آموزش استخراج

استخر ماینینگ چیست؟ آشنایی با پول سازترین استخرهای دنیا

ماینینگ یکی از جذاب‌ترین صنایع دنیا است. افراد بسیاری در این صنعت مشغول به کار هستند. یکی از مسائل مهم در ماینینگ انتخاب استخر است. استخر ماینینگ یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ماینرها باید در مورد آن به توافق برسند. در این مقاله می‌خواهیم به پرسش استخر ماینینگ چیست پاسخ دهیم. در ادامه همراه نوبیتکس باشید.

استخر استخراج ارزهای دیجیتالی چیست؟

در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال یا به هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتالی بلوک‌های جدیدی تشکیل می‌شود. این بلوک‌ها بر اساس معادلات پیچیده ریاضی و علم رمزنگاری ایجاد می‌شوند. معادلات شبکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به‌شدت پیچیده و دشوار است. برای حل این معادلات به دستگاه‌هایی باقدرت پردازشی بسیار بالا نیاز داریم. اما این کافی نیست. ماینرها برای اینکه شانس خود را برای حل کردن معادله بیشتر کنند، قدرت دستگاه‌ها را به صورت تجمیعی در یک سرور یکی می‌کنند. به‌این ‌ترتیب قدرت پردازش بالا می رود و می‌توان در زمان کوتاه‌تری تعداد بیشتری معادله حل کرد. از طرف دیگر با حل موفقیت آمیز و به موقع یک بلوک توسط یک استخر استخراج پاداش حاصل از حل آن بلوک بین تمامی ماینرها بر اساس قدرت پردازشی که در اختیار گذاشتند، تقسیم می‌شود.

ماینرها، معدن کاران زحمتکش دنیای رمز ارزها

در هر نقل و انتقالی در شبکه، یک بلوک جدید شکل می‌گیرد. شکل‌گیری بلوک جدید، نیاز به حل معادلات پیچیده دارد. ماینرها کسانی هستند که حاضرند این فرآیند را انجام دهند. شبکه در مقابل حل هرکدام از این بلوک‌ها به آن‌ها پاداش می‌دهد. برای مثال در شبکه بیت کوین، یک ماینر بسته به اینکه سختی شبکه چه باشد، با حل یک بلوک جایزه ی آن بلوک را به بیت کوین دریافت می کند. معماری بیشتر رمز ارزها به‌گونه‌ای است که با هر بار تولید یک بلوک جدید، معادلات سخت‌تر و چند مجهولی‌تر می‌شوند. به عبارت بهتر ماینرها هر بار با حل کردن معادله یک معادله دشوار دیگر را برای خود درست می‌کنند. بر اساس معماری شبکه های مختلف می توان گفت ماینرها نقش بسیاری مهمی را در تکمیل فرآیند خرید بیت کوین و دیگر ارزها ایفا می کنند.

استخر ماینینگ، شانس بیشتر و پاداش بهتر

صنعت ماینینگ امروزه به یکی از پرسودترین صنایع تبدیل ‌شده است. این وضعیت باعث شده که افراد و شرکت‌های قدرتمند با ابررایانه‌ها اقدام به حل معادلات کنند. در این میان شانس ماینرهای کوچک و با دستگاه‌های ضعیف‌ تر بسیار کم است. در حقیقت ایده استخر ماینینگ از همین‌جا شکل گرفت. افراد می‌توانستند به کمک اینترنت دستگاه‌های خود را در یک شبکه به یکدیگر متصل کنند. به‌این‌ترتیب شانس حل معادله و دریافت پاداش بیشتر می‌شد.

پاداش چگونه بین ماینرها تقسیم می‌شود؟

روش‌های تقسیم پاداش بین ماینرها یکسان نیست. هر استخر بر اساس یک توافق از پیش تعیین‌شده پاداش به‌دست ‌آمده را بین اعضا تقسیم می‌کند. پرداخت به ازای سهم، پرداخت نسبی، پرداخت امتیازی و پرداخت به ازای n سهم آخر ازجمله شیوه‌های رایج در استخرهای ماینینگ است. در ادامه نگاهی به این شیوه‌های تقسیم پاداش داریم.

پرداخت به ازای سهم ( PPS)، دستگاه قوی‌تر و پاداش بیشتر

این شیوه معقولانه‌ترین شیوه تقسیم سهام است. در این روش توان محاسبه هر دستگاه ابتدا حساب می‌شود. پاداش نیز بر اساس توان محاسباتی پرداخت می‌شود. طبیعتاً دستگاه قدرتمندتر، نقش بیشتری در حل معادلات دارد. بنابراین طبیعی است که سهم بیشتری را دریافت کند. جالب است بدانید در این روش الزامی به حل کردن بلاک نیست. در حقیقت استخرهایی که از این روش استفاده می‌کنند، دیگران را ترغیب می‌کنند تا به آن‌ها بپیوندند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خدمات نوبیتکس به صفحه فروش لای‍ت‌ کوین مراجعه بفرمایید.

پرداخت نسبی، یک تفاوت جزئی با پرداخت به ازای سهم

پرداخت نسبی درست مانند پرداخت به ازای سهم است. در این روش نیز سود بر اساس قدرت دستگاه‌ها بین ماینرها تقسیم می‌شود. اما شرط دریافت سود حل کردن بلوک است. در این روش و پس از حل بلوک، بلافاصله سود بر اساس قدرت دستگاه‌ها بین ماینرها تقسیم و به‌حساب آن‌ها واریز می‌شود.

پرداخت مبتنی بر امتیاز، فعالیت دائم در یک استخر

برخی استخرها برای ایجاد وفاداری بیشتر ماینرها، از روش پرداخت مبتنی بر امتیاز استفاده می‌کنند. در این روش ماینری که دستگاه خود را مدت ‌زمان طولانی‌تری در اختیار استخر قرار دهد، امتیاز بیشتری می‌کند. در هنگام تقسیم پاداش نیز، پرداخت بر اساس امتیاز کسب‌شده بین ماینرها تقسیم می‌شود.

پرداخت در ازای N سهم آخر، پیچیده‌ترین شیوه پرداخت

در این شیوه، ماینرها ابتدا سهم‌هایی از پیش تعیین‌شده و در چارچوبی حساب‌شده دریافت می‌کنند. پس از حل معادله تنها کسانی که به فرآیند استخراج پیوسته‌اند، پاداش را دریافت می‌کنند.

تاریک و روشن استخرها استخراج، ماینینگ پول‌ها چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟

همان‌طور که اشاره کردیم استخرهای استخراج سرعت، پاداش و عملکرد ماینرها را بهبود می‌دهند. افراد می‌توانند با پیوستن به یک استخر شانس بیشتری برای حل معادله داشته باشند. اما از طرف دیگر نقاط ضعفی نیز وجود دارد. در خصوص ارزهای کوچک‌تر این نگرانی وجود دارد که استخرهای بزرگ بر روی آن‌ها اعمال قدرت کنند. از طرف دیگر برخی استخرها چندان شفاف نیستند. به عبارت بهتر ممکن است یک استخر استخراج با دست‌کاری در پاداش، مبلغ کمتری به ماینرها بدهد. همچنین در بیشتر مواقع بایستی دانش فنی لازم برای پیوستن و برطرف کردن مشکلات فنی پیش‌بینی‌نشده وجود داشته باشد.

از کجا یک استخر مناسب پیدا کنیم؟

اگر به صنعت ماینینگ و استخرهای استخراج علاقه‌مند هستید، بهتر است چند نکته را در انتخاب استخر به خاطر داشته باشید:

1. زیرساخت، قوانین همه‌جا یکی نیست

اولین نکته در انتخاب استخر، توجه به زیرساخت‌ها است. برخی استخرها اجازه نمی‌دهند که هر دستگاهی به آن‌ها متصل شود. از طرف دیگر برخی دیگر از ماینینگ پول‌ها، تنها اجازه اتصال دستگاه با شرایط خاصی را می‌دهند. همچنین نباید از نقش مهم اینترنت در پیوستن به یک استخر ماینینگ غافل شویم.

2. روش پرداخت خود را مشخص کنید

دومین نکته انتخاب استخر با روش پرداخت مناسب است. هر استخری از شیوه‌ای خاص برای پرداخت استفاده می‌کند. برخی از استخرها، بلافاصله اقدام به پرداخت پاداش می‌کنند. برخی دیگر در بازه‌های مشخصی این کار را انجام می‌دهند. از طرف دیگر بایستی به این نکته توجه کنیم که برخی استخرها محدودیت‌هایی برای برداشت از حساب را در نظر می‌گیرند. پیشنهاد می کنیم پیش از ادامه مقاله جهت آشنایی با نحوه و خرید فروش در نوبیتکس به صفحه فروش اتریوم مراجعه بفرمایید.

3. استخر معتبر و شفاف، شیرجه به دل صنعت ماینینگ

مهم‌ترین نکته در انتخاب استخر، توجه به اعتبار و شفافیت استخر است. استخر ماینینگ به ‌راحتی می‌تواند ماینرها را فریب دهد. بنابراین بهتر است استخری را انتخاب کنیم که اعتبار بالایی دارد. از طرف دیگر استخر انتخابی بایستی فرآیندها را کاملاً شفاف و صریح در معرض دید ماینر قرار دهد.

4.  کارمزد و سایر محدودیت‌ها، حواسمان به همه‌چیز باشد

نکته دیگر در انتخاب استخر کارمزد است. برخی استخرها کارمزد کمتر و برخی دیگر کارمزد بیشتری را دریافت می‌کنند. در اینجا ماینر بایستی مشخص کند که چقدر حاضر است کارمزد پرداخت کند. از طرف دیگر برخی استخرها خصوصی‌اند و اجازه ورود هر ماینری را نمی‌دهند. همچنین باید توجه داشت که برخی استخرها تنها به دستگاه‌هایی خاص اجازه ورود می هند.

چه استخرهایی معتبرتر هستند؟

با توجه به ملاک‌های بالا نمی‌توان یک استخر را برای همه افراد پیشنهاد دارد. اما F2pool  و Poolin از مشهورترین استخرهای دنیا هستند. همچنین Antpool و ViaBTC نیز توانسته‌اند ماینرهای زیادی را به سمت خود جلب کنند.

ماینینگ، صنعتی پولساز اما خطرناک

در این مقاله به بررسی استخر ماینینگ پرداختیم. همان‌طور که اشاره کردیم انتخاب استخر ماینینگ تنها یکی از گام‌های ورود به این صنعت جذاب است. ماینینگ علی ‌رغم همه جذابیت‌هایش می‌تواند خطرناک هم باشد. پیش از ورود به این صنعت باید فاکتورهای مختلف را در کنار یکدیگر بررسی و سپس تصمیم به فعالیت گرفت. در انتهای این مقاله از شما دعوت می‌کنیم برای خرید و فروش انواع ارز دیجیتالی به صفحه اصلی نوبیتکس مراجعه بفرمایید. نوبیتکس مرجع اصلی خرید و فروش ارزهای دیجیتالی است.