مقالات نوبیتکس

با قابلیت ضریب در معاملات تعهدی نوبیتکس بیشتر آشنا شوید

نوبیتکس امکان کسب سود به کمک دریافت وکالت خرید و فروش از کاربران دیگر را به کمک مفهوم فروش و خرید تعهدی ایجاد کرده است. میزان دارایی وکالت داده‌شده براساس میزان وجه تضمین وکالت‌گیرنده تعریف می‌شود. به کمک مفهوم ضریب، امکان دریافت وکالت خرید و فروش تا چندین برابر وجه تضمین وکالت‌گیرنده فراهم شده است. به کمک ضریب، شما می‌توانید تا چندین برابر حالت عادی از معاملات خود کسب سود کنید. از آنجا که حجم این موقعیت چندین برابر موقعیت در زمان برابری وجه تضمین با میزان دارایی وکالت گرفته‌شده است، پس سود و یا زیان احتمالی این موقعیت نیز از همین نسبت برخوردار است.

ترید با ضریب این امکان را به معامله‌گر می‌دهد که با مبالغی بیشتر از دارایی خود ترید کند. بنابراین، حتی اگر سرمایه اولیهٔ شما کم باشد، می‌توانید آن را به‌عنوان وجه تضمین ارائه داده و وکالت خرید یا فروش سرمایهٔ بیشتری را برای استفاده در موقعیت‌های معاملاتی دریافت کنید. 

با وجود اینکه ترید با ضریب، سود احتمالی حاصل از موقعیت خرید و موقعیت فروش تعهدی را بالاتر می‌برد، ریسک بیشتری نیز به همراه دارد، مخصوصا زمانی که بازار کریپتو با نوسانات زیادی همراه است. بنابراین، برای استفاده از ضریب در معاملات خود باید احتیاط لازم را در نظر گرفته و بازار را به درستی و با دقت زیاد تحلیل کنید.

در ادامه می‌خواهیم با مفهوم ضریب، کاربرد آن در بازار رمزارزها و چگونگی استفاده از این قابلیت در نوبیتکس آشنا شویم.

ضریب در معاملات کریپتو چیست؟

ضریب در معاملات کریپتو به قابلیتی گفته می‌شود که کاربر می‌تواند با استفاده از آن، وکالت خرید یا فروش دارایی رمزارزی را دریافت کرده و آن را در موقعیت خرید یا موقعیت فروش تعهدی استفاده کند، به گونه‌ای که سرمایهٔ وکالت‌گرفته‌شده از وجه تضمینِ پرداخت‌شده بیشتر باشد. به این ترتیب، کاربر موجودی بیشتری برای معامله در اختیار خواهد داشت و در نتیجه سود بیشتری دریافت خواهد کرد. در بازارهای جهانی، به این قابلیت اهرم یا لوریج (Leverage) گفته می‌شود.

ضریب معاملات در نوبیتکس با توجه به سطح کاربری و رمزارز موردنظر می‌تواند از یک تا پنج متغیر باشد. مقدار ضریب نشان می‌دهد که سود احتمالی کاربر از معامله چند برابر خواهد شد. برای مثال، اگر وجه تضمین کاربر در یک معامله فروش تعهدی ۱۰۰ تتر و ضریب این معامله ۳ باشد، قدرت فروش کاربر ۳۰۰ تتر خواهد شد. به این معنی که اگر سود این معامله در حالت عادی (با ضریب یک) ۱۵ تتر باشد، سود معامله در ضریب سه ۴۵ تتر خواهد بود. 

قابلیت ضریب چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه از ضریب استفاده کنید، باید مقداری دارایی ریالی یا تتری را وارد کیف پول تعهدی خود کنید. این مبلغ را می‌توان به‌عنوان وجه تضمین در موقعیت‌های معاملاتی استفاده کرد. 

در حالت ضریب ۱، در صورتی که یک معامله تعهدی به اندازه ۱۰۰ دلار انجام دهید، می بایست به همین میزان هم وجه تضمین داشته باشید. اما با ضریب ۲، به‌ازای ۱۰۰ دلار وجه تضمین می‌توانید به اندازه ۲۰۰ دلار معامله تعهدی انجام دهید. در این حالت، در صورتی که سود ۱۰ درصدی در موقعیت ایجاد شود، عملا دو برابر مقدار سود در حالت ضریب ۱ برای شما حاصل می‌شود. از طرف دیگر، در صورتی که روند قیمت برخلاف تحلیل شما باشد، زیان حاصل برای موقعیت با ضریب ۲، دو برابر زیان حاصل برای موقعیت با ضریب ۱ خواهد بود. 

ضریب‌های فعال در نوبیتکس

در حال حاضر ضریب‌های ۱، ۱.۵، ۲، ۲.۵، ۳، ۳.۵، ۴، ۴.۵ و ۵ در معاملات تعهدی نوبیتکس فعال است. با این حال، ممکن است تمام ضرایب برای تمام کوین‌ها فعال نباشند و با توجه به نقدینگی استخر مشارکت هر کوین، فقط امکان استفاده از برخی از این ضرایب در بازار آن کوین وجود داشته باشد.

همچنین دسترسی کاربران سطوح مختلف به ضرایب متفاوت است. در حال حاضر استفاده از ضرایب برای کاربران سطح یک تا ضریب ۲ و برای کاربران سایر سطوح تا ضریب ۵ امکان‌پذیر است.

مثالی از یک معامله تعهدی با ضریب

یک موقعیت فروش تعهدی بیت کوین به ارزش هزار تتر با ضریب ۲.۵ را در نظر بگیرید. وجه تضمین مورد نیاز برای ورود به این معامله، ۴۰۰ تتر است. توجه داشته باشید که حاصل‌ضرب وجه تضمین (۴۰۰) در ضریب (۲.۵) باید برابر با ارزش موقعیت (۱۰۰۰ تتر) باشد. 

فرض کنید قیمت بیت کوین در زمان آغاز موقعیت ۲۰ هزار تتر باشد. به این ترتیب کاربر وکالت فروش ۰.۰۵ بیت کوین را در اختیار می‌گیرد (۲۰۰۰۰*۰.۰۵=۱۰۰۰). با افت ۲۰ درصدی بازار، قیمت بیت کوین به ۱۶۰۰۰ تتر و ارزش بیت کوینِ موردتعهد کاربر به ۸۰۰ تتر می‌رسد. کاربر با استفاده از ۱۰۰۰ تتری که از فروش بیت کوین‌های وکالت‌گرفته‌شده به دست آورده است، تعهدِ ۸۰۰ تتری خود را جبران کرده و ۲۰۰ تتر سود می‌کند.

با توجه به اینکه وجه تضمین اولیهٔ کاربر ۴۰۰ تتر و سود حاصل از موقعیت ۲۰۰ تتر است، می‌توان نتیجه گرفت که سود حاصل از این موقعیت ۵۰ درصد است. توجه داشته باشید که این درصد سود دقیقا معادل با درصد افت قیمت بیت کوین (۲۰ درصد) ضرب‌در ضریب معامله (۲.۵) است.

حالا فرض می‌کنیم که تحلیل کاربر از قیمت بیت کوین اشتباه باشد و قیمت افزایش یابد. با رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۴۰۰۰ تتر (افزایش ۲۰ درصدی)، ارزش دارایی موردتعهد کاربر به ۱۲۰۰ تتر می‌رسد، در حالی که مبلغ به دست آمده از فروش دارایی وکالت‌گرفته‌شده فقط ۱۰۰۰ تتر است. اگر موقعیت در این قیمت بسته شود، کاربر باید ۲۰۰ تتر از وجه تضمین خود را برای جبران ضرر اختصاص دهد.

در این حالت، با توجه به اینکه کل وجه تضمین ۴۰۰ تتر بوده و ۲۰۰ تترِ آن از دست رفته است، ضرر کلی کاربر به ۵۰ درصد می‌رسد. این ضرر معادل حاصل‌ضرب ضریب معامله (۲.۵) در درصد رشد قیمت بیت کوین (۲۰ درصد) است.

برای سادگی محاسبات، در مثال‌های ذکرشده از تاثیر کارمزد و سهم استخر مشارکت صرف‌نظر شده است. در معاملات و موقعیت‌های واقعی، به‌دلیل اعمال کارمزدهای خرید و فروش و سهم استخر، محاسبات مربوط به سود و زیان اندکی متفاوت‌تر خواهد بود.

معامله با ضریب چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد، تریدرها از ضریب استفاده می‌کنند تا ارزش موقعیت خود را تا چندین برابر ارزش وجه تضمین افزایش دهند و در نتیجه سود بیشتری از معامله به دست بیاورند. اما همان طور که در مثال‌ها گفته شد، معامله با ضریب می‌تواند به ضررهای بیشتری هم منجر شود.

همچنین با استفاده از ضریب، نیازی نیست که تمام سرمایه در یک موقعیت درگیر شود. کاربر می‌تواند با درگیر کردن نیمی از سرمایهٔ خود با ضریب دو در یک موقعیت، به همان اندازه سود به دست آورد که با درگیر کردن تمام سرمایه به دست می‌آورد. به این ترتیب بخشی از سرمایهٔ کاربر برای استفاده در معاملات یا سرمایه‌گذاری‌های دیگر در دسترس خواهد بود. توصیه ما به کاربران محترم این است که سرمایه درگیر در هر موقعیت را به صورت پله‌ای و گام‌به‌گام مدیریت کنند. مثلا استفاده از ۱۰ تا ۲۰ درصد سرمایه با ضریب ۵، مطلوب‌تر از استفاده کل سرمایه به‌عنوان وجه تضمین است.

چگونه ریسک معاملات دارای ضریب را کاهش دهیم؟

با اینکه موقعیت با ضریب به مقدار وجه تضمین کمتری نیاز دارد، اما ریسک زیان بیشتر و حتی احتمال لیکویید شدن نیز بالاتر است. هر چه ضریب بالاتر باشد، ریسک موقعیت‌ نیز بالاتر می‌رود. به همین دلیل، نوبیتکس امکان معامله با ضریب را تا عدد ۵ محدود کرده است تا ریسک معاملات به‌صورت غیرمنطقی بالا نرود.

کاربران نوبیتکس نیز می‌توانند با استفاده از روش‌هایی، ریسک معاملات دارای ضریب را کاهش دهند. اولین قدم، داشتن تحلیل درست و در نظر گرفتن تمام جوانب بازار قبل از ورود به یک موقعیت است. استفاده از ضریب بدون داشتن تحلیل و بدون تحقیق شخصی، به احتمال زیاد به ضرر منجر خواهد شد.

ابزار دیگری که نوبیتکس برای مدیریت ریسک در اختیار کاربران قرار داده است، حد ضرر است. حد ضرر نوعی از سفارش‌گذاری است که کاربر می‌تواند با استفاده از آن با رسیدنِ معامله به مقدار مشخصی از ضرر، معامله را به‌صورت خودکار به اتمام برساند، بدون اینکه نیاز به آنلاین بودن و رصدِ لحظه‌ای قیمت و موقعیت داشته باشد. همچنین کاربر می‌تواند با سفارش پیشرفته‌ترِ OCO، همزمان دو سفارش برای دریافت سود در یک قیمت مشخص و رعایت حد ضرر در یک قیمت دیگر، ریسک موقعیت را کنترل کند.

قابلیت تنظیم وجه تضمین در هر موقعیت نیز به کاربران کمک می کند تا در زمان‌هایی که موقعیت‌ها طبق تحلیل آنها پیش نرفت، با افزایش وجه تضمین موقعیت را برای زمان بیشتری فعال نگه دارند.

با این حال، به یاد داشته باشید که استفاده از ضریب یک شمشیر دولبه است و به‌صورت طبیعی ریسک بالاتری از معاملات عادی با ضریب یک دارد. تمام ریسک ناشی از معاملات تعهدی با ضریب بر عهده کاربر است. بنابراین کاربر قبل از ورود به این موقعیت‌ها باید به خوبی وضعیت بازار را تحلیل کرده و از ریسک‌های مرتبط با این معاملات آگاهی کامل داشته باشد. 

چگونه در نوبیتکس از قابلیت ضریب استفاده کنیم؟

برای استفاده از قابلیت ضریب، وارد منوی «بازار» نوبیتکس شوید. بازار شامل دو بخش اسپات و تعهدی است. بعد از انتخاب بازارِ موردنظرتان در بخش تعهدی، باید ضریب معاملهٔ خود را انتخاب کنید. منوی انتخاب ضریب، بالاتر از قسمت مربوط به سفارش‌گذاری نمایش داده می‌شود.

با کلیک بر روی عددِ ضریب، کارتی نمایش داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید ضریب معاملهٔ خود را مشخص کنید. همان طور که گفته شد، ضریب معاملات در نوبیتکس از می‌تواند از یک تا ۵ باشد. اما با توجه به سطح کاربری شما و رمزارزی که قصد معاملهٔ آن را دارید، ممکن است این ضریب متغیر باشد. 

بعد از مشخص کردن و تایید ضریب موردنظر، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که معامله با ضریب یک دقیقا معادل فروش تعهدی در حالت عادی (و بدون ضریب) است.

با تعیین ضریب و سایر مشخصه‌های سفارش، می‌توانید با کلیک بر روی دکمهٔ خرید (یا فروش) رمزارز موردنظر، سفارش تعهدی خود را نهایی کنید. در صورت پر شدن تمام یا بخشی از سفارش، موقعیت تعهدی شما آغاز خواهد شد. می‌توانید در بخش موقعیت‌های باز، وضعیت موقعیت و اطلاعات کلی مانند ضریب، قیمت لیکویید شدن، سود و زیان لحظه‌ای و … را مشاهده کنید:

نهایتا می‌توانید بعد از بستن موقعیت (یا انقضای زمان/لیکویید شدن)، اطلاعات پایانی موقعیت را از طریق منوی «تاریخچه» مشاهده کنید:

ماشین حساب فروش تعهدی

با اضافه شدن ضریب به موقعیت‌های تعهدی، گزینهٔ ضریب به ماشین حساب معاملات تعهدی نیز اضافه شده است. می‌توانید از طریق گزینهٔ مشخص‌شده در تصویر زیر، به ماشین حساب معاملات تعهدی دسترسی داشته باشید:

ماشین حساب تعهدی ابزاری کاربردی برای محاسبهٔ سود و زیان، قیمت هدف و قیمت لیکویید شدن است. در حال حاضر می‌توانید عامل ضریب را در هر سه موردِ ذکرشده اعمال کنید و تاثیر آن را بر موقعیت مشاهده کنید:

توجه داشته باشید که محاسبات ماشین حساب به‌صورت تخمینی است و ممکن است خروجی آن اندکی با معاملات واقعی متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

‫22 دیدگاه ها

  1. سلام اگر در مورد اصطلاحات لاتین هم معادل فارسی یا توضیح بیشتری داده شود مثل ترید یا لکویید مطالب ارائه شده بهتر درک می‌شود درهرحال مطالب شما سودمند بود تشکر

  2. سلام میشه مثلا یا ضریب 3 تا مدت ها مثلا چند ماه معامله رو نگه داشت .مدت زمان نداره؟ مثلا بیت کوین رو با ضریب ۳ بابت سرمایه گذاری یکساله خرید ؟

    1. درخصوص معاملات تعهدی یک آموزش ساده وجامع بزارید..الان با معاملات اسپات آشنا هستیم ولی از این نوع معاملات تعهدی ما که هیچ چیزی متوجه نشدیم …

      1. یک دوره در مورد خرید تعهدی و یک دوره درباره فروش تعهدی در آکادمی نوبیتکس موجوده. میتونین بهشون مراجعه کنین و بخش بزرگی از سوالاتتون برطرف بشه. https://nobitex.ir/academy/

    1. این قابلیت مطابق با فروش تعهدی سازمان بورس و شورای فقهی بورس است و کاملا شرعی و قانونی است.

    1. کارمزد خرید و فروش خیر ولی کارمزد تمدید موقعیت بله به تعداد روزها بستگی داره.

  3. من با دقتی که کردم و محاسبات ارائه شده در سایت و ماشین حساب در خرید و فروش تعهدی متوجه شدم که قیمت لیکوئیدی که سایت اعلام میکنه جاییه که به اندازه نصف وجه تعهد اون معامله ضرر کرده یعنی در حالت 50 درصد ضرر قرار گرفته
    چرا در این نقطه که هنوز نیمی از سرمایه اون شخص برای جبران الباقی ضرر معاملش وجود داره لیکوئید میشه و کل پولی که در معامله قرار داده از بین میره ؟

    1. همونطور که توضیح دادیم، از لحاظ تئوری موقعیت در نسبت تعهد ۱ لیکویید میشه. ولی توی نوبیتکس برای پوشش ریسک‌هایی مثل حرکات سریع قیمتی، تو نسبت تعهد ۱.۱ موقعیت لیکویید میشه. یعنی کمی زودتر از اینکه وجه تضمینتون تموم بشه. نکته مهم اینه که اون مبلغی از وجه تضمینتون که باقی مونده، به حساب شما برگشت داده میشه. عددش هم اصلا ۵۰ درصد نیست و و بستگی به ضریب داره. اون عددی که توی ماشین حساب دیدید، احتمالا برای ضریب‌‌های بالا (مثل ۵ بوده)

  4. ایا مسئله شرعی معاملات فیوچرز حل شده یا اینکه این معاملات هم مشکل شرعی دارد ؟

    1. این قابلیت مطابق با فروش تعهدی سازمان بورس و شورای فقهی بورس است و کاملا شرعی و قانونی است.

    1. در مقاله‌های خرید و فروش تعهدی می‌تونین مثال‌های ریالی رو پیدا کنین.

  5. الان معاملات اسپات بلد هستیم می‌خریم و صعود کنه میفروشیم وسود میگیریم ولی در تعهدی من متوجه شیوه معاملات نشدم که چگونه معامله میشه کرد مثل اسپات هست میشه توضیح ساده بدید یعنی مثل اسپات می‌خریم ومیفروشیم یانه قصه چیز دیگه ای

  6. سلام ببخشید من یک معامله ضریب ۴تو دوتا قیمت سفارش فروش گذاشتم به اولیش رسیده ونصف معاملم فروش رفته حالا او نصفه تو کیف پولم نیومده کجا رفته

    1. سفارشتون باز مونده احتمالا. ولی اگه مطمئن هستین که سفارش رو بستین، دارایی‌تون به کیف پول تعهدی برمیگرده. برای اینکه تو کیف پول اسپات دارایی‌تون رو ببینید، باید اون رو از کیف پول تعهدی به اسپات منتقل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =