آموزش سرمایه‌گذاری

سفارش OCO چیست و چگونه در ترید حرفه‌ای کاربرد دارد؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، با گذاشتن سفارش یا Order انجام می‌شود. سفارش گذاشتن به این معنی است که شما درخواست خرید یا فروش یک رمزارز را به پلتفرم مبادله اعلام می‌کنید. اگر قیمت رمزارز موردنظر به قیمت سفارش شما برسد، معامله اصطلاحا مچ شده و خرید یا فروش رمزارز انجام می‌شود.

سفارش‌گذاری انواع مختلفی دارد. ساده‌ترین حالت، سفارش‌ سریع یا Market است. در این حالت سفارش خرید یا فروش شما به‌صورت آنی و با نزدیک‌ترین قیمت در بازار انجام می‌شود. نوع دوم، سفارش «با تعیین قیمت» یا Limit است. در این حالت، کاربر قیمت موردنظر خود را برای انجام معامله مشخص می‌کند و وقتی قیمت بازار به قیمت موردنظر کاربر برسد، معامله ارز دیجیتال انجام می‌شود. سفارش با تعیین قیمت ممکن است به سرعت انجام نشود، اما مزیت آن این است که در قیمت دلخواه کاربر اتفاق می‌افتد. نوع سوم سفارش‌ها، «حد ضرر» یا Stop Limit‌ است. این سفارش زمانی انجام می‌شود که قیمت بازار به قیمت حد ضرر کاربر برسد. سفارش حد ضرر از زیان بیشتر کاربر در معاملات جلوگیری می‌کند. 

نوع چهارم سفارش که در این مقاله آن را به تشریح بررسی خواهیم کرد، سفارش OCO است. در ادامه با این سفارش، کاربرد آن و نحوهٔ استفاده از آن در نوبیتکس آشنا خواهید شد.

سفارش OCO چیست؟

سفارش OCO ترکیبی از دو سفارش «با تعیین قیمت» و «حد ضرر» است. در واقع کاربر با ثبت سفارش OCO می‌تواند خرید یا فروش دارایی را در قیمت موردنظر خود انجام دهد و از طرف دیگر، اگر روند بازار برعکس تحلیل کاربر پیش برود، حد ضرر را در قیمت مشخصی فعال کند. جذابیت OCO در این نکته است که برای اینکه این دو کار به‌صورت همزمان پیش برود، کاربر فقط از یک سفارش استفاده می‌کند.

در صورتی که روند حرکت بازار به‌گونه‌ای باشد که یکی از این دو سفارش اجرا شود، سفارش دیگر به‌صورت خودکار لغو می‌شود، به همین دلیل است که این سفارش را One Cancels the Other یا به اختصار OCO می‌نامند.

سفارش OCO ترید کردن با سطوح قیمتی، نقاط شکست و بازگشت قیمت را بسیار آسان‌تر می‌کند. کارکرد این سفارش‌گذاری در معاملات خرید و فروش اندکی تفاوت دارد که در ادامه هر دو را بررسی کرده و نحوه استفاده از آن در صرافی نوبیتکس را آموزش خواهیم داد.

استفاده از سفارش OCO در خرید

سفارش OCO در خرید را با یک مثال بررسی می‌کنیم. فرض کنید قیمت بیت کوین ۳۵ هزار دلار است. شما مقداری تتر در اختیار دارید و می‌خواهید بیت کوین بخرید. طبق تحلیل، قیمتِ ۳۲ هزار دلار را قیمت معقولی برای خرید می‌دانید. از طرف دیگر، تحلیل شما بر این مبنا است که اگر بیت کوین از مقاومت مهم ۳۸ هزار دلار عبور کند، می‌تواند روند صعودی خوبی را آغاز کند و شما نمی‌خواهید این روند را از دست بدهید.

برای اینکه بتوانید بیت کوین را در قیمت ۳۲ هزار دلار بخرید، به یک سفارش «با تعیین قیمت» نیاز دارید و برای اینکه بعد از عبور قیمت از ۳۸ هزار دلار وارد بازار شوید، به یک سفارش «حد ضرر» نیاز دارید. سفارش OCO هر دوی این سفارش‌ها را برای شما انجام خواهد داد. کافیست در قیمت ۳۵ هزار دلار سفارش خود را ثبت کنید، قیمت هدف را روی ۳۲ هزار دلار و قیمت فعال شدن حد ضرر را روی ۳۸ هزار دلار تنظیم کنید. با رسیدن قیمت بیت کوین به هر کدام از این دو قیمت، یکی از سفارش‌ها انجام شده و سفارش دیگر لغو خواهد شد. 

نحوه استفاده از OCO برای خرید در نوبیتکس

برای استفاده قابلیت سفارش‌گذاری OCO در نوبیتکس، باید وارد صفحهٔ «بازار» نوبیتکس شوید و نوع سفارش‌گذاری را در حالت OCO قرار دهید.

سفارش oco در نوبیتکس

همان‌ طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، سفارش OCO شامل دو سفارش است؛ سفارش با قیمت معین و سفارش با حد ضرر معین. برای تنظیم سفارش OCO باید فیلدهای مربوط به هر دو سفارش را پر کنید. 

خرید به روش oco

قیمت هدف (۱) قیمتی است که شما آن را برای خرید بیت کوین مناسب ارزیابی می‌کنید و اگر قیمت بیت کوین تا آن محدوده کاهش بیابد، اقدام به خرید بیت کوین می‌کنید. قیمت فعال شدن حد ضرر (۲) جایی است که طبق تحلیل شما، مقاومت مهمی محسوب می‌شود و در صورت افزایش قیمت تا بالاتر از آن، انتظار یک روند صعودی را دارید. با رد شدن قیمت بیت کوین از قیمت فعال شدن حد ضرر، خرید بیت کوین آغاز شده و تا زمانی که قیمت از قیمت سفارش حد ضرر (۳) بالاتر نرفته است، خرید بیت کوین و پر شدن سفارش ادامه می‌یابد. فیلد مقدار (۴) هم حجم بیت کوینی است که تمایل به خرید دارید. در نهایت بر روی دکمهٔ «خرید بیت کوین» کلیک کرده و سفارش OCO خود را ثبت می‌کنید.

در ادامه باید منتظر حرکت قیمت باشید. با رسیدن قیمت به هر کدام از این دو عدد (۳۲ هزار دلار یا ۳۸ هزار دلار) سفارش موردنظر پر شده و سفارش دیگر لغو می‌شود.

استفاده از OCO در فروش

سفارش OCO در فروش را هم با مثال دیگری بررسی می‌کنیم. فرض کنید مقداری اتریوم در اختیار دارید و قیمت هر اتر ۱۰۰ میلیون تومان است. قصد دارید اترهای خود را در قیمت مناسبی به فروش برسانید. طبق تحلیل شما، قیمت ۱۲۰ میلیون تومان محدوده مناسبی برای فروش و کسب کردن سود است و قصد دارید در همین قیمت از معامله خارج شوید. از طرف دیگر، ارزیابی شما نشان می‌دهد که قیمت ۸۰ میلیون تومان حمایت مهمی برای اتریوم به حساب می‌آید و افت قیمت تا زیر ۸۰ میلیون تومان باعث ریزش بیشتر خواهد شد. بنابراین، اگر قیمت به ۸۰ میلیون تومان برسد، مایل هستید که با فعال کردن حد ضرر دارایی خود را بفروشید و جلوی ضرر بیشتر را بگیرید. 

برای اینکه بتوانید اتریوم خود را در قیمت ۱۲۰ میلیون تومان بفروشید، به یک سفارش «با تعیین قیمت» در ۱۲۰ میلیون تومان نیاز دارید و برای اینکه از ضرر بیشتر جلوگیری کنید، به یک سفارش دیگر با «تعیین حد ضرر» در ۸۰ میلیون تومان نیاز دارید که جلوی افزایش ضرر را بگیرد. سفارش OCO هر دوی این سفارش‌ها را برای شما انجام خواهد داد. کافیست در قیمت ۱۰۰ میلیون تومان سفارش خود را ثبت کنید، قیمت هدف را روی ۱۲۰ میلیون تومان و قیمت فعال شدن حد ضرر را روی ۸۰ میلیون تومان تنظیم کنید. با رسیدن قیمت اتریوم به هر کدام از این دو قیمت، یکی از سفارش‌ها انجام شده و سفارش دیگر لغو خواهد شد.

نحوه استفاده از OCO برای فروش در نوبیتکس

همانند خرید، برای ثبت سفارش فروش OCO هم باید در صفحه «بازار» نوبیتکس، نوع اردرگذاری را در حالت OCO قرار دهید. 

اردر گذاری oco

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت هدف (۱) جایی است که از دیدگاه شما قیمت برای فروش اتریوم و کسب سود از معامله است. طبق مثال گفته‌شده در بخش قبل، این فیلد را باید با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان پر کنید. با این کار، یک سفارش «قیمت معین» تنظیم می‌شود. اما اگر برخلاف انتظار شما، قیمت شروع به ریزش کند و از حمایت مهم ۸۰ میلیون تومان پایین‌تر برود، انتظار ریزش بیشتری از بازار دارید. بنابراین مایلید که در همین قیمت از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. پس در سفارش دوم که همان سفارش حد ضرر معین است، فیلد «قیمت فعال شدن حد ضرر» (۲) را با عدد ۸۰ میلیون تومان پر می‌کنید. فیلد «قیمت سفارش حد ضرر» (۳) هم باید با عددی که اندکی کمتر از فیلد فعال شدن حد ضرر است پر شود. این عدد در واقع کمترین قیمتی است که حاضرید دارایی خود را در آن قیمت به فروش برسانید. و نهایتا در فیلد مقدار (۴)، میزان اتریومی را که قصد فروش آن را دارید مشخص می‌کنید. با کلیک بر دکمهٔ «فروش اتریوم» سفارش فروش OCO شما ثبت می‌شود. در صورت پر شدن هر کدام از دو سفارش، سفارش دیگر لغو می‌شود.

استفاده از سفارش OCO در معاملات تعهدی

استفاده از هر چهار نوع سفارش‌گذاری، از جمله OCO، در معاملات تعهدی نوبیتکس امکان‌پذیر است. معاملات تعهدی امکان استفاده از بازار دوطرفه را در اختیار کاربران نوبیتکس قرار می‌دهد. در این معاملات می‌توان هم از روند صعودی و هم از روند نزولی کسب سود کرد. همچنین با استفاده از قابلیت ضریب در معاملات تعهدی، می‌توان سود کسب‌شده از معاملات را چندین برابر کرد. 

برای استفاده از سفارش OCO‌ در معاملات تعهدی، کافیست وارد صفحه «بازار» شده و سربرگ «تعهدی» را انتخاب کنید. سپس با انتخاب سفارش OCO، موقعیت خرید یا فروش تعهدی خود را آغاز کنید:

سفارش oco

همچنین برای بستن یک موقعیت تعهدی که یک معامله محسوب می‌شود، می‌توانید از سفارش OCO استفاده کنید:

oco سفارش

سخن پایانی

سفارش OCO یا One Cancels the Other ترکیبی از دو سفارش با تعیین قیمت و حد ضرر است. فقط یکی از این سفارش‌ها قابل‌انجام است و وقتی یکی از سفارش‌ها فعال می‌شود، سفارش دیگر به‌صورت خودکار لغو می‌شود.

سفارش OCO در خرید این امکان را به کاربر می‌دهد که هم بتواند در ریزش قیمت خرید خود را انجام دهد و هم در افزایش قیمت و با رد شدن قیمت از یک مقاومت مهم، خرید کرده و از ضرر بیشتر جلوگیری کند.

همچنین سفارش OCO در فروش به کاربر کمک می‌کند که هم در صورت افزایش قیمت دارایی خود را به فروش برساند و هم در صورت کاهش قیمت، با فروش دارایی در قیمت مشخص‌شده از ضرر بیشتر پیش‌گیری کند.

نوشته های مشابه