آموزش مفاهیم پایه

کیف پول کاغذی چیست و چطور یک کیف پول کاغذی بسازیم؟

از زمان ایجاد بیت کوین در سال ۲۰۰۹، محبوبیت رمزارزها افزایش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران، انواع ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری نگه می‌دارند تا بتوانند در آینده از آن سود به دست آورند. محل نگهداری این دارایی‌های دیجیتال در کیف پول رمزارز است. کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها کیف پول کاغذی (Paper Wallet) است.

پیپر ولت، یک برگ کاغذ است که کلیدهای خصوصی و عمومی شما روی آن چاپ شده است. بیشتر افراد از کیف پول‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ذخیره رمزارزهای خود استفاده می‌کنند. اما عده‌ای نیز هستند که Paper Wallet، را ترجیح می‌دهند. در این مقاله به صورت کامل، این نوع از کیف پول‌ها را معرفی کرده و روش ساخت آن را توضیح می‌دهیم.

کیف پول کاغذی (paper wallet) ارز دیجیتال چیست؟

با افزایش کلاه‌برداری در ارزهای دیجیتال، ایمن نگه داشتن دارایی دیجیتال شما در اولویت قرار می‌گیرد. اگرچه کیف پول‌های کاغذی، محبوبیت کمتری دارند، اما گزینه‌ای امن برای ذخیره رمزارزها هستند. کیف پول کاغذی، یک پرینت فیزیکی است که حاوی کلیدهای خصوصی و عمومی شما به صورت QR کد است و می‌توانید برای انجام تراکنش‌های رمزنگاری از آن استفاده کنید.

پیپر ولت‌ها یکی از انواع کیف پول‌ سرد هستند که دارایی‌های دیجیتال شما را به صورت آفلاین، ذخیره می‌کنند. دسترسی به دارایی‌های این نوع کیف پول بدون در اختیار داشتن کلید خصوصی، امکان‌پذیر نیست. این کیف پول‌ها، قبل از رایج شدن ارزهای دیجیتال، مورد استفاده قرار گرفته و اوج محبوبیت آن‌ها، مربوط به اواخر سال ۲۰۱۰ است. در آن زمان کیف پول نرم افزاری زیادی هم به بازار عرضه نشده بود.

بنابراین صرافی‌های بزرگ به کاربران خود اجازه می‌دادند تا مستقیماً از حساب‌های خود یک نسخه کیف پول کاغذی ایجاد کنند. با این وجود، در سال ۲۰۱۶، زمانی که راه‌های ساده‌تر برای ذخیره ارزهای دیجیتال به وجود آمد، محبوبیت کیف پول کاغذی کم شد.

پیپر ولت چیست؟

توضیح کیف پول‌های کاغذی به زبان ساده

کسی نمی‌تواند پیپر ولت شما را هک کند، مگر آن که به کاغذی که اطلاعات مربوط به کیف پول شما در آن چاپ شده است، دسترسی پیدا کند. بنابراین شما نیز در صورت گم کردن کاغذ، دارایی‌های مرتبط در آن را از دست می‌دهید. کیف پول‌های کاغذی را می‌توانید با استفاده از برخی برنامه‌ها ایجاد کنید. این برنامه‌ها باید زمانی که شما به اینترنت، متصل نیستید، قابل استفاده باشد. بهتر است قبل از ایجاد آنها، از نبود ویروس یا بد‌افزار روی کامپیوتر خود مطمئن شوید.

زمانی که کلیدها و کد QR، روی کاغذ چاپ می‌شوند، کیف پول کاغذی ساخته می‌شود. سپس با استفاده از برنامه‌ای که در موبایل خود دارید کدها را از روی کیف پول کاغذی، اسکن می‌کنید تا بتوانید کوین‌ها را به کیف پول نرم‌افزاری منتقل کنید.

کیف پول کاغذی

معرفی کلیدهای عمومی و خصوصی کیف پول کاغذی

کلیدهای خصوصی و عمومی، جزو مفاهیم پایه و مهم در رمزارزها به حساب می‌آیند. کلید عمومی، حکم شماره کارت بانکی شما را دارد و می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید. این درحالی است که کلید خصوصی، حکم رمز عبور کارت بانکی شما را دارد و نباید آن را با کسی به اشتراک بگذارید. مثال ساده‌تر، برای آن، ایمیل و پسورد ایمیل است. شما ایمیل خود را به دیگران می‌دهید تا بتوانند برای شما موارد دلخواه خود را ارسال کنند.

اما شما هرگز، پسورد خود را به دیگران، نشان نمی‌دهید. چرا که ایمیل شما حاوی محتوایی است که خصوصی بوده و لزومی ندارد بقیه آن را بدانند. با استفاده از کلید عمومی کیف پول کاغذی، هر فردی می‌تواند برای ما رمزارز، ارسال کند. بعد از آن که ارز دیجیتال را دریافت کردید، برای ارسال آن به کلید خصوصی نیاز دارید. در نظر داشته باشید که اگر فردی به کلید خصوصی شما به هر طریقی، دسترسی پیدا کند، تمام دارایی دیجیتال شما را به آسانی می‌تواند به کیف پول خود، انتقال دهد.

کلید خصوصی و عمومی

فاکتورها و نکات مهم برای استفاده از پیپر والت

کیف پول‌های کاغذی برای چندین سال، یکی از امن‌ترین روش‌های ذخیره ارز دیجیتال به حساب می‌آمدند. با این حال، آنها مورد توجه بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال، قرار نگرفته‌اند. چرا که در برابر عوامل محیطی حساس بوده، ممکن است با گذشت زمان، از بین بروند و آسیب ببینند. البته اگر آنها به وضوح، چاپ و به صورت ایمن، ذخیره شوند، همچنان می‌توانند ابزاری مفید محسوب شوند. اما لازم است که قبل از استفاده از کیف پول کاغذی، چند فاکتور را در نظر بگیرید.

امنیت دستگاه

حتماً پیش از ایجاد پیپر والت، از نرم‌افزارهای امنیتی برای اسکن، استفاده کنید تا از ایمن بودن رایانه خود در برابر حملات سایبری، بدافزارها و ویروس‌ها مطمئن شوید. کامپیوترها، موبایل‌ها و تبلت‌ها همگی می‌توانند هک شده یا به ویروس، آلوده شوند. همچنین اطمینان از خاموش بودن بلوتوث دستگاه نیز ضروری است، زیرا هکرها می‌توانند با سوءاستفاده از این روش‌ها به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند.

یک نکته مهم دیگر، این است که تصاویر دیجیتال یا اسکن کیف پول خود را نگه ندارید. زیرا هکرها می‌توانند آن تصاویر را به دست آورند.

اگر از تلفن هوشمند یا تبلت استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را در حالت هواپیما (Airplane Mode) قرار دهید تا قبل از تولید کلیدهای کیف پول کاغذی، همه سیگنال‌ها را به صورت موقت، غیرفعال کنید. اگر بتوانید از طریق دستگاهی که با اتصال غیرشبکه‌ای به چاپگر متصل است کاغذ را چاپ کنید، بهتر است. پس از اتمام کار، مطمئن شوید که سطل بازیافت (Recycle Bin)، فایل‌های موقت و کش‌ها را پاک کرده‌اید.

چاپگرهای متصل به شبکه‌های بزرگ‌تر، اغلب اطلاعات را ذخیره می‌کنند. هکرها ممکن است به فضای ذخیره‌سازی، دسترسی  و کلیدها را در فرآیند تولید کیف پول کاغذی یا بعد از آن، پیدا کنند.

امنیت دستگاه

چاپ کردن

چاپگرها همیشه قابل اعتماد نیستند و هر مشکلی در حین چاپ می‌تواند منجر به از دست دادن کلیدها و ارز دیجیتال شما شود. گیر کردن کاغذ، لکه‌های جوهر یا تراز نامناسب سر چاپگر، همگی می‌توانند هنگام ایجاد کیف پول‌ کاغذی، مشکلات جدی به وجود آورند. این احتمال وجود دارد که کیف پول یا برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، به شما امکان چاپ کلیدهای خود را قبل از حذف آنها از دستگاه بدهد. اما حتماً قبل از چاپ، از این موضوع، مطمئن شوید تا از ضرر ناشی از چاپگر معیوب، جلوگیری کنید.

انواع خاصی از جوهر چاپگر، ممکن است با گذشت زمان از بین برود. بنابراین اگر می‌خواهید کیف پول خود را چاپ کنید، از این موارد مطمئن شوید:

  • درست کار کردن چاپگر
  • دوام کاغذ در طولانی‌مدت
  • استفاده از جوهر مناسب

چاپگر مناسب

ذخیره‌سازی فیزیکی

هنگامی که پیپر ولت را ایجاد کردید، باید نحوه نگهداری آن را در نظر بگیرید. برای نگهداری آنها به یک گاوصندوق ضد حریق و ضد آب، نیاز دارید.

چرا از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟ (مزایا)

همانطور که فناوری بلاک‌چین به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، گزینه‌های موجود برای مدیریت رمزارزها نیز افزایش می‌یابد. معمولاً سه راه برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال شما وجود دارد.

  • آنلاین
  • آفلاین
  • هر دو حالت

در حالت آنلاین، به یک کیف پول گرم نیاز دارید که همیشه به اینترنت، متصل باشد. نقطه ضعف این کیف پول‌ها، آسیب‌پذیری بیشتر در برابر هک شدن است. راه حل جایگزین برای امنیت بیشتر ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول سرد است. این کیف پول‌ها می‌توانند به صورت سخت‌افزاری یا کاغذی باشند. دلایل متعددی برای استفاده از کیف پول کاغذی وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

ذخیره‌سازی سرد

پیپر ولت به دلیل متصل نشدن به اینترنت، احتمال هک شدن را تقریباً از بین می‌برد. سرقت دارایی‌های ذخیره شده در این کیف پول‌ها به سادگی ممکن نیست. مگر آن که شخصی به کاغذ فیزیکی که کلیدهای شما روی آن چاپ شده است دسترسی پیدا کند.

ذخیره‌سازی سرد رمزارز

ارزان بودن

تنها چیزی که برای ایجاد کیف پول‌های کاغذی نیاز دارید، یک قلم و کاغذ یا دسترسی به یک تولیدکننده کلید (Key Generator) است تا آدرس‌های تولید شده را چاپ کنید.

سادگی ایجاد

ایجاد پیپر ولت، کار بسیار ساده‌ای است و هر فردی با کمترین تجربه در خرید و فروش ارز دیجیتال و بازار رمزارزها، می‌تواند آن را بسازد.

استفاده از کیف پول کاغذی چه ریسک‌هایی دارد؟

اگرچه کیف پول‌های کاغذی، بسیاری از مشکلات رایج کیف پول‌های دیگر را ندارند، اما آنها نیز خطرات خاص خود را دارند. برخی رمزارزها سودهای کلانی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کردند که باعث شد اهمیت امنیت و مناسب بودن کیف پول، بیشتر مطرح شود. به عنوان مثال، قیمت ریپل و بسیاری از رمزارزها، اگرچه اکنون چندان بالا نیست اما ممکن است یک سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از آنها را در کیف پول کاغذی نگه دارد که در مجموع، ارزش زیادی دارند.

در ادامه ریسک‌های مربوط به پیپر ولت را توضیح می‌دهیم.

آسیب‌پذیری

در نهایت، پیپر ولت، یک کاغذ است که به سادگی آسیب می‌بیند یا به مرور زمان، فرسوده می‌شود. به همین دلیل، اکیداً توصیه می‌شود چندین نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در امان نماندن از بلایای طبیعی

این کیف پول از بلایای طبیعی در امان نیست. زیرا صرفاً یک ورق کاغذ است و اگر نسخه پشتیبان نداشته باشید، به سادگی از بین می‌رود.

دزدیده شدن

کلیدهای خصوصی و عمومی شما روی یک برگه کاغذ، نوشته شده است. این بدان معنی است که هر کسی که بتواند آن را بخواند یا از آن عکس بگیرد، می‌تواند پول شما را بدزدد.

اشتباهات انسانی

انسان‌ها مستعد خطا هستند و ممکن است به صورت تصادفی، کیف پول کاغذی را پاره یا محل نگهداری آن را فراموش کنند.

آسیب‌پذیری کیف پول‌های کاغذی

چرا برخی معامله‌گران، کیف پول گرم را به کاغذی ترجیح می‌دهند؟

علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال، همواره به دنبال بهترین کیف پولهای ارز دیجیتال برای نگهداری دارایی‌های خود هستند. به ویژه با افزایش قیمت بیت کوین و سودهای زیادی که نصیب سرمایه‌گذاران کرد، اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود. یکی از دلایلی که معامله‌گران برای ذخیره ارز دیجیتال، کیف پول‌های گرم مانند تراست ولت را ترجیح می‌دهند، سهولت و سرعت تراکنش است.

با این حال، اگر پلتفرم، امن نباشد این کیف پول‌ها ممکن است هک شوند. در این شرایط، کیف پول کاغذی می‌تواند ذخیره‌سازی امن‌تری را برای دارایی‌های دیجیتال شما فراهم کنند.

کیف پول گرم در مقایسه با کیف پول سرد

روش ایجاد کیف پول کاغذی به زبان ساده

اگرچه راه‌هایی برای تولید کلید خصوصی به صورت دستی وجود دارد، اما اکثریت سازندگان کیف پول‌های کاغذی، از تولیدکننده کلید خصوصی استفاده می‌کنند. برای این کار می‌توانید به وبسایت BitAddress مراجعه کنید. این سایت، یک تولیدکننده پیپر ولت منبع‌باز است. همچنین می‌توانید نمونه قابل توجه دیگری از تولیدکننده کیف پول کاغذی را در سایت WalletGenerator ببینید.

هنگامی که یک کلید خصوصی و عمومی ایجاد شد، می‌توانید کیف پول را چاپ کنید. با استفاده از کلید عمومی، می‌توانید هر موقع که بخواهید برای خود رمزارز بفرستید. با استفاده از کلید خصوصی نیز می‌توانید دارایی خود را به یک کریپتو والت نرم‌افزاری منتقل کنید.

نکات مهم نگهداری از کیف پول‌های کاغذی

دانستن برخی نکات برای نگهداری کیف پول‌های کاغذی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

  • کیف پول خود را در گاوصندوق نگه دارید تا از سرقت و آتش در امان بماند.
  • برای مقاومت در برابر آب می‌توانید کیف پول خود را لمینت کنید یا در یک کیسه پلاستیکی در بسته، برای محافظت در برابر رطوبت، نگه دارید.
  • کیف پول کاغذی را در مکان‌های مختلف، ذخیره کنید. برخی از صندوق‌های سپرده استفاده می‌کنند و برخی دیگر به اعضای مورد اعتماد خانواده می‌سپارند.
  • پیپر ولت را می‌توان به یک وکیل سپرد. (به عنوان مثال، کسی که آخرین وصیت شما را نگه می‌دارد)

روش انتقال رمزارزها در کیف پول‌های کاغذی

برای استفاده از پیپر ولت و انتقال رمز ارزهای خود، کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

آماده کردن کیف پول

برای انتقال ارز دیجیتال به یک کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول را آماده و QR کد را اسکن کنید.

بررسی مقدار موجودی

برای آن که موجودی ارز دیجیتال خود را بررسی کنید می‌توانید در یک مرورگر بلاک‌چینی، کلید عمومی را اسکن کنید.

ورود کلید خصوصی

کلید خصوصی کیف پول کاغذی را در کیف پول نرم‌افزاری وارد کنید. بعد از آن می‌توانید از ولت نرم‌افزاری، رمزارز را به گیرنده ارسال کنید.

روش استفاده از پیپر ولت

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای نگهداری ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از آنها استفاده از پیپر ولت است. این کیف پول‌ها که یکی از روش‌های سنتی نگهداری رمزارز محسوب می‌شوند، طرفداران خود را دارند. برخی افراد ترجیح می‌دهند از کیف پول کاغذی استفاده کنند تا احتمال هک شدن و از بین رفتن دارایی خود را به حداقل برسانند. مانند هر روش دیگری، این نوع از کیف پول‌ها نیز بی‌نقص نیستند و در کنار مزایا، معایب خود را دارند.

هر یک از سرمایه‌گذاران با توجه به معیارها و اولویت‌های خود، یکی از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال را برای نگهداری دارایی خود، انتخاب می‌کنند.

نوشته های مشابه