آموزش مفاهیم پایه

درآمد منفعل چیست؟ انواع آن در حوزه ارزهای دیجیتال

درآمد منفعل یا غیرفعال به درآمدهایی گفته می‌شود که افراد با زمان و تلاش کمتری به آن‌ها دست می‌یابند. به‌عنوان‌مثال دریافت اجاره از مستأجر برای صاحب‌خانه یک درآمد منفعل است یا نویسنده یک کتاب تا زمانی که آن کتاب در بازار به فروش برود، بدون تلاش خاصی از آن درآمد خواهد داشت.

البته درآمد منفعل به‌هیچ‌عنوان به معنای درآمد بدون زحمت نیست. همه این درآمدها به یک سری تلاش و اقدامات اولیه نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال صاحب‌خانه‌ای که خانه اجاره می‌دهد در درجه اول با کسب و جمع‌آوری سرمایه موفق به خرید یک خانه شده و آن را اجاره می‌دهد و به‌مرورزمان ناچار به تعمیر آن خانه نیز خواهد بود. یا نویسنده کتاب مدت زیادی را صرف نوشتن یک کتاب کرده و حالا از فروش آن کسب درآمد می‌کند و هر از چندی نیز ویراستاری‌هایی روی نسخه‌های بعدی انجام می‌دهد.

درآمد منفعل در حوزه ارزهای دیجیتال

برای کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال روش‌های دیگری به‌جز سرمایه‌گذاری و یا معامله‌گری و ترید وجود دارد. شما می‌توانید با این روش‌ها بدون اینکه عملاً دست به کار خاصی بزنید درآمدی ساده‌تر و مطمئن‌تر یا به اصطلاح درآمد منفعل داشته باشید. اغلب چنین درآمدهایی تا حد زیادی به پرداخت سود شبیه هستند. برخی از آن‌ها به الزامات اولیه و تدارک‌هایی نیاز دارند و برخی حتی از این مسئله هم بی‌نیاز هستند. به‌طورکلی تلاش سرمایه گذاری منفعل در کسب بیشترین سود ممکنه بدون درگیری با مدیریت معامله است و بازار ارزهای دیجیتال بستری مناسب برای چنین سودها و درآمدهایی است. در ادامه می‌توانید با روش‌های کسب درآمد منفعل در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید. 

استخراج یا ماینینگ

حتی افرادی که چندان از سازوکار ارزهای دیجیتال با خبر نیستند هم نام استخراج و ماینینگ را شنیده‌اند. اما ماینینگ چیست و کسب درآمد از آن به چه صورت است؟ 

در استخراج افراد توان محاسباتی سیستم خود را برای فرایندها و تأمین امنیت در اختیار شبکه می‌گذارند. آن‌ها در ازای این کمک پاداش دریافت خواهند کرد. این روش مشهورترین و قدیمی‌ترین روش کسب درامد منفعلانه از رمزارزهایی است که مثل بیت کوین بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار تعریف‌شده‌اند. 

برای پیوستن به این روش شما به دستگاه‌های ماینینگ برای استخراج نیاز خواهید داشت و با کمک به تراکنش‌ها و امنیت شبکه رمز ارزی که می‌خواهید استخراج‌کنید، برحسب مشارکت پاداش دریافت خواهید کرد. 

استیکینگ یا Staking

همان‌طور که می‌دانید هزینه‌های استخراج سرسام‌آورتر از آن است که هر کسی از عهده آن بر بیاید. Staking روشی بسیار کم‌هزینه‌تر از ماینینگ است که مختص شبکه‌هایی است که با الگوریتم اثبات سهام کار می‌کنند. به زبان ساده Staking چیزی شبیه به دریافت سود در ازای نگهداری یک دارایی در یک محیط خاص است. 

شما می‌توانید این مقدار رمز ارز را در یک پلتفرم مطمئن ذخیره کنید و در ازای خرج نکردن آن سود دریافت کنید. فقط توجه داشته باشید که حتماً از پلتفرم‌های معتبر به این منظور استفاده کنید تا خطر کلاهبرداری و اسکم را به حداقل برسانید. 

وام‌دهی 

یکی دیگر از روش‌های کسب سود از سرمایه وام دادن است. شما می‌توانید با قفل‌کردن سرمایه و دارایی خود برای مدتی مشخص در یک پلتفرم وام‌دهی همتا به همتا سود وام را دریافت کنید. نرخ بهره این وام می‌تواند از سوی پلتفرم تعیین‌شده و ثابت باشد و یا شما آن را بر اساس نرخ فعلی بازار دریافت کنید. 

بازپرداخت وام در این روش به‌طور کامل انجام می‌دهد و تقریباً ریسک از دست دادن سرمایه برای وام‌دهنده وجود ندارد و نظارت خودکار بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند. هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند در نقش وام‌دهنده حاضرشده و هیچ محدودیت و پیش‌نیازی به‌جز قفل‌کردن دارایی برای وام دادن وجود ندارد.

طرح‌های معرفی یا ریفرال

برخی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه رمزنگاری برای مشتری‌هایی که دیگران را به کسب‌وکارشان معرفی می‌کنند، پاداش در نظر می‌گیرند. چیزی درست مثل کد معرف نوبیتکس (لینک نحوه کار معرف نوبیتکس) که به فرد معرفی کننده بابت تراکنش‌ها درصد پرداخت می‌کند. در واقع یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب درامد در بازار ارزهای دیجیتال چنین روشی است.

ایردراپ و فورک

گاهی اوقات شما صرفاً به خاطر داشتن یک ارز می‌توانید درامد داشته باشید. به‌عنوان‌مثال گاهی در انشعاب یا Fork به شما به ازای هر رمز ارز، رمز ارزی تازه تعلق می‌گیرد. تنها کافی است رمز ارزی که قصد ارائه هاردفورک را دارد در زمان ارائه نزد خود نگه‌دارید. البته ممکن است شما مجبور به قفل‌کردن دارایی خود در یک کیف پول خاص یا یک صرافی که از این Fork پشتیبانی می‌کند، باشید. 

Airdrop هم تقریباً به شکل مشابهی عمل می‌کند و به دارندگان یک ارز، ارزی جدید در جهت معرفی، تبلیغات یا سایر اهداف اهدا می‌شود. 

تست و گزارش باگ

این روش مختص افراد باتجربه و آشنا در حوزه‌های برنامه‌نویسی و امنیت است. برخی از کسب‌وکارها در حوزه ارزهای دیجیتال به افرادی که اشکالات نرم‌افزاری محصول آن‌ها را پیدا و گزارش کنند، پاداشی اهدا خواهند کرد. 

ساخت سبد سهام یا پورتفولیو به کمک ربات‌های معامله‌گر

یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها برای افرادی که دوست ندارند شخصاً با خریدوفروش و محاسبه درگیر باشند، استفاده از ربات‌های معامله‌گر است. این ربات‌ها به صورت خودکار رمزارزها و زمان را برای خریدوفروش انتخاب می‌کنند. در اینجا انتخاب یک ربات معامله‌گر مناسب مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود و به‌هیچ‌عنوان بدون تحقیق و بررسی کامل نمی‌توان با اعتماد به یک تبلیغ، ربات مناسبی پیدا کرد. بر اساس محاسبات ریاضی می‌توان یک سود متوسط با ریسک پایین را با استفاده از تعدادی ربات تخمین زد. اگر یک ربات در مدت‌زمانی مشخص سود منفی داشت، سایر ربات‌ها با استراتژی متفاوت و مستقل سودآور این ضرر را جبران می‌کنند. به‌طورکلی سود پورتفولیو کم می‌شود، اما عملکرد کلی ربات‌ها به ضرر ختم نمی‌شود.

مزیت استفاده از ربات در این است که دیگر شما به خاطر تصمیم‌های احساسی در انجام معاملات ضرر نخواهید کرد. آن‌ها تنها بر اساس داده‌های تاریخی و شاخص‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سبد سهام چیست را مطالعه کنید.

در سرمایه‌گذاری منفعل چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشید؟

سرمایه‌گذاری منفعل یکی از امیدوارکننده‌ترین و البته ناپایدارترین شیوه‌های درآمدزایی است. اگر در حوزه کسب درامد منفعل از بازار ارزهای دیجیتال تازه‌وارد هستید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • همیشه خطرات را ارزیابی کنید و تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید. به صرف صحبت‌های زیاد درباره یک دارایی، روی آن سرمایه‌گذاری نکنید. 
  • شایعات در بازار رمز ارزها را به دقت فیلتر کنید. قبل از هر چیز صحت اخبار را به شکلی دقیق تائید کنید و سپس تصمیم‌گیری کنید. 
  • در ساختارهای معتبر و صرافی‌های مطمئن فعالیت کنید. فراموش نکنید که تدابیر شما در محافظت از دارایی خود، بر امنیت و ثبات کل اکوسیستم رمزارزها مؤثر است. 
  • شما می‌توانید سرمایه‌گذاری را از طریق پورتفولیو پیشنهادی ربات‌های معامله‌گر مطمئن یا یک سبد از رمزارزهای اصلی آغاز کنید. زمانی که باکلاس‌های مختلف این دارایی بیشتر آشنا شدید می‌توانید برای staking یا forking اقدام کنید.
  • پیدا کردن یک استاد یا مرجع که بتواند شما را در این مسیر هدایت و پشتیبانی کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. 
  • این صنعت در راه قانونمند شدن است و به همین خاطر توجه خود را بیشتر روی پروژه‌های دارای مجوز متمرکز کنید. 
  • در میانه سرمایه‌گذاری منفعل بازار ارزهای دیجیتال از بازارهای سنتی غافل نشوید و از ترکیب وضعیت بازار دیجیتال و سنتی استفاده کنید. 

سخن پایانی

شاید ایده کسب درامد منفعل از بازار ارزهای دیجیتال درست به اندازه ترید و سرمایه‌گذاری فعال جذاب باشد. از طرفی شما با خرید یک ارز دیجیتال در نوسانات صعودی ارز کسب درامد کرده و از طرفی دیگر نگهداری ارز سودی جداگانه برای شما خواهد داشت.

با این وجود همان‌طور که در بالا اشاره شد، شما باید محتاط و هوشمند قدم بردارید تا مسیر کسب سود به ضررهای متوالی منتهی نشود. شما باید مسائل زیادی را در ذهن داشته باشید و بر اساس فاکتورهای متنوع، بهترین تصمیم را بگیرید و فراموش نکنید که هیچ پولی به آسانی و در یک شب به دست نمی‌آید و در نهایت این زحمت، فکر و استراتژی شماست که به کسب سود منجر خواهد شد. 

نوشته های مشابه