آموزش مفاهیم پایهرمزارزها

توکن‌ ERC-20 چیست؟ هر آنچه که باید درباره توکن‌های ERC-20 بدانید

اتریوم (Ethereum) به‌عنوان برترین شبکه بلاکچینی که امکان تعریف قرارداد هوشمند (Smart Contract) را فراهم می‌کند، میزبان هزاران برنامه غیرمتمرکز (dApps) است. همانطور که دنیای ارزهای دیجیتال در حال تکامل است، انواع توکن ERC20 مبتنی بر استاندارد ERC20 به‌عنوان بازیگرهای مهم در بازار کریپتو ظاهر شده‌اند. ERC20 یک استاندارد شامل توابع و دستورالعمل‌ها برای ایجاد توکن‌های تعویض‌پذیر در شبکه ERC20 است. در این مقاله نوبیتکس مگ به معرفی استاندارد ERC-20 و توکن‌های مبتنی بر آن، تاریخچه پیدایش توکن‌های ERC-20، نحوه‌ی کارکرد آن، محبوب‌ترین توکن‌های ERC-20 بازار ارزهای دیجیتال و مهم‌ترین مزایا و معایب توکن‌های ERC-20 می‌پردازیم. در انتها نیز با توضیح تفاوت استاندارد ERC20 با استانداردهای BEP20 و TRC20، بهترین کیف پول‌های ERC-20 را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

استاندارد ERC-20 چیست؟

استاندارد ERC-20 چیست؟

ERC-20 یک استاندارد فنی است که برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود. ERC-20 مخفف عبارت Ethereum Request for Comment 20 با معنی “درخواست اتریوم برای نظر 20” است.

استانداردهای توکن دسته‌ای از پارامترهای قرارداد هوشمند هستند که دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه عملکرد یک قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین ارائه می‌دهند. یک استاندارد توکن به طور خاص به پارامترهایی مانند عرضه توکن، تأیید تراکنش و دسترسی به داده‌های توکن می‌پردازد. بلاک چین اتریوم (Ethereum Blockchain) یک پلتفرم غیرمتمرکز است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند و توکن‌های دیجیتالی را ایجاد و استقرار دهند. اتریوم ۲ (Eth2) جدیدترین بروز‌رسانی بلاکچین اتریوم است که در آن راهکارهای متعددی برای بهبود مقیاس‌پذیری، افزایش سرعت شبکه و همچنین کاهش هزینه‌ها پیاده‌سازی شده است. بنابراین، استاندارد ERC20 مجموعه‌ای از قوانین (Rules) یا دستورالعمل‌هایی (Guidelines) است که توسعه‌دهندگان باید برای ایجاد توکن‌های دیجیتالی خود در بلاک‌چین اتریوم از آن پیروی کنند. در نتیجه توکن‌های ساخته‌شده بر اساس استاندارد ERC-20 با یکدیگر سازگار هستند و می‌توانند در صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (DEX) مانند Uniswap و Sushiswap معامله شوند.

توکن‌های ERC-20

توکن‌های ERC-20 چیست؟

توکن‌های ERC-20 توکن‌های دیجیتالی (Digital Tokens) هستند که روی بلاک چین اتریوم با استفاده از استاندارد ERC-20 ساخته شده‌اند. این توکن‌ها شامل دارایی‌های مختلفی مانند توکن‌های کاربردی (Utility Tokens)، توکن‌های اوراق بهادار(Security Tokens) و استیبل کوین‌ها (Stablecoins) هستند. توکن‌های ERC-20 قابل تعویض (Fungible) هستند، به این معنی که می‌توان هر توکن را با توکن دیگری از همان نوع و ارزش، تعویض کرد. به‌عنوان مثال، اگر یک توکن ERC20 از یک پروژه خاص دارید، ارزش آن به اندازه هر توکن دیگری از آن پروژه است. دلیل این موضوع این است که توکن‌های ERC-20 همگی دارای ویژگی‌های یکسانی مانند نام (Name)، نماد (Symbol) و اعشار (Decimals) هستند و همچنین عملکردهای مشترکی مانند انتقال توکن‌ها (Transferring Tokens) بین آدرس‌ها و بررسی مانده یک آدرس خاص (Checking the Balance of a Particular Address) دارند.

یک نکته مهم در مورد توکن‌های ERC-20 این است که متکی به شبکه اتریوم هستند. این بدان معناست که وقتی یک توکن ERC-20 را از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌کنید، باید مقدار کمی اتریوم برای پوشش هزینه پردازش تراکنش در شبکه اتریوم بپردازید.

توکن‌های ERC-20 به‌طور گسترده در پروژه‌های پیشنهادات اولیه سکه (ICO) و مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، استاندارد ERC20 پیش‌بینی دقیق نحوه تعامل توکن‌هایشان با یکدیگر و سایر برنامه‌های مبتنی بر اتریوم را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از توکن‌های ERC-20 در dApps، قراردادهای هوشمند و سایر پروژه‌های خود استفاده کنند.

تاریخچه پيدايش توکن‌های ERC-20 

 تیم توسعه‌دهنده استاندارد ERC-20

با افزایش محبوبیت قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) در سال 2015 میلادی، هرکسی می‌توانست یک توکن بسازد. در چنین شرایطی، وجود استانداردهای توکن برای اطمینان از این‌که توکن‌های مختلف می‌توانند توسط همه افراد ایجاد، استفاده و مبادله شوند لازم بود. ERC-20 در سال 2015 برای رفع نیاز به یک استاندارد در قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم، توسط افراد زیر پیشنهاد شد:

  • ویتالیک بوترین Vitalik Buterin

یک نویسنده و برنامه‌نویس روسی-کانادایی است که از سال 2011 در جامعه بیت کوین مشارکت داشته است. ویتالیک بوترین در درجه اول به‌عنوان کسی که پشت Ethereum قرار دارد، شناخته می‌شود.

  • فابیان فوگلستلر Fabian Vogelsteller

برنامه‌نویسی است که به‌دلیل کارهای مهم خود در رابطه با DApps و قراردادهای هوشمند در اتریوم شناخته شده است.

این پیشنهاد از طریق صفحه Github پروژه به‌عنوان یک درخواست اتریوم برای اظهار نظر (Ethereum Request for Comment) که به‌صورت مخفف به آن ERC می‌گویند ارسال شد. از آنجایی که بیستمین نظر بود، نام ERC-20 به آن اختصاص یافت. با پیروی از رویه‌ای که توسط جامعه توسعه‌دهندگان اتریوم استفاده می‌شود، این پیشنهاد در سال 2017 به عنوان پیشنهاد بهبود اتریوم 20 (Ethereum Improvement Proposal 20) یا EIP-20 تصویب و اجرا شد. با این حال، هنوز هم ERC-20 نامیده می‌شود.

توکن‌های ERC-20 چگونه کار می‌کند؟

توکن‌های ERC-20 چگونه کار می‌کند؟

استاندارد ERC20 شش تابع اجباری و سه تابع اختیاری را تعریف می‌کند که توسعه‌دهندگان باید در کد قرارداد هوشمند خود برای ایجاد یک توکن ERC20 بگنجانند. سه تابع اختیاری که توسعه‌دهندگان می‌توانند در کد قرارداد توکن ERC-20 خود بگنجانند عبارتند از:

  • Name نام

این تابع نام توکن را برمی‌گرداند.

  • Symbol نماد

این تابع نماد توکن را برمی‌گرداند (معمولاً چند حرف یا کاراکتر نشان‌دهنده توکن).

  • Decimals اعشار

این تابع تعداد ارقام اعشاری را برمی‌گرداند که توکن را می‌توان به آنها تقسیم کرد (به عنوان مثال، یک توکن با 18 رقم اعشار را می‌توان به 10^18 واحد تقسیم کرد).

توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند تابع‌ها و ویژگی‌های اضافی -فراتر از سه تابع اختیاری معرفی‌شده و شش تابع اجباری که در ادامه معرفی می‌شود- را به قراردادهای توکن ERC20 خود اضافه کنند. این ویژگی‌های اضافی می‌تواند شامل مواردی مانند محدودیت‌های مبتنی بر زمان در انتقال توکن (Time-Based Restrictions on Token Transfers) یا ساختارهای پاداش ویژه برای پذیرندگان اولیه (Special Bonus Structures for Early Adopters) باشد.

زبان برنامه‌نویسی استفاده‌شده برای ایجاد قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم، زبان Solidity است. Solidity یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرای کاملا جدید است که به‌طور خاص توسط تیم شبکه اتریوم، برای ساخت و طراحی قراردادهای هوشمند روی پلتفرم‌های بلاک چین ایجاد شده است. کدهایی که در ادامه مشاهده می‌کنید به زبان Solidity نوشته شده است. در زیر به بررسی توابع اجباری استاندارد ERC-20 می‌پردازیم.

totalSupply میزان کل توکن‌ها:

function totalSupply() public view returns (uint256)

هنگامی که کاربر این تابع را فراخوانی می‌کند، تابع فوق مجموع کل توکن‌های موجود در قرارداد را برمی‌گرداند.

balanceOf موجودی:

function balanceOf(address _owner) public view returns (uint256 balance)

برخلاف تابع totalSupply تابع  balanceOf یک پارامتر را به صورت آدرس دریافت کرده و در زمان فراخوانی، موجودی توکن‌های آن آدرس را برمی‌گرداند. به یاد داشته باشید که حساب‌های موجود در شبکه اتریوم عمومی هستند، بنابراین شما می‌توانید موجودی هر کاربر را جستجو و مشاهده کنید البته به شرط اینکه آدرس آنها را بدانید.

Transfer انتقال:

function transfer(address _to, uint256 _value) public returns (bool success)

انتقال، فرایند اختصاص توکن به کاربر است. در اینجا کاربر، آدرس مقصد و میزان توکن‌ها را مشخص می‌کند. 

زمانی که این تابع فراخوانده می‌شود، چیزی به نام رویداد (Event) فعال شده که اساساً به بلاکچین می‌گوید ارجاعی (Reference)  از این انتقال داشته باشد.

TransferFrom انتقال از:

function transferFrom(address _from, address _to, uint256 _value) public returns (bool success)

تابع transferFrom یک گزینه مفید جایگزین برای تابع انتقال (Transfer) است که امکان برنامه‌ریزی بیشتر در برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) را فراهم می‌كند. مانند تابع transfer، این تابع هم برای جابجایی توکن‌ها استفاده می‌شود، اما این توکن‌ها لزوماً متعلق به شخصی که قرارداد را فراخوانی کند نیست. در واقع در این تابع شما به شخص یا یک قرارداد هوشمند اجازه می‌دهید تا از حساب شما پول برداشت کند. از جمله موارد استفاده احتمالی این تابع، پرداخت هزینه‌های اشتراک است. شما می‌توانید به برنامه اجازه بدهید تا به صورت خودکار این هزینه را در موعد مقرر از حساب شما برداشت کند. این تابع هم رویداد (Event) انتقال را فعال می‌کند، با این تفاوت که همه‌چیز در آن به صورت خودکار انجام می‌گیرد. 

Approve موافقت:

function approve(address _spender, uint256 _value) public returns (bool success)

موافقت یا تایید یک تابع مفید دیگر برای برنامه‌ریزی است. با استفاده از این تابع می‌توانید تعداد توکن‌هایی که توسط یک قرارداد هوشمند از موجودی شما برداشت می‌شود را محدود کنید. بدون این تابع امکان خطا و سو استفاده‌های احتمالی در قرارداد هوشمند و همین‌طور سرقت دارایی بسیار زیاد می‌شود.

به همان مثال پرداخت حق اشتراک برگردیم. فرض کنید که شما مقدار زیادی Binance Academy توکن دارید و می‌خواهید پرداخت‌های دوره‌ای هفتگی خود را به کمک یک streaming DApp راه‌اندازی کنید. اما از طرفی شما فردی بسیار مشغول هستید و یا حوصله ندارید که هر هفته یک تراکنش دستی ایجاد کنید.

با توجه به اینکه تعداد توكن‌های موجود در حساب شما، بسیار بیشتر از میزانی است که برای پرداخت حق اشتراک لازم است، باید از برداشت هر میزان توکن بیشتر، جلوگیری کنید. برای اینکه برنامه غیرمتمرکز DApp تمام توكن‌های شما را برداشت نکند شما می‌توانید به کمک تابع approve برای برنامه حد مصرف تعیین کنید.

اگر حد مصرف را روی بیست توکن تعیین کنید، در بدترین حالت اگر DApp بخواهد همه وجوه شما را برداشت کند و یا اشکالی در سیستم پیدا شود، فقط به بیست عدد از توكن‌های شما دسترسی خواهد داشت. هرچند که از دست دادن همین 20 توکن می‌تواند ناخوشایند و ناراحت‌کننده باشد ولی فراموش نکنید که خیلی بهتر از این است که کل دارایی‌تان را از دست بدهید.

Allowance بازپرداخت:

function allowance(address _owner, address _spender) public view returns (uint256 remaining)

این تابع می‌تواند به همراه تابع تأیید (approve) مورد استفاده قرار بگیرد. فرض کنیم که شما اجازه مدیریت توكن‌ها را به یک قرارداد هوشمند داده‌اید و حالا می‌خواهید بخشی از وجه را برداشت کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر سازوکار حق اشتراک به‌صورت خودکار 12 توکن از 20 توکنی که شما مجوز آن را صادر کرده‌اید باشد، با فراخوانی تابع allowance می‌توانید 8 توکن باقیمانده را به حساب خود بازگردانید.

توكن‌های ERC-20 چگونه ایجاد می‌شوند؟

ساخت توکن‌های ERC-20

با کنار هم قرار دادن تمام توابع فوق، یک قرارداد هوشمند ERC-20 به وجود خواهد آمد. در این قرارداد می‌توان کل عرضه و موجودی را بررسی کرد و وجوه را منتقل کرد و به سایر برنامه‌های غیرمتمرکز مجوز داد تا توکن‌های هر حساب را مدیریت کنند. 

بخش عمده‌ای از جذابیت توکن‌های ERC-20 انعطاف‌پذیری آنهاست. موارد ذکرشده توسعه را محدود نمی‌کند، بنابراین طرفین می‌توانند از امکانات زیادی برخوردار بوده و پارامترهای خاصی را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنند. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، انواع توکن‌های ERC-20 شامل موارد زیر است:

  • توکن‌های کاربردی (Utility Tokens)
  • توکن‌های اوراق بهادار(Security Tokens)
  • استیبل کوین‌ها (Stablecoins)

در ادامه به‌مختصر در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

استاندارد ERC-20 در استیبل کوین‌ها Stablecoins

استیبل کوین یا ارز دیجیتال با ثبات (stablecoin) نوعی از رمز ارزها است که ارزش آن به یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار وابسته است. استیبل کوین‌ها اغلب از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کنند و  ایجاد ارز با این استاندارد ساده است. سازنده مقداری پول فیات مانند دلار یا یورو در اختیار داشته و به ازای هر واحد پول فیات امکان صدور توکن وجود دارد. این موضوع به این معناست که اگر 10000 یورو در صندوق صادرکننده این ارز وجود داشته باشد، 10000 توکن به قیمت 1 یورو برای هر واحد هم می‌توان در اختیار داشت. قرارداد حاکم بر این سیستم، نسبتاً ساده است. بااین‌حال، راه‌اندازی یک Stablecoin نیاز به کار زیادی در مورد عوامل خارجی مانند تدارکات، انطباق با مقررات و غیره دارد.

استاندارد ERC-20 در توکن‌های سهامی یا Security tokens

توکن‌های سهامی مشابه ارز دیجیتال با ثبات (Stablecoins) هستند. در بخش قرارداد این دو نوع می‌توانند کاملاً یکسان باشند و از استاندارد ERC-20 استفاده کنند. یک Security Token نشان‌دهنده سهام یک فرد در یک پروژه یا شرکت است؛ به همین خاطر در بعضی موارد از این توکن به‌عنوان Equity Token نیز نام می‌برند که در فارسی آن را توکن دارایی یا توکن سهام در نظر می‌گیرند. 

استاندارد ERC-20 در توکن‌های کاربردی Utility Tokens

توکن ابزاری نوعی توکن است که برای دسترسی به یک محصول یا خدمات خاص در یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌شود. این توکن‌ها نیز از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کنند. برخلاف توکن‌های امنیتی، که نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت یا دارایی هستند، توکن‌های سودمند هیچ‌گونه سهام مالکیت یا سرمایه‌گذاری در یک پروژه را ارائه نمی‌کنند.

محبوب‌ترین توکن‌های ERC-20

مهم‌ترین توکن‌های ERC-20

تعداد توکن‌های با استاندارد ERC20 بسیار زیاد است اما برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین توکن‌ها با این استاندارد شامل موارد زیر است:

  • Tether با نماد USDT

USDT تتر به دلار آمریکا متصل است و در حال حاضر محبوب‌ترین استیبل‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال است.

  • USD Coin با نماد USDC

USDC یو اس دی سی یک استیبل‌کوین دلاری که توسط اتریوم پشتیبانی می‌شود.

  • Polygon با نماد MATIC

MATIC ماتیک یک پلتفرم مقیاس‌پذیری است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های امن، مقیاس‌پذیر و کاربرپسند با کارمزد تراکنش‌های کم بسازند.

  • Shiba Inu با نماد SHIB

 SHIB شیبا اینو پروژه‌ای برای ساخت جامعه غیرمتمرکز است.

  • Uniswap با نماد UNI

UNI یونی سواپ توکن حاکمیتی برای Uniswap است. Uniswap پروتکلی برای مبادله توکن‌های ERC-20 به شیوه‌ای خودکار تامین نقدینگی است.

  • Cronos با نماد CRO

CRO توکن اصلی کرونوس (یک بلاک چین عمومی منبع‌باز و کارآمد با سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین) است.

  • Chainlink با نماد LINK

Chainlink چین لینک یکی از اولین شبکه‌هایی است که اجازه ادغام داده‌های خارج از زنجیره را در قراردادهای هوشمند با کمک اوراکل‌ها می‌دهد.

  • Dai با نماد DAI

DAI دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتوانه وثیقه در بلاک چین اتریوم است که با دلار آمریکا مرتبط است.

  • ApeCoin با نماد APE

ApeCoin ایپ کوین یک توکن ابزاری و حکومتی است که برای توانمندسازی جامعه اکوسیستم APE، ایجاد شده است.

  • Wrapped Bitcoin با نماد WBTC

WBTC رپد بیت کوین یک توکن ERC-20 است که با پشتیبانی ۱:۱ بیت کوین، نقدینگی بیت کوین را به اکوسیستم اتریوم می‌رساند.

آیا می‌توان توکن‌های ERC-20 را استخراج کرد؟

استخراج توکن‌های ERC-20

توكن‌های ERC-20 توسط ماینرها قابل استخراج نیستند. زمانی که توکن‌های جدید ضرب یا ساخته‌شده از طرف تیم آن توکن اعلام می‌شود و قراردادی راه‌اندازی می‌شود، توسعه‌دهندگان عرضه توکن را طبق برنامه و نقشه راه خود توزیع می‌کنند.

به‌طورمعمول توزیع سکه جدید از طریق عرضه اولیه سکه (ICO)، عرضه اولیه صرافی (IEO) یا عرضه اولیه سهام (STO) انجام می‌شود. اگرچه نام این‌ها متفاوت است اما عملاً مفاهیم کاملاً یکسانی دارند. سرمایه‌گذاران اتریوم را به آدرس قرارداد می‌فرستند و در عوض، توکن‌های جدیدی دریافت می‌کنند. پول جمع‌شده برای تامین بودجه و توسعه بیشتر پروژه استفاده می‌شود. توزیع توکن نیازی به فرایند خودکارسازی ندارد. بسیاری از رویدادهای سرمایه‌گذاری، به کاربران این امکان را می‌دهند که با طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مانند BNB ، BTC ، ETH و USDT در این رویدادها شرکت کنند.

مزایای توکن‌های ERC-20 و اهمیت استاندارد ERC-20

مزایای توکن‌های ERC-20

توکن‌های ERC-20 مزایای قابل‌توجهی دارند که موجب محبوبیت روزافزون آنها شده است. برخی از مهم‌ترین مزایای این توکن‌ها که بیانگر اهمیت استاندارد ERC-20 است، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • پیروی از استاندارد یکسان Follow the Same Standard

همه توکن‌های ERC-20 از یک استاندارد پیروی می‌کنند، به همین دلیل می‌توان آنها را به‌راحتی با یکدیگر مبادله کرد. این مزیت باعث می‌شود توکن‌های ERC-20 برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مفید باشند. به‌عنوان مثال، اگر یک توکن ERC20 برای یک پروژه دارید، می‌توانید به‌راحتی آن را با یک توکن ERC-20 دیگر برای یک پروژه کاملاً متفاوت تعویض کنید.

  • امنیت بالا High Security

یکی از مزایای توکن‌های ERC-20 ویژگی‌های امنیتی آنها است که از بلاک چین اتریوم به ارث می‌برند. برخی از مشخصه‌های امنیتی توکن‌های ERC-20 عبارت‌اند از تغییرناپذیری (Immutability)، شفافیت (Transparency) و عدم تمرکز (Decentralization) که دست‌کاری توکن‌ها را برای هر کسی بسیار دشوار می‌کند.

  • قابل تنظیم بودن توکن‌ها Customizable Tokens

توکن‌های ERC-20 بسیار قابل تنظیم (Customizable) هستند و توانایی تناسب با کاربردهای مختلف را دارند. توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن‌های ERC-20 خود را ایجاد کرده و آنها را بر اساس نیازهای خاص خود تنظیم کنند. به‌عنوان مثال، می‌توانند به عنوان ارز درون یک بازی ویدئویی، برنامه‌های امتیاز وفاداری مشتری‌ها، به‌عنوان مجموعه‌های دیجیتالی یا حتی برای نمایش هنرهای زیبا و حقوق مالکیت استفاده شوند.

  • قابلیت نقدشوندگی Liquidity

توکن‌های ERC-20 قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند و به‌راحتی می‌توان آنها را در صرافی‌های ارز دیجیتال خرید یا فروخت. این ویژگی برای معامله‌گرانی که به‌دنبال سود از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال هستند خیلی مهم است.

  • کاربری آسان Easy Usage

یکی دیگر از مزایای توکن‌های ERC-20 استفاده آسان از آنها است. این توکن‌ها را می‌توان به‌راحتی با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های مختلف مانند MyEtherWallet، MetaMask و Remix ایجاد و مدیریت کرد.

معایب توکن‌های ERC-20

  • طرح‌های پانزی Ponzi Scheme 

سهولت راه‌اندازی توکن می‌تواند از برخی جهات یک نقطه‌ضعف به شمار بیاید. ایجاد یک توکن ساده ERC-20 اصلاً دشوار و چالش‌برانگیز تقریباً هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد. همین‌طور باید مراقب آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید باشید. تعداد زیادی از طرح‌های هرمی و پانزی خود را به‌عنوان پروژه‌های بلاکچینی جا می‌زنند. حتماً قبل از سرمایه‌گذاری تحقیق کاملی پیرامون آنچه قرار است رویش سرمایه‌گذاری کنید انجام دهید.

  • عدم انعطاف‌پذیری Lack of Flexibility

عدم انعطاف‌پذیری (Flexibility) توکن‌های ERC-20 یک نگرانی بزرگ است. این توکن‌ها دارای قوانین و مقررات استانداردی هستند که ثبات (Stability) را فراهم می‌کنند، اما عملکرد خود را نیز محدود می‌کنند. برای مثال، توکن‌های ERC-20 را نمی‌توان برای ایجاد قراردادهای هوشمند با شرایط پیچیده‌تر یا خودکار کردن فرآیندهای خاص، استفاده کرد.

  • مشکل مقیاس‌پذیری Scalability Problem

همانند بسیاری از شبکه‌های ارز دیجیتال، اتریوم هم از مشکل  مقیاس‌پذیری رنج می‌برد. در حال حاضر تلاش برای ارسال یک تراکنش در زمان اوج، منجر به کارمزد و تاخیر زیاد می‌شود. اگر یک توکن ERC-20 راه‌اندازی کنید و شبکه شلوغ باشد، توکن شما نیز تحت تأثیر این قرار خواهد گرفت. همان‌طور که اشاره شد این یک مشکل اختصاصی برای اتریوم نیست. بلکه یک مسئله اساسی در سیستم‌های توزیع‌شده و ایمن است.

  • هزینه‌های‌گاز Gas Fees

هزینه‌های گاز (Gas Fees) مرتبط با توکن‌های ERC-20 می‌تواند هزینه قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران باشد. هزینه گاز برای هر تراکنش در شبکه اتریوم مورد نیاز است و این هزینه بسته به سطح ازدحام شبکه می‌تواند تغییر کند. 

کاربردهای توکن‌های ERC-20

کاربردهای توکن‌های ERC-20

توکن‌های ERC-20 با توجه به ویژگی‌های خود، کاربردهای متنوعی دارند. چند مورد از رایج‌ترین استفاده‌های این توکن‌های عبارت‌اند از:

توکن‌سازی دارایی‌ها (Tokenization of Assets)

می‌توان برای توکن‌سازی دارایی‌های فیزیکی مانند املاک، مستغلات یا آثار هنری از توکن‌های ERC-20 استفاده کرد.

عملکرد قرارداد هوشمند (Smart Contract Functionality)

توکن‌های ERC-20 روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. از این قراردادهای هوشمند می‌توان برای خودکارسازی فرآیندهای مختلف تجاری، مانند مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management) یا سیستم‌های رای‌گیری (Voting Systems) استفاده کرد.

ایجاد برنامه‌های وفاداری و پاداش (Creating Loyalty and Reward Programs)

توکن‌های ERC-20 را می‌توان برای ایجاد برنامه‌های وفاداری و پاداش برای مشتریان استفاده کرد، که می‌تواند برای تشویق مجدد تجارت و مشارکت مشتری استفاده شود.

جذب سرمایه (Fundraising)

توکن‌های ERC-20 می‌توانند به‌عنوان شکلی از ارز دیجیتال برای جمع‌آوری سرمایه از طریق پیشنهادات اولیه سکه (ICO) یا پیشنهادات توکن امنیتی (STO) استفاده شوند.

افزایش کارایی و هزینه کمتر (Increased Efficiency and Lower Costs)

توکن‌های ERC-20 را می توان برای ساده‌سازی تراکنش‌های مالی، کاهش هزینه‌های اداری و افزایش سرعت انتقال پول استفاده کرد.

ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (Creating Decentralized Apps)

توکن‌های ERC-20 را می‌توان برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کرد، که می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز، سیستم های رای‌گیری و موارد دیگر استفاده شود.

استانداردهای مختلف ERC

 استانداردهای ERC

ERC-20 اولین استاندارد و تاکنون محبوب‌ترین توکن اتریوم بوده است، اما این تنها استاندارد موجود نیست. از زمان معرفی ERC-20، استانداردهای توکن دیگری به‌عنوان جایگزین یا بهبود یافته، معرفی شده‌اند. قابل توجه‌ترین آنها عبارت‌اند از:

ERC-777

مشابه ERC-20، این استاندارد توکن پارامترهایی را برای توکن‌های قابل تعویض (Fungible Tokens) با برخی تفاوت‌ها تعریف می‌کند. ویژگی«سازگاری با عقب» (Backwards Compatibility) به این توکن‌ها اجازه می‌دهد که بتوانند به کیف پول‌های قدیمی‌تر نیز متصل شوند.

ERC-721

برخلاف ERC-20، استاندارد ERC-721 برای توکن‌های منحصربه‌فرد و غیرقابل تعویض (NFT) ساخته‌شده در بلاک چین اتریوم است.

ERC-1155

این استاندارد چند توکنی پایه‌های ERC-20 و ERC-721 را ترکیب می‌کند، به این معنی که توکن‌های ERC-1155 می‌توانند قابل تعویض (Fungible)، غیرقابل تعویض (Non-Fungible) یا هر دو باشند.

ERC-1400

یک چارچوب یکپارچه برای توسعه توکن‌های اوراق بهادار (Securities Tokens) فراهم می‌کند.

ERC-223

این استاندارد اجازه می‌دهد تا کارمزد تراکنش به جای پرداخت کارمزد به اتریوم، با همان توکن مورد استفاده پرداخت شود.

کیف پول توکن‌های ERC-20

 کیف پول‌های توکن‌های ERC-20

کیف پول‌های زیادی هستن که از توکن‌هایی با استاندارد ERC20 پشتیبانی می‌کنند. چند مورد از مهم‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

کیف پول‌های نرم‌افزاری برای توکن‌های ERC-20

برخی از مهم‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • Trust Wallet تراست ولت
  • Best Wallet بست ولت
  • eToro Wallet ایتورو ولت
  • Exodus Wallet کیف پول اکسودوس
  • MetaMask Wallet کیف پول متامسک

کیف پول‌های سخت‌افزاری برای توکن‌های ERC-20

دو مورد از مهم‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • Trezor Wallet کیف پول ترزور
  • Ledger Wallet کیف پول لجر

تفاوت استاندارد ERC-20 و استاندارد BEP-20

 تفاوت استاندارد ERC-20 و استاندارد BEP-20

استاندارد BEP20 یک استاندارد توکن است که برای بلاک چین بایننس هوشمند Binance Smart Chain معروف به BSC طراحی شده است. این استاندارد بر اساس استاندارد ERC20 اتریوم است، اما برای کار با شبکه BSC و سکه اصلی آن بایننس کوین BNB سازگار شده است. 

تفاوت اصلی بین BEP20 و ERC20 در پروتکل بلاک چین اصلی آنها است. ERC20 مبتنی بر بلاک چین اتریوم است، در حالی که BEP20 مبتنی بر زنجیره بایننس است. توکن‌های BEP-20 دارای زمان تراکنش سریع‌تر هستند که باعث می‌شود برای تراکنش‌های حساس‌تر به زمان مناسب‌تر باشند. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید توکن‌های شما با طیف گسترده‌ای از کیف‌پول‌ها یا صرافی‌هایی با امنیت بالاتر سازگار باشد، از ERC20 استفاده کنید. از دیگر تفاوت‌های BEP-20 و ERC-20 این است که توکن‌های BEP20 از مکانیسم اثبات اعتبار (PoSA) در پروتکل زنجیره هوشمند Binance استفاده می‌کنند و توکن‌های ERC20 از الگوریتم اجماع اتریوم بر اساس اثبات سهام استفاده می‌کنند. تراکنش‌های انجام‌شده با توکن‌های BEP20 با استفاده از BNB پرداخت می‌شود که کارمزد نسبتاً پایینی دارد اما اتریوم به‌دلیل هزینه بالای کارمزدهایش شهرت دارد.

در کنار تفاوت‌هایی که اشاره شد، ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که توکن‌های BEP20 و ERC20 از یک فرمت آدرس به سبک اتریوم استفاده می‌کنند و در این زمینه شبیه به همدیگر هستند.

تفاوت استاندارد ERC-20 با استاندارد TRC-20

 تفاوت استاندارد ERC-20 و استاندارد TRC-20

استاندارد TRC20 یک استاندارد توکن است که برای صدور توکن در شبکه Tron استفاده می‌شود. Tron یک شبکه پرطرفدار است و هزینه شبکه کمتری دارد. برای درک تفاوت ERC20 با TRC20 لازم است بدانیم که این استانداردها مشخصات فنی توکن‌ها در شبکه‌های Tron و Ethereum استفاده می‌شوند. زیرساخت ERC-20 یک شبکه غیرمتمرکز است که امکان ایجاد، صدور و تبادل توکن کاربر را فراهم می‌کند. شبکه‌ی ERC-20 مبتنی بر اتریوم قابل اعتمادتر و پرکاربردتر در نظر گرفته می‌شود و ویژگی‌های بیشتری دارد، اما برای انتقال ساده USDT، شبکه TRC-20 به‌دلیل هزینه‌ی کمتری که دارد بیشتر انتخاب می‌شود.

کلام پایانی

استاندارد ERC20 سال‌هاست که بر فضای ارزهای دیجیتال به‌خصوص قراردادهای هوشمند مسلط است و نقش مهمی در بلاک چین دارد. این استاندارد فهرست مشترکی از قوانینی را تعریف می‌کند که توکن‌های اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند باید به آن پایبند باشند. برخی از این قوانین شامل نحوه انتقال توکن‌ها، نحوه تایید تراکنش‌ها، نحوه دسترسی کاربران به داده‌های مربوط به یک توکن و کل عرضه توکن‌ها است. توکن‌ ERC20 یک توکن دیجیتالی است که روی بلاک چین اتریوم با استفاده از استاندارد ERC20 ساخته شده است. با مراجعه به صرافی آنلاین نوبیتکس می‌توانید خرید اتریوم و انواع توکن‌های ERC-20 را با خیال راحت انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم استاندارد ERC20 و توکن ERC20 را به‌صورت کامل به شما معرفی کنیم.

امیررضا بیکی

من یک تولیدکننده محتوا با تخصص در حوزه بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال هستم. با تجربه نوشتن حرفه‌ای در این زمینه‌ها، من توانمندی دارم تا مطالبی جذاب و آموزنده ارائه دهم که به افراد کمک کند تصمیم‌های بهتری در این بازارها بگیرند.

نوشته های مشابه