آموزش سرمایه‌گذاری

کپی تریدینگ چیست؟ آموزش استفاده از Copy Trading

معامله‌گری کار پرچالشی است و موفقیت در بازارهای مالی به انضباط، برنامه‌ریزی و تجربه زیادی نیاز دارد. بسیار از افراد علاقه‌مند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند، اما شرایط کار معامله‌گری تمام‌وقت را به‌دلایل مختلف ندارند؛ اینجاست که کپی تریدینگ (Copy Trading) وارد می‌شود.

کپی تریدینگ این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به‌جای اینکه خودتان بازار را تحلیل و معامله یا ترید کنید، بدون زحمت زیادی، معاملات یک تریدر حرفه‌ای‌تر را تکرار کرده و طبق آن پیش بروید. این کار مزایای زیادی دارد و مشکلات بسیاری از افراد علاقه‌مند به فعالیت در بازارهای مالی، از جمله بازار ارزهای دیجیتال را حل می‌کند.

در این مطلب با مفهوم کپی تریدینگ و انواع آن آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم چه نکاتی را برای انجام یک سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر، در کپی تریدینگ رعایت کنیم. ضمناً، در این مقاله از مجله نوبیتکس، نحوه استفاده از قابلیت کپی تریدینگ در صرافی‌های ارز دیجیتال را نیز به‌صورت تصویری آموزش داده‌ایم.

کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

کپی تریدینگ یک قابلیت در پلتفرم‌های معاملاتی است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد موقعیت معاملاتی و پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری افراد حرفه‌ای را کپی کنند. این روش، یکی از بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای افراد تازه‌وارد و کم‌تجربه است که تخصص چندانی در بازارهای مالی ندارند. معامله‌گران پیرو، همان استراتژی را که معامله‌گر اصلی استفاده می‌کنند، کپی کرده و اجرا می‌کنند. این کپی‌برداری می‌تواند به‌صورت دستی یا خودکار انجام شود.

شروع استفاده از کپی تریدینگ به سال ۲۰۰۵ میلادی باز می‌گردد. مردم ایده استفاده از استراتژی سایر معامله‌گران را بررسی کرده و متوجه شدند نیازی به نظارت مستمر بر موقعیت‌های معاملاتی ندارند. ای‌تورو (eToro) و زولوترید (Zulutrade) اولین شرکت‌هایی بودند که به معامله‌گران اجازه دادند تا حساب‌های خود را به پلتفرم آنها متصل و معاملات‌شان را کپی کنند. امروزه کارگزاران کپی تریدینگ زیادی در بازارهای مالی وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر سه معامله‌گر، برای یکی از آنها معامله به روش سنتی پیچیده است و امکان دارد به Copy Trading روی بیاورد.

در کپی تریدینگ، تمام کاری که معامله‌گران باید انجام دهند این است که یک تریدر حرفه‌ای را انتخاب کرده و پرتفوی خود را با آنها هماهنگ کنند. در این روش، معاملات بلافاصله کپی‌برداری می‌شود و معامله‌گر می‌تواند انتخاب کند چه میزان پول خود را سرمایه‌گذاری کند. این استراتژی در بازارهای مالی مختلف مانند کریپتو، سهام و بازار تبادل ارزهای خارجی (فارکس)، امکان‌پذیر است.

کپی تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

 کپی تریدینگ

سازوکار کپی تریدینگ به این شکل است که یک کارگزار یا صرافی ارز دیجیتال یک محیط نرم‌افزاری (مثل وب‌سایت یا اپلیکیشن) ویژه اتصال کاربران به معامله‌گران حرفه‌ای طراحی می‌کند. در این محیط، افرادی که معاملات‌شان کپی می‌شود به‌عنوان ارائه‌دهنده سیگنال (Signal Provider) و افرادی که معاملات تریدرهای حرفه‌ای را کپی می‌کنند، به‌عنوان دنبال‌کننده (Follower)  شناخته می‌شوند. کسانی که می‌خواهند تریدرهای حرفه‌ای را دنبال کنند، حساب خود را به بخش کپی تریدینگ متصل کرده و انتخاب می‌کنند چه مقدار از سرمایه خود را به دنبال‌کردن کدام تریدر اختصاص دهند. در عوض، اگر معاملات با سود همراه باشد، مقدار مشخصی از سود دنبال‌کننده به ارائه‌دهنده سیگنال تعلق می‌گیرد. این نرخ در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال، از جمله بایننس، حدود ۱۰ درصد است.

این توضیحات ساده، برای آشنایی مقدماتی شما با نحوه انجام کپی تریدینگ ارائه شد. پلتفرم‌های معاملاتی این سرویس را در اشکال متنوع و با شرایط مختلف ارائه می‌کنند و برای اینکه انتخابی درستی در کپی تریدینگ داشته باشید، لازم است با انواع آن آشنا شوید.

انواع کپی تریدینگ

کپی تریدینگ به سه شکل دستی (Manual)، خودکار (Automated) و نیمه‌خودکار (Semi-Automated) انجام می‌شود. معاملات آینه‌ای (Mirror Trading) و سوشال تریدینگ (Social Trading) هم دو رویکرد شبیه به کپی تریدینگ هستند که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

کپی تریدینگ دستی

کپی تریدینگ دستی، مشابه معاملات عادی است. تریدر تصمیم می‌گیرد پیرو معامله‌گر دیگری باشد که به بازدهی خوب در معاملات خود شهرت دارد یا صرفاً به این دلیل که سبک تحلیل او را دوست دارد، از او الگوبرداری کند. در این روش دنبال‌کننده تنها نیاز دارد معاملات یک تریدر حرفه‌ای را مشاهده و در صورت تمایل در حساب خود آنها را تکرار کند.

بعضاً به این نوع از کپی تریدینگ، سوشال تریدینگ نیز گفته می‌شود، اما برخی منابع هم هستند که بین کپی تریدینگ دستی و سوشال تریدینگ تفاوت قائل می‌شوند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

کپی تریدینگ خودکار

در این روش کاربران تریدرهای دلخواه خود و بهترین استراتژی‌ها را در یک سیستم کاملاً خودکار انتخاب می‌کنند. بنابراین پوزیشن‌ها و سایر معاملات بعدی این تریدرهای حرفه‌ای، به‌طور خودکار در پرتفوی آنها کپی می‌شود. در این مدل نیاز به انجام کاری از سمت کاربر نخواهد بود.

کپی تریدینگ نیمه‌خودکار

کپی تریدینگ نیمه‌خودکار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا پوزیشن‌ها و موقعیت‌های معاملاتی تریدر موردعلاقه خود را مشاهده کنند. آنها سپس می‌توانند انتخاب کنند که کدام یک از موقعیت‌ها را معامله کرده و به‌طور خودکار با آنها شروع کنند. به این روش، نیمه‌خودکار گفته می‌شود، زیرا بخشی از آن با نظر تریدر و بخش دیگر بدون فعالیت انسانی انجام می‌شود.

سوشال تریدینگ (Social Trading)‌ چیست؟

در پلتفرم‌های ویژه سوشال تریدینگ یا معامله جمعی، افراد داده‌های مالی را با نگاه‌کردن به فعالیت معامله‌گران دیگر جمع‌آوری می‌کنند. تعامل با سایر معامله‌گران، کپی‌کردن و مقایسه تکنیک‌ها و استراتژی‌های آنها بخش مهمی از سوشال تریدینگ است. این کار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با کمک دیگران، ترید کرده، در پلتفرم مختص آنها با دیگران در تعامل بوده و نحوه معاملات آنها را تماشا کنند. همچنین افراد یاد می‌گیرند که چرا یک معامله‌گر در وهله اول، یک موقعیت معاملاتی به خصوص را انتخاب می‌کند و می‌توان گفت فعالیت در پلتفرم‌های سوشال تریدینگ تا حد زیادی جنبه آموزشی دارد.

کپی تریدینگ چه تفاوتی با سوشال تریدینگ دارد؟

تفاوت‌هایی بین سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

  • کپی تریدینگ، بخشی از سوشال تریدینگ است. در واقع، معامله جمعی دارای ماهیت و دامنه وسیع‌تری است و به کپی‌کردن معاملات دیگران محدود نمی‌شود.
  • معمولاً معامله‌گران جدید و کم‌تجربه از استراتژی کپی تریدینگ، استفاده می‌کنند، در حالی که معمولاً در سوشال تریدینگ تریدرها تجربه متوسطی از بازار دارند.
  • در کپی تریدینگ معامله‌گران در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنند و کاری زمان‌بر را به شخصی حرفه‌ای‌تر از خود می‌سپارند. از طرفی، در سوشال تریدینگ، معامله‌گران می‌توانند ارتباطات طولانی‌مدت ساخته و تجربه کسب کنند.

جدول زیر مقایسه‌ای خلاصه بین سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ است:

 کپی تریدینگسوشال تریدینگ
بهترین گزینه برایافراد مبتدیافراد مبتدی تا متوسط
مزایاصرفه‌جویی در زمان – استفاده از توانایی معامله‌گران حرفه‌ایکسب تجربه – ساخت شبکه
معایبعدم کسب دانش درباره نحوه انجام یک معامله خوبسختی اعتماد به اینفلوئنسرها – زمان‌بربودن ساخت شبکه

ترید آینه‌ای (Mirror Trading) چیست؟‌

ترید آینه‌ای، نوعی سیستم معاملاتی خودکار است که به تریدرها اجازه می‌دهد معاملات تریدرهای منتخب خود را کپی کنند. این کار با استفاده از الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهای از پیش برنامه‌ریزی شده، انجام می‌شود که دائماً بازار را براساس معیارهای از پیش تعیین شده، نظارت می‌کنند. از آنجایی که معاملات آینه‌ای صرفاً به‌صورت خودکار است، فرآیند را بسیار ساده‌تر و کارآمدتر از ترید دستی می‌کند. این امر مانند کپی تریدینگ، برای افرادی مناسب است که زمان یا تخصص زیادی برای تحقیق و تحلیل ندارند.

کپی تریدینگ با معاملات آینه‌ای چه تفاوتی دارد؟

با وجود تعریف مشابه، تفاوت‌هایی کلیدی میان ترید آینه‌ای و کپی تریدینگ وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

ترید دستی در مقابل ترید خودکار

معاملات آینه‌ای یک سیستم کاملاً خودکار است که نیازی به تعامل بین معامله‌گر و سرمایه‌گذار ندارد، اما کپی تریدینگ به ورود دستی معامله‌گران برای انتخاب و سفارشی‌کردن سبد سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

الگوریتم از پیش برنامه‌ریزی شده در مقابل تحلیل انسانی

سیستم معاملات آینه‌ای، معاملات از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای است که می‌تواند نسبت به سیستم کپی تریدینگ که بیشتر به تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری انسانی، متکی است، قابل اعتمادتر باشد. برای مثال، اگر بخواهید برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنید یا روی جفت‌ارز BTC/USDT معامله کنید، سیستم ترید آینه‌ای خودکار، این کار را بدون در نظر گرفتن رویدادهای خبری احتمالی یا عوامل کلان اقتصادی، انجام می‌دهد.

میزان ریسک

معاملات آینه‌ای برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی که مایل به سرمایه‌گذاری با درجه ریسک پایین هستند، مناسب‌تر است. درحالی که کپی تریدینگ، معمولاً به مشارکت بیشتر نیاز دارد و می‌تواند سودآورتر باشد، اما سطوح بالاتری از ریسک را به همراه دارد.

معاملات آینه‌ای چه شباهتی با کپی تریدینگ دارد؟

کپی تریدینگ و معاملات آینه‌ای هر دو روشی آسان به معامله‌گران برای مشارکت در سرمایه‌گذاری آنلاین، بدون نیاز به انجام تحقیق و تحلیل، ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، هر دو روش برای معامله‌گرانی که می‌خواهند با زمان یا دانش محدود، سود خوبی کسب کنند، مناسب است. به‌طور کلی Mirror Trading و Copy Trading برای افرادی مناسب است که نمی‌توانند احساسات خود را هنگام معامله‌گری کنترل کرده و دچار فومو می‌شوند.

نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که صرف نظر از اینکه معاملات آینه‌ای یا کپی تریدینگ را انتخاب می‌کنید، ابتدا تحقیقات لازم را انجام داده و ریسک آنها را بسنجید تا تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید. در واقع مهم است از سیستمی استفاده کنید که با اهداف و میزان ریسک‌پذیری شما مطابقت داشته باشد.

مثال‌هایی از انواع کپی تریدینگ

کپی تریدینگ 


در این بخش، با توضیح مثال‌هایی، کپی تریدینگ را بیشتر بررسی می‌کنیم تا اگر تجربه فعالیت در پلتفرم‌های کپی تریدینگ را ندارید، با این حوزه بیشتر آشنا شوید.

مثال یک

مریم کار جدید خود را شروع کرده و درآمد خوبی دارد. او همیشه مشتاق سرمایه‌گذاری در بورس بوده است، اما برای نظارت و تحلیل بازار به دانش و زمان بیشتری نیاز دارد. او درباره امیر، که یک سرمایه‌گذار با تجربه است، تحقیق کرده و به سبک ترید او علاقه دارد. بنابراین به‌صورت دستی از معاملات و موقعیت‌های پرتفوی او، تقلید می‌کند. علاوه بر آن، پیگیر هر سرمایه‌گذاری جدیدی است که امیر انجام می‌دهد و عین همان را در سبد خود، کپی می‌کند.

در طول ۹ ماه، مریم دارای ۱۱ درصد، بازدهی بوده و به همین دلیل همچنان، استراتژی امیر را دنبال می‌کند. این مثال ساده، استراتژی کپی تریدینگ را نشان می‌دهد که چطور یک سرمایه‌گذار تازه‌وارد، از یک تریدر حرفه‌ای پیروی می‌کند. در واقع معامله‌گر، بدون نیاز به تجربه و داشتن تخصص خاصی در بازار، می‌تواند بازدهی معقولی را کسب کند.

مثال دو

با در نظر گرفتن مثال اول، حامد، برادر مریم از این ایده استقبال می‌کند، اما بیشتر به کریپتو علاقه‌مند بوده و قیمت ارزهای دیجیتال را مدام بررسی می‌کند. او تحقیقات خود را انجام داده و یک سرمایه‌گذار در کریپتو به نام علی را پیدا می‌کند که به بازدهی بالا معروف است. به همین دلیل، مقدار زیادی پول را برای کپی تریدینگ، روی پرتفوی علی سرمایه‌گذاری می‌کند. پس از ۴ ماه، سبد ارز دیجیتال حامد مانند علی، در ضرر منفی ۹ درصدی است، اما علی به‌عنوان یک سرمایه‌گذار قدیمی، ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به حامد دارد.

هر دوی این مثال‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند این استراتژی مزایا و معایب خود را دارد و ممکن است فردی از این روش، سود کسب کرده و دیگری دچار زیان شود.

مزایای کپی تریدینگ چیست؟

هر سبک سرمایه‌گذاری که انتخاب می‌کنید دارای مزایا و معایبی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در ادامه، مزایا و معایب کپی تریدینگ را توضیح می‌دهیم.

  • یک معامله‌گر می‌تواند از دانش و تخصص دیگران، استفاده کند.
  • باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی معامله‌گران می‌شود و نیاز به بررسی مداوم بازار را از بین می‌برد.
  • معمولاً تریدرها یک معامله‌گر با تجربه همراه بازدهی بالا که مهارت خود را ثابت کرده است دنبال می‌کنند. بنابراین، در صورت انتخاب درست، ریسک پایینی در آن وجود دارد.
  • پلتفرم‌های ترید زیادی وجود دارد که به شما پورتفولیوهای آماده از سرمایه‌گذاران با تجربه را ارائه می‌دهد.

معایب کپی تریدینگ ‌چیست؟

در کنار تمام مزایای گفته شده در بالا، این کار معایبی هم دارد که حتماً پیش از انتخاب این روش، باید آنها را در نظر گرفت. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در کپی تریدینگ، کل سرمایه‌گذاری معامله‌گر، براساس موقعیت و بازده شخص دیگری است.
  • اگر چه موقعیت‌های معاملاتی را می‌توان با انتخاب شخصی کپی کرد، اما همیشه ریسک در آنها وجود دارد.
  • هنگامی که یک تریدر حرفه‌ای را انتخاب می‌کنید، احتمالاً ریسک‌پذیری متفاوتی با یکدیگر دارید. در واقع، مبلغی که برای آنها یک ضرر ناچیز محسوب می‌شود، ممکن است برای شما زیان زیادی باشد.
  • هنگام استفاده از یک پلتفرم برای کپی تریدینگ خودکار، کارمزد مازاد نیز وجود دارد.
  • هر تریدر دارای نقص‌هایی در زمینه تحلیل بازارهای مالی است و ممکن است موقعیت‌های معاملاتی او، نتیجه معکوس داشته باشند. بنابراین هیچ تضمینی برای بازدهی خوب، وجود ندارد.

بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ

 کپی تریدینگ

منابع مختلف اغلب از ای‌تورو (eToro)، ناگا (NAGA) و زولوترید (Zulutrade) به‌عنوان بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ نام می‌برند که قابلیت‌هایی ویژه و جامع دارند. این سه پلتفرم با اینکه از معاملات ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کنند، مختص ارزهای دیجیتال نیستند و به کاربران ایرانی هم خدمات ارائه نمی‌کنند. بین صرافی‌های خارجی بایننس، اوکی‌اکس (OKX) و بای‌بیت (ByBit) محبوب‌ترین پلتفرم‌های ارز دیجیتال برای کپی تریدینگ هستند. در ادامه هر شش پلتفرم را مختصر معرفی می‌کنیم. فقط توجه داشته باشید امکان استفاده از هیچ‌یک از این پلتفرم‌ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد، اما آشنایی با آنها کار شما را برای انتخاب یک پلتفرم مناسب کپی تریدینگ از بین سایر گزینه‌های دردسترس آسان‌تر می‌کند.

ای‌تورو (eToro)

ای‌تورو در حال حاضر جزو محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی در آمریکا و اروپاست و نه تنها از خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که از سایر بازارهای مالی نیز پشتیبانی می‌کند. بخش کپی تریدینگ این پلتفرم امکان فعالیت در بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس، ارز دیجیتال، سهام و صندوق‌های بورسی (ETF) را به کاربران می‌دهد. کارمزد ای‌تورو از سایر رقبا کمتر است و رابط کاربری ساده‌ای دارد.

ناگا (NAGA)

ناگا در واقع یک پلتفرم معاملاتی با بخشی ویژه سوشال تریدینگ است که علاوه‌بر کپی تریدینگ، فضایی شبیه شبکه‌های اجتماعی را برای معامله‌گران خود فراهم کرده است. ناگا رابط کاربری ساده‌ای دارد، اما کارمزدهای زیاد آن اغلب مورد انتقاد معامله‌گران قرار می‌گیرد.

زولوترید (Zulutrade)

زولوترید یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ است. زولوترید برخلاف ناگا و ای‌تورو یک کارگزاری آنلاین نیست، اما امکان اتصال حساب از کارگزاری‌های مختلف را به کاربران خود می‌دهد. امکان انجام معاملات فارکس، کالا (Commodities)، ارزهای دیجیتال و سهام نیز در زولوترید وجود دارد.

بایننس (Binance)

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است که بخشی هم ویژه کپی‌کردن معاملات تریدرهای حرفه‌ای دارد. کارمزد پایین معاملات، دسترسی به طیف وسیعی جفت‌ارز، حجم و نقدشوندگی بالا برخی از ویژگی‌های بایننس به‌عنوان یک صرافی مناسب برای کپی تریدینگ است.

اوکی‌اکس (OKX)

صرافی ارز دیجیتال اوکی‌اکس نیز بخشی برای وصل‌کردن معامله‌گران به تریدرها حرفه‌ای دارد. از ۱۱۴ جفت معاملاتی در بخش کپی تریدینگ این صرافی پشتیبانی می‌شود و تریدرهای حرفه‌ای می‌توانند تا ۱۳ درصد از سود معاملات خود را از دنبال‌کنندگان‌شان دریافت کنند.

بای‌بیت (ByBit)

بای‌بیت هم یکی دیگر از صرافی ارز دیجیتال است که برای کپی تریدینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از ۳۰٬۰۰۰ تریدر در بخش کپی تریدینگ بای‌بیت فعالیت می‌کنند. کارمزد نسبتاً زیاد در مقایسه با رقبا و نبود امکان برداشت نقدی به حساب بانکی از معایب این صرافی در بخش کپی تریدینگ است.

چگونه کپی تریدینگ کنیم؟

برای شروع کپی تریدینگ باید ابتدا یک پلتفرم مناسب را انتخاب کرده و در آن حساب باز کنید. مرحله بعدی واریز مبلغی است که قصد اختصاص آن به کپی تریدینگ را دارید. اگر تازه‌کار هستید، بهتر است با حداقل مبالغ ممکن شروع کرده و رفته‌رفته که به این کار مسلط شدید، سرمایه خود را بیشتر کنید. مرحله بعدی انتخاب یک تریدر قابل‌اعتماد است. برای این کار می‌توانید عملکرد تریدرهای مختلف را در گذشته بررسی کنید.

باقی موارد، تنظیماتی است که باید برای انجام کپی تریدینگ در پلتفرمی که انتخاب کرده‌اید، انجام دهید. در ادامه برای نمونه کپی تریدینگ در بایننس را آموزش می‌دهیم. انجام کپی تریدینگ در سایر پلتفرم‌ها نیز تقریباً مشابه بایننس است و می‌توانید از این آموزش جهت فعالیت در سایر پلتفرم‌ها نیز کمک بگیرید.

آموزش کپی تریدینگ در بایننس

شروع کپی تریدینگ در بایننس نیاز به طی‌کردن چند مرحله کوتاه دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

ابتدا باید وارد حساب خود در صرافی شوید و به بخش کپی تریدینگ بایننس مراجعه کنید.

حالا طبق تصویر زیر تریدری که قصد دنبال‌کردن او را دارید، انتخاب کنید.

کپی تریدینگ بایننس

در بایننس دو گزینه برای کپی‌کردن معاملات یک تریدر دارید: اختصاص مقدار مشخصی سرمایه یا «Fixed Amount» یا اختصاص درصد مشخصی از سرمایه یا «Fixed Ratio». از دیگر تنظیمات مهم بایننس می‌توان به «Cost per Order» اشاره کرد که در واقع تعیین می‌کنید شما تمایل دارید تا چه میزان سرمایه به هر سفارش اختصاص دهید. بخش «Total Stop Loss» نیز برای مشخص‌کردن حد ضرر کل سرمایه شماست و اگر مجموع دارایی شما در کپی تریدینگ به خاطر ضرر معامله‌گران دنبال‌شده توسط شما به این مقدار برسد، تمام موقعیت‌های معاملاتی‌تان به‌طور خودکار بسته می‌شود.

 کپی تریدینگ بایننس

بعد از انجام تنظیمات بالا می‌توانید روی دکمه «Copy» کلیک و کدی تریدینگ را شروع کنید. مبلغی هم که به کپی تریدینگ اختصاص داده‌اید، از کیف پول اسپات شما به حساب‌تان در بخش کپی تریدینگ بایننس منتقل خواهد شد.

آیا کپی تریدینگ سودآور است؟

معامله در بازارهای مالی دارای ماهیت خطرناکی بوده و هیچ تضمینی برای سود، وجود ندارد. این موضوع در مورد کپی تریدینگ نیز صدق می‌کند که ممکن است ریسک‌های معاملات عادی مانند از دست دادن سرمایه را داشته باشد. دستیابی به بازده سالانه بالا بدون ریسک قابل توجه و صرفاً تکیه بر شانس، غیرعادی و نادر است. اگر بتوانید تشخیص دهید که کدام معامله‌گر یا فرد سیگنال‌دهنده، موفق خواهد بود، احتمالاً بتوانید کپی تریدینگ سودآوری داشته باشید.

بیشتر پلتفرم‌ها به معامله‌گرانی که ترید آنها کپی می‌شود، انگیزه می‌دهند تا عملکرد خوبی داشته باشند. همچنین اغلب کارگزاری‌های یا صرافی‌ها به این تریدرها برای افزایش تعداد فالوور، پاداش می‌دهند. این روش از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است. در این شرایط، اگر متوجه شوید از این روش سود کسب نمی‌کنید، ارائه‌دهنده سیگنال یا استراتژی خود را می‌توانید تغییر دهید. بنابراین، تریدرهای حرفه‌ای همواره به‌دنبال جذب دنبال‌کنندگان بیشتر از طریق بهبود عملکرد معاملاتی خود هستند.

سخن پایانی

یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌ها جهت کسب سود در بازارهای ملی استفاده از روش کپی تریدینگ است. این روش می‌تواند به‌صورت دستی، نیمه خودکار و یا خودکار انجام شود. کپی تریدینگ خصوصاً برای افرادی مفید است که تجربه و تخصص کمی در زمینه تحلیل بازار دارند. در نتیجه می‌توانند با اتکا به یک معامله‌گر حرفه‌ای، احتمال کسب یک بازدهی خوب را افزایش دهند.

نباید فراموش کرد که احتمال ریسک و از دست دادن سرمایه در کپی تریدینگ همواره وجود دارد. به عبارتی، عملکرد خوب گذشته، تضمینی قطعی برای عملکرد مناسب یک تریدر در آینده نیست. علاوه بر این، توصیه می‌شود که محدودیت‌های مشخصی را برای فعالیت کپی تریدینگ خود تنظیم کنید تا با میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری فردی شما هماهنگ باشد.

نوشته های مشابه