آموزش سرمایه‌گذاری

چه نکاتی را برای طراحی یک تریدینگ پلن رعایت کنیم؟

طراحی تریدینگ پلن مهم‌ترین کاری است که برای موفقیت در سرمایه گذاری خود باید انجام دهید. اما متاسفانه بسیاری از تریدرها این نکته مهم را رعایت نمی‌کنند. تریدرهای حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که بدون یک پلن خوب که روی کاغذ نوشته شده باشد، باید منتظر شکست سرمایه گذاری خود باشید.

اگر تریدینگ پلن خود را قبلاً نوشته‌اید، ورود شما به دنیای حرفه‌ای‌ها را تبریک می گوییم. در غیر این صورت باید بدانید که سرمایه شما در ریسک زیادی قرار دارد. نوشتن یک پلن خوب، وقت گیر خواهد بود و نیاز به تحقیق زیادی دارد. با این حال با در دست داشتن پلن مناسب، مسیر موفقیت شما تضمین می‌شود. در ادامه با نکات مهم طراحی تریدینگ پلن آشنا می‌شویم.

 

تریدینگ پلن چیست؟ نقشه راه سرمایه گذاران

تریدینگ پلن (Trading Plan) یک نقشه راه کامل است که به شما می‌گوید در هر قدم از سرمایه گذاری چه چیزی در انتظار شما است. در این پلن شما باید عوامل مهمی مانند زمان سرمایه گذاری، ریسک‌ها و اهداف خود را بنویسید. این نقشه راه به شما می‌گوید که چه زمانی باید خرید یا فروش داشته باشید، مقدار سرمایه گذاری در هر مرحله چقدر است، چه شرایطی برای ورود و خروج از بازار مناسب است و چه دارایی‌هایی برای سرمایه گذاری مناسب هستند. در واقع یک پلن مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است که باید آن‌ها را رعایت کنید.

تریدینگ پلن باید بر اساس سیگنال‌های واضحی که به یکباره تغییر نمی‌کنند نوشته شود. البته پلن ها می‌توانند براساس شرایط بازار و تغییر کنند یا بهبود داده شوند. همچنین هر تریدری باید بر اساس اهداف خود پلن اختصاصی داشته باشد. برای مثال شاید یک تریدر خرید و فروش بیت کوین را انتخاب کند در حالی که شما بر اساس سیگنال‌های موجود خرید و فروش اتریوم را ترجیح دهید.

ساخت بهترین تریدینگ پلن براساس نیازهای تریدر

پلن سرمایه گذاری و معامله هیچ معامله گری با معامله گر دیگر یکسان نیست. زیرا هر تریدری با تریدر دیگر افکار و ایده‌های متفاوتی دارد. هر پلن سرمایه گذاری باید شامل فاکتورهای مهمی مانند تریدینگ استایل و تحمل ریسک معامله گر باشند. از طرفی سیگنال‌ها باید تا حد امکان قابل اتکا باشند. برای مثال تنها توجه به قیمت تتر امروز کافی نیست و باید کمی عمیق‌تر به بررسی چارت‌ها بپردازید. به طور کلی، نکات اساسی طراحی پلن تریدینگ چه چیزهایی هستند؟ در اینجا به 10 نکته مهم که هر تریدری در طراحی نقشه راه خود باید آن‌ها را رعایت کند اشاره می‌کنیم.

1.افزایش مهارت‌های تریدینگ و آماده شدن برای نوشتن تریدینگ پلن

آیا آماده شروع سرمایه گذاری هستید؟ آیا می‌توانید بدون تردید سیگنال‌های خود را دنبال کنید؟ آیا محیط سرمایه گذاری را به خوبی می‌شناسید؟ اگر جواب شما به این سؤالات مثبت است شما برای نوشتن تریدینگ پلن و سبقت گرفتن از سرمایه گذاران تازه کاری که بدون برنامه در حال از دست دادن دارایی‌های خود هستند، آماده‌اید. در غیر این صورت باید مهارت‌های تریدینگ خود را افزایش دهید. با حجم سرمایه کم شروع کنید و سعی کنید از لحاظ تکنیکال و فاندامنتال خود را قوی نمایید. فقط به بیت کوین و اتریوم وابسته نباشید. علاوه بر خرید اتریوم کلاسیک سایر آلتکوین ها را نیز امتحان کنید. بدون مهارت کافی، طراحی تریدینگ پلن ممکن نخواهد بود.

2.آمادگی ذهنی، برای طراحی نقشه راه نباید احساسی عمل کنید

چه احساسی دارید؟ خواب کافی داشته‌اید؟ آیا در مقابل چالش‌های پیش روی خود، از لحاظ ذهنی آماده هستید؟ اگر از لحاظ ذهنی و روانی آماده مبارزه در بازار نیستید، امروز را به خود استراحت دهید. در غیر این صورت باید ریسک از دست دادن سرمایه خود را بپذیرید. کنترل خشم و نا امیدی در کنار حفظ تمرکز اهمیت زیادی دارد. در هنگام طراحی پلن نه خشنود باشید و نه نا امید؛ تنها براساس سیگنال‌های واقعی تصمیم گیری کنید. اگر تنها بعد از محاسبه بیت کوین به تومان، با خوش بینی بی دلیل، تمام سرمایه خود را به بیت کوین تبدیل کنید، ریسک زیادی در انتظار شما خواهد بود. بنابراین قبل از شروع طراحی پلن خود حتماً آمادگی ذهنی را در نظر بگیرید.

3.مشخص کردن حد ضرر در سرمایه گذاری، عادت حرفه‌ای‌ها

حد ضرر شما در سرمایه گذاری چقدر است؟ این موضوع به سبک تریدینگ و میزان تحمل ریسک شما بستگی دارد. میزان ریسک قابل قبول به فاکتورهای زیادی بستگی دارد ولی اکثر سرمایه گذاران حرفه‌ای بین 2 تا 5 درصد را به عنوان حد ریسک روزانه خود تعیین می‌کنند. به این ترتیب بر اساس قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال، اگر در هرزمانی از روی به این حد از ریسک رسیدید باید از بازار خارج شوید. مهم‌ترین نکته تشخیص حد ضرر صحیح و وارد کردن آن در طراحی تریدینگ پلن است.

4.تعیین اهداف سرمایه گذاری در طراحی تریدینگ پلن

قبل از وارد شدن به معاملات، اهداف واقعی و قابل دسترسی برای خود انتخاب کنید. نسبت ریسک به ریوارد اهمیت زیادی در این قسمت از طراحی تریدینگ پلن شما دارد. بسیاری از تریدر های حرفه‌ای تا زمانی که پتانسیل سود یک دارایی سه برابر ریسک آن نباشد وارد سرمایه گذاری نمی‌شوند. برای مثال اگر حد ضرر شما برای یک توکن ارز دیجیتال 1 دلار است، هدف شما در سرمایه گذارای باید رسیدن به 3 دلار باشد. اهداف هفتگی ماهانه و سالانه تعیین کنید. اگر نمی‌دانید توکن چیست حتماً پیشنهاد می‌کنیم مقاله توکن ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

5.همیشه به روز باشید و به دنبال اطلاعات جدید بگردید

قبل از اینکه وارد معامله شوید تمام بازارهای جهانی را بررسی کنید. خصوصاً بازارهای موازی مانند سهام آمریکا و بازار طلا که تأثیر زیادی روی بازار ارزهای دیجیتال دارند. گزارشات و اخبار مهم را همیشه در جلوی چشم خود بگذارید و در پلن خود به آن‌ها استناد کنید. بررسی لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را نیز فراموش نکنید. یکی از عواملی که باعث افزایش خرید بیت کوین در سال 2020 توسط نهادی‌ها و رشد قیمت این ارز دیجیتال شد، وجود گزارشات امیدوار کننده بانک‌های دولتی بود. اگر شما نیز چنین گزارشاتی را بررسی می‌کردید می‌توانستید سود بسیار زیادی کسب کنید. بنابراین همیشه به روز باشید و پلن خود را به روز نگه دارید.

6.از تحلیل تکنیکال در طراحی تریدینگ پلن خود استفاده کنید

در بسیاری از موارد تحلیل‌های تکنیکال ساده مانند تعیین خط مقاومت و حمایت روی نمودارها می‌تواند سیگنال‌های قوی برای ورود یا خروج از بازار به شما بدهد. بنابراین در طراحی پلن خود همیشه از تحلیل تکنیکال استفاده کنید. در بازار فیوچرز بررسی آمارهای دیگری مانند حجم شورت و لانگ ها نیز سیگنال مهمی است که می‌تواند سود زیادی به شما برساند.

7.تعیین شرایط خروج از بازار، چه زمانی وقت خارج کردن سرمایه است؟

اکثر تریدرها زمان زیادی را در طراحی پلن تریدینگ خود صرف پیدا کردن سیگنال‌های خرید می‌کنند. در حالی که توجه زیادی به محل خروج خود ندارند. اگر نتوانید در نقطه خوبی ارز دیجیتال یا سهام خود را بفروشید، با ضررهای سنگینی رو به رو می‌شوید. تازه کارها یا خیلی زود از بازار خارج می‌شوند یا بی دلیل در ضرر باقی می‌مانند. هر دو ضرر خواهند کرد اما دسته دوم با ضرر بیشتری رو به رو می‌شوند. تحمل از دست دادن بخشی از دارایی خود به قیمت حفظ قسمت اعظم آن را داشته باشید. در طراحی تریدینگ پلن خود شرایطی را برای خروج از بازار تعیین کنید و به این شرایط پایبند بمانید.

8.تعیین شرایط ورود به بازار؛ نقطه شروع تریدینگ

شرایط ورود به بازار، نقطه شروع سرمایه گذاری شما را تعیین می‌کنند. برای مثال یک نمونه از تعیین شرایط ورود به بازار این است که: «اگر قیمت در سطح حمایتی قرار داشت و حداقل قیمت سه برابر بیشتر از حد ضرر تعیین شده من بود، X تعداد ارز جدید خریداری می‌کنم». بازار به همان اندازه که پیچیده است، می‌تواند ساده باشد! بنابراین سعی نکنید 20 شرط مختلف برای ورود به بازار انتخاب کنید. در اکثر مواقع اتفاق افتادن دو یا سه شرط کوچک اما قابل اطمینان برای ورود به بازار کافی است.

9.همیشه اطلاعات و آمار معاملات خود را ذخیره کنید

تریدرهای حرفه‌ای از آمار و اطلاعات معاملات قبلی خود برای ایجاد یک پلن قوی در آینده کمک می‌گیرند. حرفه‌ای‌ها دلایل اصلی سود کردن خود از یک سرمایه گذاری و دلایل ضرر دیدن سرمایه خود را به دقت بررسی می‌کنند. اگر لازم بود استراتژی قبلی خود را تکرار می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند. در مقابل هرگز یک اشتباه را دوبار تکرار نمی‌کنند. ذخیره کردن اطلاعات و بررسی آن‌ها شما را به یک فرد حرفه‌ای در طراحی تریدینگ پلن تبدیل می‌کند.

10.آنالیز تریدینگ پلن ها و به روز رسانی آن‌ها

بعد از پایان هر روز معاملاتی، سود و ضرر خود را وارد کنید تا ببینید در کجای پلن خود قرار دارید. دلایل موفقیت و شکست را بررسی کنید. هر روز نتایج بررسی را در دفتری یادداشت کنید تا بتوانید بعداً به راحتی به آن‌ها مراجعه نمایید. براساس اهداف خود تصمیمی بگیرید که آیا پلن شما به بروز رسانی نیاز دارد یا باید آن را به طور کامل تغییر دهید. رسیدن به نقطه‌ای که بدانید چه موقع باید به پلن اعتماد کنید و چه زمانی باید اشتباه بودن آن را تشخیص دهید تنها با تجربه به دست خواهد آمد.

با طراحی یک تریدینگ پلن قوی، مسیر موفقیت را در نوبیتکس پیدا کنید

در این مقاله با تریدینگ پلن چیست و در طراحی تریدینگ پلن چه چیزهایی باید رعایت شود، آشنا شدیم. طراحی یک پلن معاملاتی قوی شما را در مسیر سود قرار می‌دهد و از ضررهای سنگین جلوگیری می‌کند. با این حال برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای باید نکاتی که در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم را رعایت کنید و دست از تمرین برندارید. بعد از طراحی یک تریدینگ پلن خوب، می‌توانید وارد بازار ارزهای دیجیتال نوبیتکس شوید و از سرمایه گذاری پرسود خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه