مقالات

چگونه با بیت کوین کالا و خدمات بخریم؟

معمولاً فناوری‌های مدرن دیرتر وارد زندگی افراد عادی جامعه می‌شوند. سال‌ها طول کشید تا کامپیوترها از مراکز تحقیقاتی به روی میزهای کار شخصی در ادارات و منازل برسند. اما شاید فناوری بلاک چین این قاعده نانوشته را تغییر دهد. امروزه بیت کوین با شتابی غیرقابل‌تصور به ارز اول دیجیتال دنیا تبدیل ‌شده است. استقبال مردم از این ارز باعث شده که بسیاری از فروشگاه‌ها و شرکت‌ ها، امکان تهیه کالا و خدمات خود را با بیت کوین فراهم کنند. در این مقاله نگاهی به کاربردهای بیت کوین در زندگی روزمره داریم، با خرید کالا با بیت کوین در ایران آشنا می‌شویم ، سایت های فروشگاهی که با بیت کوین می توان از آن ها خرید کرد را می‌شناسیم و در یک ‌کلام سفری کوتاه به دنیای آینده داریم. در ادامه این مقاله جذاب همراه صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس باشید.

بیت کوین چیست؟ یک مقدمه کوتاه

احتمالا تاکنون اسم بیت کوین را بارها و بارها شنیده‌اید. اسمی که بیشتر در صرافی‌های ارز دیجیتال به گوش می‌رسد. بیت کوین یک رمز ارز دیجیتالی است که در سال 2009 توسط فرد یا گروهی مخفی به نام ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد. این رمز ارز توانست قابلیت‌های فناوری بلاک چین را به همگان نشان دهد. بیت کوین از ابتدا قرار بود به عنوان یک ارز غیرمتمرکز، فرآیندها و روندهای مالی بین اشخاص و در شرکت‌ها را تغییر دهد. به همین دلیل از همان ابتدا موردتوجه قرار گرفت و هم‌اکنون می توان با خرید بیت کوین از این رمز ارز برای پرداخت هزینه کالا و خدمات بهره برد.

بیت کوین چه ویژگی هایی دارد؟

پیش از اینکه با خرید کالا و خدمات با بیت کوین در ایران و جهان آشنا شویم، بد نیست نگاهی به ویژگی های بیت کوین داشته باشیم. این رمز ارز غیرمتمرکز، شفاف و تراکنش‌های آن برگشت‌ناپذیر است.

1- بیت کوین، مستقل و غیرمتمرکز

بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است. به عبارت بهتر این ارز به هیچ دولت، نهاد یا گروهی وابسته نیست. رمز ارز بیت کوین کاملاً غیرمتمرکز است و همه اعضای شبکه بیت کوین، نسخه‌ای از شبکه را در اختیار دارند. به عبارت بهتر شبکه توسط تک ‌تک اعضا اداره می‌شود. به‌این‌ترتیب نمی توان هیچ‌گونه تغییری در شبکه ی بیت کوین به وجود آورد.

2- بیت کوین، شفافیت در بالاترین سطح ممکن

یکی از ویژگی های بیت کوین، شفافیت بسیار بالاست. در حقیقت به دلیل اینکه همه اعضا نسخه‌ای تراکنش‌های شبکه را در اختیار دارند، نمی توان تراکنش‌های تقلبی ثبت کرد. این ویژگی باعث می‌شود که بیت کوین به یکی از امن‌ترین ارزهای جهان تبدیل شود.

3- تراکنش‌های بازگشت‌ناپذیر، ویژگی دیگر بیت کوین

یکی دیگر از ویژگی های بیت کوین، برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌های آن است. به عبارت بهتر در هنگام خریدوفروش بیت کوین، اگر بیت کوین را به کیف پولی انتقال دهیم نمی توان آن را برگشت داد. در حقیقت به دلیل نبود هیچ واسطه‌ای امکان برگشت تراکنش‌ها وجود ندارد.

با بیت کوین چه کالاها و خدماتی را می توانیم تهیه کنیم؟

بسیاری از فروشگاه‌ها امکان خرید کالا و خدمات با بیت کوین را فراهم کرده‌اند. در حقیقت بیت کوین فعلاً رایج‌ترین ارز شناخته‌شده برای عموم مردم است و به همین دلیل فروشگاه های بزرگ نیز امکان خرید با بیت کوین را فراهم کرده‌اند. درحالی‌که هنوز نمی توان با خرید bnb، لایت کوین و دیگر ارزها هزینه کالا و خدمات را پرداخت کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر در رابطه با کالا و خدمات صحبت کنیم می توان گفت در حال حاضر برخی سایت‌ها امکان رزرو هتل، خرید هاست و دامنه و خرید انواع کالا با بیت کوین را فراهم کرده‌اند. در ادامه چند مورد از این موارد را بررسی می کنیم:

1-  خرید انواع کالای فیزیکی با بیت کوین

فروشگاه های اینترنتی فروشنده انواع کالا از لوازم بهداشتی و آرایشی گرفته تا پوشاک از اولین فروشگاه‌هایی بودند که امکان خرید با بیت کوین را فراهم کرده‌اند. مانند یک خرید عادی زمانی که به این فروشگاه‌ها مراجعه می کنیم، می توانیم پس از انتخاب کالای موردنظر خود هزینه آن را با بیت کوین پرداخت کنیم. اگر بخواهیم یک نمونه فروشگاه بزرگ که از بیت کوین پشتیبانی می‌کند را معرفی کنیم، می توان از فروشگاه overstock نام برد. این فروشگاه تخصصی امکان خرید تمامی کالاهای خود را با بیت کوین فراهم کرده است.

2-  استفاده از خدمات مختلف با بیت کوین

از بیت کوین می توان برای خرید و استفاده از انواع خدمات نیز استفاده کرد. برای مثال شرکت بزرگی مانند مایکروسافت امکان خرید بازی‌ها، فیلم‌ها و محصولات مرتبط با X Box را با بیت کوین فراهم کرده است. جالب است بدانید پای بیت کوین به صنعت هوایی نیز باز شده و شرکت CheapAir اولین کمپانی بود که امکان خرید بلیت هواپیما با بیت کوین را فراهم کرد. از دیگر سایت های خدماتی که از بیت کوین پشتیبانی می‌کند می توانیم به خدمات هاست و دامنه اشاره‌کنیم. برای مثال در سایت bitcoinwebhosting می توانید دامنه یا هاست خود را با بیت کوین تهیه کنید.

3-  بیت کوین و هزاران استفاده دیگر

جدای از کالا و خدمات برخی دیگر از سایت‌ها و شرکت‌ها خدماتی جذابی دیگر نیز ارائه می‌دهند. برای مثال وب‌سایت Treehouse که یک سایت آموزشی است امکان استفاده خرید آموزش‌های خود با بیت کوین را فراهم کرده است. یا شرکت معروف eGifter امکان خرید کارت هدیه با بیت کوین را فراهم کرده است.

آیا در ایران هم می توان با بیت کوین کالا و خدمات خرید؟

شاید پاسخ به این سؤال کمی زود باشد. چراکه هم‌اکنون فروشگاه های زیادی برای خرید مستقیم از ایران با بیت کوین در دسترس نیستند. اما مطمئناً در آینده شرکت‌های بزرگ ایرانی و فروشگاه های اینترنتی امکان خرید کالا با بیت کوین را فراهم خواهند کرد.

آینده بیت کوین، پول کاغذی را فراموش کنید

در این مقاله به بررسی نحوه خرید کالا و خدمات با بیت کوین پرداختیم و برخی از فروشگاه‌هایی که در حال حاضر کالا و خدمات خود را با بیت کوین عرضه می کنند را معرفی کردیم. در انتهای مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که به نظر می‌رسد بیت کوین آینده دنیای مالی باشد. بعید نیست در چند سال آینده بتوان با خرید اتریوم ، ایاس، و سایر رمزارزها نیز از فروشگاه‌ها خرید و وجه کالاها را پرداخت کرد. در حقیقت دنیای آینده از آن رمز ارزهاست. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با رمزارزها و ورود به دنیای جذاب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به صفحه اصلی نوبیتکس مراجعه کنید. نوبیتکس صرافی آنلاین و دانش بنیان ایرانی است که امکان خرید انواع رمزارزها را فراهم کرده است.

نوشته های مشابه