آموزش مفاهیم پایه

ذخیره سازی سرد چیست؟ نوبیتکس چگونه رمزارز شما را امن نگهداری می کند؟

ذخیره سازی سرد بیت کوین و سایر رمزارزها به معنی فریز کردن این دارایی ها نیست! قبل از هرچیز بهتر است با نحوه عملکرد کیف پول ارز دیجیتال آشنا شوید.

همانطور که می دانید شما تا زمانی مالک بیت کوین یا سایر رمزارزهای خود هستید که کلید خصوصی خود را داشته باشید. بنابراین اگر واقعا ارزش کلید خصوصی برایتان مشخص باشد باید آن را از اینترنت و دسترسی دیگران دور نگاه دارید. این روش نگه‌داری بیت کوین/کلید خصوصی به عنوان ذخیره سازی سرد شناخته می‌شود.

بدترین انتخاب ممکن برای نگه‌داری از دارایی‌های رمزارزی شما چیست؟

  • استفاده از کیف پول‌هایی که کلید خصوصی را به شما نمی‌دهند!
  • استفاده از کیف‌ پول‌هایی که  یک نسخه از کلید خصوصی شما را ذخیره می کنند. (مثلا کیف پول‌هایی که صرافی‌ها در اختیار شما می‌گذارند در حقیقت در اختیار آن صرافی است!)

بهتر است تنها زمانی که قصد ترید(trade) کردن دارید، سرمایه‌ خودتان را در صرافی‌ها نگه بدارید. البته دقت کنید که صرافی معتبری را انتخاب کرده باشید. در صرافی‌های معتبر، احتمال بلوکه کردن اموالتان وجود نخواهد داشت.

اما اگر نگه‌داری بلند مدت دارایی‌ها مدنظرتان باشد، فقط و فقط می‌بایست آن‌ها را در کیف پول شخصی خود نگه بدارید. منظور از کیف پول شخصی، کیف پولی است که کلید خصوصی آن تنها در اختیار شما باشد.

ذخیره سازی سرد بدون شک، بهترین روش نگه‌داری رمزارزهاست! خوشبختانه در حال حاضر امکان نگه‌داری رمزارزها به این روش برای تمام کاربران وجود دارد. در ادامه با ابزارهای ذخیره سازی سرد بیت کوین و سایر رمزارزها آشنا می‌شوید!

توجه داشته باشید، ذخیره سازی سرد مادامی معنی دارد که کلید خصوصی شما به صورت آنلاین در دسترس نباشد.

اکثر روش‌های اشاره شده در مطلب به طور کلی ذخیره سازی سرد به حساب نمی آید و در هنگام برداشت کلید خصوصی شما آنلاین می‌شود.

ولت کاغذی (Paperwallet)

ارزانترین روش نگهداری سرد رمزارزها استفاده از ولت‌های کاغذی است. اما آیا روش مناسبی هم به حساب می آید؟ قطعا خیر! تا زمانی که با تمامی ریسک‌های نگهداری رمزارزهایتان روی ولت کاغذی آشنا نشدید، به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید.

ریسک‌های نگهداری ولت کاغذی چیست؟ همان ریسک‌های نگهداری پول نقد در خانه! دزدیده شدن، از بین رفتن حین سوانح، آتش سوزی و… .

اگر در مورد نگه‌داری ولت کاغذی، اعتماد به نفس کافی دارید و به مواجهه با ریسک‌هاش فکر کردید؛ می‌توانید به ذخیره سازی سرد دارایی‌هایتان به کمک این روش ارزان فکر کنید. بسترهای مختلفی وجود دارند که برای شما ولت کاغذی تولید می‌کنند. به عنوان مثال MyEtherWallet امکان ایجاد ولت کاغذی اتریوم را به شما می‌دهد یا برای بیت کوین از سایت  https://www.bitaddress.org می توانید استفاده کنید.

کوین های فیزیکی(Physical bitcoins)

شاید باور نکنید؛ اما یک راه باحال دیگر برای نگه‌داری سرمایه‌ی شما، استفاده از کوین های فیزیکی است. مثل بیت کوین کاساسیوس (Casascius Bitcoin). کلید خصوصی شما، بر روی یک کارت داخل کوین قرار دارد و توسط یک هولوگرام آشکارساز محافظت می شود. تا زمانی که هولوگرام دست نخورده باشد، جای بیت کوین شما امن است. اگر شما یک آیتم دوعاملی خریده باشید، کلید خصوصی رمزنگاری شده خواهد بود و برای بازکردن رمز آن به عبارت از قبل تعریف شده توسط شما نیاز خواهد بود.

USB

در عصر دیجیتال اما، هیچ یک از راهکارهای بالا جذاب به نظر نمی رسد. برای نگهداری از کلید خصوصی می توانید از درایو USB استفاده کنید. برای این کار کافیست کلید خصوصی خود را به این USB منتقل کرده و ذخیره نمایید. اما آیا این روش مناسبی است؟ اینکه USB به عنوان یک ابزار ذخیره سازی که همواره در معرض اتصال به اینترنت نیست و صرفا در مواقع مورد نیاز از آن استفاده می شود درست است اما توجه داشته باشید دو خطر جدی آن ها را تهدید می کند.

اول اینکه USB می تواند در اختیار شخص دیگری قرار گیرد. همچنین امکان خرابی USB بسیار زیاد می باشد. از همه مهمتر اینکه تقریباً هیچ پروتکشنی در مقابل هک شدن در یک USB معمولی وجود ندارد و هر زمان که به دستگاه متصل به اینترنت وصل شود، امکان هک شدن آن وجود دارد. به همین دلیل ولت های سخت افزاری برای حل مشکلات اشاره شده در بالا ایجاد شدند.

ولت های سخت افزاری آفلاین

همانطور که بالا اشاره شد، به منظور رفع مشکلاتی نظیر امن نبودن استفاده از USB و عدم امکان بازیابی در صورت خرابی، ولت های سخت افزاری آفلاین ایجاد شده اند. این ولت های سخت افزاری که ظاهری مشابه USB دارند یکی از ساده ترین راهکارهای نگه داری آفلاین رمزارزها هستند که امروزه از کوین های بسیاری پشتیبانی نموده و امکان ذخیره سازی سرد کلید خصوصی آنها را می دهند. طراحی سخت افزاری این دستگاهها به گونه ای است که امکان هک شدن ولت در هنگام اتصال به اینترنت را نیز بسیار دشوار می نماید. اما این امنیت و سادگی در استفاده برای شما هزینه ای نزدیک به 100 دلار آمریکا خواهد داشت.

از معروفترین ولت های سخت افزاری آفلاین می توان به

اشاره نمود.

ذخیره سازی سرد توسط لپ تاپ (ولت آفلاین دسکتاپ)

اگر ارزش دارایی رمزارزی شما زیاد باشد، می توانید به خرید یک لپ تاپ و نگهداری کلید های خصوصی خودتان در آن فکر کنید. مادامی که از این وسیله مانند USB استفاده کنید یعنی در زمان انتقال آن را به اینترنت وصل کنید شاید هیچ مزیتی نسبت به آن نداشته باشد اما وقتی که بدانید این امکان وجود دارد که بدون اتصال به اینترنت تراکنش خود را به انجام برسانید قضیه فرق خواهد کرد. به طور خلاصه بسترهایی نظیر electrum و armory و … وجود دارند که امکان تراکنش آفلاین را به شما می دهند.

تراکنش آفلاین چیست؟ به زبان ساده فرآیند در تراکنش آفلاین به این شکل است که شما تراکنش خود را در یک دستگاهی که به اینترنت متصل است (دستگاه آنلاین می سازید) بدون اینکه در آن دستگاه نیازی به کلید خصوصی داشته باشید. بعد تراکنش را به دستگاهی که هرگز به اینترنت متصل نمی شود منتقل کرده و در اصلاح به کمک کلید خصوصی خود آن را امضا می کنید و در نهایت، تراکنش امضا شده را مجدداً به دستگاه متصل به اینترنت انتقال داده و در شبکه ارسال می کنید. قضیه زمانی جالبتر می شود که بدانید، این انتقال ها به لطف QRcode یا همان بارکد، بدون اتصال فیزیکی هیچ گونه تجهیزی که امکان هک شدن را ایجاد می کند ممکن است. با استفاده از این روش می توان گفت که امکان هک شدن شما نزدیک صفر مطلق است!

نوبیتکس، تنها بستر دانش بنیان مبادله رمزارزها در کشور، از این روش برای نگه داری و ذخیره سازی دارایی کاربران خود استفاده می کند.

نوشته های مشابه