آموزش معامله و تریدآموزش مفاهیم پایه

بازار گاوی و خرسی چیست؟ چطور در این بازارها معامله کنیم؟

در دنیای تجارت، آگاهی از روند بازار صعودی و نزولی، ضروری است. در حالی که روند صعودی، نشان می‌دهد زمان خوبی برای خرید و به حداکثر رساندن سود است، روند نزولی، نشان می‌دهد که زمان خروج از بازار یا فروش اوراق بهادار، فرا رسیده است. درک روندهای صعودی و نزولی به شما در شناسایی چرخه‌های بازار و کسب سود از آنها، کمک می‌کند. در دنیای سرمایه‌گذاری، بازار گاوی و خرسی (اصطلاحات ارز دیجیتال) اغلب برای اشاره به شرایط بازار، استفاده می‌شود و بیان می‌کند که ارزش آنها در حال افزایش یا کاهش است.

بازارهای گاوی غالباً با دوره‌های رشد اقتصادی و بازارهای خرسی با دوره‌های افول اقتصادی، مطابقت دارند. به عنوان یک سرمایه‌گذار، جهت و روند صعودی (بازار گاوی) Bullish Market و نزولی (بازار خرسی) Bearish Market، تأثیر زیادی بر پرتفوی سرمایه‌گذاری شما دارد. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که حتی در بازارهای در حال فروپاشی از طریق فعالیت‌هایی نظیر فروش استقراضی (یکی از روش‌های کسب سود در بازار نزولی)، بازدهی خوبی به دست آورید.

بنابراین درک این موضوع که چگونه هر یک از این شرایط، ممکن است بر معاملات شما تأثیر بگذارد، مهم است. در این مقاله به صورت کامل، بررسی می‌کنیم بازار بریش و بولیش چیست و چه تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد؟ چگونه بفهمیم که در بازار کریپتوی گاوی یا خرسی هستیم؟ همچنین تفاوت‌های کلیدی و نحوه سرمایه‌گذاری در آنها را توضیح می‌دهیم.

تعریف بازار خرسی و گاوی به زبان ساده

دو اصطلاح بازار گاوی و خرسی معمولاً برای توصیف عملکرد بازارهای سهام (چه در حال افزایش، چه در حال کاهش)، استفاده می‌شود. در این زمینه یک بازار در حال افزایش (بالا رفتن قیمت یا شاخص)، بازار صعودی یا گاوی و یک بازار رو به کاهش (کاهش قیمت)، بازار نزولی یا خرسی، نامیده می‌شود. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال، به طور کلی بی ‌ثبات و به صورت روزانه در نوسان است، این اصطلاحات برای اشاره به دوره‌های طولانی‌تر حرکت عمدتاً صعودی یا نزولی، استفاده می‌شود.

بدین ترتیب، تغییرات در بازارها با نوسانات قابل توجه (حداقل ۲۰ درصد) در هر جهت، شناسایی می‌شود.

تعریف بازار گاوی و خرسی

بازار گاوی Bullish Market چیست؟

بازار گاوی به شرایط کلی یک اقتصاد مطلوب، اشاره دارد. این بدان معنا است که روند بازار، صعودی بوده و احساسات سرمایه‌گذاران در مورد این روند، مثبت است. افزایش مداوم قیمت‌ دارایی‌ها در بازار صعودی، همراه با اقتصاد قوی و سطوح بالای اشتغال، وجود دارد. به طور کلی بازار گاوی و خرسی، در هر دو بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، صدق می‌کند. اصطلاحی به اسم بول ران Bull Run در بازار کریپتو وجود دارد که به معنای کسب حداکثر سود از بازار صعودی، توسط سرمایه‌گذاران است.

گاهی افزایش ۴۰ درصدی قیمت یک ارز دیجیتال، طی یک یا دو روز، سناریویی کاملاً عادی محسوب می‌شود. به این دلیل که بازارهای کریپتو نسبتاً کوچک‌تر از بازارهای سنتی هستند و بنابراین نوسانات بیشتری دارند. این باور وجود دارد که اصطلاح بازار گاوی از سبک مبارزه گاو نر، سرچشمه گرفته است که با شاخ‌های خود در حرکتی رو به بالا به حریفان، حمله می‌کند. امروزه یک بازار یا سرمایه‌گذار صعودی (گاوی) معمولاً به خوش‌بینی نسبت به افزایش مداوم ارزش دارایی‌ها اشاره می‌کند.

به طور خلاصه، سرمایه‌گذار، بازارهای صعودی را از طریق خرید اوراق بهادار، شروع می‌کند. تا زمانی که میزان عرضه بیشتر از تقاضا باشد، بازار صعودی، ادامه دارد.

بازار گاوی، چگونه ایجاد می‌شود؟

هر دو بازار گاوی و خرسی، به دلایلی ایجاد می‌شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، سرمایه‌گذاران هستند که بازار صعودی را شروع می‌کنند. هنگامی که آنها احساس می‌کنند قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و شروع به خرید سهام یا رمزارز (خرید بیت کوین BTC، خرید ریپل، اتر و…) با قیمت پایین می‌کنند، نسبت به بازگشت سرمایه ROI خود، خوش‌بین هستند. افزایش خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران نیز باعث می‌شود قیمت‌ها همچنان در حال افزایش باشد.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث ایجاد بازار گاوی می‌شود. در این میان می‌توان به تولید ناخالص داخلی GDP قوی و نرخ پایین بیکاری، اشاره کرد. به طور کلی، شرایط مطلوب بازار، باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. بازارهای گاوی ارزهای دیجیتال، تحت تأثیر عوامل مشابه بازارهای سنتی قرار دارند. با این حال، بازارهای کریپتو در مقایسه با اوراق بهادار سنتی که صدها سال است وجود دارند، همچنان نسبتاً جدید هستند. به همین دلیل، بازار گاوی و خرسی در کریپتو ممکن است توسط عوامل منحصربه‌فرد خود نیز هدایت شود.

به عنوان مثال، بول ران ارزهای دیجیتال، ممکن است از عوامل زیر تأثیر بپذیرد:

●      سرمایه‌گذاری افراد مشهور

روند صعودی سال ۲۰۱۷ به شدت تحت تأثیر افرادی مانند پاریس هیلتون قرار گرفت که شروع به سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو نموده و سرمایه‌گذاران بالقوه بیشتری را جذب کردند.

●      مؤسسات نهادی که بازار کریپتو را بررسی می‌کنند

یک مثال خوب، سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری بیت کوین Microstrategy (بیش از ۷۰۰۰۰ بیت کوین) است.

●       افزایش خوش‌بینی بخش امور مالی سنتی

استراتژیست‌های جی‌پی مورگان گفتند بیت کوین می‌تواند تا ۱۴۶۰۰۰ دلار، افزایش یابد، زیرا با طلا رقابت می‌کند.

●      رویدادهای جهانی تأثیرگذار بر امور مالی سنتی

برای مثال، همه‌گیری کووید ۱۹ در بحبوحه بحران اقتصادی در بازارهای مالی سنتی که ناشی از همه‌گیری جهانی بود، فرصتی عالی به وجود آورد تا افراد بیشتری جذب بازار ارزهای دیجیتال شوند.

عوامل اثرگذار بر بازار گاوی

بازار گاوی یا بولیش، چه ویژگی‌هایی دارد؟

دو بازار گاوی و خرسی دارای ویژگی‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توان روند صعودی یا نزولی بازار را تشخیص دهیم. در این بخش، ویژگی‌های کلی بازار گاوی را مرور می‌کنیم.

  • افزایش قیمت در یک دوره زمانی پایدار
  • تقاضای زیاد در مقابل عرضه کم
  • افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار
  • ارزشگذاری بیش از حد پروژه‌های خاص
  • مطرح کردن صحبت‌هایی در مورد ارز دیجیتال در رسانه‌های اصلی و شبکه‌های اجتماعی
  • علاقه عمومی به رمزارزها و خرید و فروش ارز دیجیتال در میان افراد مشهور، اینفلوئنسرها و سایر بخش‌هایی که پیش از این، علاقه‌ای به بازار کریپتو نداشتند.
  • افزایش شدید قیمت‌ها بعد از انتشار اخبار خوب
  • کاهش جزئی قیمت در صورت انتشار اخبار بد

مفهوم بول ران Bull Run در بازار کریپتو چیست؟

بول ران به یک دوره طولانی اشاره دارد که در طی آن، سرمایه‌گذاران زیادی در حال خرید ارزهای دیجیتال (خرید دوج‌کوین، کاردانو، سولانا و…) هستند. اعتماد سرمایه‌گذاران معمولاً واکنش مثبت، ایجاد می‌کند و روند صعودی (سرمایه‌گذاری بیشتر، افزایش مداوم قیمت‌ها) را بیشتر می‌کند. لازم به ذکر است که در بازار گاوی و خرسی، قیمت یک ارز دیجیتال معین نیز تا حد زیادی تحت تأثیر اعتماد عمومی به یک دارایی است.

بول ران در بازار کریپتو

بازار خرسی Bearish Market چیست؟

بازار خرسی یا بریش، بازار نزولی است که در ‌آن ارزش رمزارزها حداقل ۲۰ درصد، کاهش یافته است و این ریزش، ادامه‌دار است. یک مثال خوب مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۷ است که سرمایه‌گذاران، شاهد سقوط بیت کوین از ۲۰۰۰۰ دلار به ۳۲۰۰ دلار در طی چند روز بودند. روند نزولی بازار بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاران، تأثیر می‌گذارد و باعث تداوم بیشتر الگوی نزولی می‌شود. این باور وجود دارد که اصطلاح خرس از سبک مبارزه خرس، گرفته شده است.

شروع از بالا، سپس حمله با پنجه‌ها به سمت پایین، به گونه‌ای که تمام وزن آن به پایین، فشار می‌آورد. در طول یک بازار نزولی، اقتصاد با نرخ‌های بالای بیکاری همراه است. بازار گاوی و خرسی هر یک به دلایل مختلفی، ایجاد می‌شوند. این شرایط می‌تواند ناشی از سیاست‌های اقتصادی ضعیف، بحران‌های ژئوپلیتیکی، ترکیدن حباب بازار و حتی بلایای طبیعی باشد. همچنین بازارهای نزولی فاقد خوش‌بینی و اطمینان عمومی است که اکثر سرمایه‌گذاران در طول دوره‌های صعودی دارند.

به طور کلی، معامله‌گران قصد دارند دارایی‌ها را در طول یک بازار نزولی، خریداری کنند. با این حال، دانستن اینکه چه زمانی یک بازار نزولی به پایان رسیده، دشوار است. قیمت‌ها معمولاً زمانی کاهش می‌یابد که بازار، اخباری نامطلوب در مورد یک ارز دیجیتال یا سهام خاص، دریافت کند. روند نزولی باعث می‌شود افراد بیشتری از سرمایه‌گذاری، خودداری کنند. زیرا معتقد هستند که به زودی اخبار بد بیشتری خواهد آمد و لازم است خود را برای بدترین‌ها آماده کنند.

برخی حتی به دلیل وحشت از شرایط، دارایی خود را می‌فروشند و باعث تداوم روند نزولی می‌شوند. اما بازارهای خرسی نیز در نهایت، آرام شده و دوباره یک چرخه صعودی را آغاز می‌کنند.

بازار خرسی

بازار خرسی در کریپتو، چگونه ایجاد می‌شود؟

بازار گاوی و خرسی، در اثر برخی عوامل ایجاد و تشدید می‌شوند. در ابتدا مشخص است که یک روند نزولی در قیمت‌ها باعث شروع بازار خرسی می‌شود. با ادامه کاهش قیمت‌ها سرمایه‌گذاران به طور هم‌زمان، اعتماد خود را نسبت به بهبودی قیمت‌ها از دست می‌دهند و در نتیجه روند نزولی بیشتری، ایجاد می‌شود. به طور کلی، مواردی مانند جنگ‌ها، بحران‌های سیاسی، همه‌گیری‌ها و اقتصاد ضعیف، می‌تواند باعث شروع یک بازار خرسی شود. مداخله دولت هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. با این حال، در کریپتو، پیش‌بینی زمان شروع یک بازار نزولی بر اساس روندهای قبلی، بسیار دشوارتر است.

در حالی که بازار سهام در حال حاضر، چندین دهه داده برای سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران دارد، بازار کریپتو نسبتاً جوان و نوپا است. دلایل ایجاد یک بازار خرسی، متفاوت است، اما چند شاخص وجود دارد که نشان می‌دهد یک بازار نزولی در ارزهای دیجیتال، چگونه آغاز می‌شود:

●      حجم معاملات کمتر

این معمولاً به این دلیل است که مردم به دلیل عدم اطمینان در بازار، شروع به نگه داشتن کوین‌های خود، کرده‌اند.

●      احساسات منفی امور مالی سنتی

امور مالی سنتی در هر دو بازار گاوی و خرسی به نحوی تأثیرگذار است. نمونه‌ای از این موارد، زمانی بود که جیمی دیمون، مدیر عامل جی پی مورگان، بیت کوین را یک کلاه‌برداری در سال ۲۰۱۷ خواند، درست چند ماه قبل از آن که قیمت آن به ۲۰۰۰۰ دلار برسد و سپس به سرعت، سقوط کرد.

●      تقاطع مرگ Death Cross

یکی از شاخص‌های تحلیل تکنیکال است که در آن دو میانگین متحرک Moving Average، یکدیگر را قطع می‌کنند.

●      وارونگی Backwardation

زمانی که قیمت دارایی در بازار آتی، کمتر از قیمت فعلی بازار باشد.

●      تغییرات در نرخ وجوه فدرال رزرو

نرخی که بانک‌ها با آن،  ذخایر اضافی خود را یک شبه، وام می‌دهند. در واقع، بانک‌ها در صورتی که مشکل نقدینگی، پیدا کنند، برای تأمین صندوق فدرال رزرو به یکدیگر وام می‌دهند.

●      مداخله نهادهای نظارتی

نمونه‌ای از آن محدودیت‌های دولت چین در مورد نرم‌افزارهای رمزنگاری و استخراج است. چنین مداخلاتی باعث آفلاین شدن عملیات استخراج و عدم اطمینان گسترده می‌شود.

عوامل اثرگذار بر بازار خرسی

بازار خرسی یا بریش، چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر دو نوع بازار گاوی و خرسی، با ویژگی‌های منحصربه‌فردی از یکدیگر متمایز می‌شوند. برخی از ویژگی‌های کلی بازار خرسی یا نزولی، عبارتند از:

  • کاهش قیمت‌ها در یک دوره زمانی پایدار
  • افزایش عرضه نسبت به تقاضا
  • عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار
  • بی‌اعتمادی عمومی نسبت به ارزهای دیجیتال در میان اقتصاددانان، تحلیل‌گران و امور مالی سنتی
  • از لحاظ تحلیل تکنیکال، بودن در Lower High در صورت انتشار اخبار خوب
  • و قرار گرفتن در Lower Lows در صورت انتشار اخبار بد

روند نزولی در مقایسه با روند صعودی

تفاوت‌های کلیدی بازار گاوی و خرسی در چیست؟

یکی از سؤالات بسیاری از افراد، این است که چگونه می‌توان تشخیص داد بازار ارز دیجیتال، گاوی یا خرسی است؟ اگر چه هر دو عمدتاً با جهت‌گیری قیمت ارزهای دیجیتال، مشخص می‌شوند، تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند به آن توجه کنند. تأثیری که روند بازار گاوی و خرسی روی کریپتو می‌گذارند، عموماً مانند سهام است. با این حال روندها به دلیل حساسیت کریپتو به نوسانات، متفاوت است. بازارهای گاوی کریپتو در مقایسه با سهام، عمر کوتاه‌تری دارند و تنها چند روز تا یک ماه، دوام می‌آورند.

به این ترتیب، بازارهای کریپتو به محض این که بازار نزولی یا صعودی شکل گرفت، سریع‌تر حرکت و نوسان می‌کنند. علاوه بر آن، بازار گاوی و خرسی در سهام، راحت‌تر شناسایی می‌شوند. ممکن است در مورد ارزهای دیجیتال، اینطور نباشد، زیرا سرمایه‌گذاران کریپتو بازخوردهایی را ارائه می‌دهند که در مقایسه با سهام، تأثیر متفاوتی بر ارز دیجیتال دارد. برای مثال، زمانی که بازار در حال عبور از روند نزولی است، یک سرمایه‌گذار گاوی، وارد این بازار می‌شود. در نتیجه این امر، موجب افزایش سریع‌تر قیمت کریپتو می‌شود.

سپس همانطور که بازار صعودی به رشد خود ادامه می‌دهد، سرمایه‌گذاران به آرامی کاهش می‌یابند، زیرا احتمالاً ارز را می‌فروشند و نقد می‌کنند. به همین دلیل، بازارهای خرسی و گاوی به دلیل نوسانات بیشتر و سرعت مبادلات، کریپتو را به روشی متفاوت با سهام، تحت تأثیر، قرار می‌دهند.

بازار گاوی بازار خرسی
عرضه و تقاضا تقاضای بالا، عرضه پایین تقاضای پایین، عرضه بالا
سناریوی بازار تولید ناخالص داخلی GDP بالا تولید ناخالص داخلی پایین
تأثیر بر اقتصاد اقتصاد قوی، معاملات بیشتر اقتصاد ضعیف، معاملات کمتر
دیدگاه سرمایه‌گذار اعتماد بیشتر به بازار اعتماد کمتر به بازار
نقدینگی نقدینگی بیشتر نقدینگی کمتر
بازار کار نرخ بیکاری پایین نرخ بیکاری بالا
سرمایه‌گذاری بین‌المللی تعداد بیشتر تعداد کمتر

برخی از ویژگی‌های قابل توجه بازار گاوی و خرسی را در ادامه توضیح می‌دهیم.

بازار خرسی در برابر بازار گاوی

عرضه و تقاضا

در بازار صعودی به دلیل تقاضای بالا بسیاری از سرمایه‌گذاران، مایل به خرید رمزارز هستند. این به نوبه خود باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال (قیمت شیبا، قیمت لایتکوین و…) می‌شود. زیرا سرمایه‌گذاران برای خرید آنچه در دسترس است، رقابت می‌کنند. با این حال در بازار نزولی یا خرسی، افراد بیشتری در حال فروش بوده و باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شوند.

سناریوی بازار

افزایش تولید ناخالص داخلی، منجر به یک بازار صعودی می‌شود، در حالی که کاهش تولید ناخالص داخلی، نشان‌دهنده ظهور یک بازار نزولی است. این به دلیل آن است که GDP معمولاً در کنار افزایش درآمد شرکت‌ها و حقوق کارکنان، بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، GDP زمانی که درآمد شرکت‌ها ضعیف و دستمزدها کمتر است، کاهش می‌یابد. به این ترتیب بازارهای نزولی معمولاً با رکود اقتصادی، همراه هستند و تولید ناخالص داخلی، کاهش می‌یابد.

تأثیر بر اقتصاد

بازار گاوی و خرسی هر کدام به نحوی با اقتصاد در ارتباط هستند. در بازار نزولی زمانی که کسب‌وکارها نتوانند به اهداف درآمدی دست پیدا کنند و مصرف‌کنندگان به اندازه کافی، خرج نمی‌کنند، سود کاهش یافته و بر اقتصاد، تأثیر منفی می‌گذارد. همین نگرش در کریپتو و سهام، صدق می‌کند که مردم به دلیل شرایط موجود در سرمایه‌گذاری، تردید دارند. از سوی دیگر یک بازار صعودی یا گاوی به یک اقتصاد قوی، مرتبط است که طی آن هزینه‌های مصرف‌کننده بیشتر و سود، قابل توجه‌تر است.

اقتصاد در بازار خرسی و گاوی

چشم‌انداز سرمایه‌گذاران

چشم‌انداز سرمایه‌گذار و عملکرد بازار کریپتو، ارتباط نزدیکی به هم دارند. در یک بازار صعودی، افزایش قیمت ارزهای دیجیتال (مانند قیمت تتر و سایر رمزارزها)، باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاران بیشتری تشویق می‌شوند با امید به دست آوردن سود خوب، در بازار سرمایه‌گذاری کنند. در یک بازار نزولی یا خرسی، تمایل سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال به طور کلی منفی است. به همین دلیل، برخی دارایی‌های خود را از ترس به فروش می‌رسانند.

این موضوع باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شده و سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت رفتار مشابه، سوق می‌دهد.

میزان نقدینگی

بازار گاوی و خرسی از لحاظ حجم نقدینگی، متفاوت هستند. یک بازار صعودی به دلیل اعتماد بالای سرمایه‌گذاران به بازده سریع و پایدار، نقدینگی بیشتری دارد. این در حالی است که بازار نزولی یا خرسی به دلیل عدم اطمینان عمومی به شرایط بازار، نقدینگی کمتری دارد.

بازار کار

نرخ بیکاری نیز ارتباط نزدیکی با تغییرات در روند بازار دارد. در بازار صعودی، زمانی که اقتصاد، قوی‌تر بوده و قدرت خرید مصرف‌کنندگان بیشتر است، نرخ بیکاری در حال کاهش است. اما در بازار نزولی یا خرسی، شرکت‌ها تمایل دارند تعداد کارکنان را کاهش و نرخ بیکاری را افزایش دهند. این امر، همچنین باعث طولانی شدن بازار نزولی می‌شود، زیرا مردم، درآمد کمتری داشته و شرکت‌ها نیز درآمد کمتری به دست می‌آورند.

بازار کار

خرید در بازار گاوی بهتر است یا خرسی؟

معامله‌گران کریپتو معمولاً در بازار نزولی از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، سود کسب می‌کنند. خرید در بازار گاوی نیز می‌تواند به روند صعودی، کمک کند و بنابراین با تقویت بازار، سود شما را افزایش دهد. هر دو استراتژی مانند هر روش دیگری در ترید، با ریسک‌هایی همراه هستند. بنابراین نکته کلیدی این است که روندهای تاریخی را در هر دو بازار گاوی و خرسی، درک کنید و با اخبار ارزهای دیجیتال، به‌روز باشید.

تا زمانی که در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری می‌کنید، با هر دو بازار خرسی و گاوی، مواجه خواهید شد. بنابراین بهتر است با یادگیری و کسب مهارت در  و تکنیکال، بتوانید در هر دو بازار به خوبی معامله کنید.

چگونه در یک بازار گاوی، سرمایه‌گذاری کنیم؟

هنگام سرمایه‌گذاری در یک بازار صعودی، همیشه بهتر است که روند را سریع، تشخیص دهید تا بتوانید زودتر خرید کنید. سپس، زمانی که بازار به اوج خود می‌رسد، با قیمت‌های بالاتر بفروشید. بازارهای صعودی، تمایل زیادی به دوام دارند، بنابراین هر گونه ضرر، معمولاً موقتی است. اما چه می‌شود اگر همه چیز، تغییر غیرمنتظره‌ای پیدا کند و احساس کنید یک بازار نزولی، در حال ظهور است؟ در این حالت، بهترین استراتژی این است که موقعیت‌های معاملاتی خود را کاهش دهید.

همچنین ممکن است بخواهید دارایی‌های خود را به طور موقت به فلزات گران‌بها، پول نقد یا دارایی‌های مشابه، انتقال دهید. چرا که آنها شانس بیشتری برای مقاومت در برابر احتمالاتی نظیر بحران دارند. رمزارزها نیز معمولاً در پایان بازارهای صعودی با قیمت‌های پایین‌تری در دسترس هستند و می‌توانید از این فرصت برای افزایش سرمایه‌ خود استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار گاوی

چگونه در یک بازار خرسی، سرمایه‌گذاری کنیم؟

پیش از سرمایه‌گذاری در هر دو بازار گاوی و خرسی، لازم است شرایط هر یک را به خوبی بررسی کنیم. اما سرمایه‌گذاری در بازار خرسی به طور طبیعی، ریسک بیشتری را در بر دارد، زیرا قیمت‌ها در حال کاهش است و سرمایه‌گذاران، اعتماد کمی به ارزهای دیجیتال دارند. با این حال، این ریسک با احتمال بازدهی بیشتر در آینده همراه است. بدین ترتیب، می‌توانید ارزهای دیجیتال را در قیمت پایین، خریداری کرده و در اوج بازار صعودی، آنها را بفروشید.

استراتژی دیگری که سرمایه‌گذاران می‌توانند استفاده کنند این است که به محض تشخیص روند نزولی، دارایی‌های خود را بفروشند و سپس با ادامه نزول بازار، آنها را با قیمت پایین‌تر، بازخرید کنند. در نظر بگیرید که هیچ راهی برای گفتن اینکه بازار نزولی چقدر دوام خواهد داشت، وجود ندارد. به خصوص اگر ناشی از رکود یا شرایط مشابه باشد. در نتیجه ممکن است یک خرید زودرس داشته باشید یا یک سرمایه‌گذاری خوب را از دست بدهید.

سخن پایانی

بازار گاوی و خرسی در کریپتو، تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارند. همانطور که گفتیم بازار کریپتو نسبت به سهام، ثبات کمتری دارد. بنابراین هنگام بررسی بازارهای صعودی و نزولی، تفاوت‌هایی میان آن دو وجود دارد. سرمایه‌گذاران کریپتو معمولاً زمانی که قیمت‌ها در بازارهای نزولی، پایین است، خرید و آنها را نگه می‌دارند تا پس از رسیدن بازار صعودی بعدی، سود خوبی به دست آورند.

یکی از روش‌های خوب برای بهره بردن از شرایط بازار خرسی و گاوی، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. همچنین به روز بودن در زمینه اخبار ارزهای دیجیتال و استفاده از نظر متخصصان در این حوزه می‌تواند بسیار مفید باشد. به این موضوع توجه کنید که سرمایه‌گذاری در هر یک از بازارهای صعودی و نزولی با ریسک‌هایی همراه است. بنابراین توصیه ما این است که قبل از اقدام، تحقیقات لازم را انجام داده و بهترین تصمیم را بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =