌وجه مناسب سرمایه‌گذاری نیست.

4- برگشت‌ناپذیر تراکنش‌ها، یک ضعف از نظر مخالفان

موافقان برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها را یک مزیت و مخالفان آن را یک ضعف جدی به‌حساب می‌آورند. آن‌ها معتقدند اگر به اشتباه پولی جابه‌جا شود هیچ تضمین یا راه قانونی برای برگشت وجود ندارد.

5- بیت کوین، جایگاه متزلزل در بازار

بیت کوین بهترین ارز نیست. ممکن است در سال‌های آینده ارزهای جدیدی و بدون محدودیت‌های فعلی بیت کوین به بازار عرضه شوند. البته منظور مخالفان ارزهای مشهور فعلی نیست. بلکه آن‌ها معتقد هستند که در آینده باوجود آمدن رمز ارزهای قدرتمند بیت کوین کاملاً از میدان به درخواهد شد.

6- بیت کوین، حرکت لاک‌پشتی برای انتقال تراکنش‌ها

یکی از دلایل اصلی مخالفت با بیت کوین، سرعت لاک‌پشتی آن در هنگام تراکنش‌ها است. معماری بیت کوین به نحوی است که در هر ثانیه می‌تواند تنها 7 تراکنش را پردازش کند. از طرف دیگر برای تائید یک تراکنش به 10 دقیقه زمان نیاز است. مطمئناً این ویژگی کاربردی بودن بیت کوین برای استفاده در خریدهای روزانه را زیر سؤال می‌برد.

آینده بیت کوین، زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

جنگ مخالفان و موافقان بیت کوین تمامی ندارد. همان‌طور که در این مقاله به بررسی مزایا و معایب بیت کوین از دید هر دو طرف پرداختیم باید به این نکته اشاره‌کنیم که نظرات هر دو طرف درست است. در حقیقت مخالفان بیت کوین نیز نقاط ضعف آن را مشخص می‌کنند. ممکن است در سال‌های آینده بیت کوین با ایجاد تغییراتی عمده، به‌تمامی انتقادات پاسخ بگوید. در این شرایط تنها زمان می‌تواند درستی یا نادرستی ارزش حرف موافقان و مخالفان را موردسنجش قرار دهد. در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم برای خرید انواع ارز دیجیتالی به صفحه اصلی نوبیتکس مراجعه بفرمایید. نوبیتکس مرجع اصلی خریدوفروش انواع ارزهای دیجیتال است.

نوشته های مشابه