آموزش مفاهیم پایه

معرفی انواع سفارش‌ها در ترید ارزدیجیتال؛ کدام سفارش مناسب شماست؟

ارزهای دیجیتال توانسته‌اند به شکلی کاملا جدید، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهند. ترید ارزهای دیجیتال همچون هر بازار مالی دیگر، نیازمند آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات تخصصی در این زمینه است. در این میان، نوع سفارشی که یک تریدر یا سرمایه‌گذار می‌دهد، تأثیر بسیاری بر روند معامله و سودآوری او دارد. انواع سفارش‌ها می‌توانند درک بهتری از نحوه‌ی عملکرد بازارهای ارزهای دیجیتال و ریسک‌های مرتبط با معامله را فراهم کنند. سفارش معامله (trade order) به توافقی برای فروش یا خرید یک دارایی رمزنگاری خاص در محدوده قیمتی یا یک قیمت مشخص اشاره دارد. سرمایه‌گذاران کریپتو می‌توانند انواع ارز دیجیتال را از طریق سه سفارش معاملاتی اصلی شامل سفارش‌های محدود (limit orders)، سفارش‌های بازار (market orders) و سفارش‌های حد توقف (stop-limit orders) بفروشند یا بخرند. بنابراین، هر علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال باید این نوع سفارشات معاملاتی اساسی را درک کند. در این مقاله نوبیتکس مگ به معرفی انواع سفارش در ارز دیجیتال برای انجام معامله ارز دیجیتال می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم سفارش(Order) در ارزهای دیجیتال

مفهوم سفارش Order

یکی از اصطلاحات ارزدیجیتال مفهوم سفارش است. سفارش واحد معاملاتی اساسی در تجارت (Trade) ارز دیجیتال است که به توافقی برای فروش یا خرید یک رمز‌ارز خاص در محدوده قیمت یا قیمت معینی اشاره دارد. سفارش‌ها به‌صورت آنلاین از طریق یک پلتفرم معاملاتی یا به کمک سیستم‌ها و الگوریتم‌های معاملاتی انجام می‌شوند. قرار دادن یک سفارش شاید خیلی ساده به‌نظر برسد که شامل کلیک روی دکمه «خرید Buy» برای شروع معامله و کلیک روی دکمه «فروش Sell» برای بستن یک معامله می‌شود. هرچند که انجام معامله به همین سادگی است اما احتمال ضرر کردن در این روش بسیار بالا خواهد بود مگر اینکه بیش از حد خوش‌شانس باشید. انجام معاملات نیاز به نظارت مداوم دارد و درک سفارشات تجاری (Trade Orders) فراتر از «خرید» و «فروش»، کمک می‌کند تبدیل به یک برنده در بازارهای مالی شوید.

انواع تریدرها؛ Market Maker و Market Taker

مارکت میکر و تیکر

پیش از معرفی انواع سفارش‌ها در ارز دیجیتال، باید با مفاهیم پایه‌ای سفارش‌گذار یا بازار‌ساز (Market Maker) و سفارش بردار (Market Taker) آشنا شویم. این دو نقش کلیدی در حوزه بازارهای مالی، بیان‌کننده‌ی استراتژی‌های معاملاتی مختلفی هستند که توسط افراد و موسسات در بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال و فارکس استفاده می‌شوند. میکر و تیکر از اصلاحات ارز دیجیتال هستند که درک تفاوت‌های بین آن‌ها برای تریدرها ضروری است.

سفارش گذار یا Market Maker کیست؟

به زبان ساده اگر شما قیمت خود را در خرید و فروش دارایی تعیین کنید؛ یک سفارش‌گذار یا  Market Maker هستید. شما با پیشنهاد قیمت دلخواه به عنوان طرف اول معامله اعلام آمادگی می‌کنید. در نتیجه شما یک سفارش جدید در دفتر سفارشات صرافی ثبت کرده‌اید که تا پیدا نشدن طرف دوم معامله یا اعلام انصراف شخص شما، این سفارش از دفتر سفارشات پاک نخواهد شد.

به این مثال توجه کنید:

رامین می‌خواهد ۲ بیت کوین را با قیمت ۵۰ هزار دلار بفروشد. این در حالی است که قیمت بیت کوین در محدوده ۴۸ هزار دلار قرار دارد. این سفارش زمانی تکمیل و بسته می‌شود که خریداری حاضر باشد با قیمت تعیین شده رامین، با او معامله کند. رامین با ثبت این سفارش در دفتر سفارشات به شرط آنکه کسی پیش از او سفارشی با این قیمت ثبت نکرده باشد؛ به عنوان یک سفارش‌گذار منجر به ایجاد نقدینگی در بازار می‌شود. 

اغلب سفارش‌گذار یا مارکت میکرها تریدرهای بزرگ و موسسات مالی هستند. 

سفارش بردار یا Market Taker کیست؟

 در مقابل سفارش گذار، Market Taker فردی است که به عنوان طرف دوم معامله با قیمت اعلام شده شخصی دیگر حاضر به خرید یا فروش می‌شود. آن ها در واقع کسانی هستند که قیمت جدیدی را وارد دفتر سفارشات نمی‌کنند و تنها بر اساس قیمت‌های موجود و از قبل تعیین شده در دفتر سفارشات ترید می‌کنند. آن‌ها یک سفارش را بسته و آن را از لیست دفتر سفارشات خط می‌زنند.

تریدرهای معمولی و نوسان گیرها اغلب سفارش بردار هستند.

انواع سفارش‌ها در ترید ارز دیجیتال؛ مهم‌ترین Order Type ها

انواع سفارش‌ها در ارز دیجیتال

حالا که با سفارش‌گذار و سفارش‌بردار در بازار ارز دیجیتال آشنا شدیم بد نیست تا انواع سفارش در ارز دیجیتال را بررسی کنیم. سفارش‌ها به‌طور کلی در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند، که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد محدودیت‌هایی را روی معاملات خود اعمال کنند. انواع سفارش، انعطاف‌پذیری و کنترل مورد نیاز برای اجرای موثر استراتژی‌های معاملاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. دستورالعمل‌های سفارش مشروط می‌توانند سطح قیمت خاصی را که در آن سفارش باید اجرا شود یا مدت زمانی که سفارش می‌تواند به قوت خود باقی بماند را مشخص کنند. زمانی که به عنوان مثال قصد خرید یا فروش اتریوم را دارید؛ می‌توانید از روش های مختلفی سفارش خود را ثبت کنید و مهم است که بر اساس استراتژی خود بهترین استراتژی را انتخاب کنید. در ادامه بیشتری با Order های مختلف ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

سفارش بازار Market Order

Market Order یکی از اصلی‌ترین و ساده‌ترین انواع سفارش در ارز دیجیتال است. این گزینه پیش فرض برای خرید و فروش برای اکثر سرمایه‌گذاران است. در این سفارش شما می‌توانید طی کوتاه‌ترین زمان ممکن یک معامله را به انجام برسانید. یک سفارش بازار تقریباً بلافاصله با قیمتی بسیار نزدیک به آخرین قیمت ارسال شده که سرمایه‌گذار می‌تواند ببیند، تکمیل می‌شود. به این نوع سفارش، سفارش سریع نیز گفته می‌شود که می تواند در بازارهای در حال حرکت بسیار مهم باشد. تریدرهای مبتدی و افرادی که می خواهند یک فرصت استثنائی رخ داده در بازار را از دست ندهند از این نوع سفارش بهره می‌گیرند. زمانی که می‌خواهید به سرعت وارد موقعیت خرید یا فروش شوید، این نوع سفارش انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود.

مزایای Market Order:

  • اجرای سریع
  • احتمال بالای اجرای معامله

معایب Market Order:

  • هیچ کنترلی روی قیمت اجرا وجود ندارد
  • لغزش احتمالی

سفارش محدود Limit Order

سفارش Limit Order

در سفارش معین شما می‌توانید قیمت و حجم دلخواه خود را برای خرید و فروش تعیین کنید. سفارش معین یکی از انواع سفارش در ارز دیجیتال است که برای تریدرهای حرفه‌ای کاربرد بسیاری دارد. در این نوع سفارش شما محدودیتی تعیین می‌کنید که نمی‌خواهید یک اوراق بهادار را فراتر از یک نقطه خاص بخرید یا زیر یک آستانه خاص بفروشید. به عنوان مثال، اگر سهامی با قیمت 20 دلار معامله می‌شود، می‌توانید یک سفارش محدود را با قیمت 15 دلار وارد کنید. سفارش شما فقط در صورت کاهش قیمت به 15 دلار یا کمتر انجام می‌شود. همچنین می توانید یک بازه زمانی تعیین کنید که مایل هستید سفارش محدود مانند یک روز فعال باقی بماند. سفارش گذارها یا مارکت میکرها معمولاً از این نوع سفارش استفاده می‌کنند. تریدرهای حرفه‌ای و بزرگ نیز با این نوع سفارش ریسک معاملات خود را کاهش می‌دهند.

انواع سفارش محدود (Limit Order):

  • سفارش محدود خرید Buy limit order

یک قیمت محدود را تعیین می‌کند که در آن اوراق بهادار یا رمزارز فقط با آن قیمت یا کمتر قابل خرید است.

  • سفارش محدود فروش Sell limit order

قیمت محدودی را تعیین می‌کند که در آن اوراق بهادار یا رمزارز فقط با آن قیمت یا بالاتر فروخته می‌شود.

مزایای Limit Order:

  • کنترل بر قیمت اجرا
  • بدون لغزش

معایب Limit Order:

  • ممکن است شرایط قیمتی برآورده نشده و سفارش اجرا نشود
  • ممکن است نیاز به صبر داشته باشد

سفارش استاپ Stop Order

در سفارش های Stop Order، سفارش خرید یا فروش پس از رسیدن قیمت به یک سطح مشخص است که به عنوان قیمت توقف شناخته می شود. سفارش‌های Stop Order تا زمانی که سطح قیمت به محدوده تعیین شده نرسد، در لیست سفارش‌ها دیده نمی‌شوند. این نوع سفارش می‌تواند با خروج خودکار از یک موقعیت، از شما در برابر ضررهای بزرگ محافظت کند. بعد از رسیدن قیمت به محدوده مورد نظر، Stop Order به شکل یک Limit Order یا Market Order در دفتر معاملات ثبت می‌شود.

به عنوان مثال شما با توجه به قیمت تتر یک Stop Order تعیین می‌کنید. این سفارش تا زمانی که به محدوده قیمتی مورد نظر شما نرسد توسط کسی دیده نمی‌شود. اما بلافاصله بعد از رسیدن به قیمت مدنظر، سفارش شما به شکل خرید فوری (Market Order) یا خرید با شرط یا تاخیر (Limit Order) ثبت می‌شود. به این ترتیب ما با دو نوع سفارش Stop سروکار داریم.

مزایای Stop Order:

  • مدیریت ریسک
  • اجرای خودکار معاملات

معایب Stop Order:

  • عدم کنترل بر قیمت اجرا
  • لغزش احتمالی

Stop-market Order چیست؟

سفارش Stop Market Order

سفارش استاپ مارکت مشخص می‌کند که بلافاصله پس از رسیدن به یک قیمت خاص، خرید یا فروش صورت بگیرد. به عنوان مثال شما با این سفارش مشخص می‌کنید که اگر قیمت بیت کوین به ۴۰ هزار دلار رسید به صورت خودکار برای شما خرید یا فروش با همان قیمت صورت بگیرد.

سفارش استاپ-لیمیت Stop-Limit Order

در سفارش استاپ لیمیت، سفارش خرید و یا فروش با یک پیش شرط ثبت می‌شود. پس از رسیدن به قیمت توقف، سفارش به یک سفارش محدود -برای خرید یا فروش- در قیمت تعیین شده یا قیمتی بهتر تبدیل می‌شود.

 به عنوان مثال می‌توان سفارش گذاشت که اگر قیمت بیت کوین به ۴۹ هزار دلار رسید؛ یک سفارش فروش بیت کوین در قیمت ۵۱ هزار دلار ثبت شود. این سبک از سفارش یکی از سفارش‌های حرفه‌ای ارز دیجیتال است و تریدرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

مزایای Stop Limit Order:

  • ترکیب مدیریت ریسک با کنترل قیمت
  • پتانسیل برای قیمت اجرای بهتر

معایب Stop Limit Order:

  • عدم تضمین اجرا شدن
  • راه‌اندازی پیچیده‌تر

سفارش استاپ-لاس (Stop-loss Order) یا سفارش حد ضرر

 سفارش Stop Loss Order

سفارشات توقف ضرر (stop-loss order) مشابه سفارشات توقف محدود (Stop-limit orders) است. دستور توقف ضرر (Stop-loss Order) سفارشی است که توسط یک کارگزار برای خرید یا فروش یک سهام خاص پس از رسیدن سهام به قیمت مشخصی انجام می‌شود. استاپ ضرر برای محدود کردن ضرر سرمایه‌گذار در یک موقعیت پرریسک طراحی شده است. به‌عنوان مثال، تعیین یک دستور توقف ضرر برای 10٪ کمتر از قیمتی که سهام یا رمزارز را خریداری کرده‌اید، ضرر شما را به 10٪ محدود می‌کند. فرض کنید دوج کوین را به قیمت هر سهم 20 دلار خریداری کرده‌اید (اعداد فرضی هستند). بلافاصله پس از خرید دوج کوین، یک دستور توقف ضرر به قیمت 18 دلار وارد می‌کنید. اگر دوج کوین به زیر 18 دلار سقوط کرد، دوج کوین شما به قیمت رایج بازار فروخته می‌شود.

مزایای Stop Loss Order

  • مدیریت ریسک
  • کنترل احساسات در معامله

معایب Stop Loss Order

  • شکاف قیمت و لغزش
  • شکست‌های کاذب

Scale Orders یا سفارش قابل تنظیم در بازار ارزهای دیجیتال

سفارش Scale Order

یکی از راه‌های کاهش ریسک و مقابله با تأثیرپذیری از نوسانات بازار ثبت سفارش‌های خرید یا فروش کوچک به صورت تدریجی به جای انجام یک خرید بزرگ و پر ریسک است. سفارش قابل تنظیم یا سفارش مقیاس (Scale Order) از چند سفارش محدود خرید و فروش تدریجی تشکیل شده است و چنین سفارشی علاوه بر کاهش ریسک به شما کمک می‌کند تا در جهت بازار قرار بگیرید. سفارش مقیاس یکی از انواع سفارش در ارز دیجیتال است که اغلب برای دستیابی به میانگین قیمت بهتر هنگام شروع یا بستن یک موقعیت استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه ثبت سفارش‌های خرید یا فروش بزرگ نهنگ‌ها می‌تواند تأثیر روانی زیادی بر بازار داشته باشد؛ نهنگ‌ها با استفاده سفارشات قابل تنظیم و ثبت چندین سفارش کوچک در جهت موافق و مخالف بازار، اهداف خود را پنهان می‌کنند. استفاده از سفارش قابل تنظیم به شما اجازه می‌دهد به جای نگهداری از ارز دیجیتال در کیف پول و انتظار برای یک موقعیت ویژه، به تدریج وارد بازار شده و سود بیشتری کسب کنید. سفارش‌های مقیاس‌پذیر به سود معامله‌گرانی است که می‌خواهند از افشای حجم کل سفارش خود به بازار اجتناب کنند، که اغلب برای کسانی که با مقادیر قابل توجهی از یک دارایی سروکار دارند، نگران کننده است. افشای سفارش‌های بزرگ می‌تواند بر رفتار سایر فعالان بازار و به نوبه خود بر قیمت دارایی تأثیر بگذارد که ممکن است برای موقعیت معامله‌گر مضر باشد.

مزایای Scale Order:

  • تقسیم معاملات بزرگ به معاملات کوچک‌تر
  • کمک به ثبات بازار

معایب Scale Order:

  • ریسک اجرا
  • افزایش هزینه‌های مبادله

سفارش OCO یا One Cancels Other Order

انجام سفارش OCO که به آن لغو سفارش دیگر نیز گفته می‌شود، معمولاً ترکیبی از سفارش Stop و سفارش Limit است. در OCO دو سفارش خرید یا فروش وجود دارد که اگر یکی انجام شد، دیگری لغو خواهد شد. به عنوان مثال یک سفارش OCO در محدوده قیمت ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار دلار می‌تواند به این شکل باشد که اگر قیمت بیت کوین به 45 هزار دلار رسید، خرید انجام شود و اگر به 50 هزار دلار رسید، فروش انجام شود. در این سفارش اگر بیت کوین به ۴۵ هزار دلار برسد خرید شما انجام خواهد شد و سفارش فروش در قیمت ۵۰ هزار دلار لغو می‌شود.

مزایای OCO Order:

  • مدیریت همزمان چندین سفارش
  • کاهش ریسک

معایب OCO Order:

  • راه‌اندازی پیچیده‌تر
  • اجرای تنها یک دستور

سفارش تریلینگ استاپ Trailing Stop Order

سفارش توقف دنباله‌دار یا سفارش توقف پایانی (Trailing Stop Order) نوعی از سفارش توقف (stop order) است که با قیمت بازار حرکت می‌کند. این نوع سفارش به شما امکان می‌دهد تا زمانی که بازار به نفع شما حرکت می‌کند سود خود را قفل کنید، در حالی که در صورت معکوس شدن بازار از سرمایه شما محافظت می‌کند. تریلینگ استاپ معمولاً همزمان با انجام معامله اولیه قرار می‌گیرد، اگرچه ممکن است پس از معامله نیز قرار گیرد.

مزایای Trailing Stop Order:

  • مدیریت ریسک پویا
  • قفل سود

معایب Trailing Stop Order:

  • عدم کنترل بر قیمت اجرا
  • لغزش احتمالی

سفارش Time in Force

 سفارش Time in Force

زمان در حال اجرا (Time in force) یک دستورالعمل منحصر به فرد است که هنگام تنظیم معامله استفاده می‌شود. این سفارش مدت زمانی که یک سفارش قبل از تکمیل یا فسخ آن فعال می‌ماند را نشان می‌دهد. سفارش‌های Time in force برای معامله‌گران فعال بسیار مهم هستند و آنها را قادر می‌سازد تا در مورد پارامترهای زمانی بسیار دقیق باشند. برخی از انواع سفارش در ارز دیجیتال که از دستورالعمل زمان در حال اجرا استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • سفارش روزانه Day Order
  • سفارش IOC (فوری یا لغو immediate-or-cancel)
  • سفارش FOK (پر کردن یا کشتن fill-or-kill)
  • سفارش GTC (خوب تا لغو good-til-canceled)

دستورات زمان در حال اجرا راهی مفید برای معامله‌گران فعال است تا از اجرای تصادفی معاملات خودداری کنند. با تنظیم پارامترهای زمانی، آن‌ها مجبور نیستند معاملات قدیمی را لغو کنند. اجرای معاملات ناخواسته اگر در شرایط نوسان بازار که قیمت‌ها به‌سرعت در حال تغییر هستند رخ دهد، می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

سفارش FOK یا Kill or Fill Orders؛ سفارشات اجرا یا لغو

سفارش FOK

سفارش FOK یا سفارش‌های اجرا یا لغو (Kill or Fill Orders)، سفارش‌هایی هستند که اگر سفارش فوراً اجرا نشود، لغو خواهد شد.. در این نوع سفارش از انجام یک معامله در یک قیمت واحد اطمینان حاصل می‌شود. به این ترتیب که اگر یک سفارش به محض ثبت شدن به صورت کامل اجرا نشد؛ لغو می‌شود. این نوع سفارش اغلب توسط معامله گرانی استفاده می شود که می خواهند تعداد زیادی سهام یا قرارداد را بدون تاثیر بر قیمت بازار، خریداری کنند یا بفروشند. این نوع سفارش به‌ویژه برای بازارهای غیر نقدشونده یا در حال حرکت سریع مفید است، جایی که پر شدن جزئی می‌تواند منجر به نوسانات قیمت نامطلوب شود.

به عنوان مثال اگر در یک صرافی سفارش خرید ۱۰ بیت کوین با قیمت ۵۰ هزار دلار ثبت شود اما تنها ۵ بیت کوین با این قیمت برای فروش وجود داشته باشد و ۵ بیت کوین دیگر قیمت‌هایی بیشتر و یا کمتر از ۵۰ هزار دلار داشته باشند؛ این سفارش لغو خواهد شد. 

مزایای FOK Order:

  • کنترل قیمت
  • بدون پر کردن جزئی

معایب FOK Order:

  • نقدینگی محدود
  • افزایش ریسک اجرا

سفارش GTC یا Good Till Cancelled Order

سفارش GTC یا خوب تا لغو (Good Till Canceled) سفارشی است که تا زمانی که به صورت دستی آن را لغو یا تکمیل نشود، در بازار فعال می‌ماند. سفارش GTC جایگزینی برای قرار دادن سفارش‌های روزانه محسوب می‌شود و حداکثر اعتبار یک سفارش تا لغو، 365 روز است. این سفارش ممکن است توسط سرمایه‌گذاری انجام شود که به دنبال خرید یا فروش اوراق بهادار با قیمت معین است. سفارشات GTC را می توان با انواع مختلفی از سفارشات مانند سفارشات محدود (Limit Orders) و توقف (Stop Orders) استفاده کرد.

مزایای GTC Order:

  • زمان کارآمد
  • قابل انعطاف

معایب GTC Order:

  • خطر فراموشی
  • نیاز به نظارت

سفارش IOC فوری یا لغو Immediate Or Cancel Order 

سفارش فوری یا لغو (IOC) سفارشی برای خرید یا فروش یک اوراق بهادار است که سعی می‌کند تمام یا بخشی را بلافاصله اجرا کند و سپس هر قسمت تکمیل نشده سفارش را لغو کند. سفارش IOC یکی از چندین سفارش زمان لازم (time in force orders) است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن برای تعیین مدت زمان فعال بودن سفارش در بازار و تحت چه شرایطی سفارش لغو شده استفاده کنند. اکثر پلتفرم‌های معاملات آنلاین اجازه می‌دهند سفارشات IOC به صورت دستی یا برنامه‌ریزی شده در استراتژی‌های معاملاتی خودکار انجام شود.

سفارش AON همه یا هیچ All Or None Order

سفارش همه یا هیچ (AON) یک نوع معمول سفارش مشروط است که مشخص می‌کند کل اندازه سفارش باید پر شود. بنابراین سفارشات AON شامل دستورالعملی است که در سفارش خرید یا فروش استفاده می‌شود و به کارگزار دستور می‌دهد سفارش را به‌طور کامل پر کند یا اصلاً پر نکند. اگر تعداد سهام بسیار کمی برای تکمیل سفارش وجود داشته باشد، سفارش لغو می‌شود.

سفارش تیک پرافیت مارکت Take Profit Market Order

سفارش Take Profit یکی از انواع سفارش در ارز دیجیتال است که به کارگزار دستور می‌دهد پس از رسیدن بازار به سطح سود مشخص، یک موقعیت را ببندد. این نوع سفارش به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا به طور خودکار بدون نیاز به نظارت مداوم، سود خود را قفل کنند. سفارش‌های Take Profit معمولاً همراه با سفارشات توقف ضرر (Stop Loss Orders) برای مدیریت ریسک و محافظت از سود بالقوه استفاده می‌شوند.

سفارش حد سود تیک پرافیت لیمیت (Take Profit Limit)

در یک سفارش حد سود، یک سفارش محدود (خرید یا فروش) زمانی آغاز می شود که به قیمت سود برسد. سفارش‌های دریافت سود اغلب برای تعیین اهداف و محافظت از سود شما در موقعیت‌های معاملاتی استفاده می شود. برای استفاده از این سفارش باید دو قیمت متفاوت تعیین کرد:

  • قیمت سود (Profit price):

قیمتی که در آن سفارش محدود راه اندازی می شود که توسط شما انتخاب شده است. هنگامی که آخرین قیمت معامله شده به آن رسید، سفارش محدود قرار می گیرد.

  • قیمت حد (Limit price):

قیمتی که می‌خواهید سفارش محدود خود را با آن پر کنید. سفارش شما با این قیمت یا بهتر تکمیل می شود.

سفارش‌ ترکیبی یا براکت (Bracket Order)

یکی از جالب‌ترین انواع سفارش در ارز دیجیتال، سفارش براکت یا ترکیبی است که سه سفارش را در یک سفارش ترکیب می‌کند. این بدان معنی است که همراه با سفارش اولیه، دو سفارش طرف مقابل نیز قرار می‌گیرد که می‌تواند سفارش خرید و فروش (buy and sell) باشد. در صورتی که سفارش اولیه یک سفارش خرید (buy) باشد، هر دو سفارش هدف (target) و توقف ضرر (stop-loss orders)، سفارشات فروش خواهند بود. به همین ترتیب، هنگامی که سفارش اولیه یک سفارش فروش باشد، دو سفارش دیگر یک سفارش خرید خواهند بود. سفارش براکت به معامله‌گران کمک می‌کند تا با سفارش هدف، موقعیت سودآوری را رزرو کنند، یا با دستور توقف ضرر تا حدی به کاهش ضرر کمک می‌کند.

سفارش Post-Only

سفارش Post Only یک سفارش حد مشروط است که به منظور افزودن نقدینگی به دفتر سفارش است. در یک محیط Post Only، سفارش شما به عنوان یک سفارش محدود (limit order) در دفترچه سفارش (order book) وجود خواهد داشت. در این مدت هیچ سفارشی مطابقت داده و تکمیل نخواهد شد. همه سفارشات گیرنده (taker orders) رد خواهند شد. سفارشات ثبت شده را می‌توان در حالت post-only لغو کرد.

سفارش تریگر (Trigger Order)

یک سفارش ماشه (Trigger Order) زمانی معامله را انجام می‌دهد که به قیمت هدف برسد. این نوع سفارش‌ها درحالی‌که مشابه دستور توقف ( stop order) است، حتی اگر سهام کافی برای تکمیل معامله را نداشته باشید، تا حد امکان پر می‌شوند.

کلام پایانی؛ شناخت انواع سفارش در ارز دیجیتال لازمه‌ی انجام معاملات پر سود

در این مقاله با انواع سفارش های خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. مواردی که ما در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از انواع سفارش در ارز دیجیتال هستند. با دانستن اینکه هر سفارش چه کاری انجام می‌دهد و چگونه بر معاملات شما تاثیر می‌گذارد، می‌توانید تشخیص دهید که کدام سفارش با نیازهای سرمایه‌گذاری شما مطابقت دارد، در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند، ریسک شما را کاهش می‌دهد و مهم‌تر از همه، در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند. در صرافی‌های مختلف امکانات متفاوتی در دسترس شما خواهد بود. با این حال ریسک حضور در صرافی‌های بین المللی همیشه سرمایه‌ ایرانیان را تهدید کرده است. شما می‌توانید در بازار ارزهای دیجیتال صرافی نوبیتکس با ریسک کمتری به صورت حرفه‌ای به ترید ارزهای دیجیتال بپردازید. با این‌حال می‌توانید از سایت‌های جهانی مانند تریدینگ ویو و کوین مارکت کپ نیز برای بررسی نمودار قیمتی و روندهای آینده‌ی ارزهای دیجیتال استفاده کنید. امیدواریم این مقاله به شما در آشنایی با انواع انواع سفارش معاملات رمز‌ارز کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه