آموزش حفظ امنیت

راه‌های انجام معامله امن و پیشگیری از افتادن در دام کلاهبرداری و فیشینگ

بازارهای مالی از جمله رمزارزها، بازارهای تازه‌ای هستند و افرادی که وارد این بازارها می‌شوند باید نکات مهم و البته بسیار ساده‌ای را رعایت کنند تا بتوانند معامله‌ای امن داشته باشند. 

بسیاری از جویندگان کار که به دنبال کاری با درآمد ثابت هستند، در سایت‌های ثبت آگهی، به دنبال آگهی‌های استخدام می‌گردند. شرایط اقتصادی نیز باعث شده بعضی‌ها به هر پیشنهاد کاری که بدون نیاز به سرمایه اولیه، وعده درآمد نسبتا خوبی داده باشد، بدون توجه به عواقب آن پاسخ مثبت بدهند. 

شیوه کار مجرمان در این موارد به این شکل است که پس از کلاهبرداری با اشکال مختلف و خالی کردن حساب بانکی افراد از طریق لینک‌های فیشینگ، فریب یا روش‌های دیگر، پول کلاهبرداری‎شده، برای جلوگیری از ردیابی و شناسایی فرد کلاهبردار، به حساب بانکی فرد دیگری واریز می‌شود. این فرد همان شخصی است که آگهی استخدام و کاریابی در سایت‌های ثبت آگهی یا تلگرام را دیده و به آی دی تلگرام کلاهبردار پیام داده است.

کلاهبردار نیز پول حاصل از کلاهبرداری را به‌طور مستقیم به حساب این شخص منتقل کرده و تقاضا می‌کند که با برداشتن درصدی از آن به عنوان سود کار، برای او از صرافی های ایرانی رمز ارز، ارزهای دیجیتال خریداری کرده و به کیف پول رمز ارزی او واریز کند.

شخصی که از او کلاهبرداری شده پس از ثبت شکایت و پیگیری، تنها به کسی دسترسی دارد که پول به حسابش واریز شده و هیچ ردی از کلاهبردار که تنها یک آدرس کیف پول در اختیار کارجو قرار داده، وجود ندارد.

در اینجا کارجو به‌عنوان شریک جرم در فرآیند کلاهبرداری، پس از مسدود شدن حساب بانکی‌اش، باید همه خسارت فردی را که از او کلاهبرداری شده پرداخت کند. 

خودداری از خرید رمزارز برای دیگران

از  این رو کاربران بازار رمزارز چه در نوبیتکس و چه در پلتفرم های دیگر باید دقت کنند که به هیچ عنوان برای افراد دیگر حتی برای آشنایان خود رمزارز نخرند، زیرا ممکن است آن فرد آشنا نیز فریب خورده باشد و کاربران بدون اینکه اطلاع داشته باشند، با قصد کسب سود و درآمد، وارد فرآیند کلاهبرداری و فیشینگ شده باشند. جرم این افراد مشارکت در فیشینگ است. 

شیوه دیگر این است که کلاهبرداران قبل از کلاهبرداری، از طریق ارسال لینک‌هایی، اکانت تلگرام فرد را هک کرده و به دوستان او در تلگرام پیام داده و درخواست خرید رمزارز می‌کند. دوستان این فرد نیز با فرض اینکه دوستشان از آنها درخواستی دارد در ازای دریافت پول، برایشان رمزارز خریده و به کیف پول فرد منتقل می‌کنند. این افراد به این طریق به فرآیند فیشینگ کمک کرده‌اند. به این دلیل تاکید می‌شود که کاربران بازار رمزارز از خرید ارزهای دیجیتال برای اشخاص ثالث چه آشنا و چه غیر آشنا به شدت خودداری کنند؛ چرا که عواقب این مشارکت در جرم، متوجه شخص آنها خواهد شد. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =