تحلیل ارز‌های دیجیتال

بهترین پروژه‌های ترکیبیِ هوش مصنوعی و بلاکچین کدام‌اند؟

هوش مصنوعی AI و تاثیر آن بر جهان، این روزها یکی از داغ‌ترین مباحثی است که نه تنها در دنیای ارز دیجیتال که در هر محفلی، دنبال می‌شود. ایده‌‌هایی که هوش مصنوعی با خود به همراه می‌آورد برای بسیاری ترسناک و برای بسیاری هیجان انگیز و جذاب است. زمانی که هوش مصنوعی با دنیای ارزهای دیجیتال ترکیب می‌شود، فاکتور مهم سرمایه‌گذاری نیز مسئله‌ای است که باید در نظر گرفت؛ اما مهم‌ترین پروژه‌های هوش مصنوعی در دنیای ارز دیجیتال کدام‌اند؟ در ادامه این تحلیل نوبیتکس مگ آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. 

سلب مسئولیت نوبیتکس نسبت به تحلیل ارائه شده در خصوص پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی

تاریخچه پیوند هوش مصنوعی با ارزهای دیجیتال

به دنبال انتشار چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، بسیاری از پروژه‌های موجود در حوزهٔ بلاک چین و مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، رشد قابل توجهی را در قیمت و حجم معاملات تجربه کردند که این جریان ناشی از محبوبیت دوبارهٔ هوش مصنوعی و پتانسیل آن بود.

از اولین پروژه‌هایی که به این حوزه ورود کردند، می‌توان به سینگولاریتی نت (SingularityNet) با نماد توکن AGIX و رندر (Render) با نماد توکن RNDR اشاره کرد که به ترتیب رشدی بیش از ۸۰۰ و ۱۹۰ درصد را در سه ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ تجربه کردند. در این حین نیز شاهد پیدایش پروژه‌های نوظهوری در حوزهٔ بلاک چین/ هوش مصنوعی بودیم، از جمله بیتنسور (Bittemsor) با نماد TAO و کریپتو جی‌پی‌تی با نمادGPT . از طرفی پروژه ترون (TRON) نیز با هدف رشد و ارتقای پروژه‌های هوش مصنوعی بر روی بلاک چین، خود را متعهد به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی به این بخش کرد.

پروژه های هوش مصنوعی با بیشترین رشد قیمت
پروژه‌هایی که بیشترین رشد قیمتی را در سه ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ میلادی ثبت کردند

چشم‌انداز ترکیبی بلاک چین در کنار هوش مصنوعی، در حال حاضر تحت تسلط تعداد انگشت شماری از بازیگران بزرگ این حوزه‌ها است که بزرگ‌ترینِ آن‌ها ارزش بازاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارد. در وضعیت فعلی نیز تنها سه پروژه از ۱۰۰ ارزِ برتر بازار کریپتو از دیدگاه ارزش بازار، المان‌های مرتبط با هوش مصنوعی را در خود جای داده‌اند. در ادامه به معرفی گروهی از این پروژه‌ها می‌پردازیم:

بهترین پروژه‌های هوش مصنوعی و بلاکچین

گراف (The Graph)؛ یکی از بهترین ارزهای هوش مصنوعی

بزرگ‌ترین پروژه‌ بلاک چینی و قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی بر اساس ارزش بازار، گراف است. گراف پلتفرمی است که داده‌های کلان را از طیف وسیعی از پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین گرفته، ثبت کرده و فهرست یا به اصطلاح ایندکس می‌کند. این زیرساخت از هوش مصنوعی برای ایندکسینگ و بازیابی داده‌ها با هدف استفادهٔ بهینه‌تر بهره برده و با این کار به یاری نسل بعدیِ برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) می‌شتابد.

گراف اخیراً با هدف انجام تحقیق و توسعه بر روی چگونگی بهره‌گیری از توان هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت‌های خود، به سِمیوتیک اِی‌آی (Semiotic AI) کمک هزینهٔ ۶۰ میلیون دلاری اعطا کرده است. این استارتاپ که به دست متخصصان تحقیق و توسعه در سطوح صنعتی تاسیس شده است، در ایجاد عناصر تصمیم‌گیری خودگردان در بازارهای غیرمتمرکز تخصص دارد.

ارز گراف در هوش مصنوعی

·   سینگولاریتی‌نت (SingularityNET)

این پروژه هم یکی از اولین پروژه‌هایی است که با ارائه یک پلتفرم غیرمتمرکز برای خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی را با یکدیگر ادغام کرده است. این زیرساخت به کسب و کارها و توسعه‌دهندگان بخش هوش مصنوعی این اجازه را می‌دهد تا از الگوریتم‌ها و مدل‌های خود کسب درآمد داشته باشند؛ در عین حال کاربران نهایی هم تواناییِ دسترسی به خدمات هوش مصنوعی در یک محیط غیرمتمرکز و امن را خواهند داشت.

اوشن پروتوکل (Ocean Protocol)؛ یکی از بهترین پروژه‌های هوش مصنوعی و بلاکچین

اوشن پروتکل یک زیرساخت غیرمتمرکز است که تبادل امن و شفاف داده‌ها را برای برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین امکان‌پذیر می‌کند. این زیرساخت از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده کرده تا محیطی امن برای ارائه‌دهندگان داده فراهم شود، جریان کسب درآمد برقرار باشد و در عین حال میزان بهره‌گیری از آن کنترل شود.

 فِچ دات اِی‌آی (Fetch.AI)

این پروژه شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌ها با هدف بهره‌برداری از هوش مصنوعی و بلاک چین باشد. فِچ دات اِی‌آی از این فناوری‌های نوظهور برای قدرت‌‌بخشی به طیف گسترده‌ای از عوامل خودگردان استفاده می‌کند. هدف هم در اینجا در مرحلهٔ اول بهبود و مقیاس‌پذیری صنایع مختلف بوده و در سطوح بعدی، ایجاد یک شبکهٔ باز و تعامل‌پذیر است که در آن قابلیت دسترسی به داده‌ها و خدمات به‌راحتی  وجود داشته باشد و به رشد اقتصادیِ مدل‌های کسب و کار کمک شود.

·   نومِرآی (Numerai)؛ یکی از ارزهای هوش مصنوعی

هدف این پروژه استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت یک صندوق تأمین مالی غیرمتمرکز و جمع‌سپاری‌شده است. مدل‌های هوش مصنوعی از سراسر جهان با هدف انجام پیشبینی‌، با داده‌های مالی رمزگذاری‌شده آموزش داده‌ می‌شوند. سپس از این مدل‌ها برای انجام پیشبینی روندها و رفتار آتی بازارهای مالی استفاده شده، با ترکیب آن‌ها، یک پیشبینی واحد ایجاد می‌‌شود و در نهایت توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری‌های مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته توجه به این نکته حیاتی است که فرآیند پیش‌بینی و معامله در بازارهای مالی پیچیده بوده و عواملی فراتر از استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی را می‌طلبد.

نومرایر در هوش مصنوعی

مشارکت‌کنندگان شبکه در پروژه نومریر از طریق یک سیستم ارائه توکن به عنوان پاداش به فعالیت در شبکه تشویق می‌شوند که باعث می‌شود سودها به شکلی دموکراتیک توزیع شوند.

در مجموع بیش از ۱۰۰ پروژهٔ مبتنی بر بلاک چین از ظرفیت‌های موجود در حوزهٔ هوش مصنوعی بهره می‌برند. برخی از ابتدا بر روی این حوزه متمرکز بوده، درحالی‌که برخی دیگر اخیراً استفاده از هوش مصنوعی را در نقشهٔ راه یا برنامه‌های آیندهٔ خود قرار داده‌اند.

در ادامه به برخی از پروژه‌های محبوبی که اخیراً با هوش مصنوعی ادغام شده‌اند، اشاره خواهیم کرد.

پروژه‌های کریپتویی مشهوری که با هوش مصنوعی ادغام شده‌اند

ترون (TRON)

جاستین سان، بنیان‌گذار ترون در یک رشته توییت از توسعهٔ یک چارچوب پرداخت غیرمتمرکز برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده است. این فریم ورک جدید از قراردادهای هوشمند ترون برای عملیات‌های پرداخت و تسویه میان عامل‌های هوش مصنوعی و سرویس‌های خدماتی استفاده می‌کند.

توییتی درباره ادغام ترون با هوش مصنوعی
توییت جاسیتن سان (Justin Sun)

این راهکار جدید از توکن‌های TRX و BTT، برای تقویت حاکمیت و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز استفاده خواهد کرد.

 پرایمال (PRIMAL)؛ از پروژه‌های هوش مصنوعی و بلاکچین

پرایمال در ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد که فناوری چت جی‌پی‌تی را با هدف ارائه خدمات کاربردی به کاربران خود با پلتفرم این پروژه ادغام خواهد کرد. این ادغام جدید، مجموعه‌‌ای از محصولات جدید در حوزهٔ هوش مصنوعی را که برای بخش کسب درآمد از تحرک (move2earn)  قابل دسترسی خواهد بود، در نظر گرفته است. متخصص تغذیهٔ دیجیتالی، مربی دیجیتالی و یک مرکز ورزشی از جملهٔ این ابزارها برای کاربران اپلیکیشن ردیاب تناسب اندام در پرایمال هستند.

زانا (XANA)

زانا، ارائه‌دهنده‌ٔ نوظهورِ زیرساخت‌های متاورسی و اکوسیستم‌های گیم‌فای، از زمان آغاز به کار با انتشار کلکسیون‌های NFT و مبتنی بر هوش مصنوعی خود، جاه‌طلبی‌هایی در حوزه هوش مصنوعی داشته است. اما این پروژه اخیراً تلاش‌های خود در این زمینه دوچندان کرده و اعلام کرده است که به شرکت‌ها و دولت‌ها اجازه خواهد داد تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، خدمات و محصولات حوزهٔ سرگرمی را در متاورس استفاده کنند.

پروژه‌های آتی در حوزه بلاک چین – هوش مصنوعی

شتاب حرکت صنعت بلاک چین بیش از پیش شده است؛ این را می‌دانیم که هر زمان که یک فناوری جدید پتانسیل و قابلیت‌های قابل‌توجهی از خود نشان می‌دهد، توسعه‌دهندگان و کارآفرینان به سرعت به نوآوری و توسعهٔ ایده‌های کسب و کاری پرداخته و به دنبال پیداکردن موارد استفادهٔ بدیع از آن هستند.

به این ترتیب، نسل بعدی پروژه‌های هوش مصنوعی همیشه در حال توسعه خواهند بود که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

 کریپتو جی‌پی‌تی (CryptoGPT)

یک پروژهٔ لایهٔ دوم با اثبات دانش صفر که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت و به‌راحتی از داده‌های خود کسب درآمد داشته باشند. این پلتفرم مفهومی را تحت عنوان «NFTهای کپسولِ داده» معرفی می‌کند که این‌ها مخازن داده‌های درون زنجیره‌ای هستند که با داده‌های جدید به‌روزرسانی خواهند شد و به‌راحتی امکان کسب درآمد را فراهم می‌کنند.

هوش مصنوعی و بلاکچین در پروژه های آینده مثل کریپتو جی پی تی

این پلتفرم همچنین یک لانچر یا راه‌‌اندازِ ساده در اختیار کاربران قرار داده که می‌توان از آن برای دریافت و ذخیره داده از برنامه‌های مختلف استفاده کرد.

اِی آی آرینا (Ai Arena)

این برنامه غیرمتمرکز مبتنی بر بستر اتریوم از هوش مصنوعی برای بهینه‌ و کاربردی‌کردن NFTها بهره می‌برد. این بازی که حول شخصیت‌های NFTشده و متعلق به بازیکن می‌گردد، در طول زمان با تقلید از مبارزات بازیکنان، تکامل پیدا می‌کند! این بازی در حال حاضر در حال تکمیل بوده و بر روی شبکهٔ آربیتروم (Arbitrum) اجرایی خواهد شد.

ای آی ارینا

بیتنسور (Bittensor)

بیتنسور به احتمال زیاد یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های هوش مصنوعی بوده که با هدف آوردن یک بازار غیرمتمرکز و مبتنی بر هوش مصنوعی به اکوسیستم پولکادات ایجاد شده است. در واقع هدف این پروژه کمک به تسهیل «کالایی‌سازی» هوش مصنوعی با ارائه یک مخزن کد منبع‌ باز از هوش ماشین بر روی بلاک چین است.

هایپر سایکل (HyperCycle)

این پروژه که سازندگان آن با سینگولاریتی نت مشترک هستند، یک بلاک چین لایهٔ دوم بوده که به طور اختصاصی برای برنامه‌های هوش مصنوعیِ بسیار مقیاس‌پذیر طراحی شده است. این پروژه با بهره‌گیری از زنجیرهٔ جانبی هایدرا (Hydra) در کاردانو و الگوریتم اجماعِ اثبات شهرت (POR) در سینگولاریتی نت در کنار ساختارهای داده در تودا (Toda) اجرایی خواهد شد.

 پی‌ال‌اِی‌آی لبز (PLAI Labs)

این پروژه خود را به‌عنوان «نسل بعدی شبکه‌های اجتماعی» معرفی کرده و قصد دارد تا از ترکیبی از هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و گیمیفیکیشن برای ایجاد تجربه یک بازی اجتماعی جدید استفاده کند.

ریجوو نتورک (Rejuve Network)

این پروژه با استفاده از هوش مصنوعی به جمع‌آوری، تحلیل و ارزیابی داده‌های سلامت کاربران با هدف فراهم‌کردن توصیه‌های پزشکی مبتنی بر تحقیقات می‌پردازد. این برنامه از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی مکانیکی بدن انسان استفاده کرده و می‌تواند در مبحث سلامت موردمطالعه و آزمایش قرار گیرد.

ریجوو نتورک

سخن پایانی؛ پیوند دنیای بلاکچین و هوش مصنوعی

همانطور که اشاره کردیم به نظر می‌رسد هوش مصنوعی یکی از ترندهای جدید بازار ارزهای دیجیتال باشد. در حال حاضر روز به روز به تعداد پروژه‌های ترکیبی هوش مصنوعی و بلاکچین اضافه می‌شود و اگر به این حوزه علاقمند باشید؛ زمینه سرمایه‌گذاری فراهم است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این ترند ادامه خواهد داشت و یا به زودی از خاطر محو خواهد شد؟ آیا بستر بلاکچین و ارزهای دیجیتال برای هوش مصنوعی مناسب‌ترین بستر است؟ برای پاسخ به این سوالات تنها می‌توان به انتظار آینده ماند. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =