آموزش مفاهیم پایه

هاردفورک اتریوم چیست؟

سال 2019، سال بسیار مهمی برای اتریوم بود. در این سال اتریوم چندهارد فورک بزرگ را تجربه کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی هاردفورک اتریوم و تاثیر آن بر کل شبکه کریپتوکارنسی داشته باشیم. در ادامه همراه نوبیتکس باشید.

اتریوم، داستان یک رویای بزرگ

معمولا بیشتر افراد اتریوم را به واسطه ارز دیجیتالش یعنی اتر می شناسند. اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است. اتریوم قصد دارد در آینده تمامی واسطه ها را حذف کند. اتریوم می خواهد امکان خرید و فروش ارز دیجیتال بدون واسطه و انجام کارهای اداری را به ساده ترین حالت ممکن ایجاد کند. اتریوم از همان زمان شروع فعالیت به سرعت توانست نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند. اتریوم برای توسعه در سال های گذشته چندین هاردفورک را تجربه کرده است.

فورک چیست؟ یک رای گیری جمعی

یکی از ویژگی های مثبت بلاکچین غیرقابل تغییر بودن آن است. در حقیقت همین تغییرناپذیری باعث شده که امنیت شبکه در بالاترین سطح ممکن باشد. اما تغییرناپذیری می تواند موجب آسیب دیدن شبکه نیز بشود. زمانی که افراد از قوانین موجود در شبکه راضی نیستند، چه اتفاقی می افتد؟ آیا راه حلی وجود دارد یا باید با همان قوانین قدیمی به کار کردن ادامه داد؟ بلاکچین برای حل این مشکل از فورک استفاده می کند. کاربران شبکه می توانند در این مواقع از سافت فورک یا هاردفورک استفاده کنند. به عبارت بهتر بین اعضای شبکه یک رای گیری صورت می گیرد تا شبکه بر اساس رای اکثریت به فعالیت خود ادامه دهد.

سافت فورک چیست؟ به روزرسانی غیراجباری

سافت فورک یک به روزرسانی غیراجباری است. در این به روزرسانی شبکه دچار تغییر جدی نمی شود و همچنان می توان بر روی نسخه قدیمی آن فعالیت کرد. اگر بخواهیم این مساله را با یک مثال نشان دهیم، می توانیم از به رورزسانی گوشی تلفن همراه یاد کنیم. همه ما اپلیکیشن های مختلفی را بر روی موبایل خود داریم. این برنامه ها هر چند وقت یکبار به روزرسانی می شوند. اما کاربر می تواند این به روزرسانی را نادیده بگیرد و با همان نسخه قبلی به فعالیت ادامه دهد.

هاردفورک چیست؟ یک تغییر بسیار جدی

هاردفورک تغییرات اساسی و جدی در ساختار بلاکچین ایجاد می کند. زمانی که کاربران زیادی نخواهند از قوانین شبکه پیروی کنند، هاردفورک شکل می گیرد. معمولا هاردفورک باعث تولد یک بلاکچین جدید در دل شبکه قدیمی می شود. به این ترتیب اعضای شبکه می توانند انتخاب کنند که می خواهند بر روی کدام بلاکچین فعالیت کنند. این اتفاق بارها و بارها در طول سالهای گذاشته برای اتریوم افتاده است. علاوه بر اتریوم در سال های گذشته، بلاکچین های دیگری مانند بیت کوین نیز دچار هاردفورک شده اند. برای مثال بیت کوین کش حاصل هاردفورک بزرگ بیت کوین در سال 2017 بود.

آیا هاردفورک همیشه باعث ایجاد کوین جدید می شود؟

پاسخ این سوال منفی است. اتر به عنوان ارز اصلی شبکه اتریوم به دو ارز تبدیل نشده است. در حقیقت هاردفورک جدید اتریوم این بلاکچین را به دو قسمت تبدیل نمی کند. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند از هاردفورک اتریوم با عنوان به روزرسانی بزرگ در این شبکه یاد کنند. بنابراین هاردفورک اتریوم باعث ایجاد کوین جدید نمی شود و نباید در این مورد فریب سودجویان را خورد.

نگاهی به هاردفورک Constantinople ، بزرگترین به روزرسانی سال 2019

بزرگترین اتفاق شبکه اتریوم در سال 2019 را باید هاردفورک Constantinople  دانست. هاردفورک Constantinople  باعث ایجاد تغییرات بسیار مهمی در شبکه اتریوم شد. تمرکز اصلی این هاردفورک افزایش سرعت تراکنش ها و کاهش کارمزد تبادلات بود.

هارد فورک Constantinople  چه تاثیری بر روی شبکه اتریوم دارد؟

هاردفورک اتریوم شامل سندی به نام Ethereum Improvement Proposals است که به اصطلاح EIP گفته می شود. این سند مطرح می کند که هاردفورک Constantinople  باعث افزایش کارایی، ارزان تر شدن پیاده سازی و هموار کردن مسیر آینده پلتفرم اتریوم خواهد شد. بر اساس به روزرسانی جدید اتریوم، کانال هایی برای ارتباط بهتر بین کاربران شبکه ایجاد می شود. همچنین به روزرسانی جدید باعث شده در زمان اوج فعالیت کاربران سرعت شبکه کاهش پیدا نکند و اعضای شبکه بتوانند با بالاترین سرعت فعالیت های خود را ادامه دهند. اما هدف اصلی هاردفورک Constantinople را باید هموارسازی مسیر برای حرکت از  POW به POS دانست.

آماده عصر یخبندان اتریوم باشید

ویتالیک، خالق اتریوم، در زمان اختراع این شبکه مفهومی به نام Difficulty Bomb را در کدهای شبکه قرار داد. کاربرد اصلی Difficulty Bomb سخت و غیراقتصادی کردن ماینینگ اتریوم بود. Difficulty Bomb به گونه ای طراحی شده که در بلند مدت فرآیند ماینینگ اتریوم بسیار سخت خواهد شد و برای تایید یک تراکنش باید ساعت ها منتظر ماند. این ویژگی باعث می شود که در سال های آینده اتریوم به یک پلتفرم یخ زده تبدیل شود. به این ترتیب دیگر کسی مایل به فعالیت در این شبکه نخواهد بود. اما Difficulty Bomb بسیار هوشمندانه طراحی شده است. در حقیقت سازندگان اتریوم می خواهند به تدریج از POW به POS مهاجرت کنند. زمانی که این فرآیند تکمیل شود، دیگر کسی در پلتفرم سابق اتریوم فعال نخواهد بود. این تغییر ماهیت باعث می شود که ماینینگ در اتریوم بی معنی باشد و به جای ماینینگ اعضای شبکه در آن سهام خواهند داشت و سهام به شکل قرعه کشی بین اعضا پخش خواهد شد. این به روزرسانی که در آینده انجام خواهد شد، Casper  نام دارد.

هاردفورک اتریوم چه تاثیری بر قیمت اتر می گذارد؟

هنوز نمی توان با قعطیت درباره تاثیر هاردفورک اتریوم بر روی قیمت ها اظهار نظر کرد. در حقیقت قیمت اتر مانند تمام ارزهای دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شوند. به عبارت دیگر باید ببینیم در آینده فعالان بازار چه واکنشی به هاردفورک اتریوم نشان خواهند داد.

هاردفورک اتریوم، آینده جذاب دنیای کریپتوکارنسی ها

هاردفورک اتریوم قطعا اثرات زیادی بر روی دنیای بلاکچین دارد. از آنجا که اتر در کنار بیت کوین از مهم ترین ارزهای دیجیتالی به شما می روند، قطعا بر قیمت و آینده این بازار اثرگذار خواهد بود. پس از بررسی هاردفورک اتریوم در انتهای مقاله از شما دعوت می کنیم برای خرید و فروش انواع ارزدیجیتال به صفحه اصلی نوبیتکس مراجعه بفرمایید.

نوشته های مشابه