آموزش سرمایه‌گذاری

سبد سهام چیست؟ سبد چینی در بازار رمزارزها

احتمالاً این یکی از اولین سؤالات هر سرمایه گذار یا تریدر تازه وارد به بازار سرمایه است. فرقی نمی‌کند که در بورس، ارزهای دیجیتال، فارکس، بازار فیوچرز یا هر بازار مالی دیگری فعالیت می‌کنید، داشتن یک سبد سهام یا پرتفوی هوشمندانه، مهم‌ترین عامل در موفقیت شما خواهد بود. انتخاب بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری و طرح ریزی یک استراتژی هدفمند به شما کمک می‌کند تا سود زیادی کسب کنید. با نوبیتکس در ادامه این مطلب همراه باشید تا بیشتر با سبد سهام و ویژگی‌های یک پرتفوی قدرتمند آشنا شویم.

سبد سهام چیست؟ جمع آوری دارایی های متنوع در یک پورتفوی

سبد سهام یا Portfolio در دنیای بورس به معنای مجموعه سهام‌های خریداری شده توسط یک سرمایه گذار است. در بازار ارزهای دیجیتال، ما به جای سهام با کریپتوکارنسی یا رمز ارزها سر و کار داریم. به این ترتیب پرتفوی در بازار ارزهای دیجیتال به معنای مجموعه رمز ارزهای موجود در کیف پول شما است. در یک دید کلی‌تر می‌توان گفت سبد سهام مجموعه همه انواع دارایی‌های شما است. برای مثال شما به عنوان یک سرمایه گذار می‌توانید پرتفوی شامل سکه، ارز، ملک و سهام بورس داشته باشید. همچنین می‌توانید با خرید ارز دیجیتال در ایران، رمز ارزها را نیز به سبد سهام خود اضافه کنید.

چرا داشتن پرتفوی قوی و متنوع اهمیت دارد؟

ما در سرمایه گذاری همواره با سود و زیان یا همان ریسک و ریوارد رو به رو هستیم. بنیامین گراهام در کتاب سرمایه گذار هوشمند در تعریف سرمایه گذاری می‌گوید: «یک عملیات سرمایه گذاری عملیاتی است که در آن، سرمایه گذار با استفاده از تحلیل می‌تواند از بازگشت اصل سرمایه و بازدهی کافی آن اطمینان حاصل کند». بنابراین برای اینکه سرمایه گذار موفقی باشیم باید تا حد امکان ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم.

به این ترتیب اگر بخواهیم بگوییم سبد سهام چیست، باید ابتدا اهمیت داشتن یک سبد از دارایی‌های مختلف را درک کنیم. وقتی پرتفوی ما شامل چند دارایی مختلف می‌شود، ریسک از دست دادن سرمایه کاهش پیدا می‌کند. زیرا در صورت از دست رفتن یکی از دارایی‌ها، سود سایر دارایی‌ها می‌توانند تا حدی ضرر ایجاد شده را پوشش دهند.

برای مثال شما می‌توانید در کنار ارز دیجیتال BTC و اتریوم، چند رمز ارز کوچک را نیز در بازار فیوچرز انتخاب کنید تا اگر در یکی از آن‌ها سرمایه شما لیکویید شد شانس جبران داشته باشید. اگر نمی‌دانید بازار فیوچرز یا آتی چیست توصیه می‌کنیم مقاله فیوچرز چیست را مطالعه کنید تا با این روش سرمایه گذاری جذاب نیز آشنا شوید.

ارزش پرتفوی چیست؟ ارزش کل دارایی‌های سبد سهام

هر سبد سهام یا پرتفوی از دارایی‌هایی با ارزش‌های مختلفی تشکیل شده است. به ارزش مالی تمام دارایی‌های موجود در یک سبد سهام، ارزش پرتفوی گفته می‌شود. در واقع ارزش پرتفوی نشان دهنده دارایی‌های افراد شخصی و حقوقی است. برای تشکیل پرتفوی با ارزش باید دارایی‌های مختلف و ارزشمندی را در سبد سهام خود قرار دهید. ارزش پرتفوی با توجه به نوسانات قیمت دارای های مختلف موجود در آن تغییر می‌کند. شما می‌توانید با خرید تتر یک ارز دیجیتال کم ریسک با قیمت ثابت را به پرتفوی خود اضافه کنید تا از نوسان بیش از حد ارزش پرتفوی خود جلوگیری کنید.

ویژگی‌های یک پرتفوی قوی و سودآور، نکاتی که همه سرمایه گذاران باید رعایت کنند

اگر می‌خواهید یک پرتفوی کم ریسک، قوی و سودآور داشته باشید، باید به نکات مهمی که در ادامه اشاره می‌کنیم توجه کنید. با رعایت این نکات می‌توانید یک سبد سهام ایده آل برای خود بچینید. داشتن یک سبد سهام ایده آل به شما کمک می‌کند تا با استرس کمتری بازار را دنبال کنید و در هنگام چک کردن قیمت لحظه ای ارز دیجیتال از افزایش ارزش پرتفوی خود لذت ببرید.

پرتفوی تک سهم، خطرناک‌ترین نوع سبد سهام

هیچ گاه تحت هیچ شرایطی پرتفوی خود را تک سهم نکنید. این اصطلاح که در دنیای بورس کاربرد زیادی دارد به معنای این است که تنها یک دارایی را در سبد سهام خود قرار دهید. ریسک چنین کاری بسیار زیاد است، زیرا بارها تجربه نشان داده اتفاقات کوچک می‌تواند تأثیر بزرگی در بازار بگذارد و به یک باره قیمت یک سهام یا ارز دیجیتال سقوط کند.

در چنین شرایطی اگر تنها یک دارایی در پرتفوی خود داشته باشید با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. سرمایه گذاران بزرگ همواره در کناری بیت کوین و اتریوم، ارزهای دیگری مانند بایننس کوین، تتر، ریپل و … را نیز در کیف پول دیجیتال خود ذخیره می‌کنند. در نهایت مثال معروفی در این مورد وجود دارد که باید همه ما رعایت کنیم:

همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید

تنوع دادن به سبد، 3 تا 5 رمز ارز خوب را به پرتفوی خود اضافه کنید

در ادامه توصیه قبلی که مشخصاً به متنوع کردن سبد سهام اشاره می‌کند، باید یک نکته مهم دیگر را نیز اضافه کنیم. تنوع پرتفوی خوب است اما نباید بیش از حد شود. در چینش سبد سهام نباید تعداد دارایی‌های زیادی انتخاب کنید. زیرا امکان رسیدگی به همه آن‌ها را نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید 3 تا 5 رمز ارز خوب را پیدا کنید و تمام انرژی خود را روی آن‌ها متمرکز کنید.

اگر به جز بیت کوین و اتریوم با ارز دیجیتال دیگری آشنا نیستید کافی است تا کمی در بازار جستجو کنید. با رمز ارزهای جدید آشنا شوید و آن‌ها را تحلیل کنید. می‌توانید این کار را با تحلیل قیمت بیت کوین کش و آشنایی با این آلت کوین نامدار شروع کنید.

توزیع مناسب سرمایه در سبد سهام؛ میزان سرمایه گذاری در هر ارز دیجیتال

تا اینجا به خوبی متوجه شدیم که سبد سهام چیست و چرا باید متنوع باشد. حالا نوبت به این می‌رسد که میزان سرمایه گذاری در هر دارایی را مشخص کنید. بدون شک میزان ریسک و ریوارد همه سرمایه گذارای ها با هم برابر نیستند. به همین دلیل توزیع مناسب سرمایه در سبد سهام اهمیت بسیار زیادی دارد. کدام رمز ارز بیشترین اهمیت را برای شما دارد؟ کدام یک می‌توانند سود زیادی به شما برسانند اما ریسک بالایی دارند؟ باید چه مقدار در هرکدام از آن‌ها سرمایه گذاری کنید؟ این موارد سؤالات مهمی هستند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

برای نمونه ممکن است بیشتر ارزش پرتفوی شما متعلق به بیت کوین باشد اما در کنار بیت کوین روی عرضه اولیه‌ها هم سرمایه گذاری شود. بیت کوین سرمایه گذاری کم ریسکی است در مقابل عرضه اولیه ریسک زیادی دارد. با این حال در مواردی نیز دیده شده که عرضه اولیه‌ها سودهای چند صد برابری داشته‌اند. از طرفی با شرکت در عرضه اولیه می‌توانید از ایردراپ ها و سکه‌های رایگان نیز برخوردار شوید. توزیع مناسب سرمایه در این شرایط به این معناست که شما اکثر سرمایه خود را در بیت کوین ذخیره می‌کنید اما نیم نگاهی به عرضه اولیه هم دارید و مقدار کمی از سرمایه خود را به آن اختصاص می‌دهید.

چینش سبد سهام، چگونه بهترین ارزهای دیجیتال را به سبد سهام خود اضافه کنیم؟

انتخاب بهترین گزینه‌ها برای سبد سهام به دانش، تحلیل و میزان تجربه شما بستگی دارد. هر کس براساس تشخیص خود در مورد سبد سهام و پرتفوی تصمیم گیری می‌کند. البته شرکت‌های سبدگردانی در بورس می‌توانند در ازای دریافت کارمزد این کار را برای شما انجام دهند. اما در بازار ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید خود در مورد چینش سبد سهام تصمیم بگیرید. برای انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری و اضافه کردن به پرتفوی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آنالیز فاندامنتال: بررسی پروژه، وضعیت قانونی آن و جامعه حامی ارز دیجیتال
  • بررسی تیم اجرایی: چه کسی این ارز دیجیتال را ساخته است؟ بررسی تجربیات و اهداف تیم
  • تکنولوژی رمز ارز: نحوه ماین کردن، نوع شبکه، امنیت آن، نقاط ضعف و قوت آن
  • وایت پیپر پروژه ارز دیجیتال: مطالعه و تحلیل مهم‌ترین سند معرفی یک ارز دیجیتال
  • تحلیل تکنیکال: بررسی تاریخچه قیمتی و اندیکاتورها
  • مشورت با حرفه‌ای‌ها

فرقی نمی‌کند که ارز دیجیتال مد نظر شما جزو قدیمی‌های بازار یا از نوع عرضه اولیه باشد، در هر صورت می‌توانید با بررسی این نکات بهترین گزینه‌ها را برای چینش سبد سهام خود در بازار رمز ارزها انتخاب کنید. بعد از انتخاب گزینه‌های خود، کافی است تا اپلیکیشن خرید و فروش ارز دیجیتال نوبیتکس را نصب کنید و سرمایه گذاری موفق خود را آغاز کنید.

سبد سهام خود را با کمک نوبیتکس تکمیل کنید

سبد سهام چیست یکی از مهم‌ترین سؤالات افراد تازه وارد به دنیای سرمایه است. چینش پرتفوی یا سبد سهام متنوع با توزیع سرمایه مناسب اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تضمین کننده موفقیت شما در بازار سرمایه باشد. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید یک سبد سهام قدرتمند برای خود بسازید. اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید همین حالا می‌توانید از طریق صفحه اصلی سایت نوبیتکس وارد بازار خرید و فروش بهترین رمز ارزهای بازار شوید. سبد سهام خود را با کمک نوبیتکس تکمیل کنید و به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوید.

نوشته های مشابه