شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش مفاهیم پایه

مرج اتریوم چیست و چه تاثیری بر این شبکه دارد؟ پایانی بر استخراج اتریوم

مرج اتریوم یا به عبارتی به روزرسانی اتریوم در تاریخ 24 شهریور 1401 رخ داده و منجر به تغییرات بسیار زیادی در شبکه اتریوم می‌شود. به عنوان مثال گواهی اثبات اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام تغییر خواهد کرد به این معنی که دیگر استخراج اتریوم پس از این تاریخ ممکن نخواهد بود. این مسئله سوالات بسیاری را با خود به همراه داشت. در ادامه به سوالاتی مانند رویداد مرج اتریوم چیست ، مرج شدن اتریوم چه تغییرات منفی و مثبتی را با خود به همراه خواهد داشت، بعد از اتریوم چه ارزی را می توان استخراج کرد و تاثیر به روزرسانی اتریوم بر قیمت این ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

مرج اتریوم چیست و دقیقا به چه معناست؟

بالاخره بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه، به‌روزرسانی مرج اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) انجام می‌شود. این به‌روزرسانی تغییرات گسترده‌ای را در شبکه دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار به وجود خواهد آورد. دیدگاه‌ کلی جامعه رمزارزها نسبت به این به‌روزرسانی مثبت است؛ اما گمانه‌زنی‌های متفاوت و گاها اشتباهی درباره مرج شدن اتریوم وجود دارد. در ادامه بیشتر رویداد مرج اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

مرج اتریوم چیست

مرج اتریوم ؛ به روزرسانی اتریوم دومین ارز محبوب جهان

مرج (Merge) یا ادغام اتریوم، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم است که طی آن مکانیزم اجماع این رمزارز از اثبات کار به اثبات سهام تغییر می‌کند. مرج اتریوم باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در فرآیند تولید بلاک‌های جدید می‌شود و این شبکه را برای به‌روزرسانی‌های بعدی مانند شاردینگ آماده می‌کند.

چرا نام «مرج» برای این فرآیند انتخاب شده است؟

شبکه اثبات سهام اتریوم یا همان بیکن چین (Beacon Chain) از سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، اما پیاده‌سازی بیکن چین صرفا برای آماده‌سازی شبکه برای آپدیت‌های بعدی بود و نقشی در تولید بلاک‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها نداشت. در این مدت شبکه اثبات کار و ماینرهای اتریوم وظیفه پردازش تراکنش‌ها را بر عهده داشتند. پیاده‌سازی نهایی اثبات سهام اتریوم، مستلزم «ادغام» شبکه بیکن چین با شبکه اثبات کار است. به همین دلیل، نام این به‌روزرسانی ادغام یا مرج انتخاب شده است.

به زبان فنی‌تر، در این آپدیت لایه‌ی اجماع با لایه‌ی اجرا به هم خواهند پیوست. لایه‌ی اجماع همان بیکن چین و لایه‌ی اجرا همان سازوکار اثبات کار است.

اثبات سهام چه تفاوتی با اثبات کار دارد؟

تفاوت عمده‌ی این دو مکانیزم اجماع، در نحوه انتخاب اعتبارسنج یا ماینری است که بلاک بعدی را تولید و پاداش آن را دریافت می‌کند.

در سازوکار اثبات کار، ماینرها در رقابتی برای محاسبه هش بلاک جدید، از توان پردازشی سخت‌افزار خود استفاده می‌کنند تا بلاک جدید را تولید کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنند. بهترین مثال برای مکانیزم اثبات کار، شبکه بیت کوین است.

اما در سازوکار اثبات سهام، خبری از ماینرها و سخت‌افزارهای استخراج نیست. اعتبارسنج‌ها برای اینکه بتوانند بلاک‌های جدید را تولید کنند، باید حداقل ۳۲ اتر در شبکه قفل یا سهام‌گذاری کنند. شبکه به‌صورت تصادفی اعتبارسنج‌ِ هر بلاک را از میان افرادی که اترهای خود را قفل کرده‌اند انتخاب خواهد کرد. هر کسی که اترهای بیشتری در شبکه قفل کرده باشد، شانس بیشتری برای ایجاد بلاک جدید دارد.

در هر دو روش، ماینرها یا اعتبارسنج‌ها پاداشی برای تولید بلاک و کارمزدی برای تایید هر تراکنش به دست می‌آورند. اگر علاقمندید تا درباره الگوریتم اجماع بیشتر بدانید؛ مقاله الگوریتم اجماع چیست به شما کمک خواهد کرد.

مرج شدن اتریوم چیست

تاثیرات مرج بر اتریوم

مرج یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها در تاریخ شبکه اتریوم است و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تاثیرات این به‌روزرسانی بر وضعیت شبکه اتریوم و قیمت توکن اتر در بازار مطرح می‌شود. برخی از این گمانه‌زنی‌ها اشتباه و برخی دیگر مبهم هستند و باید منتظر بمانیم تا تاثیرات آن در آینده مشخص شود. در ادامه تعدادی از این گمانه‌زنی‌ها رو بررسی خواهیم کرد.

آیا مرج اتریوم کارمزد تراکنش‌‌ها را کاهش می‌دهد؟

برخلاف تصور رایج، مرج اتریوم تاثیری بر کارمزدهای شبکه نخواهد داشت. انتظار می‌رود در به‌روزرسانی‌های بعدی شبکه اتریوم، از جمله «شاردینگ»، کارمزدهای این شبکه تا حد چشمگیری کاهش یابد؛ اما این به‌روزرسانی تا سال ۲۰۲۳ اتفاق نخواهد افتاد و در حال حاضر بهترین راه برای استفاده از شبکه اتریوم با کارمزدهای پایین‌تر، استفاده از راه‌کارهای لایه دوم مانند پالیگان و آربیتروم است.

آیا مرج اتریوم باعث افزایش سرعت شبکه می‌شود؟

در شبکه اثبات کار اتریوم، میانگین زمان استخراج هر بلاک ۱۳ الی ۱۴ ثانیه بود. اما در شبکه اثبات سهام، هر بلاک به‌صورت میانگین در ۱۲ ثانیه استخراج می‌شود. این موضوع باعث افزایش اندک سرعت شبکه می‌شود؛ اما این تاثیر به حدی نیست که برای کاربران نهایی اتریوم محسوس باشد. برای بهبود وضعیت سرعت تراکنش‌ها، همچنان باید منتظر شاردینگ اتریوم باشیم.

آیا قیمت اتر بعد از مرج افزایش می‌یابد؟

اظهارنظر درباره این موضوع بسیار دشوار است. قیمت هر رمزارز تابع ده‌ها عامل است که مرج تنها یکی از این عوامل است. پیش‌بینی قیمت توکن اتر بعد از فرآیند مرج تقریبا غیرممکن است.

رویداد مرج اتریوم

جامعه اتریوم در سال‌های اخیر ادغام را به‌عنوان یک به‌روزرسانی مهم و بزرگ در شبکه مطرح کرده است. ادغام اتریوم باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌شود و اتریوم را به یک رمزارز سبز تبدیل می‌کند. همچنین سهام‌گذاری اتریوم باعث خروج بخشی از توکن‌های اتر از بازار خواهد شد. عامل مثبت دیگر، کاهش تورم اتریوم است. بعد از به‌روزرسانی مرج، پاداش بلاک اتریوم کاهش می‌یابد و سرعت تولید اترهای جدید تا ۹۰ درصد کمتر می‌شود. در نتیجه، کاهش عرضه به‌عنوان محرکی برای افزایش قیمت عمل خواهد کرد. تمام این عوامل ممکن است نویدبخش افزایش قیمت اتر در آینده نزدیک باشد.

اما هیچ تضمینی برای این اتفاق وجود ندارد. این احتمال، هر چند بسیار اندک، وجود دارد که فرآیند مرج از لحاظ نرم‌افزاری با شکست مواجه شود یا امنیت شبکه اثبات سهام نسبت به اثبات کار کاهش یابد. در هر صورت، برای دیدن تاثیر مرج بر قیمت ارز دیجیتال ETH باید منتظر گذر زمان باشیم.

اثبات سهام یا اثبات کار؛ کدام یک بهتر است؟

به ادعای بنیاد اتریوم که یک موسسه غیرانتفاعی برای توسعه اکوسیستم اتریوم است، اثبات سهام باعث خواهد شد مصرف انرژی اتریوم تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش یابد. همچنین طرفداران اثبات سهام معتقدند که مکانیزم اثبات کار باعث متمرکز شدن شبکه می‌شود و قدرت تولیدکنندگان دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) را در شبکه افزایش می‌دهد. اما اثبات سهام قدرت کنترل شبکه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و توجیه اقتصادیِ حمله به شبکه را کاهش می‌دهد.

اما از طرف دیگر، طرفداران اثبات کار مدعی‌اند که فرآیند اثبات سهام ریسک‌های امنیتی و تمرکزگرایی خود را دارد و به بازیگران مخرب این امکان را می‌دهد که با خرید و سهام‌گذاری مقدار زیادی از توکن‌های اتر، کنترل شبکه را در دست بگیرند. آنها همچنین معتقدند که فرآیند اثبات کار در دهه اخیر در دو بلاک چین بزرگ بیت کوین و اتریوم کارایی خود را ثابت کرده است، اما شبکه‌هایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند. مثلا بلاک چین محبوب سولانا که از اثبات سهام استفاده می‌کند، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بارها با اختلال و خاموشی شبکه مواجه شد.

با وجود این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، دیدگاه کلی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال نسبت به این اتفاق مثبت است. باید منتظر ماند و دید که تغییر مکانیزم اجماع اتریوم در ماه‌ها و سال‌های آینده چه تاثیراتی بر اتریوم خواهد گذاشت.

به روزرسانی اتریوم

به‌روزرسانی‌های بعدی اتریوم ؛ اتریوم پس از مرج چه آپدیت‌هایی خواهد داشت؟

مرج اتریوم راه را برای به‌روزرسانی‌های بعدی هموارتر خواهد کرد. توسعه‌دهندگان اتریوم همچنان بر بهبود وضعیت شبکه تمرکز خواهند کرد و تلاش‌ها برای افزایش امنیت و سرعت و کاهش کارمزدهای اتریوم ادامه خواهد داشت. همانطور که گفته شد، مهم‌ترین به‌روزرسانی بعدی اتریوم، «شاردینگ» خواهد بود.

شاردینگ زنجیره اصلی اتریوم را به چند زنجیره مجزا تقسیم خواهد کرد تا مقیاس‌پذیری این شبکه را افزایش دهد. برای درک بهتر شاردینگ، تصور کنید که شبکه اتریوم اتوبانی با یک لاین است. شاردینگ این اتوبان را به چند باند تقسیم می‌کند تا خودروهای بیشتری بتوانند به‌صورت همزمان از آن عبور کنند. به این ترتیب تراکنش‌های بیشتری در زمان مشخصی پردازش خواهند شد. برآورد می‌شود که پیاده‌سازی شاردینگ باعث افزایش چندصد برابری سرعت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم شود.

بر سر ماینرهای اتریوم چه خواهد آمد؟

بعد از مرج، ماینرها دیگر نمی‌توانند در شبکه اتریوم فعالیت کنند. ممکن است برخی از آنها با فروش دستگاه‌های استخراج و خرید و سهام‌گذاری اتر، به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه اتریوم فعالیت کنند.

ماینرهایی که قصد فروش دستگاه‌های خود را ندارند، احتمالا به استخراج رمزارزهای دیگری که از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند روی خواهند آورد. یکی از بهترین گزینه‌های برای افراد، اتریوم کلاسیک است. اتریوم کلاسیک رمزارزی است که بعد از اتفاق «هک دائو» از اتریوم اصلی فورک شد و همچنان از شبکه اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

ممکن است برخی از ماینرها فورک جدیدی از اتریوم ایجاد کنند و شبکه اثبات کار جدیدی به وجود بیاورند. با این فورک، رمزارز جدیدی ایجاد خواهد شد. موفقیت این شبکه تا حدود زیادی به قیمت رمزارز ایجاد شده بستگی خواهد داشت. اگر قیمت این رمزارز پایین باشد و استخراج آن برای ماینرها سودآور نباشد، احتمالا شبکه جدید با شکست مواجه خواهد شد.

سخن پایانی؛ مرج اتریوم رویدادی مثبت یا منفی؟

همانطور که خواندیم آپدیت مرج اتریوم تاثیر بسیار زیادی بر این شبکه خواهد داشت با این وجود مرج اتریوم به هیچ عنوان پایان راه تغییرات این شبکه نیست. تاثیرات مرج شدن اتریوم بر قیمت اتر می تواند مثبت و یا منفی باشد و تحلیلگران نظرات متفاوتی در این رابطه دارند؛ اما مرج اتریوم می تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت این شبکه داشته باشد. باید دید که در طول زمان چنین تغییراتی چگونه می تواند آینده اتریوم به صورت خاص و آینده ارزهای دیجیتال به طور کل را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نوشته های مشابه