آموزش مفاهیم پایه

در مورد شبکه ققنوس و توکن پیمان بیشتر بدانیم

به مناسبت رونمایی از بازار پیمان به تتر در نوبیتکس به عنوان بزرگترین بازار مبادله رمزارز ایرانی، در مقاله زیر به ارائه توضیح مختصری در مورد شبکه ققنوس و توکن پیمان پرداخته ایم. پیمان نخستین توکن ایرانی دارای پشتوانه طلا است که در نوبیتکس عرضه شده و نوبیتکس هیچگونه دخل و تصرف یا مشارکتی در تعیین قیمت، بازارگردانی، تأمین حجم بازار و یا نقدشوندگی آن ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد شبکه ققنوس، توکن پیمان و بنیاد ققنوس با ما همراه باشید. همینطور با مراجعه به آدرس رسمی بنیاد ققنوس ( https://www.kuknos.org ) می توانید به اطلاعات تفصیلی در این زمینه دسترسی داشته باشید.

شبکه ققنوس

شبکه ققنوس، یک بستر بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است که در آن عملیات مرتبط توسط میزبان های غیرمتمرکز انجام می شود. در حال حاضر میزبان های شبکه ققنوس عبارتند از:

  • شرکت داده پردازی پارسیان وابسته به بانک پارسیان
  • سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا (گروه توسن)
  • شرکت داده ورزی سداد وابسته به بانک ملی
  • شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) وابسته به بانک پاسارگاد
  • گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا وابسته به بانک ملت
  • شرکت سهامی خاص فناوری های اطلاعاتی و مالی توزیع شده یکتا ققنوس پارس
  • شرکت بازرگان گستر آتی آسیا وابسته به بانک تجارت
  • شرکت سپهرنت ایرانیان وابسته به موسسه اعتباری نور

مهمترین هدف ققنوس، ایجاد بستری جهت عرضه، مبادله و نقل و انتقال دارایی های توکنیزه شده می باشد. به بیان ساده، ایده اصلی طرح، ارائه راهکاری در جهت تبدیل دارایی های فیزیکی کوچک و بزرگ به توکن های ریز و قابل نقل و انتقال در یک شبکه شفاف و امن بوده است.

شبکه ققنوس در حقیقت برگرفته از ایده و ساختار شبکه استلار بوده و پیمان (مشابه لومنز) در آن به عنوان توکن پایه به ایفای نقش می پردازد. هرچند با توجه به محدودیت ها و قوانین شرعی و قانونی، ارائه این توکن با پشتوانه طلا، بوده است. پروتکل اجماع ققنوس نیز مبتنی بر الگوریتم اجماع استلار (SCP) می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید به سپیدنامه (وایت پیپر) ققنوس و پیمان مراجعه فرمایید.

توکن پیمان

برای تعریف این توکن، عین عبارت مندرج در وبسایت رسمی بنیاد ققنوس آورده شده است:

یک توکن دارایی با پشتوانه طلا (اعم از شمش یا سکه به شرط معادل‌سازی) یا سایر دارایی‌های مورد تأیید بنیاد به میزان ارزش معادل یک سوت طلا با عیار ۲۴ (حداقل استاندارد ۹۹۵) است که نقدشوندگی آن از سوی همه میزبان‌ها، طبق شرایط سپیدنامه تضمین می‌شود و برای تسهیل معاملات سایر توکن‌ها، اعم از توکن گواهی یا توکن دارایی در شبکه بکار می­رود. این دارایی به عنوان تنها گزینه وصول کارمزد تراکنش‌های درون‌شبکه شناخته می‌شود. پیمان به هیچ عنوان کارکرد ابزار پرداخت ندارد.

کوچکترین واحد پیمان به نام پیناتس که معادل ده به توان منفی هفت (۷-۱۰) پیمان است. هر عملیات در شبکه ققنوس شامل هزینه 0.005 پیمان یا 50000 پیناتس (Peanuts) می باشد.

خرید پیمان

خرید توکن پیمان با تتر امکان پذیر است. در ابتدای امر باید به این موضوع توجه داشته باشید که از آنجایی پیمان به صورت محدود عرضه شده و عرضه عمومی آن به عهده میزبان های شبکه است، لذا قیمت گذاری که توسط میزبان صورت می گیرد با توجه به پشتوانه طلایی که برای آن در نظر گرفته شده با فرمول زیر محاسبه می شود:

نرخ یک سوت طلا به قیمت وجه رایج محل عرضه) * ۱.۱= نرخ عرضه یک واحد پیمان توسط میزبان

بنابراین ارزش گذاری به صورت ریالی بر اساس قیمت طلای مظنه تهران، اعلامی توسط اتحادیه طلا و جواهر تهران و پس از اعمال تعدیل سایر عیارها (مانند عیار ۱۷) به عیار ۲۴ تعیین می‌شود. حداقل ده درصد (۱۰٪) تعیین شده در فرمول بالا، کارمزد صدور پیمان است که برای ایجاد انگیزه در میزبان‌ها جهت مشارکت فعالانه در فرآیند توزیع پیمان پیش‌بینی شده است.

  • توجه فرمایید که در حال حاضر نرخ اعلامی به صورت ریالی در اپلیکیشن ققنوس برای خرید و بازخرید یکسان در نظر گرفته شده است. توضیحات بیشتر در بخش مربوطه داده شده است.
  • این فرمول به جهت تعیین حداقل قیمت قابل عرضه توسط میزبان در نظر گرفته شده است و لزوماً در معاملات فرد به فرد یا در بازارها نقشی نخواهد داشت چرا که در این بسترها عرضه و تقاضا نیز بر قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت.
  • شرایط بازخرید پیمان نیز در بخش مربوطه توضیح داده شده است.

خرید پیمان با تتر

این امکان در نوبیتکس وجود دارد تا کاربران محترم بتوانند، به مبادله پیمان با تتر بپردازند. همانطور که اشاره شد، کشف قیمت، برخلاف سایر رمزارزهای موجود در نوبیتکس علاوه بر عرضه و تقاضا، تابع قیمت طلا به عنوان پشتوانه این توکن نیز می باشد. همچنین از آنجایی که بازار نوپا بوده و تأمین تقاضای بازار توسط میزبان های شبکه ققنوس انجام می گردد، حجم عرضه در بازار، شکاف قیمتی، بازارگردانی و سایر پارامترهای بازار کاملا منوط به تصمیمات این بنیاد و بازارگردان مرتبط با آن بوده و نوبیتکس هیچ گونه دخل و تصرف و مشارکتی در آن ندارد. مراحل مبادله پیمان با تتر به شرح ذیل می باشد:

  • ثبت سفارش خرید یا سفارش فروش بر اساس قیمت های مدنظر (توجه فرمایید مبنای سفارش گذاری در بازار تتری، تتر بوده و برای خرید می بایست دارایی تتر داشته و همینطور با فروش، دارایی شما تبدیل به تتر خواهد شد)
  • بعد از انجام معامله می توانید دارایی خود را در کیف پول نوبیتکس نگهداری نمایید یا آن را به کیف پول شخصی انتقال دهید.

خرید پیمان با ریال

در حال حاضر امکان معامله پیمان با ریال در بستر نوبیتکس وجود ندارد. برای این منظور می توانید با مراجعه به سایت ققنوس یا از طریق برنامه کافه بازار، اقدام به نصب کیف پول ققنوس نمایید. مراحل نصب بدین شرح می باشد:

  • گام اول: نصب کیف پول ققنوس

برای این منظور ابتدا به لینک صفحه دانلود کیف پول ققنوس مراجعه نموده (https://www.kuknos.ir/walletdownload) و کیف پول پلت فرم مدنظر خود را دانلود و نصب نمایید. ققنوس برای اندروید، آی او اس، ویندوز، لینوکس و سیستم عامل مک، قابل دانلود و نصب می باشد.

 

ابتدا می بایست شماره همراه خود را وارد نموده و موافقت خود را با قوانین و مقررات این شبکه اعلام فرمایید.

کد فعالسازی ارسال شده را وارد کنید

در صورتی که قبلا حساب کاربری ایجاد کرده باشید به کمک کلمات بازیابی امکان، بازیابی خواهید داشت در غیر این صورت، روی دکمه ایجاد حساب جدید کلیک کنید.

نحوه ساخت کیف پول به 4 صورت ممکن هست. به صورت پیش فرض کلمات بازیابی به شکل انگلیسی و 12 کلمه ای می باشد.

کلمات بازیابی را بر روی کاغذ نوشته و در جای امن نگهداری کنید،

توجه کنید امنیت دارایی شما در کیف پول ققنوس فقط و فقط وابسته به نگهداری درست این کلمات خواهد بود. توصیه می کنیم از گرفتن اسکرین و نگهداری آن بر روی گوشی موبایل پرهیز نمایید. همچنین محل نگهداری کلمات می بایست در جای امن و مطمئن باشد تا در صورت لزوم با مراجعه به آن بتوانید کیف پول خود را بازیابی نمایید.

در مرحله بعدی به صورت رندوم از شما سه کلمه پرسیده خواهد شد که می بایست با مراجعه به بک آپ تهیه شده آن را تأیید نمایید.

در گام بعدی پین کد ورود به کیف پول خود را تعیین نمایید. از این پس برای ورود به کیف پول نیاز به وارد کردن این پین کد خواهید داشت.

در این مرحله می بایست میزبان مدنظر جهت انجام تراکنش های خود را انتخاب نموده (در حال حاضر یک حق انتخاب وجود دارد) و شرایط مرتبط به توکن احراز هویت این شبکه یعنی SKYC را نیز بپذیرید.

نصب کیف پول با موفقیت به اتمام رسید. در صورتی که اولین بار کیف پول خود را نصب نموده باشید، 3 توکن پیمان به عنوان هدیه به شما تعلق خواهد گرفت.

در مرحله بعد می توانید از کلمات بازیابی بر روی دستگاه خود پشتیبان تهیه نمایید.

در نگاه اول 5 منوی اصلی در زیر قابل مشاهده است، منوی اول کیف پول توکن هاست که در این قسمت امکان فعال سازی کیف پول برای توکن های شبکه ققنوس فراهم شده است. همچنین با کلیک بر روی هر توکن به جزئیات دارایی و تراکنش های آن کیف پول دسترسی خواهید داشت.

دومین منو، قابلیت مبادله توکن ها در بستر ققنوس را برای شما فراهم می سازد.

سومین منو اطلاعات لحظه ای قیمت ارز و ارزش دارایی شما و روند تغییرات قیمتی قابل مشاهده است.

چهارمین قسمت مربوط به بخش احراز هویت و حساب شما بر روی شبکه ققنوس می باشد.

در پنجمین قسمت، شما به تنظیمات کیف پول خود دسترسی پیدا خواهید نمود.

  • گام دوم: احراز هویت

با مراجعه به بخش احراز هویت کیف پول ققنوس، ابتدا می بایست مشخصات فردی خود به همراه شماره شبا حساب بانکیتان را ارائه نمایید.

در این قسمت ابتدا کد ملی، تاریخ تولد و شبا را وارد نموده و روی دکمه ذخیره بزنید. بعد از تأیید مشخصات می توانید نام کاربری خود در شبکه ققنوس را نیز تغییر دهید، دقت کنید انتقال توکن به آدرس و همینطور نام کاربری در شبکه امکان پذیر خواهد بود.

  • گام سوم: خرید توکن پیمان

در منوی اصلی با کلیک بر روی خرید و دریافت توکن به صفحه سفارش منتقل خواهید شد. هر کد ملی در روز امکان خرید 500 توکن پیمان را خواهد داشت.

بعد از ثبت مقدار مورد نیاز و تأیید فاکتور، به درگاه بانکی منتقل خواهید شد.

پس از پرداخت موفق فاکتور، بلافاصله رمزارز خریداری شده طی تراکنش معتبر در شبکه به کیف پول شما واریز خواهد شد. اطلاعات و هش تراکنش در این صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

انتقال پیمان

در منوی کیف پول، می توانید با کلیک بر روی انتقال توکن، مقدار پیمان یا هر توکن مدنظر خود را بر روی شبکه ققنوس انتقال داده و به کیف پول دیگران ارسال نمایید.

امکان ارسال توکن هم به آدرس کیف پول و هم به آدرس حساب کاربری وجود دارد.

با کلیک بر روی آیکون توکن پیمان در منوی کیف پول، امکان مشاهده ریز تراکنش های انجام شده را خواهید داشت.

خرید سایر توکن ها بر روی شبکه ققنوس

در حال حاضر امکان فعال سازی و معامله توکن های متنوعی از جمله دایا دیاموند (توکن الماس )، توکن الماس (A101)، توکن آکادمی ققنوس، توکن شارژ، توکن خیریه مهرآفرین، توکن آب پارس، توکن راه پرداخت و توکن همراز بر روی کیف پول ققنوس وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس (https://kuknos.ir/whitepapers) مراجعه فرمایید.

خرید این توکن ها به 2 صورت ریالی یا معاوضه با توکن پیمان از طریق سفارش گذاری در بازار داخلی اپلیکیشن، ممکن است.

تنها لازم است بر روی دکمه + در کنار هر توکن کلیک کرده تا کیف آن توکن برای شما ایجاد گردد، دقت کنید با ایجاد کیف هر توکن (خط اعتماد)، 0.005 پیمان در کیف پول شما بلوکه خواهد شد. هر زمان که این خط اعتباری را لغو نمایید، مبلغ بلوکه شده نیز به حساب شما بازگشت داده می شود. خرید ریالی این توکن مشابه توکن پیمان می باشد.

برای مبادله هر توکن با توکن پیمان، کافیست به منوی معاملات مراجعه نمایید و ریت مدنظر برای تبدیل را وارد کنید.

دقت کنید که نرخ تعیین شده توسط شما به منزله انجام سفارش نخواهد بود و سفارش های شما در دفتر سفارشات در رقابت با سایر سفارشات بازار قرار خواهد گرفت و سفارش شما تنها در صورتی که قیمت بازار به نرخ مدنظر شما برسد انجام خواهد شد. ثبت سفارش نیز مشابه ایجاد خط اعتماد منجر به بلوکه سازی 0.005 پیمان در کیف پول شما خواهد شد، در صورتی که معامله انجام شود این مبلغ به عنوان کارمزد انجام معامله کسر خواهد گردید ولی در صورتی که سفارش خود را لغو نمایید به کیف پول شما برگشت داده خواهد شد.

در قسمت پیشنهادهای من می توانید سفارشات باز خود را مشاهده نموده و در صورت نیاز آن را لغو نمایید.

بازخرید توکن پیمان

بازخرید توکن پیمان به دو شکل امکان پذیر است:

  • تبدیل به ریال

برای تبدیل به ریال، با کلیک بر روی آیکون بازخرید، امکان تبدیل توکن پیمان به قیمت لحظه ای بازار به ریال را خواهید داشت. مبالغ ریالی طی عملیات پایا و ظرف 24 ساعت تسویه خواهد شد. در این روش، هزینه بازخرید 1 درصد خواهد بود. 

  • دریافت پشتوانه فیزیکی

دریافت پشتوانه فیزیکی یا همان طلای معادل، برای حداقل بسته های 10 هزار تایی پیمان ممکن خواهد بود. در این روش 10 درصد یعنی 100 پیمان به عنوان کارمزد کسر خواهد شد.

اکسپلورر ققنوس

چهت مشاهده ریز تراکنش ها و عملیات کیف پول خود و یا شرایط تراکنش انجام شده در شبکه می توانید به آدرس اکسپلورر ققنوس یعنی:

https://explorer.kuknos.org

مراجعه فرمایید.

آکادمی ققنوس

برای مشاهده فیلم های آموزشی مرتبط با شبکه ققنوس می توانید به آکادمی ققنوس به آدرس:

مراجعه نمایید.

نکات قابل توجه برای کاربران

  1. شبکه ققنوس و توکن پیمان به عنوان راهکاری برای توکنیزه کرده دارایی ها توسط کنسرسیومی از شرکت های فناوری اطلاعات معتبر ایجاد شده است.
  2. گرچه این شبکه فی نفسه غیرمتمرکز طراحی شده است، اما مادامی که میزبان های متنوعی در شبکه شروع به فعالیت نکنند، عملاً به شکل متمرکز فعالیت می کند.
  3. بنیاد ققنوس تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران اعلام فعالیت نموده است.
  4. در حال حاضر در این حوزه متولی قانونی مشخصی به سبب نظارت و ارائه مجوزهای مربوطه وجود ندارد و اساساً صورت مسئله همچنان برای بانک مرکزی، سازمان بورس و … مفتوح است. هر چند به نظر می رسد بنیاد ققنوس تمامی تلاش خود را برای دریافت مجوزهای جانبی موجود نموده است.
  5. تضامین پشتوانه طلای توکن پیمان توسط بنیاد ققنوس پایش خواهد شد هرچند در مفاد سپیدنامه آمده است که ارائه اسناد به همراه نگهداری مقادیر طلای مورد تعهد در فضای قابل پایش الزامیست.
  6. توکن پیمان در حال حاضر با توجه به فرمول قیمت گذاری و همینطور کارمزد بازخرید، گزینه مناسبی برای افرادی که میخواهند در نهایت با پشتوانه فیزیکی تسویه نمایند، نخواهد بود، هرچند همواره این امکان برای تمامی کاربران این شبکه وجود خواهد داشت.
  7. در بستر ققنوس، امکان توکنیزه کردن محصول یا برند خود را در قالب شرایطی خواهید داشت.
  8. ققنوس از تمامی افراد حائز شرایط به سبب مشارکت در میزبانی ضمن شرایط مندرج در سپیدنامه دعوت نموده است.
  9. توصیه می کنیم حتماً صفحه قوانین و مقررات و شروط ارائه خدمات ققنوس مخصوصاً بندهای مرتبط با حقوق و تعهدات ثالث را قبل از ورود به این شبکه مطالعه فرمایید. (https://kuknos.ir/terms-of-service)
  10. نوبیتکس تنها بر اساس رسالت خود، بستر مبادله پیمان به عنوان توکن پایه شبکه ققنوس، به عنوان یک ایده اجرایی شده ایرانی در راستای حل مشکلات کشور، را فراهم نموده و هیچگونه مسئولیتی اعم از تضامین توکن، تأمین حجم بازار، بازارگردانی، کشف قیمت و غیره نخواهد داشت. همچنین هرگونه مشکل مانند اختلال در شبکه، اکسپلورر و غیره، تنها و تنها به عهده بنیاد ققنوس و میزبان های فعال در این شبکه خواهد بود. در نهایت در صورتی که مبادله توکن های داخلی با منع صریح قانونی مواجه شود، مراتب به اطلاع کاربران نوبیتکس خواهد رسید و اقدامات لازم انجام خواهد گردید.

نوشته های مشابه