آموزش سرمایه‌گذاری

کندل اسپینینگ تاپ (Spinning Top) چیست و به چه معناست؟

اسپینینگ تاپ یکی از مهم‌ترین الگوهای پرتکرار در نمودارهاست. این الگو کندلی است با بدنه کوتاه در وسط و دم‌های بلند افقی و عمودی و اغلب نشان‌دهنده تغییر روند در یک نمودار است. اما تشکیل این الگو در نمودار چگونه می‌تواند نشانه‌ای برای خرید یا فروش باشد؟ در ادامه با این الگو و سیگنال‌های آن بیشتر آشنا خواهید شد.

به وجود آمدن اسپینینگ تاپ نشانگر چیست؟

الگوی اسپینینگ تاپ

به‌طورکلی این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی غالب بر یک نمودار قدرت خود را ازدست‌داده و روند به‌طورکلی تغییر جهت می‌دهد یا اصطلاحاً بازگشت رخ می‌دهد. برخی نیز این حالت را از دست رفتن مومنتوم می‌نامند. زمانی که قدرت خرید یا فروش بر دیگری غلبه کند؛ الگوی اسپینینگ تاپ دقیقاً قبل از تغییر روند یا بازگشت، در نمودار مشاهده می‌شود. برخی تحلیل‌گران معتقدند؛ یکی از اولین نشانه‌های تغییر یک روند در بازار به وجود آمدن الگوی اسپینینگ تاپ در نمودارها است.

چگونه اسپینینگ تاپ را شناسایی کنیم؟

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید؛ اسپینینگ تاپ یک کندل با بدنه مستطیلی نسبتاً کوچک در وسط است. این کندل می‌تواند سبز یا قرمز باشد اما درهرصورت دارای سایه یا دم‌های بلندی است که هم در بالا و هم در پایین تشکیل‌شده است. فراموش نکنید که این الگو با دوجی متفاوت است. الگوی دوجی کندل بدنه ندارد و این در حالی است که اسپینینگ تاپ دارای بدنه مستطیلی کوچک است.

کندل اسپینینگ تاپ

بنابراین برای تشخیص درست اسپینینگ تاپ باید به دو نکته توجه کرد:

  1. بدنه اصلی کوچک است و در نزدیکی یا دقیقاً  وسط شمع تشکیل می‌شود.
  2. اسپینینگ تاپ دارای دو سایه بلند از دو سو بدنه اصلی  است.

آیا اسپینینگ تاپ قابل‌اعتماد است؟

همان‌طور که پیش از این اشاره شد؛ اسپینینگ تاپ یکی از اولین نشانه‌های از بازگشت بازار است اما تنها به صرف به وجود آمدن این الگو نمی‌توان درباره آینده بازار تصمیم‌گیری کرد. در واقع بازارهای مالی همواره زمین نبرد گاوها و خرس‌هاست و ممکن است انواع متفاوتی از الگوها در نمودار پدید آید.

بد نیست بدانید که گاهی این نشانه‌ها از سوی نهنگ‌ها مدیریت می‌شود تا تحلیل‌گران کوچک و کم‌تجربه را به سمت خرید یا فروش هدایت کنند. بااین‌وجود سیگنال اسپینینگ تاپ چگونه می‌تواند قابل‌اعتماد باشد؟

فراموش نکنید که یک تحلیل‌گر هرگز تنها به یک نشانه، یک الگو و یک اندیکاتور تکیه نمی‌کند. سناریو فرضی‌ای را در نظر بگیرید که در آن الگوی اسپینینگ تاپ به وجود آمده اما هنوز از این‌که آیا این سیگنال نشانه بازگشت قطعی است؛ مطمئن نیستید. در این سناریوی فرضی بهترین کار برای شما مراجعه به سایر اندیکاتورها مانند حجم، RSI و شاخص MACD و … است.

بنابراین برای اینکه اسپینینگ تاپ بتواند یک سیگنال تصمیم‌گیری درست باشد؛ حتماً باید از سیگنال‌ها و داده‌های برآمده از سایر اندیکاتورها نیز مطمئن باشید. شاید بهتر باشد که مشاهده اسپینینگ تاپ را به‌عنوان هشدار بازگشت روند در نظر بگیرید اما تا زمانی که دیگر شاخص‌ها آن را تائید نکرده‌اند تصمیم احساسی نگیرید.

بیشتر بخوانید: امواج الیوت چیست و چگونه از امواج الیوت در تحلیل تکنیکال کمک بگیریم؟

اسپینینگ تاپ چیست

 

سخن پایانی

الگوهای متنوعی در نمودار شمعی ظاهرشده که هر کدام می‌توانند یک سیگنال برای گرفتن تصمیم درست شما باشد و اسپینینگ تاپ یکی از مهم‌ترین این الگوهاست. بااین‌وجود بهتر است که تنها بر اساس ظهور این الگو در نمودار تصمیم نگرفت و از سایر شاخص‌ها و اندیکاتورها نیز، استفاده کنید و تصمیم خود را محک بزنید.

نوشته های مشابه