آموزش سرمایه‌گذاری

تحلیل سنتیمنت ارز دیجیتال چیست و چگونه در معامله کاربرد دارد؟

بهره‌مندی از ابزارهای مناسب تحلیل می‌تواند در بسیاری مواقع راهگشای تصمیم‌گیری درست‌تریدرها باشد و ابزار احساسات یا سنتیمنت یکی از این ابزارهاست. استفاده صحیح از این ابزار روشی کارآمد برای تصمیم‌گیری معامله‌گران بیت کوین است. گاهی بازار دارای نوسانات شدیدی است و این مسئله تشخیص روند و وضعیت بازار را برای تحلیل گران بسیار سخت می‌کند. درست در چنین زمانی است که ابزارهای تحلیل سنتیمنت می‌توانند دیدگاهی درست‌تر نسبت به بازار را فراهم می‌کند. 

 به‌طورکلی سنتیمنت بازارها یا در حالت خرسی (نزولی) و یا در حالت گاوی (صعودی) است. در این مقاله به معرفی سه شاخص یا اندیکاتور می‌پردازیم که می‌توانند به نحو مستقل مورد استفاده قرار بگیرند. با این وجود برخی ترجیح می‌دهند که تصمیم نهایی خود را بر اساس برآیند نهایی حاصل از هر سه شاخص بگیرند.

شاخص ترس و طمع Fear & Greed Index

شاخص ترس و طمع بی‌شک یکی از محبوب‌ترین شاخص‌های احساسی یا سنتیمنت است که در حال حاضر در بازار بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شاخص نشان‌دهنده جسارت یا ترس سرمایه‌گذاران در بازار است. شاخص ترس و طمع عددی بین 0 و 100 است. هرچه این مقدار به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان از ترس سرمایه‌گذاران دارد و هرچه این مقدار به 100 نزدیک‌تر باشد، به معنای طمع سرمایه‌گذاران است. 

عوامل متعددی بر این شاخص تأثیرگذار است مثل: نوسانات، مومنتوم و حجم بازار، مومنتوم رسانه‌های اجتماعی و سلطه بیت کوین!

چگونگی استفاده از شاخص ترس و طمع

استفاده از این شاخص بسیار آسان است. زمانی که شاخص نگرانی و ترس سرمایه‌گذاران را نشان بدهد از این فرصت به عنوان فرصتی برای خرید و زمانی که شاخص نشان‌دهنده طمع سرمایه‌گذاران است این فرصت به عنوان فرصتی برای فروش قلمداد می‌شود.

اگر مقدار عدد شاخص به زیر 20 برسد به معنای فراگیر شدن ترس در بازار است و زمانی که این مقدار از 80 عبور می‌کند، در حالی که اعتماد به نفس عده زیادی از معامله‌گران به ضررشان تمام می‌شود؛ برخی از سرمایه‌گذاران هوشمند دست به فروش می‌زنند.

شاخص گاو و خرس Bulls & Bears Index 

شاخص گاو و خرس یک اندیکاتور سنتیمنت است که با بررسی مکالمات رد و بدل شده در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، ردیت و بیت کوین تاک تعیین می‌کند که بار و احساسات درباره بیت کوین صعودی یا نزولی است.

این شاخص مقداری بین 0 تا 1 است. این اندیکاتور به 93 موضوع و احساس در رسانه‌های اجتماعی حساس است و نتیجه داده‌های تحلیلی خود را با بررسی این موارد به دست می‌آورد.

چگونگی استفاده از شاخص گاو و خرس

مقدار نزدیک به صفر، نشان از بازار خرسی بیت کوین دارد. این در حالی است که میزان نزدیک به 1 احساس سرمایه‌گذاران بیت کوین را صعودی قلمداد می‌کند. اگر به خرد جمعی اعتقاد دارید؛ می‌توانید زمانی که این شاخص شروع به بالا رفتن کرده، بیت کوین بخرید و با افت شاخص بفروشید.

شاخص احساسات بیت کوین Bitcoin Sentiment Index

شاخص احساسات بیت کوین یکی دیگر از شاخص‌های تحلیل سنتیمنتال در رسانه‌های اجتماعی است که هدف آن ارائه بینشی در خصوص احساس سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در زمان‌های معین است.

مقدار این شاخص با استفاده از ماشین لرنینگ (Machine learning) محاسبه می‌شود. در این روش پست‌های رسانه‌های اجتماعی که از بیت کوین نام برده‌اند؛ زیر نظر گرفته می‌شوند.

این روش ممکن است بینش‌های جذابی ارائه دهد اما منتقدان این روش معتقدند که ارزیابی درستی این ابزار دشوار است زیرا مشخص نیست که چه عواملی به طور دقیق در فرآیند محاسبه در نظر گرفته‌شده است.

چگونگی استفاده از شاخص احساسات بیت کوین

هنگامی‌که خط شاخص رو به پایین می‌رود؛ احساسات بازار به شکل نزولی درمی‌آید و وقتی خط احساسات شاخص رو به بالا می‌رود نشان از آن دارد که افراد در رسانه‌های اجتماعی بیشتر احساسات مربوط به صعودی بودن را ابراز می‌کنند.

نکاتی در مورد استفاده از ابزارهای  تحلیل سنتیمنت یا احساسات

همیشه در نظر داشته باشید که هیچ شاخص احساساتی مطلقاً قیمت آینده را پیش‌بینی نمی‌کند.  حتی اگر هر سه شاخص ذکر شده علائمی برای زمان مناسب خرید بیت کوین از خود نشان دهند؛ باز هم قیمت می‌تواند تحت تأثیر عوامل دیگری به طور ناگهانی کاهش یابد.

 در حالت ایده آل شاخص‌های احساس بیت کوین باید یکی از ابزارهای پیش‌بینی بازار برای شما باشند. پایه‌ریزی استراتژی معاملاتی شما تنها بر اساس این شاخص‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

به عنوان یک معامله‌گر، بهره‌گیری از طیف وسیعی از ابزارها به شما کمک می‌کند تا  تخمین بهتری از آینده بازار در اختیار داشته باشید.

سخن پایانی 

همیشه بهتر است در هنگام پیش‌بینی بازار با تحلیل تکنیکال از چندین شاخص استفاده کنید. شاخص‌های معرفی شده در بالا می‌تواند به پیش‌بینی شما کمک کنند؛ اما به تنهایی نمی‌توانند تعیین‌کننده باشد. فراموش نکنید که در بازارهای مالی هر روز باید در حال آموختن باشید. چون همان‌طور که می‌دانید دانش قدرت است. و هرچه بیشتر بدانید ، بیشتر می‌توانید درآمد کسب کنید!

 

 

نوشته های مشابه