معرفی و بررسی

بیت کوین یا طلا؟ کدام آینده بهتری برای سرمایه‌گذاری دارند؟

برخی تحلیل‌گران و اقتصاددانان، دوست دارند هشدارهایی را در مورد رکود در حال وقوع بدهند. بعد از وقوع رکود بزرگ در سال 2008، بحران کووید-۱۹ رخ داد که یکی از کوتاه‌ترین رکودهای تاریخ بود. تکرار دوباره این اتفاق، باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران بخواهند از ضرر زیاد، جلوگیری کنند.

برخی سرمایه‌گذاران، همواره به صورت سنتی، بخشی از پرتفوی خود را طلا نگه می‌دارند. در واقع، با این کار به ویژه در دوران نزول اقتصادی، میزان ریسک را کمتر می‌کنند. اگرچه ثابت شده است این روش، مؤثر است اما یک راه حل جایگزین جدید و چالش‌برانگیز برای حفظ سرمایه وجود دارد. بیت کوین، همان دارایی جایگزینی است که در این چند سال اخیر، جای خود را میان سرمایه‌گذاران پیدا کرده است.

حال این سؤال پیش می‌آید که خرید طلا بهتر است یا بیت کوین؟‌ مقایسه بیت کوین و طلا ما را به جواب این سؤال می‌رساند که در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم.

از میان طلا و بیت کوین، کدام یک با ارزش‌تر است؟

برای شروع، بهتر است در مورد مفهوم ذخیره ارزش، صحبت کنیم. این مفهوم به معنای آن است که قدرت خرید یک کالا یا دارایی در آینده حفظ شده و قابل مبادله، ذخیره و بازیابی باشد. به عبارتی دیگر، در برابر تورم یا دوره‌های نزول اقتصادی، ارزش خود را از دست ندهد. زمانی که قیمت طلا و btc را از زمان ایجاد بیت کوین، بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود اگرچه طلا، دارایی مناسبی برای حفظ ثروت بوده است، اما بیت کوین، علاوه بر ذخیره ارزش در رشد ثروت، قوی‌تر عمل کرده است.

طبق آمارها خرید طلا بهتر است یا بیت کوین؟

طبق گزارش سایت فول از سال ۲۰۰۹، بازده تعدیل شده براساس تورم (Inflation-adjusted Return) طلا، سالانه ۳.۳ درصد و بازده کل آن حدود ۵۷ درصد بوده است. بیت کوین در همین دوره،  بازده سالانه تعدیل شده براساس تورم، نزدیک به ۱۴۵ درصد و بازده کل ۳۳,۹۸۳,۹۶۵ درصدی دارد. اکنون در این مقایسه بیت کوین و طلا یک نقص وجود دارد. چرا که طلا برای هزاران سال بوده است، درحالی که بیت کوین، تنها ۱۴ سال است که وجود دارد. پس بهتر است کمی بیشتر به عقب، برگردیم.

از سال ۱۹۸۰، عملکرد طلا ضعیف بوده و بازده آن، پیش از محاسبه تورم، ۳.۱ درصد بوده است. پس از محاسبه ۴۰ سال تورم، طلا بازده سالانه ۰.۲۴- و بازده کل ۱۰.۱- درصد را ثبت کرد. از این جهت، مشخص می‌شود نه تنها بیت کوین، از لحاظ حفظ ثروت به عنوان ذخیره ارزش و به عنوان پوشش در برابر تورم، بهتر عمل می‌کند، بلکه منبع بسیار خوبی برای افزایش ثروت است.

مقایسه بیت کوین و طلا

بیت کوین یا طلا؟ کدام یک بهتر است؟

سرمایه‌گذاری بر روی طلا یا بیت کوین؟ کدام یک، انتخاب مناسب‌تری است؟ برای رسیدن به جواب این سؤال، بهتر است ابتدا تفاوت‌های آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

  • در مقایسه بیت کوین و طلا باید گفت هر دو مقدار محدودی دارند، اما بیت کوین، یک قدم فراتر می‌رود. طلا به عنوان یک منبع فیزیکی که باید استخراج شود محدود است، ولی عرضه آن ثابت نیست و می‌تواند براساس فعالیت‌های معدنی و اکتشافات جدید در نوسان باشد. با این حال، عرضه بیت کوین روی ۲۱ میلیون کوین، ثابت است و به تدریج، کوین‌های جدید تا سال ۲۱۴۰، زمانی که آخرین بیت کوین، استخراج می‌شود، با نرخ کاهشی وارد گردش خواهند شد.
  • بیت کوین نسبت به طلا، حمل‌ونقل آسان‌تری دارد. بیت کوین را می‌توان در عرض چند دقیقه با اتصال به اینترنت و بدون نیاز به واسطه‌ای مانند بانک، به هر نقطه از جهان ارسال کرد.
  • در مقایسه بیت کوین و طلا به این نتیجه نیز می‌رسیم که بیت کوین دارای درجه بالایی از تقسیم‌پذیری است و هر کوین به ۱۰۰ میلیون ساتوشی تقسیم می‌شود. این کار، استفاده از بیت کوین را به عنوان وسیله مبادله برای تراکنش‌های کوچک، آسان‌تر می‌کند. کاری که با طلا امکان‌پذیر نیست.
  • بیت کوین همچنان راه درازی را برای بهتر شدن در پیش دارد، اما به لطف پذیرش رو به رشد راه‌حل‌های پرداخت مانند شبکه لایتنینگ، پیشرفت‌هایی به دست آمده است. بیت کوین براساس فناوری بلاک‌چین، ساخته شده است. یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز که تغییرناپذیر و شفاف است. این بدان معنا است که هر تراکنشی که در شبکه بیت کوین، انجام می‌شود، تأیید شده و در بلاک‌چین، ثبت می‌شود.

بنابراین تغییر یا دست‌کاری داده‌ها در آن غیرممکن می‌شود. این سطح از امنیت و شفافیت در دنیای مالی بی‌سابقه است و نشان از جهش قابل توجهی به جلو است.

  • در مقایسه بیت کوین و طلا، بیت کوین اخیراً از لحاظ عملکرد به عنوان ذخیره ارزش بر طلا، برتری داشته است. همین موضوع، نشان می‌دهد که خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند ارزشمند باشد. در دنیایی که به طور فزاینده‌ای، دیجیتالی می‌شود و نیاز به جایگزین‌هایی برای ارزهای فیات مستعد تورم وجود دارد، بیت کوین در موقعیت منحصربه‌فردی قرار دارد. همچنین از آن جایی که عرضه بیت کوین، محدود و تقاضای آن رو به افزایش است، امکان این که بتوان تا دهه‌های آینده از آن سود برد وجود دارد.

با تمام این تفاسیر، هر یک از آنها نقاط ضعف و قوت خود را دارند که لازم است با بررسی تمام نکات مربوط، اقدام به خرید یا فروش بیت کوین یا طلا کنید.

بیت کوین یا طلا

مقایسه طلا و بیت کوین از جنبه‌های مختلف

طلا و بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش، هر کدام دارای ویژگی‌هایی هستند که در این بخش، آنها را از جنبه‌های مختلف، بررسی می‌کنیم.

قانون‌گذاری و مقررات

در مقایسه بیت کوین و طلا باید اشاره کرد که طلا همواره دارای مقررات سفت و سختی بوده و امکان جعل در آن، سخت است. در بسیاری از کشورها برای حمل طلا بدون مجوز قانونی، نمی‌توانید از مرز عبور کنید. هنگام خرید طلا، تنها می‌توانید آن را از کارگزاران و دلالان مورد تأیید و ثبت شده، خریداری کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که زمانی باید طلا را خریداری کنید که بتوانید آن را در جای امنی نیز نگه دارید.

بیت کوین نیز به لطف سیستم غیرمتمرکز و رمزنگاری شده، امکان سرقت و جعل آن دشوار است. به جز چند مورد استثنا، استفاده از آن در اکثر کشورهای مختلف، قانونی است. با این حال، در حال حاضر، زیرساخت نظارتی برای اطمینان از امنیت کاربران، وجود ندارد. ماهیت ناشناس ماندن ارز دیجیتال نیز امکان قانون‌گذاری در آن را چالش‌برانگیز می‌کند.

مقررات در طلا و بیت کوین

کاربرد

مقایسه بیت کوین و طلا از لحاظ کاربرد نیز خالی از لطف نیست. طلا در طول تاریخ، دارای کاربردهای عمومی و تخصصی زیادی بوده است. از جمله این موارد می‌توان به اقلام لوکس، کاربرد تخصصی در دندان‌پزشکی، الکترونیک و… اشاره کرد. این قبیل کاربردها به طلا کمک می‌کند تا ارزش خود را در طول زمان، حفظ کند. بیت کوین از لحاظ کاربرد نسبت به طلا محدود است. در حال حاضر، تنها به عنوان یک ارز دیجیتال و یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

با این حال، یک فناوری مالی جدید به نام امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) شکل گرفته است که مفهوم آن استفاده از ارز دیجیتال برای امور مالی است. بیت کوین در این فناوری نوظهور به عنوان نوعی وام و موارد دیگر، کاربرد دارد. همچنین این پتانسیل را دارد که مانند طلا در موارد زیادی، استفاده شود، اما به همان اندازه دارای پتانسیل بی‌ارزش شدن است.

نقدینگی

هنگام مقایسه بیت کوین و طلا، یکی از نگرانی‌های اصلی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال بیت کوین هستند، نقدینگی آن است. ارزهای دیجیتال، معمولاً دارایی‌هایی با قدرت نقدشوندگی بالا هستند، اما ممکن است همیشه اینطور نباشد. اگر به دنبال یک دارایی هستید که به سرعت و بدون از دست دادن ارزش آن را نقد کنید، احتمالاً طلا گزینه بهتری برای شما باشد.

به عنوان مثال اگر دارای بیش از صد بیت کوین بوده و برای فروش آنها عجله داشته باشید، ممکن است به سختی آنها را نقد کنید. صرافی‌هایی مانند Coinbase، تنها اجازه خروج ۵۰،۰۰۰ دلار ارز دیجیتال را در روز می‌دهند. علاوه بر این، اگر بازار، نوسان شدیدی داشته باشد و بسیاری از سرمایه‌گذاران، شروع به فروش بیت کوین خود کنند، قیمت آن می‌تواند کاهش چشمگیری داشته باشد.

این به معنای آن نیست که فروش میزان زیادی طلا، آسان است، بلکه در واقع، از شرایط بهتری برای فروش برخوردار است.

نقدینگی

تأثیرپذیری از رسانه‌ها

بیت کوین از لحاظ تاریخی ثابت کرده است که متأثر از رسانه‌ها، احساسات سرمایه‌گذار، اقدامات نظارتی و… است. اخبار مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته و باعث می‌شود آنها تصمیمات سریعی بگیرند. همین مسأله به نوبه خود باعث می‌شود قیمت بیت کوین به سرعت، بالا یا پایین برود. با مقایسه بیت کوین و طلا در این خصوص، متوجه می‌شویم که این نوسانات، در بازار طلا کمتر تأثیرگذار است و شاید همین موضوع، آن را به دارایی ایمن‌تری تبدیل می‌کند.

در سال‌های اخیر، چندین ارز دیجیتال، به وجود آمده‌اند که هدف آنها ایجاد ثبات بیشتر قیمتی نسبت به بیت کوین است. به این کوین‌ها ارز با ثبات یا استیبلکوین (Stablecoins) می‌گویند، زیرا قیمت آنها به ارز فیات یا دارایی‌های با ثبات دیگر، مرتبط است.

نوسان بیت کوین در مقایسه با طلا

آیا بیت کوین از طلا کمیاب‌تر است؟

طلا یکی از فلزات کمیاب است و بیت کوین نیز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، همینطور است. به عبارتی دیگر هر دوی آنها در دسته‌بندی مربوطه، کمیاب محسوب می‌شوند.

آیا بیت کوین برای سرمایه‌گذاری از طلا بهتر است؟‌

خرید طلا یا بیت کوین دارای مزایا و معایب خود است و نمی‌توان یک پاسخ کلی به این سؤال داد که سرمایه‌گذاری بر روی طلا یا بیت کوین، بهتر است. در واقع، بستگی به میزان ریسک‌پذیری، استراتژی سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه مورد استفاده و… دارد. اما نکته‌ای که در مقایسه بیت کوین و طلا باید به آن دقت کنید این است که بیت کوین، سرمایه‌گذاری پرریسک‌تری است.

سرمایه‌گذاری در طلا چه مزایایی دارد؟

سرمایه‌گذاری در طلا از گذشته میان افراد زیادی مرسوم بوده است. اما چه مزیت‌هایی طلا را به یک دارایی محبوب، تبدیل می‌کند؟ در این بخش، مزایای آن را بررسی می‌کنیم.

ثبات

طلا در زمان بحران اقتصادی و ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاری با ثبات‌تری نسبت به سایر دارایی‌ها بوده است. به ویژه زمانی که بازارهای مالی در شرایط نامساعدی هستند، طلا یک گزینه امن برای سرمایه‌گذاران، محسوب می‌شود. براساس داده‌های Goldsilver، قیمت طلا در ۶ مورد از ۸ سقوط اخیر بازار سهام در ۴ دهه گذشته، افزایش یافته است. همچنین در طول بحران مالی جهانی، قیمت طلا بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد، درحالی که شاخص S&P 500، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

ثبات طلا

احساس امنیت

در مقایسه بیت کوین و طلا، بزرگ‌ترین نقطه قوت طلای فیزیکی این است که دارایی ملموسی است که همیشه ارزش خود را حفظ کرده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند آن را در دستان خود نگه دارند، قدر آن را بدانند و احساس امنیت کنند که همیشه وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل کمیاب بودن، سیاست‌مداران یا سیاست‌گذاران نمی‌توانند مثل دلار، مقدار کمتر یا بیشتر از آن صادر کنند.

پوشش تورمی

بررسی تمام نکات، هنگام مقایسه بیت کوین و طلا اهمیت زیادی دارد و لازم است تمام ویژگی‌های مهم هر یک از آنها را بدانیم تا بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. قیمت طلا در طول زمان از تورم، پیشی گرفته و ثروت سرمایه‌گذاران را حفظ کرده است. به ویژه در زمان‌هایی که نرخ بهره در حال افزایش است. براساس تجزیه و تحلیل استیون کیز (Steven Keys)، کارشناس امور مالی و سرمایه‌گذاری شخصی، طلا از سال ۱۹۷۴، بازدهی سالانه پس از تورم ۱.۲ درصدی داشته است.

پوشش تورمی

تنوع‌بخشی

طلا معمولاً با سایر دارایی‌ها همبستگی ندارد و با افزایش قیمت آنها، طلا کاهش و زمانی که آنها در حال کاهش هستند قیمت طلا بیشتر می‌شود. بنابراین اضافه کردن آن به پرتفوی سرمایه‌گذاری، ریسک کلی یک سبد را کم می‌کند. از سال ۱۸۸۴، همبستگی منفی طلا-سهام در سال‌های ۱۹۸۷، ۱۹۹۰، ۱۹۹۳، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸، از ۵۰- درصد، فراتر رفته است.

پرداخت سود سهام طلا

بر خلاف سایر طبقات دارایی، طلای فیزیکی، جریان درآمدی ندارد، اما اگر سهام طلا را به درستی انتخاب کنید، از آن سود سهام، دریافت می‌کنید.

رشد سرمایه صعودی

سهام طلا، پتانسیل رشد سرمایه بسیار بیشتری نسبت به طلای فیزیکی دارد و افزایش نسبتاً کم در قیمت طلا می‌تواند منجر به افزایش بیشتر در قیمت سهام شرکت شود.

رشد سرمایه

سرمایه‌گذاری در طلا چه معایبی دارد؟

هنگام مقایسه بیت کوین و طلا، لازم است علاوه بر تمام مزایای بالا، به معایب آن نیز اشاره کرد. در ادامه موارد مهم آن را با هم بررسی می‌کنیم.

هزینه‌های نگهداری طلا

سرمایه‌گذاران طلا همواره به دنبال راهی برای نگهداری امن دارایی‌ خود هستند. هزینه‌های ذخیره‌سازی و بیمه آنها باعث می‌شود سود بالقوه طلا کمتر شود. شما می‌توانید طلا را خودتان ذخیره کنید، اما به یک گاوصندوق نیاز دارید که به اندازه کافی بزرگ باشد. با این حال، احتمال سرقت آن در این شرایط، بیشتر از نگهداری آن توسط واسطه‌‌هایی مانند بانک است.

نداشتن جریان درآمدی

طلای فیزیکی، سود سهام ندارد و بنابراین شمش طلا یک جریان درآمدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند. بهتر است این موضوع را در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنید. زیرا سرمایه‌گذاری در سهام طلا یا سایر طبقات دارایی دیگر، به شما یک درآمد منفعل می‌دهد که به طور قابل توجهی به داشتن بازدهی و سود بیشتر در طول زمان، کمک می‌کند.

تعیین خلوص و عیار طلا

تعیین خلوص و عیار طلای فیزیکی به ارزش اسمی، آسان نیست. به همین دلیل، خرید شمش طلا، سکه و جواهرات از فروشندگان معتبر، بسیار مهم است.

 

درصد خلوص طلا کد روی طلا واحد قیراط Ct
25 ۲۵۰ ۶
۳۳.۳ ۳۳۳ ۸
۳۷.۵ ۳۷۵ ۹
۴۱.۷ ۴۱۷ ۱۰
۵۰ ۵۰۰ ۱۲
۵۸.۳ ۵۸۳ ۱۴
۶۲.۵ ۶۲۵ ۱۵
۷۵ ۷۵۰ ۱۸
۸۳.۳ ۸۳۳ ۲۰
۸۷.۵ ۸۷۵ ۲۱
۹۱.۶ ۹۱۶ ۲۲
۹۹.۹ یا بالاتر ۹۹۹ ۲۴

نرخ خلوص طلا

پیچیدگی سرمایه‌گذاری در جواهرات

برای مقایسه بیت کوین و طلا، لازم است ویژگی‌های هر یک را با جزئیات، بررسی ‌کنیم. اگرچه خرید و فروش جواهرات، می‌تواند منجر به کسب سود شود، اما برخی پیچیدگی‌ها برای تعیین ارزش جواهرات وجود دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین هزینه‌های ساخت جواهرات از آن چه سرمایه‌گذاران برای سایر اشکال فیزیکی طلا می‌پردازند بیشتر است. این هزینه بین ۶ تا ۱۴ درصد قیمت طلا، متغیر است.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین، چه مزایایی دارد؟

بیت کوین یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که افراد زیادی، مشتاق سرمایه‌گذاری در آن هستند. در این بخش، مزایای آن را با هم بررسی می‌کنیم.

قابلیت دسترسی و نقدینگی

یکی از مزایای بیت کوین، این است که قابلیت دسترسی بسیار خوبی دارد و انتقال آن به یک کاربر دیگر، تنها چند دقیقه طول می‌کشد. همچنین می‌توان از آن برای خرید کالا و خدمات از لیست رو به رشد مکان‌هایی که آن را می‌پذیرند استفاده کرد. در واقع شما می‌توانید با پرداخت کارمزد کم، آن را با سایر ارزها مبادله و در کشورهای دیگر، آن را خرج کنید.

دسترسی‌پذیری بیت کوین

ناشناس بودن کاربر

هنگام مقایسه بیت کوین و طلا با یک تفاوت واضح بین آنها روبه‌رو می‌شویم و آن، ناشناس بودن کاربر است. اگرچه کاربران بیت کوین به صورت کامل، ناشناس نیستند، اما تراکنش‌ها نمی‌توانند ردیابی شوند. اگرچه تراکنش‌ها همیشه قابل مشاهده و شفاف هستند، اما به دلیل فناوری بلاک‌چین، امکان تقلب در آنها وجود ندارد. علاوه بر این موضوع، تنها شما به عنوان صاحب بیت کوین می‌دانید چه تعدادی از آن را دارید.

برای امنیت بیشتر، شما می‌توانید یک آدرس کیف پول جدید، ایجاد کنید تا اطلاعات خود را ایمن نگه دارید. موضوع مهم دیگر این است که نیازی به اطلاعات شخصی در تراکنش‌های بیت کوین نیست که به نوبه خود، حریم خصوصی کاربران را افزایش می‌دهد.

ناشناس بودن کاربر

غیرمتمرکز بودن

بیت کوین، یک ارز غیرمتمرکز است و نهادی مانند دولت و بانک مرکزی بر آن کنترل ندارد. بنابراین، کاربران می‌توانند استقلال بیشتری روی پول خود داشته باشند.

پتانسیل بازدهی بالا

در مقایسه بیت کوین و طلا باید اشاره کرد که قیمت بیت کوین، می‌تواند نوسانات چشمگیری داشته باشد و به صورت ماهانه و حتی روزانه به شدت تغییر کند. به عنوان مثال، در مارس ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین، ۹۷۵.۷۰ دلار بود و تنها در عرض چند ماه به ۲۰۰۸۹ دلار در ماه دسامبر رسید. چند سال بعد، قیمت بیت کوین در آوریل ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود یعنی ۶۴۰۰۰ دلار رسید. این نکته را باید در نظر گرفت که خرید ارز دیجیتال بیت کوین، به همان اندازه نیز ریسک بالایی دارد.

بازدهی بالای بیت کوین

سرمایه‌گذاری در بیت کوین، چه معایبی دارد؟

علی‌رغم رشد سریع بیت کوین و افزایش تعداد کاربران، برخی معایب در مورد بیت کوین، وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مانند بسیاری از تصمیمات سرمایه‌گذاری، هر چه بیشتر بدانید، تصمیم آگاهانه‌تری می‌توانید در مورد معامله آن داشته باشید. در ادامه این معایب را بررسی می‌کنیم.

نوسانات

محدود بودن و کمیاب بودن بیت کوین، آن را ارزشمند می‌کند، اما از طرفی دیگر، باعث می‌شود قیمت‌های آن متفاوت باشد. عوامل دیگری مانند اخبار، عدم اطمینان در مورد ارزش آن، کاربردهای آینده و… نیز بر نوسان قیمت بیت کوین، تأثیرگذار است.

نبود مقررات دولتی

اگرچه غیرمتمرکز بودن بیت کوین، یک مزیت به حساب می‌آید، اما می‌توان آن را به عنوان یک نقطه ضعف نیز در نظر گرفت. زیرا به این معنی است که سرمایه‌گذاری در آن، دارای قانون مشخصی نیست. بر خلاف ارزی که توسط بانک مرکزی، تنظیم می‌شود، تراکنش‌های بیت کوین از حمایت قانونی برخوردار نبوده و برگشت‌پذیر نیستند. بنابراین در مقایسه بیت کوین و طلا باید این موضوع را نیز در نظر گرفت.

علاوه بر آن، اگر گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران، تصمیم به فروش بیت کوین بگیرند، ارزش آن می‌تواند تا حد زیادی کاهش یابد و دولت و بانک مرکزی، کنترلی بر آن ندارد.

برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها

از آن جایی که تراکنش‌های بیت کوین، غیر قابل بازگشت هستند، اگر مبلغی اشتباه ارسال شده یا آدرس گیرنده‌ نادرست باشد، کاری نمی‌توان انجام داد. همچنین اگر دسترسی به کلید خصوصی را از دست دهید یا یک ویروس، کیف پول شما را خراب کند، ممکن است وجوه شما در عرض چند دقیقه از بین برود.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید، سرمایه‌گذاری بر روی طلا یا بیت کوین، مزایا و معایب خود را دارد و هیچ کدام بدون نقص نیست. با بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این دو می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها برای شما گزینه‌های بهتری هستند. علاوه بر آن، بررسی میزان ریسک‌پذیری خود، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

نوشته های مشابه