آموزش مفاهیم پایه

سگویت چیست؟ تغییری بزرگ در قلب بیت کوین

بیت کوین در قلب رمز ارزها قرار دارد. ارزی که با ورودش راه را برای سایر رمز ارزها باز کرد. البته این ارز همیشه دچار مشکلاتی بوده و اعضای شبکه سعی در برطرف کردن آن داشته‌اند. یکی از تلاش‌های عمده برای رفع مشکلات بیت کون، سگویت است.

در این مقاله می‌خواهیم با سگویت و ماهیت آن آشنا شویم. اگر شما نیز به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه دارید، در ادامه همراه نوبیتکس باشید.

سگویت به چه معنا است؟

سگویت (SegWit)کوتاه شده‌ی عبارت Segregated Witness است. سگویت یک نوع سافت فورک به شمار می‌رود. در دنیای رمز ارزها اصطلاحی به نام فورک داریم. منظور از فورک ایجاد تغییراتی برای بهبود عملکرد شبکه است. گاهی اوقات این تغییرات در قالب سافت فورک و گاهی در قالب هارد فورک انجام می‌شود. سافت فورک تغییراتی غیراساسی و به‌نوعی نرم‌افزاری است که عملکرد یک بلاک چین را بهبود می‌دهد. هدف سگویت بیت کوین محافظت از انعطاف‌پذیری و افزایش ظرفیت بلوک در بلاک چین است.

تراکنش‌های بیت کوین چگونه انجام می‌شوند؟

تراکنش‌های رمز ارزها متفاوت از ارزهای فیات هستند. هنگامی‌که شخص A می‌خواهد برای شخص B مقداری بیت کوین ارسال کند، باید مراحل مشخصی را طی کند. ابتدا بایستی این مقدار بیت کوین را موجود داشته باشد. از طرف دیگر او باید ثابت کند که این بیت کوین‌ها متعلق به خود اوست. اگر بخواهیم بهتر بگوییم در شبکه بیت کوین دو کلید عمومی و خصوصی وجود دارد. هر دو کلید بر اساس علم رمزنگاری تولید می‌شوند و امکان هک کردن آن وجود ندارد. از طرف دیگر باید ماینرها نیز تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه را تأیید کنند. مجموعه این فعالیت‌ها فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

تراکنش‌های بیت کوین چه مشکلی دارند؟ انعطاف‌پذیری و مقایس پذیری

پس از آشنایی با نحوه انجام تراکنش‌ها و پیش از اینکه به سراغ سگویت برویم، بهتر است با مشکلات فعلی شبکه بیت کوین آشنا شویم:

انعطاف‌پذیری، ذخیره هویت معامله گران بیت کوین

مهم‌ترین مشکل بیت کوین انعطاف‌پذیری است. همان‌طور که اشاره کردیم اصالت یک تراکنش بر اساس امضای دیجیتال تأیید می‌شود. در این شیوه ابتدا هش تمامی داده‌های تراکنش محاسبه می‌شود. این هش با کلید خصوصی فرستنده رمزنگاری‌شده و امضای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.گیرنده نیز هش را بازگشایی می‌کند. در این فرایند نباید تغییری در هش رخ‌داده باشد. در غیر این صورت تراکنش انجام نخواهد شد. اگر امضای دیجیتال را به نحوی تغییر دهیم که به لحاظ ریاضی ارزش آن تغییر پیدا نکند، شناسه‌ی تراکنش عوض می‌شود. به این ویژگی انعطاف‌پذیری بیت کوین گفته می‌شود. در حقیقت این ویژگی یک نقص مهم محسوب می‌شود. هرکسی می‌تواند تغییر کوچکی در هش ایجاد کند. این ویژگی جلوی توسعه بیت کوین را می‌گیرد.

مقایس پذیری، پاشنه آشیل بیت کوین

بیت کوین معماری منحصربه‌فردی دارد. در معماری بیت کوین اوضاع به‌گونه‌ای است که هر زمان بلوکی تشکیل شود، با هش به بلوک بعدی و قبلی خود متصل می‌شود. در ابتدا محدودیتی برای ساخت بلوک وجود نداشت. این ویژگی می‌توانست دست افراد شیاد و هکرها را برای حمله به شبکه و ساخت بلوک‌های جعلی بی نهایتی باز بگذارد. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین با درک این مسئله یک محدودیت در کد بیت کوین قرار داد. این محدودیت شامل یک محدودیت 1 مگابایتی بود. با این محدودیت دیگر امکان ساخت بی‌نهایت بلوک و حمله به شبکه وجود نداشت. در حال حاضر برای ساخت هر بلوک نزدیک به 10 دقیقه زمان نیاز است. این راهکار ساتوشی اگرچه مشکلات زیادی را حل کرد اما باعث ایجاد یک دردسر تازه شد. زمانی که بیت کوین محبوب مردم واقع شد، دیگر امکان انجام سریع تراکنش‌ها وجود نداشت. سرعت ‌پایین انجام تراکنش‌ها، باعث می‌شود که هدف بیت کوین برای معامله‌های همتا به همتا مورد تردید قرار بگیرد. مسئله‌ای که به هنگام خرید اتریوم و سایر رمز ارزها با آن روبه‌رو نمی‌شویم.

سگویت وارد می‌شود، جراحی قلب بیت کوین

سگویت با جداسازی داده‌های مربوط به امضای دیجیتال از تراکنش اندازه بلوک را افزایش می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پس از نقل‌ و انتقال بیت کوین همه اطلاعات معامله و امضای دیجیتال در یک بلوک ذخیره می‌شود. اما سگویت با جدای سازی این موارد می‌تواند حجم اطلاعات ذخیره‌شده را کاهش دهد. در حقیقت همین کار هر دو مشکل بیت کوین را حل می‌کند. از طرفی داده‌های مربوط به امضای دیجیتال جداگانه محاسبه‌ شده و مشکل انعطاف‌پذیری حل می‌شود. از طرف دیگر نیز با کاهش داده ها، فضای خالی در بلوک وجود می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با سایر رمز ارزها به صفحه خرید ارز bnb مراجعه بفرمایید.

چه صرافی‌ها و کیف پول‌هایی از سگویت پشتیبانی می‌کنند؟

با گذشت چند سالی از به وجود آمدن سگویت، همه صرافی‌ها هنوز از آن پشتیبانی نمی‌کنند. بر طبق آمارهای تا به امروز کوین‌بیس، بیت‌گو، گرین‌ادرس ،تراست، بیت‌باکس و  اکسودوس از جمله کیف پول‌هایی هستند که از سگویت پشتیبانی می‌کنند. همچنین صرافی‌هایی مانند جمینی، کراکن و هیت بی تی سی نیز از سگویت حمایت و امکان خرید آنلاین بیت کوین را فراهم کرده‌اند.

سگویت در یک نگاه

در این مقاله به بررسی ماهیت سگویت پرداختیم. سگویت به عنوان یک ایده نوآورانه توانسته مقایس پذیری و سرعت تراکنش‌ها را افزایش دهد. از طرفی این فناوری باعث کاهش کارمزد شده است. اما در کنار تمامی این مزایا، معایبی هم دارد. یکی از نقدهای جدی به سگویت کارمزد کمتر ماینرها است که انگیزه آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر نگهداری و تعمیر سگویت هیچ پاداشی در شبکه ندارد. به همین دلیل ممکن است ماینرها در طولانی‌مدت از سگویت استقبال نکنند. سگویت هنوز در ابتدای راه است و شاید باگذشت زمان بتوان بهتر درباره آینده این رمز ارز صحبت کرد.

در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم برای خریدوفروش ارزهای دیجیتالی به صفحه اصلی نوبیتکس مراجعه بفرمایید. نوبیتکس مرجع اصلی خریدوفروش ارزهای دیجیتالی است.

نوشته های مشابه