آموزش مفاهیم پایهکیف پول‌ها

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول‌های امن بیت کوین و رمزارز

اگر از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال هستید، قطعاً تاکنون نام کیف پول ارزهای دیجیتال از جمله تراست ولت و متامسک را شنیده‌اید. ارزهای دیجیتال نیز مانند پول‌های سنتی، نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. کیف پول‌های ارز دیجیتال ابزاری ضروری برای خرید، معامله و فروش رمز ارزها هستند. فعالان بازار کریپتو، برای محافظت و ذخیره امن ارزهای دیجیتال خود و همچنین اعتبارسنجی اطلاعات تراکنش‌ها، به کیف پول نیاز دارند. با داشتن یک والت یا همان کیف پول بلاک چینی، می‌توانید اقدامات لازم برای ارسال و دریافت رمزارزها را انجام دهید.

در این مقاله از مجله نوبیتکس ضمن آشناکردن شما با کیف پول ارز دیجیتال و کاربردهای آن، بهترین و امن‌ترین کیف پول‌ها با توجه به نیازهای کاربران ایرانی را معرفی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی که در این مطلب آنها را معرفی می‌کنیم عبارت‌اند از:

  • کیف پول لاکت ولت (Locket Wallet)
  • کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول متامسک (MetaMask)
  • کیف پول سیف‌پَل (SafePal)
  • کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • کیف پول کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)
  • کیف پول لجر (Ledger)
  • کیف پول ترزور (Trezor)
  • کیف پول کیپ کی (Keepkey)

فهرست عناوین

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال دستگاه یا برنامه‌ای است که به افراد کمک می‌کند ارزهای دیجیتال خود مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها را به‌صورت ایمن ذخیره، مدیریت و مبادله کنند. کیف پول در فضای ارزهای دیجیتال و بلاکچین به‌عنوان جایگزین دیجیتالی کیف پول فیزیکی یا کارت‌های بانکی عمل می‌کند و به کاربران اجازه‌ی دسترسی به موجودی دیجیتال خود را می‌دهد. این کیف پول‌ها با بلاک چین در تعامل هستند تا بتوانند رمزارز مرتبط با آدرس شما را در بلاک چین پیدا کنند.

کیف پول ارزهای دیجیتال معمولاً از دو جزء اصلی تشکیل شده است: یک کلید عمومی (Public Key) و یک کلید خصوصی (Private Key). کلید عمومی که به‌عنوان آدرس کیف پول نیز شناخته می‌شود، یک شناسه منحصربه‌فرد است که دیگران را قادر می‌سازد ارز دیجیتال به کیف پول خود ارسال کنند. از سوی دیگر، کلید خصوصی یک کد مخفی است که به مالک امکان دسترسی به دارایی‌های دیجیتال خود را می‌دهد و برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در واقع، کیف پول‌های کریپتو به‌عنوان هویت و حساب مالک در شبکه بلاک چین عمل می‌کنند و دسترسی به تاریخچه تراکنش‌ها را فراهم می‌سازند.

کاربردهای کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال و بیت کوین

همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، انجام اموری اعم از دریافت و ارسال انواع رمزارز، مستلزم وجود یک کیف پول ارز دیجیتال است. زمانی که قصد ورود و انجام فعالیت در یک صرافی مانند صرافی آنلاین نوبیتکس را داشته باشید، باید برای تهیه یک کیف پول ارز دیجیتال برنامه‌ریزی کنید. با اینکه در صرافی‌هایی مانند نوبیتکس به شما کیف پول و آدرس اختصاصی برای نگهداری از دارایی‌های دیجیتال‌تان داده می‌شود، جهت استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز مانند پلتفرم‌های فعال در حوزه دیفای (DeFi) به یک کیف پول شخصی نیاز پیدا خواهید کرد. دلایل متعددی برای استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

امنیت

یکی از دلایل اصلی استفاده از کیف پول ارز دیجیتال، افزایش امنیت است. این کیف پول‌ها اطلاعات پرداخت و رمزهای عبور شما را به صورت ایمن ذخیره می‌کنند. ولت‌های ارز دیجیتال با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، رمزارزهای شما را از دسترسی و سرقت غیرمجاز محافظت می‌کنند.

راحتی

کیف پول‌های دیجیتال شرایط مناسبی را برای مدیریت رمزارزهای شما فراهم می‌کنند. با یک کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید به راحتی ارزهای دیجیتال مختلف را ارسال، دریافت و ذخیره کنید و تراکنش های مالی خود را ساده‌تر کنید.

قابلیت دسترسی

کیف پول ارز دیجیتال به شما امکان دسترسی آسان به ارزهای دیجیتال‌تان را در هر مکان و زمان می‌دهد. می‌توانید با کامپیوتر یا موبایل خود به ولت ارز دیجیتال دسترسی داشته و تراکنش انجام دهید. 

کنترل

با کیف پول ارز دیجیتال، کنترل کاملی بر وجوه خود دارید. ولت‌های دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که تنها نگهبان ارزهای دیجیتال خود باشید. شما این آزادی را دارید که وجوه خود را مدیریت کنید، تراکنش ها را رصد کنید و سطح امنیتی را که ترجیح می‌دهید، انتخاب کنید.

گزینه‌های پرداخت گسترده

با افزایش روزافزون پذیرش ارزهای دیجیتال در جامعه، افراد بیشتری ارزهای دیجیتال را به‌عنوان نوعی پرداخت می‌پذیرند. با داشتن یک کیف پول دیجیتال، گزینه‌های بیشتری برای انجام تراکنش‌ها و پرداخت هزینه‌ها خواهید داشت. ضمناً قادر خواهید بود برای اشخاص دیگری که در هر جای جهان که مالک یک کیف پول ارز دیجیتال هستند، بدون محدودیت یا مانع خاصی پول واریز کنید.

تعامل با پلتفرم‌های ارز دیجیتال

تعامل ولت‌های کریپتو با صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال یا برنامه‌های غیرمتمرکز نظیر صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، بازارهای خرید و فروش ان اف تی (NFT) یا بازی‌های متاورسی و بلاکچینی، به شما امکان تجربه دنیای دیجیتال و فعالیت در فضای بلاکچین و رمزارزها را می‌دهد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع مختلفی کیف پول برای ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال موجود است. به‌طور کلی ولت‌های رمزارز را می‌توان به دو گروه کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet) طبقه‌بندی کرد. تفاوت اصلی این دو در آنلاین بودن کیف پول گرم و آفلاین بودن کیف پول سرد است. در ادامه به صورت مفصل‌تر با این دو نوع کیف پول آشنا می‌شویم.

کیف پول گرم چیست؟

کیف پول هات یا گرم، متصل به اینترنت هستند و امکان دسترسی آسان و سریع به ارزهای دیجیتال شما را فراهم می‌کنند. بزرگترین مزیت کیف پول‌های گرم راحتی آن‌ها است. کلیدهای عمومی و خصوصی شما در برنامه کیف پول شما ذخیره و رمزگذاری می‌شوند، بنابراین می‌توانید با اتصال آنلاین در هر جایی به آن‌ها دسترسی داشته باشید و محدود به یک دستگاه خاص که کیف پول روی آن نصب می‌شود، نیست. کیف پول نرم‌افزاری و کیف پول تحت وب نمونه‌هایی از کیف پول‌های گرم هستند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

کیف پول نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری برنامه‌هایی هستند که روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب می‌کنید و برای نگهداری و مدیریت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

این کیف پول‌ها روی سیستم‌عامل‌های کامپیوتری مانند ویندوز و مک‌او‌اس (macOS) نصب می‌شوند و به شما کنترل کامل روی کلیدهای خصوصی را می‌دهند. می‌توان به اکسودوس (Exodus) و الکترام (Electrum) به‌عنوان دو مورد از بهترین کیف پول‌های دسکتاپ اشاره کرد.

کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

این کیف پول‌ها روی سیستم‌عامل‌های ویژه موبایل (تلفن همراه) مثل اندروید و iOS نصب می‌شوند و دسترسی راحت به ارزهای دیجیتال شما را ارائه می‌دهند. می‌توان از تراست ولت (Trust Wallet) و متامسک (MetaMask) به‌عنوان دو مورد از بهترین کیف پول‌های موبایل نام برد. لاکت‌ولت نیز کیف پولی ویژه موبایل، غیرامانی، فارسی و یکی از محصولات نوبیتکس است که امکان کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال را به کاربران می‌دهد.

کیف پول‌های تحت وب (Web Wallets)

کیف پول‌های تحت وب، کیف پول‌های آنلاینی هستند که از طریق مرورگر وب قابلیت دسترسی دارند. این کیف پول‌ها به‌دلیل تعامل با سرور‌های اینترنتی، در معرض هک قرار دارند و در مقایسه با سایر گزینه‌ها از امنیت کمتری برخوردار هستند. می‌توان به مای اتر ولت (MyEtherWallet) و بلاکچین دات کام (Blockchain.com) به‌عنوان دو مورد از کیف پول‌های پرطرفدار تحت وب اشاره کرد.

مزایای کیف پول گرم

اتصال به اینترنت، قابلیت دسترسی آسان و امکان بازیابی ساده کیف پول با استفاده از عبارت بازیابی یا کلید خصوصی، جزو مزایای کیف پول‌های گرم محسوب می‌شود.

معایب کیف پول گرم

امنیت کمتر نسبت به کیف پول‌های سرد و آسیب‌پذیری در برابر برخی حملات از معایب کیف پول‌های گرم است.

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول سرد به هر نوع کیف پولی اطلاق می‌شود که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین و دور از اینترنت ذخیره می‌کند. کیف‌پول‌های ذخیره‌سازی سرد مخصوصاً طوری طراحی شده‌اند که به سختی هک می‌شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی نمونه‌هایی از کیف پول‌های سرد هستند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که به‌طور خاص برای ذخیره ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. آنها با آفلاین نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند. کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً به شکل یک حافظه USB هستند که به شما امکان خرید، فروش و انتقال ارزهای دیجیتال را حین اتصال به دستگاه‌های کامپیوتری می‌دهند. می‌توان به لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) به‌عنوان دو مورد از بزرگترین تولیدکنندگان تخصصی کیف پول‌های سخت‌افزاری اشاره کرد.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی شامل تولید یک جفت کلید رمزنگاری (کلیدهای عمومی و خصوصی) و چاپ آنها روی یک رسانه فیزیکی مانند کاغذ است. با کیف پول‌های کاغذی، کلیدهای شما ممکن است از طریق کدهای QR چاپ‌شده روی یک تکه کاغذ، یا حکاکی روی برخی مواد دیگر مانند فلز، قابل دسترسی باشد. آنها یک گزینه ذخیره‌سازی آفلاین ارائه می‌دهند، اما برای جلوگیری از گم شدن یا سرقت نیاز به احتیاط در نگهداری دارند.

کیف پول کاغذی بیت کوین
نمونه کیف پول کاغذی بیت کوین

مزایای کیف پول سرد

کیف پول‌های سرد به دلیل ذخیره‌سازی آفلاین اطلاعات حساس، ایمنی بیشتری فراهم می‌کند. ضمن اینکه بسیاری از کیف پول‌های سخت‌افزاری توسط کیف پول‌های گرم پشتیبانی می‌شوند و می‌توان از بخشی از قابلیت‌های یک کیف پول گرم در ولت‌های سرد نیز استفاده کرد.

معایب کیف پول سرد

زمان انجام تراکنش یا برداشت دارایی با کیف پول‌های به طور متوسط طولانی‌تر است. بازیابی دارایی‌ها در کیف پول‌های سرد بدون پشتیبان‌گیری از کلیدها و عبارت بازیابی ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه‌ای غیرممکن است.

کیف پول سرد و گرم ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند به شکل برنامه‌ای نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری باشد که فضای لازم برای مدیریت ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌سازد. این کار با ذخیره کلیدهای خصوصی و عمومی کاربر که برای انجام تراکنش‌ها و دسترسی به دارایی‌های دیجیتال کاربر ضروری هستند، انجام می‌شود. در ادامه نحوه عملکرد کلی کیف پول ارزهای دیجیتال توضیح داده می‌شود.

تولید کلید

زمانی که بیت کوین، اتریوم یا هر رمزارز دیگری را به ولت شخص دیگری می‌فرستید، در واقع مالکیت آن ارز دیجیتال را به آدرس کیف پول شخص جدید ثبت می‌کنید. در این فرایند شما تایید می‌کنید این ارز دیجیتالِ موجود در بلاک چین دیگر متعلق به شما نیست و باید به شخص دیگری واگذار شود. برای انجام این فرایند به دو کلید، یعنی کلید عمومی و خصوصی نیاز دارید. این دو کلید شامل رشته‌ای از حروف و اعداد است که توسط کیف پول ارز دیجیتال تولید می‌شود.

کلید عمومی کیف پول

به عنوان آدرس کیف پول عمل می‌کند و به دیگران امکان ارسال ارزهای دیجیتال به ولت کاربر را می‌دهد.

کلید خصوصی کیف پول

یک کد مخفی و محرمانه است که فقط در اختیار صاحب ولت قرار می‌گیرد و از آن برای دسترسی و کنترل ارزهای دیجیتال مرتبط با کیف پول استفاده می‌شود.

ذخیره‌سازی کلیدها

کیف پول کلیدهای خصوصی را در دستگاه کاربر یا یک سرور امن ذخیره می‌کند. برای کاربران مهم است که از کلیدهای خصوصی خود محافظت کنند و آن را با شخص دومی به اشتراک نگذارند؛ زیرا هرکسی که به کلید خصوصی دسترسی دارد، می‌تواند ارزهای دیجیتال مرتبط با آن را کنترل کند.

تراکنش‌ها

برای تایید تراکنش‌ها، به امضای دیجیتالی که با استفاده از کلید خصوصی ایجاد شده نیاز است. این امضای دیجیتالی تضمین می‌کند تراکنش واقعی است و کاربر صاحب واقعی ولت است.

تعامل با بلاک چین

کیف پول‌های ارز دیجیتال با شبکه‌های بلاک چین در ارتباط هستند. این تعامل موجب می‌شود تا تراکنش‌های کاربران تایید، موجودی کیف پول به‌روزرسانی و تاریخچه‌ی تراکنش‌ها ثبت شود.

اقدامات امنیتی

کیف پول‌های ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و ایمن نگهداشتن کلید خصوصی کاربر، اقدامات مختلفی را انجام می‌دهند. برخی از این اقدامات امنیتی شامل تأیید هویت دو مرحله‌ای (2FA)، احراز هویت بیومتریک مثل اثر انگشت و ماژول‌های امنیتی سخت‌افزاری برای کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند.

اصطلاحات کیف پول ارز دیجیتال

آموزش استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

حالا که با انواع کیف پول ارز دیجیتال و نحوه‌ی کارکرد آن آشنا شدید، اولین مرحله برای استفاده از قابلیت‌های آن، انتخاب نوع کیف پول است. هر کدام از کیف پول‌های گرم و کیف پول‌های سرد فرایندها و تنظیمات متفاوتی تا مرحله‌ی راه‌اندازی دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

نصب و راه‌اندازی کیف پول‌های گرم

دانلود کیف پول ارز دیجیتال

قبل از دانلود کیف پول گرم باید مطمئن شوید که نسخه‌ی دانلودی شما یک نسخه‌ی واقعی و معتبر است. در مورد کیف پول‌های وب باید بررسی کنید که در سایت درستی قرار دارید. کیف پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال را حتماً از منابع رسمی و بازارهای اپلیکیشن معتبر دریافت کنید.

تنظیم حساب کاربری و موارد امنیتی

اگر از یک کیف پول غیرامانی (Non-custodial) استفاده کنید، عبارت بازیابی کیف پول شما یک رشته تصادفی ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ای خواهد بود که بهتر است آن را به‌صورت کاملاً آفلاین، مثلاً با نوشتن روی کاغذ و نگهداری در یک مکان امن که در دسترس سایر افراد نیست و صرفاً خود از آن اطلاع دارید، ذخیره کنید. همچنین می‌توانید در حین یا پس از اتمام فرآیند راه‌اندازی، ابزارهای امنیتی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای و بیومتریک را فعال کنید. فرآیند راه‌اندازی کیف‌پول‌های امانی کمی طولانی‌تر است و اغلب برای تایید هویت خود باید یک مرحله احراز هویت (KYC) را طی کنید.

واریز ارز دیجیتال به کیف پول

کیف پول‌های غیرامانی اجازه‌ی خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات را نمی‌دهند و ممکن است مجبور به انتقال رمز ارز از جای دیگر، مثل صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس به کیف پول غیرامانی خود شوید. در کیف‌پول‌های امان که کلید خصوصی یا عبارت بازیابی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد، اغلب به‌صورت مستقیم می‌توانید با ارز فیات خود، ارز دیجیتال خریداری کنید.

نصب و راه‌اندازی کیف پول‌های سرد

خرید اینترنتی کیف پول سخت‌افزاری

برای اطمینان از این‌که دستگاه قبل از خریداری شدن دستکاری نشده باشد، دستگاه کیف پول سرد را حتماً از فروشگاه‌های معتبر و دارای سابقه خریداری کنید. به این مسئله هم دقت کنید که بسته‌بندی کیف پول سخت‌افزاری نباید مخدوش یا درب آن باز باشد.

نصب نرم‌افزار دستگاه کیف پول سخت‌افزاری

هر کیف پول سردی نرم‌افزار اختصاصی خود را دارد که باید از وب‌سایت رسمی شرکت دانلود شده و روی دستگاه سخت‌افزاری نصب و راه‌اندازی شود.

واریز ارز دیجیتال

در مرحله آخر می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌های ارز دیجیتال یا کیف پول‌های گرم به کیف پول سخت‌افزاری خود انتقال دهید.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی در سال ۲۰۲۴

نام کیف پولنوعرابط کاربری
لاکت ولتنرم‌افزاریاندروید
Trust Walletنرم‌افزاریاندروید، iOS، افزونه مرورگر
MetaMaskنرم‌افزاریاندروید، iOS، افزونه مرورگر
SafePalنرم‌افزاری و سخت‌افزاریاندروید، iOS، افزونه مرورگر، ویندوز، macOS
Atomic Walletنرم‌افزاریاندروید، iOS، ویندوز، macOS
Coinbase Walletنرم‌افزاریاندروید، iOS، افزونه مرورگر
Ledger Nano S Plusسخت‌افزاریاندروید، iOS، ویندوز، macOS، لینوکس
Ledger Nano Xسخت‌افزاریاندروید، iOS، ویندوز، macOS، لینوکس
Trezor Tسخت‌افزاریاندروید، iOS، ویندوز، macOS، لینوکس، وب
Trezor Oneسخت‌افزاریاندروید، iOS، ویندوز، macOS، لینوکس، وب
Trezor Safe 3سخت‌افزاریاندروید، iOS، ویندوز، macOS، لینوکس، وب
Keepkeyسخت‌افزاریویندوز، macOS، لینوکس

در ادامه تعدادی از بهترین و معروف‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال با در نظر گرفتن امنیت، امکانات، رابط کاربری و ارزها و شبکه‌های بلاک چینی پشتیبانی‌شده معرفی می‌شوند. در این بخش تلاش شده است عمدتاً کیف پول‌هایی را معرفی کنیم که مناسب کاربران ایرانی هستند و برای استفاده از داخل کشور چالشی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ایجاد نکنند. ضمناً تمام کیف پول‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند غیرامانی یا غیرحضانتی بوده و کلید خصوصی کیف پول را در اختیار خود کاربر قرار می‌دهند.

لاکت ولت (Locket Wallet)

کیف پول نوبیتکس لاکت ولت

لاکت ولت یک کیف پول غیرامانی، غیرمتمرکز و محصولی از تیم توسعه نوبیتکس است. در لاکت‌ولت نیز مثل سایر کیف پول‌های غیرامانی معتبر که کنترل آدرس را به‌طور کامل به دارنده کیف پول واگذار می‌کنند، کاربر باید عبارت بازیابی خود را یادداشت کرده و در جایی امن به‌صورت آفلاین و غیردیجیتالی از آن نگهداری کند. در صورت بروز هر مشکلی مثل گم‌شدن یا دزدیده‌شدن دستگاه، حذف‌شدن برنامه و مواردی از این دست، به‌راحتی با استفاده از همان کلمات بازیابی که روز کاغذ یادداشت شده‌اند، می‌توان به کیف پول دسترسی پیدا کرد.

لاکت ولت از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر گزینه مناسبی برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود. این کیف پول هم‌اکنون تنها برای دستگاه‌های اندرویدی دردسترس قرار دارد و نسخه iOS آن در آینده عرضه می‌شود. استفاده از لاکت ولت نیازی به ثبت‌نام یا احراز هویت در صرافی نوبیتکس ندارد؛ بنابراین، حریم خصوصی کاربر هنگام استفاده از لاکت ولت به‌طور کامل حفظ می‌شود. لاکت ولت هم‌اکنون از ۹ شبکه مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، پالیگان، آربیتروم، آپتیمیزم و طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و در آینده نیز به تعداد شبکه‌های سازگار با آن اضافه خواهد شد. امکان اضافه‌کردن توکن به‌صورت دستی، نمایش نمودار تکنیکال ارزهای دیجیتال و اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق ابزار ولت کانکت (WalletConnect) از دیگر قابلیت‌های کاربردی لاکت ولت است.

مزایای کیف پول لاکت ولت

  • امکان اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز
  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال

معایب کیف پول لاکت ولت

  •  پشتیبانی از تنها ۹ شبکه بلاکچینی
  • در دسترس نبودن نسخه iOS و افزونه مرورگر

تراست ولت (Trust Wallet)

تراست ولت

تراست ولت یک کیف پول آنلاین محبوب خصوصاً برای دستگاه‌های موبایل است. مجموعه بایننس کیف پول تراست ولت را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد. با این حال، تراست ولت یک کیف پول غیرامانی است و استفاده از آن نیازی به داشتن حساب در صرافی بایننس ندارد. این کیف پول بیش از ۱۰۰ بلاک چین را پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل می‌تواند تعداد بسیار زیادی از دارایی‌های دیجیتال را ذخیره کند.

Trust Wallet همچنین یک گزینه عالی برای علاقمندان به NFT و برنامه‌های غیرمتمرکز است. این کیف پول دارای یک مرورگر وب۳ درون‌برنامه‌ای است که به کاربران امکان دسترسی مستقیم به برنامه‌های غیرمتمرکز و بازی‌های بلاک چین را می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود خرید NFTها یا تعامل با پلتفرمن‌های مختلف، آسان شود.

مزایای کیف پول تراست ولت

  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از توکن‌ها
  • رابط کاربری ساده و آسان
  • پشتیبانی از مرورگر داخلی Web3

معایب کیف پول تراست ولت

  • وابستگی به تیم بایننس

متامسک (MetaMask)

کیف پول ارز دیجیتال متامسک

متامسک یکی از پراستفاده‌ترین کیف پول‌های اتریومی است که بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این موضوع ممکن است به دلیل آسانی استفاده و قابلیت دسترسی آن باشد. متامسک دارای طراحی جذاب و ساده و همچنین امکانات پیشرفته برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند با ارزهای دیجیتال، پروتکل‌ها یا پلتفرم‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم تعامل داشته باشند.

متامسک همچنین به خاطر سازگاری با سایر شبکه‌های بلاک چینی مانند بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ و آربیتروم طرفداران زیادی دارد؛ یعنی کاربران می‌توانند به غیر از اتریوم، شبکه‌هایی دیگری را هم به متامسک اضافه کنند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از متامسک به بازارهای معروف NFT مانند اوپن‌سی (OpenSea) دسترسی پیدا کنند و به ساخت ان اف تی یا خرید و فروش این دارایی‌ها مشغول شوند.

افزونه کیف پول متامسک از طریق مروگرهای گوگل کروم، مایکروسافت اِج، فایرفاکس و بریو (Brave) در دسترس است. کاربران همچنین می‌توانند برنامه متامسک را روی دستگاه‌های تلفن همراه اندرویدی یا iOS خود نصب کنند.

مزایای کیف پول متامسک

  • رابط کاربری ساده در اپلیکیشن و افزونه مرورگر
  • امکان اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز
  • پشتیبانی از قابلیت‌ها و تنظیمات حرفه‌ای

معایب کیف پول متامسک

  • پشتیبانی‌نکردن از بیت کوین روی شبکه اصلی
  • امکان محدودیت برای آی پی‌های ایران در صورت استفاده از سرویس میزبانی اینفیورا (Infura)

سیف پَل (SafePal)

کیف پول ارز دیجیتال سیف پل

سیف پل یک ارائه دهنده‌ کیف پول‌های نرم‌افزای و سخت‌افزاری است. کیف پول نرم‌افزاری آن در قالب اپلیکیشن اندروید، iOS و افزونه مرورگر در دسترس است و مدل‌های X1 و S1 جز محصولات سخت‌افزاری آن محسوب می‌شوند. نسخه نرم‌افزاری کیف پول سیف پل از قابلیت‌های زیاد مانند مبادله داخلی به کمک صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، سهام‌گذاری و اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. مدل‌های سخت‌افزاری سیف پل نیز نسبت به سایر برندهای موجود در بازار قیمت مناسبی دارند و در عین حال از امکانات متنوعی پشتیبانی می‌کنند.

مزایای کیف پول سیف پل:

  • رابط کاربری ساده
  • پشتیبانی از شبکه‌های متنوع و بیش از ۱۰٬۰۰۰ توکن
  • پشتیبانی از قابلیت مبادله داخلی و استیکینگ

معایب کیف پول سیف پل:

  • نیاز به انجام احراز هویت برای استفاده از برخی خدمات مربوط به بایننس

اتمیک ولت (Atomic Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال اتمیک ولت

اتمیک ولت یکی از کیف پول‌های محبوب و کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال است. این کیف پول از قابلیت اتمیک سواپس (Atomic Swaps) استفاده می‌کند که اجازه‌ی تبادل مستقیم بین ارزهای دیجیتال مختلف بدون نیاز به واسطه‌ی مرکزی را می‌دهد. Atomic Wallet قابلیت پشتیبانی از بیش از ۱٬۰۰۰ نوع ارز دیجیتال و توکن از جمله بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را دارد. امکان استفاده از اتمیک ولت روی دستگاه‌های اندروید، iOS، ویندوز و macOS وجود دارد، اما افزونه مرورگر آن عرضه نشده است.

مزایای کیف پول اتمیک ولت

  • پشتیبانی از بیش از ۱٬۰۰۰ ارز دیجیتال
  • پشتیبانی از مبادلات درون کیف پول

معایب کیف پول اتمیک ولت

  • عدم امکان ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • نبود نسخه افزونه مرورگر کیف پول

کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال کوین بیس ولت

کوین بیس ولت یک کیف پول مناسب برای افراد تازه وارد در بازار ارزهای دیجیتال است. این کیف پول کلید خصوصی یا عبارت بازیابی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و ولتی غیرامانی است. کیف پول Coinbase قادر است ارزهای معروف مانند بیت کوین، لایت کوین، دوج کوین، BNB و همچنین تمام توکن‌های ERC-20 و توکن‌هایی که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری دارند را ذخیره کند که تعداد آن‌ها بیش از ۵٬۵۰۰ دارایی دیجیتال را در بر می‌گیرد. قابل توجه است که بین صرافی کوین بیس و کیف پول کوین بیس تفاوت وجود دارد. صرافی Coinbase یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های معاملات رمزارز در ایالات متحده است. کیف پول Coinbase می‌تواند بدون نیاز به ایجاد حساب در صرافی استفاده شود؛ به این معنی که کلید خصوصی در دستگاه شما ذخیره می‌شود.

مزایای کیف پول کوین بیس:

  • رابط کاربری ساده
  • پشتیبانی از بیش از ۵٬۵۰۰ دارایی دیجیتال
  • امکان تنظیم احراز هویت دو مرحله‌ای
  • پشتیبانی از سرویس‌های استیکینگ، سواپ و بریج 

معایب کیف پول کوین بیس:

  • محدودیت برای استفاده با آی پی ایران
  • توسعه توسط یک شرکت آمریکایی و احتمال حساسیت بیشتر روی کاربران ایرانی در آینده

لجر (Ledger)

کیف پول ارز دیجیتال لجر

لجر یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در زمینه تولید کیف پول‌های سخت‌افزاری است. محصولات این برند به‌خاطر استفاده از یک عنصر امنیتی مشترک معروف به «Secure Element» شناخته می‌شود. Secure Element نوعی تراشه است که اغلب در پاسپورت‌ها، کارت‌های اعتباری و سیستم‌های پرداخت استفاده می‌شود و امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. کیف پول اولیه این برند، یعنی مدل نانو اس (Nano S) سال ۲۰۱۶ عرضه و در سال ۲۰۲۲ به نانو اس پلاس (Nano S Plus) ارتقا یافت که با صفحه نمایش بهبودیافته، ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیشتر و پورت کابل USB-C همراه بود. نانو اکس (Nano X) هم از دیگر مدل‌های محبوب لجر است.

مزایای کیف پول لجر

  • پشتیبانی از بیش از ۵٬۰۰۰ ارز دیجیتال
  • امکان اتصال به دستگاه‌های اندروید، iOS، ویندوز و MacOS
  • سازگاری با کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر

معایب کیف پول لجر

  • قیمت بالا
  • سیستم‌عامل سفارشی متن‌باز نیست

ترزور (Trezor)

کیف پول ارز دیجیتال ترزور

کیف پول ترزور یکی از اولین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین است که در بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. ترزور به‌عنوان یک کیف پول سخت‌افزاری، از مزایای امنیتی بالایی برخوردار است و توانایی نگهداری تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال را دارد. ترزور و لجر به عنوان دو کیف پول سخت‌افزاری بسیار امن و قابل اعتماد در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. مدل T،‌ Safe 3 و One سه محصول برند ترزور هستند.

مزایای کیف پول ترزور

  • رابط کاربری گرافیکی و راحت
  • پشتیبانی از بیش از ۹٬۰۰۰ ارز دیجیتال

معایب کیف پول ترزور

  • قیمت گران‌تر از سایر کیف پول‌های سخت افزاری با عملکرد مشابه
  • عدم پشتیبانی از دستگاه‌های iOS

کیپ کی (KeepKey)

کیف پول ارز دیجیتال کیپ کی

کیف پول سخت‌افزاری کیپ کی تنها در یک مدل عرضه می‌شود و یکی از کیف پول‌های مطرح در حوزه ارزهای دیجیتال است. این کیف پول با ارائه امکانات امنیتی بالا و پشتیبانی از تعداد زیادی از رمزارزها و توکن‌ها، برای ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. KeepKey با ذخیره‌ی کلیدهای خصوصی در یک محیط جداگانه و آفلاین، امنیت در مقابل حملات ویروسی و هکر‌ها را تضمین می‌کند. این کیف پول از رمزارزها و توکن‌هایی از جمله بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و دوج کوین پشتیبانی می‌کند. با توجه به امکانات امنیتی و پشتیبانی گسترده از ارزها، KeepKey یک گزینه قابل توصیه در حوزه کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال است.

مزایای کیف پول کیپ کی

  • قیمت مناسب
  • پشتیبانی از بیش از ۷٬۰۰۰ ارز دیجیتال

معایب کیف پول کیپ کی

  • عدم پشتیبانی از اندروید و iOS

چطور بهترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

به یاد داشته باشید که انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال مستلزم شناخت کامل و آگاه بودن از اطلاعات انواع کیف پول است. مهم‌ترین موردی که تفاوت میان کیف پول‌های دیجیتالی را ایجاد می‌کند، نحوه ذخیره‌سازی و همچنین روش‌های مختلف دسترسی به انواع ارز دیجیتال است. در ادامه چند مورد از ویژگی‌هایی که برای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب باید مورد توجه قرار گیرد را نام می‌بریم.

ایمنی کیف پول ارز دیجیتال

در زمان انتخاب کیف پول‌های بیت کوین و ارز دیجیتال، ایمنی مهم‌ترین دغدغه است. در نظر داشته باشید که کیف پول‌هایی با احراز هویت بیومتریک، دو یا چند مرحله‌ای، پشتیبانی از چند امضا، کد منبع باز و پروتکل‌های امنیتی قوی برای تراکنش‌ها، گزینه‌های بهتری برای انتخاب هستند.

قابلیت‌های کیف پول ارز دیجیتال

قابلیت‌ها شامل عملکرد کلی هر ولت ارز دیجیتال است. کیف پول‌هایی با تعداد رمز ارزهای قابل مبادله بیشتر، نمودارهای زنده و قابلیت‌های استیکینگ (Staking) و وام‌دهی (Lending)، اولویت بالاتری برای انتخاب دارند.

هزینه کیف پول ارز دیجیتال

استفاده از کیف پول‌های سرد به‌دلیل تجهیزات سخت‌افزاری اولیه که باید خریداری شود، با هزینه اولیه همراه است. نصب و راه‌اندازی کیف پول‌های گرم هزینه‌ای ندارد، اما انجام تراکنش‌ها در هر دو مدل با هزینه همراه است. در زمان انتخاب کیف پول بررسی هزینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارزهای پشتیبانی‌شده

قانون کلی برای ولت‌های ارز دیجیتال این است که کیف پولی انتخاب شود که حداقل از چند آلت‌کوین محبوب مانند اتریوم، کاردانو و سولانا پشتیبانی می‌کند. کیف پول‌هایی که در حال حاضر کاربران زیادی دارند، اغلب کیف پول‌هایی چندزنجیره‌ای (MultiChain) هستند و با بلاکچین‌های زیادی سازگاری دارند.

رابط کاربری

یک کیف پول با رابط کاربری گرافیکی و قابلیت دسترسی آسان می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای انتخاب از طرف کاربر باشد. این موضوع هم که استفاده از کیف پول با چه سیستم‌عامل‌ها یا دستگاه‌هایی امکان‌پذیر است، باید مورد بررسی قرار گیرد. 

جمع‌بندی

کیف پول ارز دیجیتال ابزاری ضروری برای مدیریت دارایی‌ها و انجام تراکنش است. برخلاف کیف‌پول‌های سنتی که پول نقد را در خود نگه می‌دارند، کیف پول‌های ارز دیجیتال خودشان ارزها را ذخیره نمی‌کنند، بلکه رمز ارزهای مرتبط با آدرس‌های کاربر در شبکه‌های بلاک چینی را نمایش می‌دهند و امکان مدیریت آنها را برای کاربران فراهم می‌کنند. این کیف پول‌ها همچنین کلیدهای خصوصی را که برای مجوز دادن به تراکنش‌ها ضروری هستند، ذخیره می‌کنند. با استفاده از ولت ارز دیجیتال، افراد می‌توانند رمزارزها را ارسال و دریافت کنند، موجودی خود را مشاهده کنند و کنترل کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشند. چه از طریق نرم‌افزار، سخت‌افزار یا کیف پول‌های آنلاین، ولت‌ها مسیری ایمن و راحت را برای تعامل با دنیای ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سؤالات متداول

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

تراست ولت، متامسک و لجر برخی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند.

امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به‌طور کلی کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر و ترزور از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری برخوردار هستند.

آیا ساخت کیف پول ارز دیجیتال هزینه دارد؟

برای استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری نیاز به پرداخت هزینه نیست، اما استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری نیاز به خرید دستگاه دارد.

قیمت کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال چقدر است؟

قیمت کیف پول‌های سخت‌افزاری بسته به امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند از حدود ۵۰ تا ۲۸۰ دلار است.

اگر کیف پول از روی گوشی پاک شود چه کاری انجام دهیم؟

می‌توانید اپلیکیشن کیف پول را روی همان گوشی یا دستگاهی دیگر نصب و عبارت بازیابی کیف پول را که از قبل یادداشت کرده‌اید، وارد و دسترسی خود به کیف پول را بازیابی کنید.

چگونه در کیف پول خود ارز دیجیتال دریافت کنم؟

برای دریافت ارز دیجیتال باید آدرس عمومی خود را از بخش Receive پیدا و برای فرستنده ارسال کنید. اگر هم خودتان قصد واریز دارید، باید از یک صرافی ارز دیجیتال مثل نوبیتکس ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری کرده و به مقصد آدرس عمومی کیف پول خود برداشت کنید.

چگونه در کیف پول خود ارز دیجیتال ارسال کنیم؟

آدرس شخصی که قصد واریز ارز دیجیتال برای او را دارید دریافت کرده و از بخش Send مقدار مورد نظر را واریز کنید. توجه کنید ارسال ارز دیجیتال برای دیگران نیاز به پرداخت مبلغی به‌عنوان کارمزد دارد که به‌صورت ارز دیجیتال بومی شبکه میزبان تراکنش پرداخت می‌شود. مثلاً انتقال تتر روی شبکه ترون نیاز به پرداخت مقداری ارز TRX دارد.

محمدامین علی‌یاری

از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان نویسنده محتوا، خبرنگار و محقق توی فضای ارزهای دیجیتال و بلاکچین فعالیت می‌کنم. علاقه‌مند به پیداکردن پروژه‌های نوآورانه‌ای هستم که روی کاربردپذیری کریپتو تمرکز دارن. بعضی وقت‌ها ترید هم می‌کنم، اما بیشتر طرفدار سرمایه‌گذاری بلندمدت هستم.

نوشته های مشابه