آموزش مفاهیم پایه

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با انواع استیبل کوین‌ها

رمزارزها بیش از یک دهه است که انقلابی در دنیای مالی ایجاد کرده‌اند و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها بیت‌کوین است. با این حال، ماهیت پرنوسان و بی‌ثبات بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، جذابیت این دارایی‌ها را برای بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران، مخصوصاً سرمایه‌گذارانی که به دنبال ثبات و پیش‌بینی‌پذیری بیشتر هستند، کم کرده است.

اینجاست که استیبل کوین‌ها وارد عرصه می‌شوند، نوعی از ارز دیجیتال که هدف آن ارائه ثبات ارز فیات و در عین حال استفاده از مزایای فناوری بلاک‌چین است. در سال‌های اخیر، استیبل کوین‌ها در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، به طوری که ارزش بازار آن‌ها در سال 2021 از 100 میلیارد دلار نیز گذشت. در این مقاله از مجله نوبیتکس، ماهیت استیبل کوین‌ها، مزایا و معایب و تاثیر آن‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال را بررسی خواهیم کرد. پس چه یک علاقه‌مند به حوزه رمزارزها هستید یا یک سرمایه‌گذار کنجکاو، با ما همراه باشید تا با استیبل کوین‌ها و انواع آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

با این حال، همین ویژگی نوسان قیمت بالا، یکی از دلایل اصلی جذابیت بازار کریپتو برای برخی از سرمایه‌گذاران است و از آن به عنوان فرصتی برای کسب بازدهی بیشتر استفاده می‌‌کنند.

استیبل کوین (stable coin) چیست؟

استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات (stable coin) نوعی از رمز ارزهاست که ارزش آن به یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار وابسته است. برای مثال ارزی مثل تتر USDT به پشتوانه دلار همیشه ارزش خود را ثابت نگه می‌دارد. در حقیقت تفاوت استیبل کوین‌ها با سایر ارزها، ثبات قیمت است. برای مثال قیمت اتریوم همیشه متغیر است. اما ارزی مثل تتر همیشه قیمت ثابت خود را حفظ می‌‌کند.

استیبل کوین‌ها مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند که باعث شفافیت و امنیت آن‌ها می‌شود. همچنین در مورد استیبل کوین‌ها امکان انجام تراکنش‌های سریع با کارمزد کم نیز فراهم است. استیبل کوین‌ها در سال‌های اخیر به دلیل توانایی آن‌ها در حفظ ارزش و همچنین دسترسی آسان به بازارهای جهانی به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. با افزایش تقاضا، پروژه‌های استیبل کوین بیشتری به منظور رفع نیازهای بازار کریپتو راه اندازی شده است.

استیبل کوین‌ها به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا از راحتی کار با ارزهای دیجیتال و در عین حال از بین بردن خطرات مرتبط با نوسانات قیمت بهره ببرند. این ثبات، استیبل کوین‌ها را به گزینه‌ای محبوب برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند؛ اما نسبت به نوسانات شدید قیمت محتاط هستند، تبدیل می‌کند. استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات علاوه بر ارائه یک فرصت سرمایه‌گذاری، حریم خصوصی بیشتری را در مقایسه با سایر اشکال پرداخت الکترونیکی به کاربران ارائه می‌دهد، زیرا نیازی به ارائه اطلاعات شناسایی شخصی نیست.

استیبل کوین‌ها همچنین می‌توانند به‌عنوان وسیله مبادله مورد استفاده قرار گیرند و برای کسانی است که می‌خواهند بدون استفاده از روش‌های بانکی سنتی یا شبکه‌های پرداخت مبادله کنند گزینه مناسبی است. این امر استیبل کوین‌ها را به ابزاری مفید در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل می‌‌کند.

استیبل کوین (stable coin) چیست؟

ارزهای دیجیتال، دنیای افت و خیزهای ناگهانی 

اگر نگاهی به روند خرید و فروش ارزها در صرافی ارز دیجیتال بیندازیم، متوجه یک نکته مهم می‌شویم. اکثر ارزهای مشهور دنیا مانند بیت کوین افت و خیزهای بسیار شدید و گاهی غیرمنتظره را تجربه کرده‌اند. این مسئله برای سرمایه‌گذاران به‌هیچ‌وجه خبر خوبی نیست. کسانی که قصد فعالیت طولانی‌مدت در بازار ارزهای دیجیتالی را دارند، نمی‌توانند به آینده این بازار خوش‌بین باشند. چراکه ممکن است با یک ریزش ناگهانی همه دارایی خود را از دست بدهند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با ابتدا با مفهوم نوسان (Volatility) آشنا شویم.

نوسان قیمت (Volatility) چیست؟ 

در بازارهای مالی، نوسان (Volatility) معیاری برای اندازه‌گیری پراکندگی قیمت یک دارایی در یک دوره زمانی است. این معیار نشان می‌دهد که قیمت یک دارایی چقدر در اطراف قیمت متوسط خود نوسان دارد. به طور کلی می‌توان گفت هر چه نوسان قیمت یک دارایی بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری در آن دارایی ریسک بیشتری نیز دارد.

به طور مشابه، نوسان در دارایی‌های دیجیتال نیز به میزان ثبات قیمت دارایی در یک دوره زمانی اشاره دارد. با این حال، به طور کلی در بازار کریپتو نوسانات بسیار بالاتری نسبت به بازارهای مالی سنتی وجود دارد. در نتیجه، ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین و اتریوم دارای شاخص‌های خاص خود برای اندازه‌گیری نوسان هستند. برای مثال محبوب‌ترین شاخص برای اندازه‌گیری نوسانات بیت کوین، شاخص نوسان بیت کوین (Bitcoin Volatility Index) است که به اختصار BVOL نامیده می‌شود.

نوسان قیمت (Volatility) چیست؟ 

چرا نوسان قیمت در بازار کریپتو زیاد است؟ 

بازار ارزهای دیجیتال بازاری نسبتاً جدید و از نظر اندازه کوچکتر از سایر بازارهای سنتی مانند بازار سهام است. بنابراین نقدشوندگی کمتری برای حمایت از بازار دارد.

همچنین اخبار ژئوپلیتیک نیز تأثیر قوی‌تری بر بازارهای کریپتو نسبت به بازارهای مالی سنتی دارند. این امر به این دلیل است که رمزارز یک دارایی نسبتاً نوپا است و کمتر از فیات شناخته شده است و این عدم اطمینان باعث می‌شود که تغییرات ارزش آن بیشتر بر پایه احساسات (sentiment) نیز باشد.

همچنین دولت‌ها هنوز در مراحل اولیه پذیرش و ایجاد مقررات هستند، بنابراین اخبار مربوط به ممنوعیت یا حمایت از دارایی‌های دیجیتال توسط یک کشور می‌تواند باعث نوسان شدید قیمت رمزارزها شود.

انواع استیبل کوین‌ها 

انواع مختلفی از استیبل کوین‌ها در بازار موجود است که هر کدام مکانیسم خاص خود را برای حفظ ثبات دارند. برخی از رایج ترین انواع عبارتند از:

استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات 

این استیبل کوین‌ها توسط ذخیره ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو پشتیبانی می‌شوند. در این نوع از استیبل کوین‌ها، صادرکننده استیبل کوین مقدار متناظری از ارز پایه را در ذخیره خود نگه‌داری می‌کند که می‌توان به کمک آن در هر زمان برای بازخرید استیبل کوین اقدام کرد.

استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات 

1. تتر (USDT)

 تتر یک استیبل کوین معروف است که پشتوانه آن دلار آمریکا است و در بازار ارزهای دیجیتال رایج است. توکن USDT از طریق شرکت Tether Limited به بازار عرضه می‌شود.

2. یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین یکی دیگر از استیبل کوین‌هایی است که پشتوانه آن دلار آمریکا است. این توکن توسط شرکت Circle پشتیبانی می‌شود و در بازار بسیار محبوب است.

3. ترو یو اس دی(TUSD)

 ترو یو اس دی نیز استیبل کوینی است که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا است. این توکن توسط شرکت TrustToken پشتیبانی می‌شود و به عنوان یکی از پایدارترین استیبل کوین‌های موجود در بازار شناخته می‌شود.

تتر

استیبل کوین‌های با پشتوانه کالا 

این نوع استیبل کوین‌ها توسط کالاهایی مانند طلا، نقره، نفت و … پشتیبانی می‌‌شوند که توسط صادرکننده استیبل کوین ذخیره می‌شوند. (DigixDAO (DGX و تتر نمونه‌هایی از استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کالا هستند.

۱. تتر گلد (XAUT)

تتر گلد یا طلای تتر یک استیبل کوین شناخته شده با پشتوانه کالا است که ارزش آن به طلا وابسته است. این توکن توسط شرکت Tether Limited پشتیبانی می‌شود.

۲. دیجیکس گلد توکن (DGX)

دیجیکس گلد توکن یا توکن طلای دیجیکس یک استیبل کوین است که پشتوانه آن طلا است. این توکن توسط شرکت دیجیکس گلوبال (DigixGlobal) پشتیبانی می‌شود. دیجیکس گلوبال (DigixGlobal)  یک شرکت فناوری بلاکچین است که در سال 2014 تاسیس شد.

3. پاکسوس گلد (PAXG)

پاکسوس گلد یا طلای پاکسوس استیبل کوینی با پشتوانه طلا است. این توکن توسط شرکت (Paxos Trust Company) پشتیبانی می‌شود.

هر کوین PAXG معادل با یک انس طلا است. شرکت پاکسوس تراست (Paxos Trust Company) به منظور اطمینان از شفافیت و افزایش اعتماد، هر انس طلا را با یک شناسه منحصر به فرد در بلاکچین ثبت می‌کند که به کاربران امکان تایید مالکیت طلا را می‌دهد.

استیبل کوین‌های با پشتوانه رمزارز 

این استیبل کوین‌ها توسط ذخیره‌ای از ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین یا اتریوم پشتیبانی می‌شوند. صادرکننده استیبل کوین مقدار متناظری از رمزارز زیربنایی را ذخیره می‌کند، که می‌توان از آن برای بازخرید استیبل کوین در هر زمان استفاده کرد. رمزارز دای DAI از این دسته از استیبل کوین‌ها است.

دای (DAI)

دای (DAI) یک استیبل کوین است که ارزش آن یک دلار آمریکا است، اما به صورت متمرکز نیست و به وسیله یک سیستم هوشمند قرارداد هوشمند به نام MakerDAO پشتیبانی می‌شود. DAI به عنوان یکی از پایدارترین استیبل کوین‌های موجود در بازار شناخته می‌شود.

استیبل کوین‌های الگوریتمی 

این استیبل کوین‌ها از الگوریتم‌هایی برای تنظیم عرضه استیبل کوین بر اساس تقاضا استفاده می‌‌کنند. هنگامی‌ که تقاضا برای استیبل کوین افزایش می‌یابد، الگوریتم برای حفظ ارزش استیبل کوین، کوین‌های جدیدی ضرب می‌کند. هنگامی که تقاضا کاهش می‌یابد، الگوریتم می‌تواند برای حفظ ثبات کوین‌ها را بسوزاند. استیبل کوین های الگوریتمی معمولاً برای حفظ ثبات خود به وثیقه (collateral) متکی هستند. وثیقه می تواند ارز دیجیتال دیگری یا سبدی از ارزهای دیجیتال باشد که به عنوان ذخیره عمل می‌کنند. استیبل کوین الگوریتمی از وثیقه برای ایجاد مکانیزمی غیرمتمرکز برای تنظیم عرضه استیبل کوین بر اساس تقاضای بازار استفاده می‌کند. آمپل‌فورث (AMPL) و فراکس (FRAX) مونه هایی از استیبل کوین های الگوریتمی هستند

1. آمپل فورث (AMPL)

آمپل فورث (Ampleforth) یک ارز دیجیتال است که با استفاده از الگوریتم Rebase، قابلیت تنظیم مقدار کوین منتشر شده در بازار را دارد تا ارزش پایدار را حفظ کند. این ارز می‌تواند در سیستم‌های پرداخت، وام‌دهی و کاربردهای مالی دیگر استفاده شود. ارز دیجیتال آمپل‌فورث (AMPL) دارای پشتوانه دارایی مانند طلا یا دلار آمریکا نیست و ارزش پایداری آن بیشتر به دلیل الگوریتم Rebase برای کنترل تعداد توکن‌ها محقق می‌شود.

2. فراکس (FRAX)

فراکس (FRAX) یک ارز دیجیتال است که به عنوان یک استیبل کوین پایدار در بازار شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال از یک الگوریتم پیچیده به نام “Fractional Algorithmic Stablecoin Technology” استفاده می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی به صورت خودکار و تطبیقی، تعداد توکن‌های در دسترس را تنظیم می‌کند تا ارزش پایدار را حفظ کند.

همچنین، برای کاهش نوسانات بازار، فراکس از یک انتقال کننده ارزش به نام FXS استفاده می‌کند که تعدادی از توکن‌های فراکس را به FXS تبدیل می‌کند و آن‌ها را قفل می‌کند. ارزش هر فراکس تقریبا یک دلار آمریکا است.  

استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز

 از دیدگاهی دیگر استیبل کوین‌ یا ارز دیجیتال پایدار به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شود. استیبل کوین‌های متمرکز در بازار بیشتر شناخته ‌شده‌اند. پشتوانه این رمز ارزها، یک ارز فیات یا کالایی ارزشمند است. همان‌طور که گفتیم تتر به‌ عنوان یک استیبل کوین از دلار به ‌عنوان پشتوانه خود استفاده می‌کند و یک استیبل کوین متمرکز به شمار می‌رود. همچنین برخی ارزهایی که با کالا پشتیبانی می‌شوند، توسط دولت‌ها به وجود می‌آیند. برای مثال ارز دیجیتال پترو توسط دولت ونزوئلا و جهت مبارزه با ابر تورم راه‌اندازی شده است. ونزوئلا به پشتوانه نفت از این ارز پشتیبانی می‌کند. استیبل کوین های غیرمتمرکز کاملاً شفاف و غیرحضانتی هستند؛ یعنی کنترل آن برعهده یک شرکت یا نهاد خاص نیست و این کار به عهده خود شما است. این رمز ارزها برای حفظ ارزش از بلاک چین استفاده می‌کنند و پشتوانه‌ آن‌ها برای دیگران قابل مشاهده است.

استیبل کوین‌ چه کاربردهایی دارد؟ 

استیبل کوین‌ یا ارز دیجیتال باثبات معمولاً به خاطر جلوگیری از ضرر و زیان‌های کلی شناخته می‌شود. اما این تنها کاربرد آن‌ها نیست. در ادامه مهم‌ترین کاربرد این ارزهای دیجیتالی در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پرداخت‌های روزمره 

ما همیشه از ارزهای فیات و کاغذی برای پرداخت هزینه‌های زندگی استفاده کرده‌ایم. با به وجود آمدن استیبل کوین‌ها می‌توان به‌ راحتی اقدام به خرید کالا و خدمات در زندگی روزمره کرد. برای مثال می‌توانیم با خرید تتر و اس+تفاده از آن هزینه رستوران را پرداخت کنیم.

پرداخت حقوق، راحت و بی دردسر 

یکی از کاربردهای استیبل کوین‌ها، امکان آسان‌سازی پرداخت‌های همتا به همتا است. قراردادهای هوشمندی که بستر بلاک چین طراحی و اجرا می‌شوند، نیازی به تایید طرف ثالث ندارند. یکی از رویاهای طرفداران ارزهای دیجیتالی امکان پرداخت حقوق، وام و اجاره توسط رمز ارزها است. از آنجا که ارزش استیبل کوین‌ها ثابت است با کمک قراردادهای هوشمند می‌توان همه این موارد را به‌راحتی و بدون دردسر پرداخت کرد.

حواله‌های سریع، انتقال پول از هر کجای دنیا 

استیبل کوین‌ها می‌توانند در کمتر از چند ثانیه بین مبدا و مقصد جابه‌جا شوند. این ویژگی برای افرادی که در طول هفته، مقدار زیادی حواله را جابه‌جا می‌کنند، بسیار مفید و کاربردی است. در حقیقت در این شرایط دیگر نیازی به مراجعه به بانک و صرف زمان طولانی نیست. بلکه همه‌چیز با چند شماره و در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد.

محافظت از سرمایه، مهم‌ترین ویژگی استیبل کوین‌ها 

ارزش پولی بسیاری از کشورها دچار نوسانات شدید است. در این شرایط و با کمک استیبل کوین می‌توان از دارایی مراقبت کرد. از طرفی همان‌طور که اشاره کردیم استیبل کوین‌ها می‌توانند به‌سادگی از ضرر و زیان‌های کلی در بازار رمز ارزها جلوگیری کنند.

دست باز صرافی‌ها در معامله 

استیبل کوین‌ها به رشد استفاده و جذابیت صرافی‌های ارزهای دیجیتال کمک بسیاری می‌کنند. ارزش پایدار استیبل کوین‌ها، آن‌ها را برای عملیاتی مانند معاملات مارجین و وام‌دهی در صرافی‌ها مناسب می‌کند. همچنین استیبل کوین‌ها نقدینگی را در بازار کریپتو افزایش می‌دهند و این به به افزایش حجم معاملات در صرافی‌‌ها کمک می‌کند.

مزایای استیبل کوین‌ها: از تسهیل پرداخت تا سرمایه‌گذاری

مزایای استیبل کوین‌ها: از تسهیل پرداخت تا سرمایه‌گذاری

  • ذخیره‌ای پایدار برای معامله و سرمایه‌گذاری: یکی از مزایای اصلی استیبل کوین‌ها این است که آن‌ها ذخیره‌ای پایدار ارائه می‌کنند که می‌توان از آن برای معامله، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری استفاده کرد. این ثبات در استیبل کوین‌ها، آن‌ها را به ویژه برای کسب‌وکارها و افرادی که می‌خواهند بدون اینکه در معرض نوسانات ارزهای دیجیتال قرار بگیرند با ارز دیجیتال تراکنش انجام دهند، اثربخش می‌کند.
  • تسهیل پرداخت: یکی دیگر از مزایای استیبل کوین‌ها، پتانسیل آنها برای تسهیل پرداخت‌ها و حواله‌های برون مرزی است. با استفاده از استیبل کوین به عنوان ابزاری برای مبادله، کاربران می‌توانند از کارمزدهای بالا و زمان کند تراکنش در سیستم‌های بانکداری سنتی جلوگیری کنند.
  •  نوسان قیمت پایین: استیبل کوین‌ها راهی برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی بدون قرار گرفتن در معرض خطرات مرتبط با نوسان ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. این امر آنها را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند دارایی‌های خود را متنوع کرده و ریسک را به حداقل برسانند تبدیل می‌کند.

معایب استیبل کوین‌ها: همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود! 

استیبل کوین‌ها مزایای زیادی دارند اما در کنار همه آن‌ها معایبی هم دارند. در ادامه معایب استیبل کوین‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • انجام حسابرسی‌های شفاف و دوره‌ای: از معایب استیبل کوین‌ها می‌توان به انجام حسابرسی‌های شفاف و دوره‌ای اشاره کرد. در حقیقت برای حفظ ارزش استیبل کوین باید، تراکنش‌های مالی مورد حسابرسی قرار بگیرد.
  • آسیب پشتوانه: همچنین از آنجا که این ارزها معمولاً توسط دلار یا کالا پشتیبانی می‌شوند، ممکن است دچار آسیب شوند. برای مثال سقوط ارز فیاتی مانند دلار یا یورو قطعاً بر قیمت استیبل کوینی که با پشتوانه آن‌ها بالا آمده، ضربه سنگینی وارد می‌کند. 
  • پیچیدگی: نقد دیگر وارد به استیبل کوین‌ها، پیچیدگی است. در حقیقت درک عملکرد فنی و اقتصادی این ارزها برای همه افراد آسان نیست.

نحوه کار استیبل کوین‌ها

نحوه کار استیبل کوین‌ها

برای حفظ ارزش ثابت، استیبل کوین‌ها از چندین روش استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های معمول استفاده شده، مرتبط با نگهداری پشتوانه نقدی برای هر واحد از ارز استیبل کوین است. به عبارت دیگر، هر واحد از استیبل کوین با یک مقدار معین از ارز ملی یا ارزهای دیگر به معادل آن پشتوانه‌گذاری می‌شود. برای مثال، استیبل کوین Tether (USDT) پشتوانه‌گذاری شده توسط دلار آمریکا است.

در روش دیگر، استیبل کوین‌ها از قراردادهای هوشمندی استفاده می‌کنند تا ارزش آنها ثابت بماند. برای مثال، در استیبل کوین Dai، یک سیستم تضمین حفظ ارزش به وسیله قراردادهای هوشمند اتریوم وجود دارد که به طور خودکار میزان پول قرض داده شده را به صورت پایدار حفظ می‌کند.

استیبل کوین‌های کالایی، با استفاده از پشتوانه‌های فیزیکی مانند طلا، نفت، گندم و… به عنوان ابزار پشتوانه‌گذاری برای ارزش ثابت خود عمل می‌کنند. به عنوان مثال، استیبل کوین‌های کالایی مانند تتر گلد، در مقابل هر واحد ارزشی که صاحب آن دریافت می‌کند، مقدار معینی از طلا به عنوان پشتوانه قرار می‌دهند. با این روش، ارزش استیبل کوین‌های کالایی با ارزش طلا و دیگر کالاهای فیزیکی مرتبط است و به نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بی‌تاثیر است.

استیبل کوین‌های الگوریتمی، به جای استفاده از پشتوانه‌های فیزیکی، از الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری برای پشتوانه‌گذاری استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها به طور خودکار و بر اساس تقاضای بازار، مقدار استیبل کوین را تغییر می‌دهند تا ارزش آن ثابت بماند. برای مثال، در استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند امپل فورث (AMPL)، تغییرات قیمت ارز دیجیتال مرتبط با استیبل کوین، به تناسب با تقاضای بازار، به روزرسانی می‌شود و ارزش استیبل کوین را ثابت نگه می‌دارد.

در کل، هدف اصلی استیبل کوین‌ها این است که به عنوان یک ابزار پایدارسازی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال عمل کنند و از نوسانات شدید قیمت در بازار جلوگیری کنند. 

بهترین استیبل کوین‌ها

انتخاب استیل کوین برای سرمایه گذاری یا انجام معاملات فرایندی است که با تحقیق و بررسی فرد و سپس انتخاب او باید انجام شود و گزینه‌های معرفی شده، پیشنهاد ما برای سرمایه‌گذاری شما نمی‌باشند. با این حال در این بخش برخی از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیحیتال را معرفی کرده‌ایم.

 

نوع استیبل کوین

نام استیبل کوین

پشتوانه

ارزی(فیات)

تتر (USDT)

دلار

یو ایو اس دی کوین (USDC)

دلار

دلار بایننس (BUSD)

دلار

دلار پکس (USDP):

دلار

ترو یو اس دی (TUSD)

دلار

دلار جمینی (GUSD)

دلار

کالایی

تتر گلد (XAUT)

طلا

دیجیکس گلد توکن (DGX)

طلا

پاکسوس گلد (PAXG)

طلا

رمزارزی

دای (DAI)

رمز ارزهای بر بستر اتریوم

الگوریتمی

آمپل فورث (AMPL)

الگوریتم Rebase

فراکس (FRAX)

الگوریتم fractional

استیبل کوین‌ها و آینده آن‌ها در بازارهای مالی 

آینده استیبل کوین‌ها امیدوارکننده به نظر می‌رسد، زیرا این دارایی‌های دیجیتال به عنوان راه‌حلی بالقوه برای برخی از چالش‌های سایر ارزهای دیجیتال، مانند نوسانات و انطباق با مقررات، ظاهر شده‌اند. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال به تکامل و بلوغ خود ادامه می‌دهد، به احتمال زیاد شاهد افزایش پذیرش و استفاده از استیبل کوین‌ها، به ویژه در زمینه تراکنش‌های فرامرزی، امور مالی غیرمتمرکز و سرمایه‌گذاری شرکتی خواهیم بود. توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نیز روند قابل توجهی است، زیرا این ارزها می‌توانند جایگزین باثبات‌تر و با نظارت بیشتر برای ارزهای دیجیتال سنتی باشند. به طور کلی، آینده استیبل کوین‌ها احتمالاً توسط طیف وسیعی از عوامل، از جمله پیشرفت‌های فناوری، تحولات نظارتی و تغییرات روند بازار شکل می‌گیرد، اما مزایای بالقوه این دارایی‌های دیجیتال قابل توجه است و می‌توانند به یک سیستم مالی کارآمدتر، شفاف‌تر و در دسترس‌تر منجر شوند.

جمع‌بندی 

استیبل کوین‌ها اگرچه توانسته‌اند مشکلات زیادی را حل کنند اما هنوز در آغاز راه هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده استیبل کوین‌ها با حل مشکلات خود بتوانند نقش مهمی در زندگی روزمره ایفا کنند. استیبل کوین‌ نشا‌ن‌دهنده یک گام مهم رو به جلو در تکامل ارزهای دیجیتال است که پتانسیل تغییر شکل بازارهای مالی جهانی را دارد. با رشد زیرساخت‌ها و افزایش پذیرش، استیبل کوین‌ها می‌توانند به شکل رایج پول دیجیتال تبدیل شوند که با ارزهای سنتی رقابت می‌کنند و یا مکمل آن‌ها هستند.

نوشته های مشابه