آموزش مفاهیم پایه

متاورس؛ دنیایی واقعی در بستری مجازی

متاورس یا فرا جهان اصطلاحی است که طی چند سال اخیر و به‌خصوص با تغییر نام شرکت فیس‌بوک به متا، زیاد شنیده می‌شود. ممکن است با شنیدن این نام فردی با یک هدست بزرگ را تصور کنید که در حال انجام بازی‌های ویدئویی است. هرچند بازی‌های دیجیتال یکی از اولین پذیرندگان متاورس است اما باید بدانیم که اگر این فناوری فقط در مورد بازی‌های ویدئویی بود، مارک زاکربرگ تمام سرمایه و شرکت خود را روی آن شرط‌بندی نمی‌کرد. متاورس که بسیاری آن را تکامل بعدی اینترنت می‌دانند شبکه‌ای گسترده از جهان‌های سه بعدی است که به صورت مجازی و آنلاین و به موازات جهان واقعی در جریان است. شما می‌توانید در یک جهان متاورس سر کار بروید، قهوه سفارش دهید، بازی کنید، به کنسرت یا تئاتر بروید؛ بدون اینکه حتی از تخت خوابتان بلند شده باشید. طی چند سال گذشته، ارتباطات تنگاتنگی میان جهان مالی، جهان مجازی و جهان فیزیکی به وجود آمده است. در حال حاضر شاید تنها با فشار یک دکمه تمامی دستگاه‌ها و ابزاری که به مدیریت زندگی کمک می‌کنند به هر چیز دیگری که اراده کنیم وصل می‌شوند. این مسئله فضا و اکوسیستم رمز‌ارزها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. NFT‌ها، بازی‌های بلاک چینی و پرداخت‌ به کمک ارزهای دیجیتال دیگر محدود به علاقه‌مندان کریپتو نمی‌شود. تمامی این‌ها در قالب بخشی از این فناوری درحال‌توسعه است و به سادگی در دسترس همه قرار گرفته است. در این مقاله نوبیتکس مگ به این سوال پاسخ خواهیم داد که متاورس چیست، چه تاریخچه‌ای دارد، فناوری‌های تشکیل‌دهنده آن شامل چه مواردی است، از چه لایه‌هایی تشکیل شده است، دلیل اهمیت آن چیست، چه مزایا و معایبی دارد و آینده‌ی این فناوری به چه شکل خواهد بود.

فهرست عناوین

متاورس یا فراجهان چیست؟

متاورس یا فراجهان چیست؟

متاورس یک مفهوم آینده‌نگرانه است که تمامی جنبه‌های زندگی کاربران را در یک فضای مجازی سه بعدی آنلاین به یکدیگر متصل می‌کند. این فناوری پلتفرم‌های متعددی را به یکدیگر متصل می‌کند. برای درک بهتر این مفهوم اینترنت را تصور کنید که وبسایت‌های بسیاری را پوشش می‌دهد و تمامی آن‌ها از طریق یک مرورگر در دسترس ما قرار دارند.

این مفهوم اولین بار در رمان علمی تخیلی Snow Crash اثر نیل استفنسون به جهان معرفی شد. با این وجود، در حالی که ایده یک متاورس زمانی تنها در یک جهان تخیلی قابل تصور بود حالا چندان دور از زندگی روزمره ما به نظر نمی‌رسد.

متاورس از واقعیت افزوده یا Augmented reality سرچشمه می‌گیرد و هر کاربر در این مفهوم دارای یک شخصیت یا  یک آواتار است که کنترل  آن را بر عهده دارد. تمام امور می‌تواند در یک متاورس به سادگی انجام شود. به عنوان نمونه شما می‌توانید با یک هدست واقعیت مجازی در دفتر مجازی خود در یک جلسه واقعی شرکت کنید، سپس کار خود را به پایان برسانید و برای رفع خستگی یک بازی بلاکچینی را آغاز کنید و  سپس سری به سبد رمزارزهایتان بزنید و به امور مالی خود رسیدگی کنید.

در حال حاضر بخشی از جنبه‌های متاورس در دنیای بازی‌های ویدیویی مجازی قابل‌مشاهده است. بازی‌هایی مانند Second Life و Fortnite یا ابزارهای اجتماعی کاری مانند Gather.town عناصر متعددی از زندگی ما را در دنیای آنلاین گرد هم آورده‌اند. در حالی که این برنامه‌ها متاورس نیستند؛ اما تا حدودی مشابه عمل می‌کنند. در حال حاضر فراجهان هنوز به آن معنا شکل نگرفته است.

متاورس علاوه بر پشتیبانی از بازی یا رسانه‌های اجتماعی می‌تواند اقتصاد، هویت دیجیتال، حاکمیت غیرمتمرکز و دیگر برنامه‌ها را با یکدیگر ترکیب کند. تمام این ویژگی‌ها باعث خواهد شد که فناوری بلاکچین در آینده به قدرتی بالقوه تبدیل شود.

تاریخچه متاورس

تاریخچه متاورس

اصطلاح متاورس یک مفهوم جدید نیست. این اصطلاح برای اولین‌بار توسط نیل استفنسون استفاده شده است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین سال‌ها در تاریخچه فراجهان می‌پردازیم.

1992

نیل استفنسون نویسنده علمی-تخیلی در رمانی با نام Snow Crash برای اولین بار از کلمه متاورس استفاده کرد. شخصیت اصلی رمان از طریق یک ترمینال شخصی که تصاویر واقعیت مجازی سه‌بعدی را به عینک خود می‌فرستد به فراجهان دسترسی پیدا می‌کند.

2003

بازی Second Life که می‌تواند به بهترین شکل متاورس را به شکلی که امروز می‌شناسیم به تصویر بکشد، عرضه شد.

2008

یکی از نسخه‌های اولیه متاورس PlayStation Home است که در سال 2008 معرفی شد اما در سال 2015 نیز تعطیل شده است. 

2016

Pokémon Go راه‌اندازی شد و با گنجاندن واقعیت افزوده در بازی‌های موبایل، تغییری بزرگ در زمینه متاورس ایجاد کرد. از آن زمان بازی‌هایی مانند Fortnite و Roblox یک محیط مجازی را فراهم کرده‌اند که بازیکنان می‌توانند در قالب آواتار با یکدیگر تعامل داشته باشند و پایه و اساس فراجهان را ایجاد کنند.

2020

فیسبوک (اکنون Meta Platforms Inc) در آگوست این سال پلتفرم Horizon را به‌عنوان یک پلتفرم آزمایشی برای کاوشگران مجازی معرفی کرد.

2021

در اکتبر سال 2021 شرکت Facebook هویت شرکت خود را به Meta تغییر داد و کلمه متاورس تبدیل به یک اصطلاح رایج شد.

2023

در حال حاضر توسعه و پذیرش فراجهان محدود به بازی‌های دیجیتال نیست و در صنایع دیگر نیز نفوذ کرده است. بازاریابی فراجهان در حال تبدیل شدن به یک کلمه کلیدی در بین برندهای مصرف‌کننده است. شرکت‌های چندملیتی بزرگ، از جی‌پی مورگان، نایک و آدیداس گرفته تا مک‌دونالد، همگی ابتکاراتی برای جذب پتانسیل بازاریابی متاورس دارند. این موضوع بعد جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند.

2030

شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Company تخمین زده است که متاورس می‌تواند تا سال 2030 حدود 5 تریلیون دلار درآمد برای مشاغل مختلف ایجاد کند.

فناوری‌های متاورس

فناوری‌های متاورس

متاورس در حال تکامل است و بسیاری از ابزارهای هدایت‌کننده این مفهوم، خودشان از فناوری‌های متعددی تشکیل شده‌اند. به همین دلیل ناظران این صنعت از تدوین فناوری‌هایی که به فراجهان قدرت می‌بخشند خودداری می‌کنند. با این‌حال استر شین یک نویسنده فناوری در مقاله‌ای با نام «هفت فناوری برتر برای توسعه متاورس» هفت مورد از فناوری‌هایی که بیشترین تاثیر در توسعه فراجهان در دهه آینده خواهند داشت را معرفی کرده است. این هفت فناوری عبارت‌اند از:

  • هوش مصنوعی Artificial Intelligence

همانند ارتباط هوش مصنوعی و بلاکچین، هوش مصنوعی به قوی‌تر و امیدوارکننده‌تر شدن متاورس کمک کرده است. همانطور که کسب‌وکارها به کشف پتانسیل‌های متاورس ادامه می‌دهند، واضح است که هوش مصنوعی نقش مهمی را در شکل‌دهی آینده تجربیات مجازی ایفا خواهد کرد.

  • اینترنت اشیا Internet of Things

اینترنت اشیا ممکن است به‌عنوان زیرساخت اصلی متاورس در نظر گرفته شود زیرا برای جمع‌آوری و همگام سازی داده‌ها، چندین شبکه و اشیا فیزیکی را به هم متصل می‌کند. بنابراین IoT یک فناوری کلیدی است برای متاورس است.

  • واقعیت توسعه‌یافته Extended Reality

واقعیت توسعه‌یافته (XR) مرز جدیدی از فناوری‌های همگرا است که متاورس آینده را شکل می‌دهد. فناوری‌های XR طیف گسترده‌ای از فناوری‌های همه‌جانبه، از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) را در بر می‌گیرد.

  • رابط‌های مغز و کامپیوتر Brain-Computer Interfaces

رابط‌های مغز و کامپیوتر به فرد این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از مسیرهای عصبی عضلانی معمولی، با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند یا آن را کنترل کند. BCI می‌تواند نقش مهمی در متاورس که دنیای واقعی را با دنیای دیجیتال ترکیب می‌کند، داشته باشد.

  • مدل‌سازی و بازسازی سه‌بعدی 3D Modeling and Reconstruction

بازسازی سه‌بعدی شکل و ظاهر اشیا واقعی را به تصویر می‌کشد و متاورس را به واقعیت تبدیل می‌کند.

  • محاسبات فضایی و لبه‌ای Spatial and Edge Computing

محاسبات لبه با به حداقل رساندن تاخیر شبکه، کاهش تقاضای پهنای باند و ذخیره داده‌های قابل‌توجه به صورت محلی، از متاورس پشتیبانی می‌کند.

  • بلاک چین Blockchain

فناوری بلاک چین زیربنایی را برای تراکنش‌های ایمن و شفاف فراهم می‌کند , متاورس دنیای مجازی را ایجاد می‌کند که این تراکنش‌ها می‌توانند در آن انجام شوند.

آشنایی با هفت لایه متاورس

هفت لایه متاورس

به نظر جان رادوف (Jon Radoff) که یک کارآفرین و نویسنده فعال در حوزه تکنولوژی است، می‌توان متاورس را به هفت لایه مجزا تفکیک کرد. هر کدام از این هفت لایه بر جنبه‌ی خاصی از تجربه‌ی استفاده از فراجهان توسط کاربر اثر می‌گذارد. در ادامه این لایه‌ها معرفی می‌شوند.

  • تجربه Experience

با متاورس محدودیت‌های فیزیکی حذف خواهد شد. فراجهان به شما امکان تجربه‌ی لذت‌هایی را در فضای دیجیتال می‌دهد که قبل از این امکان‌پذیر نبود. با استفاده از این فناوری با گذاشتن یک هدست، حس حضور در هر مکانی را خواهید داشت.

  • کشف Discovery

در لایه کشف متاورس، کاربران می‌توانند از طریق موتورهای جست‌وجو، رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های نرم‌افزار با پلتفرم‌های جدیدی که معرفی می‌شود آشنا شوند.

  • اقتصاد خالق Creator economy

لایه اقتصاد خالق به توسعه‌دهندگان امکان استفاده از ابزارها و برنامه‌های متنوعی برای تولید دارایی‌ها و تجربه‌های دیجیتال می‌دهد. با توسعه روزافزون متاورس، پلتفرم‌ها ابزارها و روش‌های خلاقانه‌تری از جمله Drag and Drop را به توسعه‌دهندگان ارا‌ئه می‌دهند.

  • محاسبات فضایی Spatial computing

واقعیت ترکیبی (MR) که نقش مهمی در متاورس دارد، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را با هم ترکیب می‌کند. واقعیت ترکیبی یک فناوری مهم است که به کاربران امکان تجربه‌های بهتر در محیط‌های سه‌بعدی را می‌دهد. در ادامه مقاله به بررسی دقیق‌تر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) خواهیم پرداخت.

  • تمرکززدایی Decentralization

از نکات قابل توجه متاورس این است که بر پایه تمرکززدایی فعالیت می‌کند و هیچ مرجع حاکمیتی ندارد. در سیستم‌های غیرمتمرکز سعی می‌شود تا تمام کاربران در تصمیم‌گیری و قانون‌‌گذاری‌ها تاثیرگذار باشند.

  • رابط انسانی Human interfacing

متاورس در لایه سخت‌افزاری خود به یک رابط انسانی نیاز دارد. هر جهان مجازی می‌تواند بدن فرد را به‌عنوان یک آواتار بپذیرد.

  • زیرساخت Infrastructure

فناوری‌های موثر بر توسعه متاورس که در پاراگراف قبلی معرفی شدند، بخشی از لایه زیرساخت هستند. پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، شبکه‌های اینترنت 5G ظرفیت این فناوری را به‌صورت چشم‌گیری افزایش خواهند داد.

نمونه‌هایی از پلتفرم‌های متاورس

بهترین پلتفرم‌های متاورس

در حالی که ما هنوز یک متاورس واحد با ویژگی‌های برشمرده شده نداریم، پلتفرم‌ها و پروژه‌های زیادی شبیه به این فناوری داریم. به طور معمول این شبه فراجهان‌ها عمدتاً بخش NFT ها و برخی دیگر از عناصر بلاک چین را در خود جای‌داده‌اند. برای نمونه چند مورد از پلتفرم‌های پیشرو که چشم‌انداز متاورس را زنده نگه داشته‌اند عبارت‌اند از:

دسنترالند Decentraland

Decentraland یک محیط اجتماعی مجازی مبتنی بر بلاک چین و یک دنیای دیجیتال آنلاین است که عناصر اجتماعی را با ارزهای دیجیتال، NFT ها و املاک مجازی درهم آمیخته است. علاوه بر این، بازیکنان نقش فعالی در اداره پلتفرم ایفا می‌کنند. مانند سایر بازی‌های بلاک چینی، NFT ها برای نمایش کلکسیون‌های لوازم‌آرایشی استفاده می‌شوند.  همچنین برای خرید زمین در این بازی می‌توان از ارز دیجیتال MANA استفاده کرد. ترکیب همه این‌ها یک اقتصاد رمزنگاری پیچیده را ایجاد کرده است. از Decentraland می توان برای برگزاری جلسات و تجارت در بازارهای کالاهای مجازی، از جمله موارد دیگر، استفاده کرد. مانند زندگی واقعی، تعامل با سایر اعضا ساده است.

سکند لایو Second Live

Second Live یک محیط مجازی سه‌بعدی و دارای یک بازار NFT برای مبادله اقلام کلکسیونی است. در این بازی کاربران می‌توانند توسط آواتارها در دنیای مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند. فضاهای مجازی این بازی امکان تجربه‌ی کارهای دنیای واقعی از جمله شرکت در جلسات کاری، رفتن به باشگاه و … را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اکسی اینفینیتی Axie Infinity

Axie Infinity یک بازی برای کسب درآمد است که به بازیکنان درون کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران فرصتی برای کسب درآمد ثابت می‌دهد. با خرید یا هدیه گرفتن از سه موجود به نام Axies، یک بازیکن می‌تواند شروع به پرورش توکن SLP کند. زمانی که این توکن در بازار آزاد فروخته می‌شود، یک نفر بسته به میزان بازی و قیمت بازار می‌تواند تقریباً 200 تا 1000 دلار درآمد داشته باشد. در حالی که Axie Infinity یک کاراکتر سه بعدی یا آواتار منحصربه‌فرد را ارائه نمی‌دهد، اما به کاربران فرصتی برای تجربه کردن متاورس می‌دهد.

سندباکس Sandbox

Sandbox یک دنیای مجازی سه‌بعدی است که بر روی بلاک چین اتریوم میزبانی می‌شود که در آن افراد می‌توانند با هم تعامل داشته باشند، چیزهایی بسازند و درآمد کسب کنند. دستگاه‌های متعددی از جمله موبایل‌های هوشمند توسط Sandbox پشتیبانی می‌شوند. سندباکس با تجربیات جدید مجازی، شانس پول درآوردن را برای افراد فراهم می‌کند، هرچند که استفاده از آن ارزان نیست. همچنین پلتفرم SandBox توکن SAND خود را بر اساس بلاک چین اتریوم توسعه داده است. می‌توان هزینه‌های گاز (gas expenses) در شبکه اتریوم را با توکن‌های SAND پرداخت کرد.

بلوکتوپیا Bloktopia

Bloktopia با استفاده از واقعیت مجازی، تجربه‌ای همه‌جانبه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم دارای یک ساختار 21 داستانی (21-Story) است که بیانگر 21 میلیون بیت کوین در حال استفاده است. بلوکتوپیا با تجربیات مجازی جدیدی که ارائه می‌دهد، پتانسیل‌های درآمدزایی متنوعی را برای کاربران فراهم می‌کند. افراد می‌توانند با آواتارهای خود در فعالیت‌های متعددی از جمله یادگیری درباره رمز ارزها، خرید املاک مجازی و … شرکت کنند.

دنیاهای متا هوریزون Meta Horizon Worlds

در این پلتفرم کاربران می‌توانند جلسات کاری داشته باشند، محیط مجازی را کاوش کنند، در فعالیت‌های مجازی شرکت کنند و در Horizon Worlds بازی کنند. یکی از برنامه‌های اجتماعی واقعیت مجازی متا، Horizon Worlds است. از نکات جالب توجه این پلتفرم این است که در دنیای Horizon از فناوری بلاک چین استفاده نمی‌شود. بلوک‌های سازنده واقعیت مجازی کاربردی مانند بلوک‌های کد، موسیقی و جلوه‌های انیمیشن در این پلتفرم، به توسعه‌دهندگان محتوا کمک می‌کند.

متا هیرو Metahero

پروژه Metahero به کاربران امکان می‌دهد اشیاء واقعی را اسکن کرده و آن‌ها را به Metaverse منتقل کنند. تمرکز این پروژه روی آوردن مصنوعات فیزیکی به دنیای دیجیتال با استفاده از فناوری‌های اسکن Ultra-HD Photogrammetric است. کاربران با آواتارهای سه‌بعدی خودمی‌توانند از Metahero به عنوان پورتالی برای رسانه‌های اجتماعی، مد و سایر جنبه‌های Metaverse استفاده کنند. Metahero آواتارهایی با کیفیت فوق‌العاده بالا از چیزهای دنیای واقعی افراد ایجاد می‌کند.

کاربردهای متاورس

فناوری متاورس کاربردها متنوعا دارد که چند مورد از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • Virtual Storefronts ویترین فروشگاه‌های مجازی
  • Customer Engagement تعامل با مشتری
  • Virtual Advertising تبلیغات مجازی
  • Virtual Market Research تحقیقات بازار مجازی
  • Virtual Training آموزش مجازی
  • Virtual Conferences and Meetings کنفرانس‌ها و جلسات مجازی
  • Virtual Product Demonstrations نمایش محصولات مجازی
  • Virtual Showrooms نمایشگاه‌های مجازی
  • Virtual Customer Service خدمات مشتری مجازی

مزیت متاورس برای جهان آینده چیست؟

متاورس تمام جنبه‌های زندگی را در قالب یک فضا درهم می‌آمیزد. با رخدادهای پس از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ بسیاری از افراد در حال حاضر در خانه کار می‌کنند. به عنوان مثال یک کارمند به کمک فراجهان می‌تواند وارد یک دفتر سه بعدی شود و با آواتارهای همکاران خود تعامل داشته باشد. شغل شما می‌تواند با فراجهان مرتبط بوده به طوری که درآمد شما مستقیم در متاورس قابل استفاده باشد. هرچند که این نوع مشاغل از قبل به شکل مشابهی به وجود آمده‌اند.

GameFi و مدل‌های بازی برای کسب درآمد اکنون به جریان‌های ثابت درآمدی برای مردم در سراسر جهان تبدیل‌شده‌اند. این نوع مشاغل آنلاین نامزدهای فوق‌العاده‌ای برای پیاده‌سازی متاورس در آینده هستند. چرا که وجود چنین مشاغلی نشان‌دهنده تمایل مردم برای صرف زندگی، زمان خود در این حوزه است و مسئله کسب درآمد از دنیای مجازی را برجسته می‌کند. بازی‌های درآمدزایی مانند Axie Infinity و Gods Unchained حتی جهان یا آواتار سه بعدی ندارند. با این حال واضح است که می‌توانند نشان‌دهنده راهی برای کسب درآمد به طور کامل از دنیای آنلاین باشند.

چرا متاورس مهم است؟

 دلایل اهمیت متاورس

متاورس یک فناوری جدید در حال توسعه است که قسمتی از چرخه تبلیغات امروزه است. این فناوری تحول بسیاری در کسب‌وکارهای مختلف ایجاد خواهد کرد و اهمیت زیادی در دنیای دیجیتال آینده دارد. برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت فراجهان شامل موارد زیر است:

1. متاورس یک تکنیک جدید برای تعامل با کاربران

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید و از اولین کسانی باشید که تجربه این فناوری را به مشتریان خود ارائه می‌دهید، مزیت رقابتی خوبی خواهید داشت. با استفاده از فراجهان می‌توانید سطح جدیدی از تجربیات و گزینه‌های سرگرمی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. برای تبلیغ شرکت خود در متاورس گزینه‌های متنوعی از جمله branded gaming experiences، آیتم‌های مجازی و نمایشگاه‌های AR/VR پیش روی شما قرار دارد. همچنین می‌توانید برای جلب مشتریان جدید از تجربیات بازاریابی سه‌بعدی جذاب استفاده کنید.

2. ایجاد فرصت‌ در رویدادهای مجازی (Virtual Events) برای کسب‌وکارها

شرکت در رویدادها و کلاس‌های آنلاین یک اتفاق جدید نیست و همه تجربه آن را دارند. اما برخلاف کنفرانس‌هایی که در محیطی مانند Google Meet برگزار می‌شود، با شرکت در یک رویداد در متاورس می‌توانید تجربه‌ی واقعیت مجازی را حس کنید. در کنفرانس فراجهان احساس حضور واقعی را تجربه می‌کنید، می‌توانید با شبکه‌سازی کنید و امکان مشارکت کامل در کنفرانس را داشته باشید.

3. تبلیغ و فروش کالاها توسط شرکت‌ها

در حال حاضر برخی شرکت‌ها با استفاده از واقعیت افزوده در متاورس، به مشتریان خود امکان این را می‌دهند تا به طور مجازی لباس بپوشند، لوازم آرایشی را تست کنند، نوع چیدمان مبلمان جدید را در خانه خود بررسی کنند و … اگر محصولی برای فروش دارید می‌توانید در فراجهان نمایشگاه‌هایی ایجاد کنید که کاربران بتوانند در آن محصولات شما را مشاهده و خرید کنند.

4. معرفی رسانه جدیدی از تبلیغات با متاورس

داستان‌سرایی یکی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی است که در طول بیان یک داستان، مشتری با برند آشنا می‌شود. متاورس شرایطی را فراهم می‌کند که بازاریابی را از مرحله «داستان‌سرایی» به مرحله‌ای تازه به نام «زندگی داستانی» ارتقا می‌دهد. تصور کنید مشتری‌ها به جای این‌که شنونده داستان یک برند باشند، بتوانند به‌عنوان بازیگرانی فعال در داستان برند نقش ایفا کنند. کسب‌وکارها می‌توانند با این فناوری درگیر یک تجارت الکترونیکی با مخاطبان گسترده جهانی شوند.

5. امکان بهبود کار تیمی و ایجاد فرآیندها

برگزاری جلسات آنلاین یکی از موضوعاتی است که مخصوصا پس از پاندمی کرونا تبدیل به اتفاقی معمولی شده است. با استفاده از متاورس می‌توان جریان‌های کاری را بهبود داد و جلسات آنلاین را به حس حضور و واقعیتی بیشتر برگزار کرد. شرکت متا در حال حاضر اتاق‌های کار واقعیت مجازی را معرفی کرده است.

6. ساده‌تر شدن انجام تراکنش‌های با کیف پول‌های الکترونیکی و ارزهای دیجیتال

برای استفاده از مزایای دنیای ارزهای دیجیتال نیاز به کیف پول ارز دیجیتال دارید. کیف پول‌های دیجیتال نیز توسط متاورس پشتیبانی می‌شوند و به کسب‌وکارها اجازه انجام تراکنش‌ها در فضای مجازی را می‌دهد.

متاورس چه تفاوتی با اینترنت دارد؟

تفاوت فراجهان و اینترنت

بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری‌های دیجیتال، متاورس را تکامل بعدی اینترنت در نظر می‌گیرند. با این‌حال باید بدانیم تفاوت‌های مهمی بین اینترنت و فراجهان وجود دارد.

اینترنت، شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که در ابتدا فقط برای توزیع اطلاعات ایجاد شدند. امروزه وب‌سایت‌ها خدمات متنوعی از خرید و سرگرمی گرفته تا ارتباطات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به‌وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی، اینترنت را به فضایی برای اشتراک‌گذاری زندگی کاربران با یکدیگر تبدیل کرد. در مجموع اینترنت محلی برای ذخیره و اشتراک‌گذاری اتفاقاتی است که در دنیای واقعی رخ می‌دهد، اما فعالیت‌هایی که در متاورس انجام می‌شود و اطلاعاتی که در آن ذخیره می‌شود، ممکن است هیچ ارتباطی با دنیای واقعی نداشته باشد.

فراجهان یک دنیای مجازی است که کاربرانش در آن زندگی مجازی خود را «زندگی» می‌کنند. در این فناوری، شما می‌توانید بسیاری از تعاملات و رویدادهای روزمره زندگی روزمره خود را در فرم آواتار خود انجام دهید. آواتار شما در فراجهان می‌تواند با آواتارهای افراد دیگر تعامل داشته باشد. شما می‌توانید در متاورس فعالیت‌های مختلفی مانند خرید و فروش کالا، شرکت در کنسرت، رفتن به موزه، ساختن یا بازسازی خانه و … را انجام دهید.

مهم‌ترین تفاوت اینترنت و فراجهان این است که اینترنت در امتداد و ادامه‌ی دنیای واقعی است، درحالی که متاورس یک فضای مجازی است در موازات دنیای واقعی محسوب می‌شود.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

متاورس چگونه کار می‌کند؟

در مورد نحوه عملکرد متاورس توافق کمی وجود دارد چون فراجهان تا حد زیادی هنوز ساخته نشده است. می‌توان گفت این فناوری یک فضای دیجیتالی و مجازی است که بر اساس انواع مختلف فناوری سه‌بعدی (3D technology)، نرم‌افزار همکاری زمان-واقعی (real-time collaboration software) و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین (blockchain-based decentralized finance tools) ساخته شده است. از عوامل مهم در رابطه با عملکرد متاورس می‌توان به میزان قابلیت همکاری بین دنیای مجازی، قابلیت حمل داده‌ها، حاکمیت و رابط‌های کاربری اشاره کرد. لورن لوبتسکی مدیر ارشد Bain & Company، در جلسه‌ای در مورد فراجهان سه سناریو را مطرح کرده است:

  1. متاورس مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی است که توسط مصرف‌کنندگان برای سرگرمی و بازی استفاده می‌شود اما از واقعیت مجازی فراگیر فاصله دارد.
  2. فراجهان توسط اکوسیستم‌های بزرگ مانند اپل و اندروید که با هم رقیب هستند، با قابلیت همکاری محدود کنترل می‌شود..
  3. این فناوری فضایی پویا، باز و قابل تعامل مانند  اینترنت است اما به شکل سه‌بعدی.

معرفی مزایا و معایب متاورس و بررسی خطرات آن

مزایا و معایب فناوری متاورس

فناوری نوظهور متاورس که هر روز در حال پیشرفت است را می‌توان جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. از جنبه مثبت، یک فراجهان انسان را قادر می‌سازد به جایی برود که قبلا هرگز توانایی رفتن به آن‌جا ار نداشته است و ارتباطات اجتماعی آنلاین را بسیار غنی‌تر می‌کند. در عین‌حال نگرانی‌های در رابطه با استانداردهای امنیت سایبری و حریم خصوصی نیز در آن وجود دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از مزایا و معایب فناوری متاورس می‌پردازیم.

مزایای فناوری متاورس

  • قابلیت اتصال Connectivity

اولین مزیت مهم متاورس قابلیت اتصال افراد مختلف از سراسر جهان به یکدیگر است. به کمک این فناوری افراد در هر کجای دنیا می‌توانند دور یک میز با هم جمع شوند، تعامل داشته باشند، دوست شوند و حتی شراکت تجاری تشکیل دهند.

  • آزادی بیان Freedom of expression

در فضای متاورس شما می‌توانید هویت مورد نظر خود را در دنیایی مجازی ایجاد کنید. این هویت جدید به شما سطحی از آزادی بیان را می‌دهد که در دنیای واقعی و فیزیکی ممکن نبود.

  • فرصت‌های اقتصادی Economic opportunities

از مزایای جالب توجه متاورس امکان درآمدزایی است. به کمک پلتفرم‌هایی مانند Decentraland می‌توانید املاک مجازی را خرید و فروش کرده و حتی کالاهای مجازی ایجاد کنید و به فروش برسانید. همچنین می‌توانید از طریق ارائه خدماتی مانند مشاوره یا تدریس خصوصی در فراجهان درآمدزایی کنید.

معایب  فناوری متاورس

  • اعتیاد Addiction

یکی از نکات منفی احتمالی در رابطه با متاورس این است که این فناوری می‌تواند اعتیاد آور باشد. تجربه نشان داده گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی و انجام بازی‌های ویدئویی، کاربران را غرق در دنیای مجازی می‌کند و در اکثر اوقات از مسئولیت‌های خود در دنیای واقعی شانه خالی می‌کنند.

  • نابرابری Inequality

یکی دیگر از معایب متاورس این است که به‌نظر می‌رسد حتی در زندگی مجازی نیز نابرابری وجود داشته و حتی تشدید می‌شود. در فراجهان نیز افرادی که منابع و مهارت‌های بیشتری دارند می‌توانند در این فضا نسبت به دیگران برتری داشته باشند.

  • حریم خصوصی و امنیت Privacy and security

یکی از نگرانی‌ها در مورد متاورس این است که افراد ممکن است با اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود، هدف هک و حملات سایبری قرار بگیرند.

مهم‌ترین امکاناتی که بلاک چین برای متاورس به ارمغان می‌آورد شامل:

۱. مدرک دیجیتالی مالکیت:

با داشتن یک کیف پول و با دسترسی به کلیدهای خصوصی آن، فوراً  می‌توان مالکیت یک فعالیت یا یک دارایی را در بلاک چین اثبات کرد. به عنوان نمونه، برای نشان دادن مسئولیت‌پذیری در هنگام کار می‌توانید رونوشتی دقیق از تراکنش‌های خود در بلاک چین نشان بدهید. کیف پول یکی از امن‌ترین و قوی‌ترین روش‌ها برای ایجاد هویت دیجیتال و اثبات مالکیت است.

۲. قابلیت کلکسیون دیجیتال:

علاوه بر اثبات مالکیت همچنین می‌توان نشان داد که آیا یک کالا اصلی و منحصربه‌فرد است یا خیر. برای یک متاورس که به دنبال درهم‌آمیزی هرچه بیشتر فعالیت‌های زندگی واقعی در ساختار خود است، این جنبه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طریق NFT ها شما می‌توانید اشیایی بسازید که ۱۰۰٪ منحصربه‌فرد هستند و هرگز نمی‌توانند دقیقاً کپی یا جعل شوند. همچنین  یک بلاک چین می‌تواند نشان‌دهنده مالکیت اقلام فیزیکی نیز باشد.

۳. انتقال ارزش:

متاورس به راهی برای انتقال ایمن ارزش نیاز دارد که کاربران به آن اعتماد دارند. ارزهای درون بازی در بازی‌های چندنفره از امنیت کمتری نسبت به رمزارزها در بلاک چین برخوردار هستند. اگر کاربران زمان زیادی را در فراجهان بگذرانند و حتی در آنجا کسب درآمد کنند، به یک ارز قابل اعتماد نیاز خواهند داشت.

۴. حاکمیت:

توانایی کنترل قوانین و تعامل با متاورس نیز باید برای کاربران مهم باشد. در زندگی واقعی، ما می‌توانیم در شرکت‌ها حق رأی داشته باشیم و رهبران و دولت‌ها را انتخاب کنیم. فراجهان همچنین به راه‌هایی برای اجرای حکمرانی منصفانه نیاز دارد و بلاک چین در حال حاضر یک روش اثبات‌شده برای انجام این کار ارائه می‌دهد.

۵. قابلیت دسترسی:

ساخت کیف پول برای همه افراد در سراسر جهان در بلاک چین‌های عمومی آزاد است. برخلاف حساب بانکی، نیازی به سپرده‌گذاری یا ارائه جزئیات برای افتتاح حساب نیست. همین امر آن را به یکی از در دسترس‌ترین راه‌ها برای مدیریت امور مالی و هویت دیجیتالی آنلاین تبدیل می‌کند.

۶. قابلیت تعامل و همکاری:

فناوری بلاک چین به طور مداوم سازگاری بین پلتفرم‌های مختلف را بهبود می‌بخشد. پروژه‌هایی مانند  پولکادات Polkadot  و اولنچ Avalanche  امکان ایجاد بلاک چین‌های سفارشی را فراهم می‌کنند که می‌توانند با یکدیگر تعامل  و همکاری داشته باشند. یک متاورس باید بتواند اتصال چندین پروژه را امکان‌پذیر کند و فناوری بلاک چین در حال حاضر راه‌حل‌هایی برای این مسئله ارائه داده است.

ویژگی‌های متاورس

ویژگی‌های متاورس

فناوری متاورس ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد 9 مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

1. ادغام آواتارها Incorporation of avatars

ایجاد آواتارهای دیجیتالی ، یکی از مفاهیم اصلی متاورس است. با داشتن آواتار، هر فرد هویت دیجیتالی خود را دارد که می‌تواند ثابت یا متحرک باشد. آواتارهای دیجیتالی می‌توانند فرم واقعی شما یا حتی افراد مشهور را به شکلی دقیق بازتولید کنند. مفهوم گیمیفیکیشن (Gamification) زمانی معرفی می‌شود که کاربران این شانس را داشته باشند آواتارهای خود را تغییر دهند و تجربه‌ای جذاب‌تر و پویاتر ایجاد کنند.

2. عملیات مبتنی بر بلاک چین Blockchain-based operations

با توجه به اشکالات متعدد ذخیره سازی متمرکز داده در سیستم هایی مانند سیستم های مدیریت پایگاه داده (DBMS)، مفهوم متاورس بدون بلاک چین ناقص است. بلاک چین به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از دارایی‌های مجازی خود محافظت کنند و به آن‌ها مدرک دیجیتالی مالکیت می‌دهد.

3. استفاده از زمین مجازی The use of virtual land

شاید شنیدن زمین مجازی کمی عجیب باشد اما جالب است بدانید تقاضا برای این زمین‌ها در متاورس رو به افزایش است. زمین یک توکن غیرقابل تعویض (NFT)، یک طبقه دارایی بلاک چین است که نمی توان آن را با چیزهای دیگر مبادله کرد. اندازه (تعداد اصلی پیکسل‌ها) و موقعیت زمین تعیین‌کننده موارد استفاده برای زمین خواهد بود. به عنوان مثال نقشه‌های نزدیک به یک خیابان واقعیت مجازی، ممکن است به دلیل پتانسیل تبلیغات نمایشی ارزشمند باشند.

4. تجربیات همه جانبه Immersive Experiences

شرکت‌کنندگان در متاورس می‌توانند با استفاده از فناوری‌های واقعیت ترکیبی و AR/VR، تجربیات همه‌جانبه‌تری داشته باشند که واقعیت و دنیای مجازی را ترکیب می‌کند.

5. تقاطع با هوش مصنوعی Intersection with artificial intelligence

هوش مصنوعی برای متاورس بسیار مهم است. AIOps زیر شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به زودی برای سیستم‌های فراجهان اعمال خواهد شد. همچنین در این فناوری ربات‌های هوش مصنوعی با آواتارهای واقعی می‌توانند برای اهداف مختلفی از جمله فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری استفاده شوند.

6. سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختار برای حکومت DAOs for governance

DAO یک نهاد حاکمیتی است که از بلاک چین و قراردادهای هوشمند، برای دستیابی به اجماع برای تصمیمات مختلف استفاده می‌کند. برای اطمینان از اینکه همه افراد در سازمان فرصت مشارکت در فرایند حاکمیت را دارند، تمام تصمیمات در DAO ها بر اساس پیشنهادات و فرایندهای رای‌گیری اداره می‌شوند. این روش برای کمک به شرکت‌کنندگان در رای دادن در تصمیم‌گیری های مهم در مدیریت منابع متاورس ضروری است.

7. تکیه بر فناوری رابط انسان و کامپیوتر Reliance on HCI technology

استفاده از Human-Computer Interface یا (HCL) در ایجاد متاورس بسیار مهم است. با کمک این فناوری یک انسان و یک کامپیوتر می‌توانند اطلاعات را بین خودشان مبادله کنند.

8. تمرکز بر تعاملات اجتماعی Focus on social interactions

در متاورس افراد از طریق آواتارها و بازنمایی‌های بصری ارتباط برقرار می‌کنند و با یکدیگر تعامل دارند. محیط این مبادلات فضای مجازی است که به عنوان نمایشی از دنیای واقعی عمل می‌کند.

9. پشتیبانی از Web3

فناوری Web3 و متاورس در هماهنگی کامل با یکدیگر کار می‌کنند. Web3 ممکن است پایه و اساس اتصال در فراجهان را فراهم کند زیرا این فناوری یک محیط مجازی است و وب غیرمتمرکز را ترجیح می دهد.

چگونه می‌توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

دسترسی به متاورس

دو فناوری مهم واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) و واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) برای توسعه و رشد متاورس از اهمیت بالایی برخوردار هستند. پلتفرم‌های فراجهان مختلف ممکن است نیازمندی‌های متفاوتی برای دسترسی داشته باشند. در بیشتر موارد، می‌توانید با یک رایانه یا یک دستگاه تلفن‌همراه فعالیت در متاورس را شروع کنید. همچنین مانند دسترسی به هر پلتفرم دیگری در اینترنت، برای دسترسی به این فناوری معمولاً باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. اکثر پلتفرم‌های متاورسی به کاربران اجازه شروع فعالیت به‌صورت رایگان را می‌دهند اما اگر می‌خواهید در فعالیت‌های تجاری شرکت کنید، باید یک کیف پول رمزنگاری نیز داشته باشید. بهترین راه برای تجربه فراجهان، استفاده از هدست واقعیت مجازی (VR) است که به همه چیزهایی که برای ورود به دنیای مجازی نیاز دارید مجهز است. این هدست دارای صفحه‌نمایش، صدای استریو و کنترل‌کننده‌هایی است که می‌توانید در دنیایی که بازدید می‌کنید حرکت کنید.

واقعیت افزوده AR، واقعیت مجازی VR و واقعیت ترکیبی MR چیست؟

تحلیلگر ارشد گارتنر، Tuong H. Nguyen در رابطه با این‌که آیا تجربیات VR و AR رابط‌های اولیه متاورس هستند یا خیر گفته است باید صبر کرد و دید و آنچه ما اکنون در اختیار داریم، پیش‌سازها یا راه‌حل‌های پیش متاورس (pre-metaverse) هستند.

واقعیت افزوده Augmented Reality

واقعیت افزوده (AR) دنیای دیجیتال را با عناصر واقعی ترکیب می‌کند. این یک فناوری است که برای دستگاه های تلفن همراه و کامپیوترهای دسکتاپ مناسب است. چیزی که AR را خاص می‌کند این است که انعکاس اجزای دیجیتال را در دنیای واقعی امکان‌پذیر می‌کند. یکی از تفاوت‌های VR و AR این است که AR محتوای متفاوتی را در دنیای واقعی نمایش می‌دهد. به کمک AR تمام داده‌ها را می‌توان در زمان واقعی از طریق دوربین‌ها جمع‌آوری و مستقیماً پردازش کرد. این امر امکان نمایش محتوای دیجیتالی را در هر زمان که کاربر به آن نیاز دارد، ممکن می‌سازد. برای استفاده کامل از عملکرد AR به دستگاه‌های خاصی نیاز است. به عنوان مثال، اغلب از عینک‌های هوشمند و هدست‌ها استفاده می‌شود که داده‌ها را از طریق نرم‌افزار Smart Glasses ارائه می‌دهند.

مزایای AR:
  • یادگیری فردی را قادر می‌سازد و فرآیند یادگیری را بهبود می‌بخشد.
  • AR طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی را ارائه می‌دهد که به طور مداوم در حال بهبود هستند.
  • این فناوری امکان افزایش دقت و کارایی را فراهم می‌کند.
  • تجربه یا دانش را می‌توان در مسافت‌های طولانی به اشتراک گذاشت.
معایب AR:
  • هزینه پیاده‌سازی نسبتاً زیاد
  • بسیاری از دستگاه‌ها فقط سطح عملکرد پایینی دارند.
  • یک نقطه ضعف کلیدی فقدان حریم خصوصی کاربر است.
  • اگر تمرکز بر امنیت نادیده گرفته شود، معرفی واقعیت افزوده می تواند منجر به نقض امنیت شود.

واقعیت مجازی Virtual Reality

واقعیت مجازی (VR) یک شبیه‌سازی کامپیوتری است یعنی واقعیت یا یک جهان جایگزین به صورت گرافیکی تولید می‌شود. با استفاده از سخت‌افزار مناسب، امکان غرق‌شدن کامل کاربر در دنیای دیجیتال وجود دارد. بنابراین، تفاوت‌های مهمی نیز بین هدست‌های AR در مقابل هدست‌های واقعیت مجازی وجود دارد. سخت‌افزاری که برای VR طراحی شده است به دستگاه‌های حسی نیاز دارد که حرکات دنیای واقعی را به یک واقعیت مدل‌سازی‌شده تبدیل کند. تمرکز VR شبیه‌سازی واقعیت جدید است. با استفاده از صفحه نمایش VR، کاربر می‌تواند دنیای دیجیتال را درک کرده و در آن تعامل داشته باشد. این موضوع به دو لنز بین کاربر و صفحه‌نمایش نیاز دارد. آن‌ها حرکت چشم‌ها را تفسیر می‌کنند و حرکت فردی را با VR تطبیق می‌دهند. بنابراین، در این واقعیت مجازی سخت‌افزار گسترده‌ای برای جداسازی کاربر از دنیای واقعی لازم است.

مزایای VR:
  • یادگیری همه‌جانبه در یک محیط تعاملی امکان‌پذیر است.
  • کاربران می‌توانند دنیای مجازی را در تمام جنبه‌های آن درک کنند.
  • بخش آموزش از این امکانات جدید سود می‌برد.
معایب VR:
  • تعامل واقعی در محیط مجازی امکان‌پذیر نیست.
  • انتقال کامل زندگی به دنیای مجازی وسوسه‌انگیز است.
  • حتی اگر آموزش در محیط VR بسیار سودمند باشد، نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین تجربه آموزشی واقعی شود.

واقعیت ترکیبی Mixed Reality

واقعیت ترکیبی یا MR اصطلاحی است که به موقعیت‌هایی اشاره دارد که عناصر هر دو AR و VR را ترکیب می‌شوند. با واقعیت ترکیبی، می‌توانید از عناصر دنیای واقعی برای تعامل با یک محیط مجازی استفاده کنید. برای مثال اگر یک بازی واقعیت ترکیبی را با هدست انجام می‌دهید، در تئوری می‌توانید یک آیتم را از روی میز قهوه‌تان بردارید و آن را در بازی بگنجانید.

شرکت‌های فعال در حوزه متاورس

شرکت‌های فعال در حوزه متاورس

با توسعه روزافزون متاورس، شرکت‌های زیادی در این حوزه شروع به فعالیت کرده و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. سه مورد از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه متاورس که دیدگاه های خاص خود را دارند عبارت‌اند از:

  • متا Meta

مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت Facebook در سال 2021 با تغییر نام تجاری شرکت خود از فیسبوک به Meta اعلام کرد: «از این به بعد، ما اول از همه متاورس خواهیم بود، نه فیسبوک.». به گفته زاکربرگ هدف این شرکت سرعت بخشیدن به توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای جان بخشیدن به فراجهان از جمله پلتفرم‌های اجتماعی و ابزارهای خلاقانه است. شرکت متا Horizon Worlds را به‌عنوان یکی VR (واقعیت مجازی) راه‌اندازی کرده است. شرکت متا یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در متاورس است.

  • مایکروسافت Microsoft

شرکت مایکروسافت در حال آوردن متاورس به نرم‌افزار کنفرانس آنلاین Microsoft Teams است. این سرویس جدید به کاربران در هر مکان فیزیکی اجازه تجربه پیوستن به هولوگرافیک مشترک در طول جلسات مجازی را می‌دهد. این پلتفرم شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگام‌سازی بین چندین کاربر است. در کنفرانس Ignite در اکتبر 2022، مایکروسافت به‌صورت پیش‌نمایش خصوصی ویژگی‌ای را راه‌اندازی کرد که به افراد اجازه می‌دهد در جلسات Teams، آواتارها را به‌جای ویدیوی زنده ایجاد و استفاده کنند.

  • اپیک گیمز Epic Games

شرکت اپیک گیمز که سازنده بازی آنلاین پرطرفدار Fortnite است به‌همراه شرکت نرم‌افزاری Unreal Engine از شرکت‌های پیشرو در متاورس با سرمایه‌گذاری بیشتر از 1 میلیارد دلار محسوب می‌شوند. دیدگاه اپیک گیمز ایجاد فضایی مشترک در این فناوری برای تعامل کاربران و برندها با یکدیگر است و قصد ندارد مانند متا محیطی پر از تبلیغات ایجاد کند.

ارتباط بازی‌های ویدیویی با متاورس

بازی‌های ویدئویی

از آنجایی که متاورس بر واقعیت مجازی سه‌بعدی تأکید دارد؛ بازی‌های ویدیویی نزدیک‌ترین تجربه از این مفهوم را برای ما به تصویر می‌کشند. این نکته تنها به این دلیل نیست که بازی‌ها سه‌بعدی هستند بلکه امروزه بازی‌های ویدیویی خدمات و ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که دیگر جنبه‌های زندگی ما را نیز در برمی‌گیرد.  به عنوان مثال بازی ویدیویی Roblox حتی میزبان رویدادهای مجازی مانند کنسرت‌ها و جلسات است. دیگر بازیکنان نیز تنها در این محیط بازی نمی‌کنند. در واقع بازی‌ها، سایر فعالیت‌ها و بخش‌هایی از زندگی فضای مجازی افراد را به خود  اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال، در بازی آنلاین Fortnite بیش از دوازده میلیون بازیکن در تور مجازی موسیقی تراویس اسکات در محیط بازی شرکت کردند.

بازی‌های متاورسی

در حال حاضر بازی‌های متاورسی متنوعی وجود دارد. چند مورد از بهترین بازی‌ها عبارت‌اند از:

  • Axie Infinity
  • Decentraland
  • Sandbox
  • Illuvium
  • Chain of Alliance
  • My Neighbor Alice
  • Krystopia
  • Alien Worlds
  • Farmers World
  • Prospectors

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

با افزایش تقاضا برای خرید زمین در فراجهان، قیمت این زمین‌های مجازی در حال افزایش است. در حال حاضر افرادی مانند اسنوپ داگ و شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ در این فناوری زمین دارند. برای خرید زمین در متاورس در ابتدا باید یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک داشته باشید. در مرحله بعد به ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم یا SAND (نسخه بازی متاورس، Sandbox) و MANA (متصل به پلتفرم Decentraland) نیاز دارید تا هزینه زمین مجازی مورد نظر را پرداخت کنید. دو پلتفرم Sandbox و Decentraland از معروف‌ترین پلتفرم‌های متاورسی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید به‌صورت مستقیم زمین مجازی در فراجهان خریداری کنید. همچنین فروش یا انتقال زمین مجازی شما از طریق انتقال NFT ها قابل انجام است. علاوه‌بر دو پلتفرم معرفی شده، خرید زمین مجازی در فراجهان را می‌توان از نمایندگی‌های فروش شخص ثالت مانند opensea.io یا nonfungible.com انجام داد. در نظر داشته باشید که خرید زمین‌های مجازی در متاورس، ممکن است یک سرمایه‌گذاری سودده باشد مخصوصا زمانی که بدانیم میانگین قیمت یک قطعه زمین مجازی در Decentraland یا Sandbox حدود 1000 دلار بود، درحالی‌که امروز، همان قطعه حدود 13000 دلار قیمت دارد.

استفاده از NFT و ارزهای دیجیتال در متاورس

 NFT و دنیای فراجهان

به‌صورت کلی انجام تجارت کالا و خدمات در دنیای مجازی‌ای مانند متاورس دو چالش اساسی دارد. اولین چالش این است که کالاهای دیجیتال به‌راحتی قابل کپی و تکثیر هستند و باید راهی برای تعیین اصالت کالای مورد معامله تعریف شود. چالش دوم نیز مشخص کردن راهی برای پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین است. ارزهای دیجیتال و NFT ان اف تی برای حل این دو چالش در فراجهان استفاده می‌شوند. NFT ها به عنوان یک گواهی عمل می‌کنند و همیشه به نسخه اصلی گره خورده‌اند، به همین دلیل به آن‌ها توکن‌های غیر قابل تعویض می‌گویند. از طرفی بازار کریپتوکارنسی و متاورس نیز یک تناسب طبیعی دارند چون هر دو همیشه فعال (Always Active) و خود پایدار (Self-Sustaining) هستند و امکانات بسیاری را برای انجام تراکنش و معامله ایجاد می‌کنند. ارز دیجیتال اتریوم که از NFT‌ها نیز پشتیبانی می‌کند، محبوب‌ترین ارز دیجیتال در فراجهان است. همچنین معمولا پلتفرم‌های متاورس نسخه‌های خود از ارزهای دیجیتال را ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال بازار مجموعه هنری مشهور Bored Ape Yacht Club ارز دیجیتال ApeCoin را معرفی کرد.

ارتباط رمزارزها و متاورس؛ چگونه این دو دنیا هم راستا خواهند بود؟

صنعت بازی، جنبه سه‌بعدی متاورس را فراهم می‌کند، اما قاعدتاً نمی‌تواند پوشش‌دهنده تمام بخش‌های زندگی واقعی در دنیای مجازی باشد. رمزارزها می‌توانند بخشی از نیازمندی‌های کلیدی مورد نیاز مانند گواهی دیجیتالی مالکیت، انتقال ارزش، حاکمیت و دسترسی را ارائه دهند. اما  تمام این‌ها دقیقاً به چه معنا هستند؟

در آینده اگر کار یا معاشرت کنیم و یا حتی اقلام مجازی را در متاورس بخریم؛ به روشی قابل‌اطمینان برای نشان دادن مالکیت نیاز خواهیم داشت. ما همچنین باید با انتقال این اقلام و پول در اطراف فراجهان احساس امنیت کنیم. همچنین اگر متاورس به بخش بزرگی از زندگی ما تبدیل شود؛ قطعاً تمایل خواهیم داشت که در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت کنیم.

برخی از بازی‌های ویدیویی برای حل این مسائل، راه‌حل‌های اولیه‌ای ارائه کرده‌اند اما بسیاری از توسعه‌دهندگان از کریپتو و بلاک چین به‌عنوان گزینه‌ای بهتر یاد کرده‌اند. بلاک چین روشی غیرمتمرکز و شفاف‌تر را برای برخورد با این دست موضوعات ارائه می‌کند و  این در حالی است که توسعه بازی‌های ویدیویی متمرکزتر است.

توسعه‌دهندگان بلاک چین همچنین از دنیای بازی‌های ویدیویی تأثیر می‌پذیرند. گیمیفیکیشن (Gamification) در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و GameFi بسیار رایج است. به نظر می‌رسد در آینده میان این دو به اندازه‌ای شباهت وجود داشته باشد که به سمت یکپارچه شدن پیش بروند.

متاورس و دنیای فیلم و سریال

معرفی فیلم‌های مربوط به فراجهان

اصطلاح متاورس که یکی از معروف‎‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال است، با فیلم‌هایی مانند Player One Ready و The Matrix بین افراد رایج‌تر شد. برای درک بهتر مفهوم فراجهان، تماشای فیلم‌هایی با این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد. در ادامه 11 فیلم که تماشای آن‌ها می‌تواند به شما در درک مفهوم متاورس کمک کند را معرفی می‌کنیم.

  • Ready Player One
  • The Matrix
  • Tron
  • Minority Report
  • Doctor Who: Silence In The Library & Forest Of The Dead
  • Altered Carbon
  • Person of Interest
  • Avatar
  • Smarthouse
  • Strange Days
  • Wreck-it, Ralph

متاورس و فیس‌بوک

فیس بوک که به متا تغییر هویت داده است، یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای ایجاد یک متاورس یکپارچه است. مارک زاکربرگ به صراحت به برنامه‌های خود برای استفاده از یک پروژه فراجهان برای حمایت از دورکاری و بهبود فرصت‌های مالی برای مردم کشورهای درحال‌توسعه اشاره کرده است. مالکیت فیس‌بوک بر رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات و پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال فرصت مناسبی را برای ادغام تمام این محورها با یکدیگر در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. 

کسب درآمد از متاورس

کسب درآمد از دنیای متاورس

اگر از کار در خانه لذت می‌برید متاورس فرصت‌های شغلی متنوعی را برای کار از راه دور فراهم می‌کند. فراجهان همچنین شرایط کسب درآمد را برای سرمایه‌گذاران و گیمرها فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند NFT ها را برای کسب سود بفروشند و گیمرها می‌توانند برای کسب درآمد بازی کنند. همچنین ممکن است بخواهید رویدادی برگزار کنید و بلیط بفروشید یا املاک متاورس را اجاره کنید. برخی موقعیت‌های شغلی در فراجهان عبارت‌اند از: 

  • طراح گرافیک Graphic designer
  • توسعه دهنده بلاک چین Blockchain developer
  • مهندس سخت افزار Hardware engineer
  • مهندس ارشد نرم افزار متاورس Metaverse senior software engineer
  • متخصص بازاریابی دیجیتال Digital marketing specialist
  • هنرمند Artist
  • طراح بازی Game designer
  • ناظر انجمن Community moderator

ارزهای متاورسی برای سرمایه‌گذاری

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری

متاورس یکی از مورد توجه‌ترین روندهای سرمایه‌گذاری در سال 2023 است. ارزهای دیجیتال نقشی کلیدی در حوزه‌های مختلف متاورس دارند که موجب توجه فعالان بازار کریپتو به ارزهای دیجیتال متاورسی شده است. در ادامه لیستی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری را به شما معرفی می‌کنیم:

  • Love Hate Inu با نماد LHINU

بهترین ارز دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری طبق نظرسنجی‌ها

  • DeeLance با نماد DLANCE

بستر استخدام Web 3.0 با Metaverse و پرداخت های سریع

  • Ecoterra با نماد ECOTERRA

کریپتو سبز آینده با ارائه برنامه Recycle2Earn

  • Tamadoge با نماد TAMA

اکوسیستم بازی متاورس با واقعیت افزوده

  • Pikamoon با نماد PIKA

امکان کسب NFT های رایگان درون بازی با پیوستن به Pikaverse

  • Mooky با نماد MOOK

پلتفرمی که NFTها و اقدامات سازگار با محیط زیست را متحد می‌کند

  • Battle Infinity با نماد IBAT

بازی‌های ورزشی فانتزی در دنیای فراگیر فراجهان

  • Ethereum با نماد ETH

میزبان بلاک چین قرارداد هوشمند غیرمتمرکز برای برخی از بهترین پروژه‌های متاورس است. فراجهان می‌توان با افزایش تقاضا رو قیمت اتریوم اثر بگذارد.

  • Decentraland با نماد MANA

یکی از بهترین اکوسیستم‌های فراجهان

  • The Sandbox  با نماد SAND

توسط Snoop Dogg و دیگر افراد مشهور خریداری شده

  • ApeCoin  با نماد APE

بزرگترین سکه فراجهان بر اساس ارزش بازار

چه آینده‌ای را می‌توان برای متاورس متصور بود؟

 آینده فناوری متاورس

لازم است به این نکته توجه کنیم که متاورس هنوز مجموعه‌ای از احتمالات است، نه یک واقعیت و ناشناخته‌های زیادی در رابطه با آن وجود دارد. برای فهمیدن این‌که فراجهان چه تاثیری بر زندگی و آینده ما خواهد گذاشت باید صبر کرد. با این‌حال با قطعیت می‌توان گفت که با پیشرفت و توسعه این فناوری، روز به روز مرز بین دنیا مجازی و دنیای واقعی محوتر می‌شود. به گفته دیو رایت، مدیر ارشد نوآوری ServiceNow در مورد متاورس «روشن است که این یکی از مورد انتظارترین تحولات فناوری در دهه آینده است.». پیش‌بینی می‌شود پیشرفت این فناوری موجب تحولی بزرگ در برگزاری رویدادهای مجازی (Virtual events)، انجام بازی‌های آنلاین (Games)، تعاملات اجتماعی (Social Interaction)، تجارت الکترونیک (E-commerce) و آموزش (Education) در دهه آینده ایجاد کند. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا(فیسبوک سابق)، مایکروسافت، اپل و گوگل ایجاد یک فراجهان را در هدف‌های خود گنجانده‌اند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر متاورس‌هایی که با اتکا به کریپتو و رمزنگاری در حال شکل‌گیری هستند، تمرکز خود را بر ادغام هرچه بیشتر بازارهای NFT و جهان‌های مجازی سه بعدی گذاشته‌اند. دارندگان NFT در حال حاضر می‌توانند کالاهای خود را  در چندین بازار مانند OpenSea و BakerySwap بفروشند؛ اما همچنان جهان به یک پلتفرم سه‌بعدی محبوب برای این کار نیاز دارد. در یک نگاه کلی‌تر ممکن است در آینده توسعه‌دهندگان بلاک چین بتوانند اپلیکیشن‌های متاورس‌مانند محبوبی را با کاربرانی ارگانیک‌تر از یک غول بزرگ فناوری مانند فیسبوک به وجود آورند.

سخن پایانی؛ فراجهان دریچه‌ای جدید در حوزه فناوری‌های دیجیتال

در این مقاله به بررسی مفهوم متاورس پرداختیم و با بررسی تاریخچه آن از سال 1992 تا به امروز، تغییرات و پیشرفت‌های آن را به‌صورت اجمالی معرفی کردیم. اصطلاح متاورس پس از تغییر شرکت فیس‌بوک به متا بین فعالان حوزه دیجیتال رایج شده اما این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است. با اینکه برای ایجاد یک فراجهان واحد و متحد راه زیادی در پیش است اما  در حال حاضر هم می‌توان شاهد تحولاتی بود که نوید ایجاد یک فراجهان را در آینده می‌دهد. متاورس یکی از فناوری‌های کلیدی برای تغییر شکل دنیای دیجیتال در چند سال آینده خواهد بود. امیدواریم این مقاله در آشنایی شما با مفهوم فراجهان به شما کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه