شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش مفاهیم پایه

ساتوشی ناکاموتو کیست؟ هر آنچه دنیا درباره خالق بیت کوین می‌داند

زمانی که صحبت از ارز دیجیتال می‌شود، یکی از اولین کلماتی که به ذهن می‌رسد بیت کوین است. بیت کوین، یک ارز رمزنگاری شده و مجازی است که به عنوان یک وسیله مبادله و جایگزین پول، طراحی شده است. این ارز دیجیتال، نیاز به شخص ثالث را در تراکنش‌های مالی از بین برد و از این رو توانست محبوبیت زیادی را بین سرمایه‌گذاران به دست بیاورد.

بعد از بیت کوین، به مرور زمان به لیست رمزارزها اضافه شد و اکنون تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال برای معامله وجود دارد. این ارز دیجیتال، در سال ۲۰۰۸ توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس یا گروهی از توسعه‌دهندگان، با نام ساتوشی ناکاموتو به عموم مردم، معرفی شد. تاکنون هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو کیست. اما حدس‌های مختلفی راجع به هویت خالق بیت کوین، وجود دارد که در این مقاله هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساتوشی ناکاموتو کیست و چه کرد؟

ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار افرادی است که به توسعه اولین نرم‌افزار بیت کوین کمک و در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۸، مفهوم ارز دیجیتال را به جهان معرفی کردند. ناکاموتو تقریباً تا سال ۲۰۱۰، در زمینه بیت کوین و بلاک‌چین، فعال بود اما از آن زمان تاکنون خبری از او در دسترس نیست. او اولین فردی نبود که مفهوم ارز دیجیتال را مورد توجه قرار داد، اما کسی بود که مشکل اساسی دو بار خرج کردن (Doublespending) را حل کرد.

ارزهای دیجیتال اولیه، مشکل دو بار خرج شدن (Double Spending) داشتند. این اصطلاح به معنای آن است که یک واحد از ارز دیجیتال را در تراکنش‌های متفاوت، استفاده و چند بار خرج کنیم. بیت کوین این مشکل را برطرف کرد. در واقع، ناکاموتو این مشکل را با ایجاد سیستم تأیید بلاک‌چین حل کرد. ساتوشی، نویسنده وایت پیپر بود که تئوری و ساختار عملیاتی سیستم پرداخت بیت کوین را ارائه کرد.

در فوریه ۲۰۰۹، ناکاموتو اولین پست پیام آنلاین اختصاص داده شده به ارزهای دیجیتال را در انجمن بنیاد P2P ایجاد کرد. در این پست، ناکاموتو اظهار کرد:‌ “من یک سیستم نقدی الکترونیکی منبع‌باز همتابه‌همتا P2P به نام بیت کوین را توسعه داده‌ام. این سیستم، غیرمتمرکز است و سرور مرکزی و شخص ثالث در آن نقشی ندارد. چرا که در این سیستم، همه چیز به جای اعتماد، مبتنی بر اثبات رمزنگاری است. آن را امتحان کنید”.

از همان پست اول، میلیون‌ها نفر به توصیه‌های او عمل کردند. تا سال ۲۰۲۱، حداقل ۱ میلیون ماینر بیت کوین، داده‌های تشکیل‌دهنده بلاک‌چین بیت کوین را تأیید می‌کردند. با این حال این یک میلیون ماینر، کسری از تعداد کل دارندگان بیت کوین را نشان می‌دهد که تخمین زده می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون نفر باشند.

امروزه، بیت کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار است. قیمت btc، از تمام ارزهای دیجیتال اصلی مانند اتر (ETH)، بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA) و بسیاری دیگر، پیشی گرفته است.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

چه چیزی در مورد ساتوشی ناکاموتو می‌دانیم؟

به نظر می‌رسد که شخصیت ساتوشی ناکاموتو در روزهای اولین بیت کوین، نقش مهمی داشته و در سال ۲۰۰۷ روی اولین نسخه نرم‌افزار بیت کوین، کار می‌کرده است. ارتباط با ناکاموتو از طریق ایمیل انجام می‌شد و به همین دلیل، جزئیاتی از او در دسترس نیست و نمی‌توان هویت واقعی پشت نام را کشف کرد.

مشارکت ناکاموتو با بیت کوین، در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید. آخرین مکاتبه‌ای که هر شخصی با ناکاموتو داشت، در ایمیلی به یک توسعه‌دهنده رمزارز دیگر بود که می‌گفت: «آنها به دنبال چیزهای دیگری رفته‌اند». گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد سؤال ساتوشی ناکاموتو کیست وجود دارد، ولی تاکنون کسی نتوانسته است به طور قطع، هویت واقعی او را شناسایی کند.

موارد قطعی که در مورد ساتوشی می‌دانیم

مشخص است که حداقل یک شخص واقعی پشت نام ساتوشی وجود دارد. با توجه به انتشار وایت پیپر، ارسال ایمیل و پست‌هایی در انجمن درباره ارز دیجیتال، می‌توان این مسأله را تأیید کرد. چند مورد است که به طور قطعی در مورد ناکاموتو شناخته شده است.

برچسب‌های زمانی روی پست‌ها

با استفاده از برچسب‌های زمانی (Time Stamp) روی پست‌ها و ایمیل‌های ساتوشی ، فرض بر این است که ناکاموتو هنگام ارسال پست در مورد ارز دیجیتال، احتمال زیاد در بریتانیا، ساحل شرقی یا ساحل غربی ایالت متحده، ساکن بوده است.

زبان بریتانیایی در نوشته‌ها

برای آن که بتوانیم دقیق‌تر پی ببریم که ساتوشی ناکاموتو کیست می‌توانیم به نحوه نگارش او توجه کنیم. برخی اصطلاحات استفاده شده توسط ساتوشی، نشان می‌دهد که او احتمالاً اهل بریتانیا است یا در بریتانیا تحصیل کرده است.

میلیاردر بودن ناکاموتو

با توجه به میزان بیت کوینی که احتمالاً متعلق به ساتوشی است، او یک میلیاردر به حساب می‌آید. اگرچه هیچ یک از آن بیت کوین‌ها هرگز به کیف پول دیگری منتقل نشده است.

دستاوردهای قابل توجه ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸، مقاله‌ای را منتشر و رمزارز را به مخاطبان بسیاری معرفی کرد. مقاله بیت کوین «یک سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا»، استفاده از شبکه همتابه‌همتا را به عنوان یک راه حل مناسب برای مشکل خرج کردن مضاعف، توصیف کرد. اگرچه رمزارز در آن زمان، ایده جدیدی نبود، اما بیت کوین توانست مسائل مهم‌تری را مورد بررسی قرار دهد.

یک ارز دیجیتال یا توکن می‌تواند در چند تراکنش کپی شود. این موضوع در ارزهای فیات، امکان‌پذیر نیست. از آن جایی که ارز دیجیتال در فضای فیزیکی وجود ندارد، استفاده از آن در یک تراکنش، لزوماً آن را از مالکیت شخص خارج نمی‌کند. در نتیجه ممکن است بیش از یک بار خرج شود. طی تاریخ، اشخاص ثالث بررسی می‌کردند که آیا ارز دیجیتال، قبلاً توسط دارنده آن خرج شده است یا نه. اما باید این را در نظر گرفت این مدل مبتنی بر اعتماد، منجر به هزینه‌های اضافی و کلاه‌برداری می‌شود.

در گذشته، اشخاص ثالث ثابت کرده‌اند که چندان نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. علاوه بر آن، لزوماً اشخص ثالث، غیرقابل اعتماد نیستند. بلکه گاهی افراد درگیر معاملات هستند که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. بنابراین نیاز به حذف عامل انسانی به طور کلی وجود دارد. رمزنگاری و مکانیزم‌های اجماع گروهی خودکار، در حال حاضر تنها راه برای دور زدن دخالت انسان در امور مالی است.

از آن جایی که تاریخچه تراکنش‌ها به تمام گره‌های سیستم، توزیع می‌شود، این امکان برای فرد یا گروهی وجود ندارد که کنترل کل سیستم را برعهده گرفته یا دفتر کل را به نفع خود بازنویسی کنند.

دستاوردهای ساتوشی

ثروت احتمالی ساتوشی ناکاموتو

براساس تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای سرجیو دمیان لرنر (Sergio Demian Lerner)، دانشمند ارشد آزمایشگاه RSK، ساتوشی حدود یک میلیون بیت کوین دارد. ناشناس بودن، احتمالاً تنها انتخاب سازندگان بیت کوین بود. اگر هویت آنها شناخته می‌شد، احتمالاً زندگی خالق آن زیر و رو می‌شد و مورد هدف مجرمان قرار می‌گرفت. چندین نفر به عنوان ساتوشی ناکاموتوی واقعی معرفی شده‌اند. اگرچه به طور قطع، ناکاموتو بودن آنها اثبات نشده است.

آیا ایلان ماسک، ساتوشی ناکاموتو است؟

برخی بر این باور هستند که ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس (Space X) و تسلا، ممکن است ساتوشی باشد. به نظر می‌رسد که این شایعه با یک پست وبلاگ در وب‌سایت Medium توسط ساحل گوپتا (Sahil Gupta) آغاز شده است. گوپتا کارآموز شرکت SpaceX ایلان ماسک بود و معتقد بود که دانش و علایق ماسک، می‌توانست او را به سمت توسعه یک ارز دیجیتال مانند سولانا، هدایت کند. اما ایلان ماسک این ادعا را رد می‌کند.

ایلان ماسک

ساتوشی ناکاموتو، هویت‌های احتمالی

دنیای کریپتو یکی از بزرگ‌ترین رازهای قرن ۲۱ را ایجاد کرده است. ساتوشی ناکاموتو کیست؟ ساتوشی ممکن است یک فرد یا مجموعه‌ای از افراد باشند، ولی هیچ کس نمی‌داند او دقیقاً چه کسی است. تئوری‌های زیادی در مورد اینکه ساتوشی ناکاموتو چه کسی است وجود دارد. برخی ادعا می‌کنند که این نام به گروهی از توسعه‌دهندگان اشاره دارد و برخی دیگر بر این باور هستند که این نام، نشان‌دهنده یک شخص واحد است. در ادامه این بخش، برخی از برجسته‌ترین نظریه‌ها در مورد هویت احتمالی ساتوشی، آورده شده است.

هویت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

دوریان ناکاموتو، خالق احتمالی بیت کوین

دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)، یک مهندس ۶۴ ساله ژاپنی در کالیفرنیا است. لیا مک گرات گودمن (Leah McGrath)، در مقاله‌ای در نیوزویک در مارس ۲۰۱۴ از او به عنوان خالق بیت کوین، نام برد. دوریان ناکاموتو گفته‌های این مقاله را کاملاً رد و ارتباط خود را با این مسئله انکار کرد. اشتباه بزرگ این مقاله، منتشر کردن تصویر خانه دوریان بود که باعث شد جامعه کاربری رمزارزها، به دلیل نقض حریم خصوصی ناکاموتو، نارضایتی خود را نشان دهند. درنهایت، این ادعای مجله نیوزویک، طی تحقیقات مختلف، رد شد. 

کریگ رایت، خالق احتمالی بیت کوین

کریگ رایت (Craig Wright)، دانشمند کامپیوتر استرالیایی، تنها فردی است که علناً ادعا کرده است ساتوشی ناکاموتو است و ادعای او جدی در نظر گرفته شده است. در دسامبر ۲۰۱۵، دو مجله مجزا به نام‌های Wired و Gizmodo، داستان‌هایی مبنی بر اینکه رایت می‌توانست مخترع بیت کوین باشد منتشر کردند. این داستان‌ها با هجوم مقامات استرالیایی به خانه رایت به دلیل تحقیقات اداره مالیات، دنبال شد.

اگرچه داستان‌های مجله بعداً بی‌اعتبار شدند، رایت همچنان به عنوان ساتوشی ناکاموتو وجود خود را حفظ کرده است. حتی زمانی که پیتر مک کورمک، روزنامه‌نگار بریتانیایی ادعا کرد که او، ناکاموتو نیست، کریگ رایت از او به دلیل افترا، شکایت کرد.

کریگ رایت

نیک سابو، خالق احتمالی بیت کوین

نیک سابو (Nick Szabo)، یک برنامه‌نویس کامپیوتر و رمزنگار بود که در اواخر دهه ۱۹۹۰، یک ارز غیرمتمرکز به نام Bit Gold را توسعه داد. اگرچه بیت گولد، موارد مشترکی با پروژه بعدی (بیت کوین) داشت، اما تا سال ۲۰۰۵ هرگز به طور کامل به عموم توضیح داده نشد. حتی در آن زمان، پروژه بیت گولد، به طور کامل اجرا نشد. برخی در جامعه از جمله ایلان ماسک معتقد هستند که او ممکن است خود ساتوشی ناکاموتو باشد. ماسک در یک پادکست گفت: «به نظر می‌رسد که نیک سابو، احتمالاً بیش از هر کس دیگری، مسئول تکامل این ایده‌ها است». اما سابو به نوبه خود این شایعات را رد کرده است.

نیک سابو

هال فینی چه کسی است؟

هال فینی (Hal Finney)، رمزنگاری است که اولین انتقال بیت کوین را در سال ۲۰۰۹، مستقیماً از خود ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد. برخی تصور می‌کنند که فینی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، اولین بیت‌کوین‌ها را خودش برای خودش فرستاد. برای تأیید این ادعا، اغلب اشاره می‌شود که هال فینی اولین کسی بود که نرم‌افزار بیت کوین را پس از ارسال لینک ناکاموتو، دانلود کرد.

اگرچه پس از چند روز، فینی، قابلیت‌های ماین (یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال که به معنای استخراج است) بیت کوین خود را خاموش کرد، چرا که کامپیوتر او حین این عملیات، داغ می‌کرد. در نهایت، مکاتبات اولیه فینی با ناکاموتو منتشر شد. این مکاتبات از زمان انتشار وایت پیپر بیت کوین توسط ناکاموتو تا روزهای اولیه اجرای نرم‌افزار فینی شروع شد.

فینی که در سال ۲۰۱۴ در ۵۸ سالگی بر اثر بیماری لو گرینگ در گذشت، پیوسته ناکاموتو بودن خود را انکار می‌کرد. بنابراین سؤال ساتوشی ناکاموتو کیست، همچنان به عنوان یک راز باقی مانده است.

هال فینی

سخن پایانی

ثروتی که بیت کوین، ایجاد کرده است می‌تواند منجر به تحول در زندگی هر فردی شود. ناگفته نماند که خالق بیت کوین، نیز ممکن است با عواقب شدیدی از سوی مجرمان یا دولت‌ها مواجه شود. این موضوع باعث می‌شود برای بسیاری از مردم سؤال شود، ساتوشی ناکاموتو کیست؟ آیا او زنده است؟ آیا هرگز حقیقتی را در مورد نابغه ناشناس پشت یکی از مهم‌ترین تحولات مالی قرن ۲۱، کشف خواهیم کرد؟

بسیاری از کارشناسان بلاک‌چین، مانند اندرو لوکناوث (Andrew Lokenauth)، بنیان‌گذار سایت منابع مالی، (Fluent in Finance)، فکر می‌کنند که ما احتمالاً هرگز پاسخ هیچ یک از این سؤالات را نخواهیم دانست. با این حال، یک چیز مسلم است. هر کسی که بیت کوین را ایجاد کرد به دلایلی خواست ناشناس بماند و آن شخص (یا اشخاص)، کار درستی در این زمینه انجام داده است.

نوشته های مشابه