آموزش سرمایه‌گذاری

خطوط حمایتی و مقاومتی چیست؟

خطوط حمایت و مقاومت (Support and Resistance) یک ابزار قدرتمند در تحلیل تکنیکال است. در اکثر استراتژی‌های تریدینگ یکی از انواع حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد و این خطوط نقش اساسی در تحلیل‌های معامله گران دارند. خطوط حمایتی و مقاومتی در اطراف نقاط کلیدی که قیمت مرتباً به آن‌ها نزدیک شده و برگشت داده می‌شود، شکل می می‌گیرند. با توجه به اهمیت یادگیری و استفاده از حمایت و مقاومت در تحلیل‌های تکنیکال، ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که خطوط حمایتی و مقاومتی چیست و در کدام استراتژی‌ها باید از آن‌ها استفاده کرد. با نوبیتکس در ادامه این مطلب همراه باشید.

حمایت و مقاومت چیست و چه کاربردی در تحلیل فنی دارد؟

حمایت و مقاومت یکی از تکنیک‌های تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند که به شکل گسترده‌ای در بازارهای مالی از آن‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این خطوط به راحتی می‌توان سه نکته مهم و اساسی برای تریدر ها را روی نمودار مشخص کرد:

  • جهت حرکت بازار
  • زمان و نقطه ورود به بازار
  • تعیین حد ضرر یا سود برای خروج از بازار

اگر معامله گر یا سرمایه گذار بتواند این موارد را تشخیص دهد، می‌تواند سود زیادی از بازار به دست آورد. شناسایی خطوط حمایتی و مقاومتی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید این سه نکته اساسی را روی نمودار تشخیص دهید. افرادی که به خرید رمزارز بیت کوین و ورود به بازار ارزهای دیجیتال فکر می‌کنند باید حتماً با این خطوط و نحوه به کاربردن آن‌ها آشنا شوند. در ادامه سطوح حمایت و مقاومت را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سطح حمایت چیست؟ تعریف سطح حمایت در بازارهای مالی

حمایت (Support) منطقه‌ای روی نمودار است که قیمت در صورت کاهش به آن نزدیک می‌شود اما برای عبور از آن به سمت قیمت‌های پایین‌تر با مشکل رو به رو خواهد شد. نمودار بالا نشان می‌دهد که چگونه قیمت با کاهش به سطح حمایت نزدیک می‌شود اما با برخورد با خط حمایتی دوباره رو به بالا حرکت می‌کند. از لحاظ تئوری، سطح حمایتی، سطح قیمتی است که در آن تقاضا (قدرت خرید) به اندازه کافی قوی هست تا از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کند.

منطق بازار حکم می‌کند که در سطوح قیمتی خاصی، نسبت به کاهش قیمت، واکنش داده شود. هرچه قیمت به سطح حمایتی نزدیک‌تر می‌شود، ارزش دارایی نیز کاهش پیدا می‌کند. ارزان شدن دارایی باعث می‌شود تا شرایط آن برای خرید بهتر شود و خریداران تمایل بیشتری برای خرید آن پیدا کنند. در اینجا معامله برای خریداران پرسودتر خواهد بود. در مقابل فروشندگان نیز با فروش در قیمت‌های پایینتر ضرر بیشتری متحمل می‌شوند بنابراین تمایل به فروش را از دست می‌دهند.

در این شرایط، تقاضا (قدرت خریداران) بر عرضه (قدرت فروشندگان) غلبه خواهد کرد و از کاهش قیمت به زیر خط حمایتی جلوگیری می‌شود. همین حالا اگر قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را بررسی کنید متوجه به وجود آمدن یک سری از سطوح مقاومتی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوید.

سطح مقاومت چیست؟ آشنایی با مفهوم سطوح مقاومتی در تحلیل تکنیکال

مقاومت (Resistance) منطقه‌ای روی نمودار است که قیمت در صورت افزایش به آن نزدیک می‌شود اما برای عبور از آن به سطح قیمت‌های بالاتر با مشکل رو به رو خواهد شد. در نمودار بالا می‌توانید مشاهده کنید که چگونه قیمت در حال افزایش به خطوط مقاومتی برخورد می‌کند و به صورت شارپ به سطوح پایین‌تر بازگشت داده می‌شود.

سطح مقاومتی در تحلیل تکنیکال، سطح قیمتی است که در آن عرضه (قدرت فروش) به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کند. منطق پشت این اتفاق نیز برعکس سناریوی خطوط حمایتی است. با افزایش قیمت و نزدیک شدن آن به خط مقاومت روی نمودار، ارزش دارایی نیز افزایش پیدا می‌کند و اصطلاحاً گران‌تر می‌شود. در این شرایط فروشندگان تمایل بیشتری برای فروش و خریداران تمایل کمتری برای خرید دارند. از آنجایی که عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد، قیمت دارایی نیز کاهش پیدا می‌کند.

برای مثال زمانی که قیمت رپد بیت کوین به سطح مقاومت آن می‌رسد، فروش قیمت رپد بیت کوین برای فروشندگان سود بیشتری خواهد داشت. افزایش عرضه بیت کوین کش قیمت آن را کاهش داده و در زیر محدوده مقاومت نگه می‌دارد.

شناسایی خط حمایت و انواع خطوط حمایتی

به طور کلی دو نوع خط حمایتی وجود دارد: خط حمایتی افقی و خط حمایتی مورب. شما می‌توانید با شناسایی خط حمایتی و آشنایی با انواع آن به راحتی روی نمودارهای خود اقدام به رسم خط حمایت کنید. ما در مثال‌های خود از خطوط افقی استفاده کرده‌ایم تا تشخیص نقاط حمایت راحت‌تر باشد.

مثال خط حمایت افقی و نحوه رسم آن

در این مثال، شما می‌توانید یک خط حمایت افقی که در محدوده قیمت 182 دلار شکل گرفته است را مشاهده کنید. توجه کنید که چگونه روند کاهش قیمت با نزدیک شدن به ناحیه مقاومتی روی نمودار در محدوده 182 دلار، متوقف می‌شود و سپس مسیر رو به بالا را در پیش می‌گیرد. اگر دقت بیشتری داشته باشید می‌توانید چهار نقطه که پایین‌ترین قیمت را روی نمودار دارند تشخیص دهید که اتصال آن‌ها به هم یک خط حمایت را شکل می‌دهد. شما با تشخیص خط حمایت در این نمودار می‌توانید برای نقطه ورود به بازار، نواحی نزدیک به خط حمایت را انتخاب کنید.

خط حمایت مورب و نحوه رسم آن

خط حمایت مورب همانند خط حمایت افقی از اتصال پایین‌ترین نقاط قیمتی شکل می‌گیرد. تفاوت این نوع از خطوط حمایتی با خطوط افقی در این است که پایین‌ترین سطح قیمت مرتباً در حال افزایش یا کاهش است. از این رو به آن‌ها خط حمایت روندی نیز می گویند. در مثال بالا با یک خط روند صعودی رو به رو هستیم و می‌توانید سطح حمایت را که یک خط مورب همراستا با روند است مشاهده کنید.

شناسایی خط مقاومت و انواع خطوط مقاومتی

خطوط حمایتی و مقاومتی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و در اینجا نیز خط مقاومت همانند حمایت دارای دو نوع افقی و مورب است. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

خط مقاومت افقی و نحوه رسم آن

در این نمودرا می‌توانید یک مثال از خط مقاومت افقی که در محدوده 115 دلار تشکیل شده است را مشاهده کنید. با تشخیص خط مقاومت متوجه می‌شوید که قیمت نزدیک به 115 دلار بهترین نقطه برای فروش دارایی‌های شما است.

خط مقاومت مورب و نحوه رسم آن

خط مقاومت مورب در بازارهایی که خط روند آن‌ها صعودی یا نزولی است بیشتر دیده می‌شوند. اتصال نقاط بیشترین قیمت می‌تواند یک خط مقاومت مورب را شکل دهد. در مثال بالا یک خط روند مقاومتی مورب را مشاهده می‌کنید که قیمت‌ها با نزدیک شدن به آن بازگشت پیدا می‌کنند و به دلیل نزولی بودن این خط روند، مرتباً در حال کاهش هستند.

آشنایی با استراتژی‌های خطوط حمایتی و مقاومتی و نحوه استفاده از این خطوط در تحلیل تکنیکال

از خطوط حمایتی و مقاومتی در استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌شود و اندیکاتورهای متنوعی برای رسم خطوط حمایت و مقاومت و جود دارد. آشنایی با این استراتژی‌ها در واقع جزو اولین قدم‌ها برای ورود به بازار سرمایه مانند بورس و ارزهای دیجیتال است.

1. رنج تریدینگ؛ تشخیص محدوده معاملات با استفاده از خطوط حمایتی و مقاومتی

رنج تریدینگ یا محدوده معاملات، همان فاصله بین خطوط حمایتی و مقاومتی است که تریدر ها در آن محدوده اقدام به خرید و فروش می‌کنند. در رنج تریدینگ یک کف و یک سقف ثابت وجود دارد که قیمت در بین آن‌ها در حال نوسان است. معمولاً ایجاد چنین محدوده‌های معاملاتی بیشتر در بازارهای جانبی رخ می‌دهد و نشانه روشنی از خنثی بودن روند بازار هستند.

نکته مهم: خطوط مقاومتی و حمایتی همواره یک خط یا یک نقطه مشخص نیستند بلکه ممکن است حمایت یا مقاومت در یک محدوده‌ای از قیمت‌ها صورت بگیرند. از طرفی ممکن است حمایت یا مقاومت شکسته شود اما معمولاً قیمت به درون محدوده باز می‌گردد. استفاده از استراتژی رنج تریدینگ و شناسایی منطقه حمایت و مقاومت می‌تواند به شما در نوسانگیری کمک کند.

2. استراتژی بریک اوت یا شکست (پولبک)

غالباً اینگونه است که بازارهای خنثی و بدون روند مشخص بعد از مدتی دچار BreakOut یا شکست می‌شوند و روند جدیدی را آغاز می‌کنند. معامله گران به دنبال حرکت قیمت به زیر سطح حمایت یا بالاتر از مقاومت هستند تا جهت بازار را تشخیص دهند. اگر حرکت یا شکست سطوح مقاومتی و حمایتی به اندازه کافی قدرتمند باشد می‌تواند یک روند جدید را شروع کند.

معامله گران حرفه‌ای هر شکستی را به عنوان یک نشانه از تغییر روند نمی‌دانند، زیرا همیشه احتمال پول بک به سطح مقاومت یا حمایت وجود دارد. برای مثال، نمودار بالا یک سطح حمایت قدرتمند را تا قبل از شکسته شدن آن نشان می‌دهد. شروع روند نزولی نشانه‌ای برای فروشندگان است که قبل از ضرر بیشتر از بازار خارج شوند. در مقابل خریداران نیز منتظر می‌مانند تا روند نزولی به محدوده حمایتی قدرتمندی نزدیک شود و با تغییر وضعیت روند نقطه ورود را انتخاب کنند.

3. استراتژی خطوط روند؛ ترند لاین حمایتی و مقاومتی

در استراتژی خط روند، ترندلاین همان خطوط حمایتی و مقاومتی به حساب می‌آید. اتصال کمترین یا بیشترین قیمت‌ها می‌تواند یک خط روند را روی نمودار تشکیل دهد. اتصال حداقل 2 نقطه اوج در روند صعودی یا حداقل دو نقطه کمترین قیمت در روند نزولی نیز به شما کمک می‌کند تا یک ترندلاین حمایتی یا مقاومتی رسم کنید.

با شکی گیری یک ترندلاین قدرتمند، معامله گران می‌توانند از طریق خرید در سطوح نزدیک به حمایت و فروش در خطوط نزدیک به مقاومت سود زیادی کسب کنند و به تدریج میزان دارایی‌های خود را نیز افزایش دهند. معمولاً در خرید و فروش بیت کوین از استراتژی خطوط روند استفاده‌های زیادی می‌شود.

4. استفاده از میانگین متحرک به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی

میانگین متحرک (Moving Average) می‌تواند به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی مورد استفاده قرار بگیرد. میانگین متحرک 20 و 50 روزه محبوب‌ترین انواع میانگین متحرک هستند. شما می‌توانید با تغییر دادن دوره‌ها به 21 و 55 آن‌ها را بر اساس اعداد فیبوناچی نیز تنظیم کنید. معمولاً از میانگین متحرک 100 و 200 روزه کمتر استفاده می‌شود با این حال استفاده از این اندیکاتور و تنظیم آن به نیاز شما بستگی دارد.

در مثال زیر می‌توانید نمونه‌ای از استفاده میانگین متحرک به عنوان خط حمایت و مقاومت مشاهده کنید. در ابتدا میانگین متحرک 55 روزه به عنوان یک خط مقاومت در بالای بازار قرار دارد. سپس بازار معکوس شده و میانگین متحرک 55 روزه به خط حمایت تبدیل می‌شود معامله گران می‌توانند از این خط روند برای تصمیم گیری آگاهانه در بازارهایی که احتمال روند رو به رشد دارند و یا بازارهایی که در خطر نزولی شدن هستند، استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم با مطالعه سایر مقالات تخصصی نوشته شده مثل میانگین متحرک چیست دانش خود در بازار ارزهای دیجیتال را افزایش دهید تا حضور موفق‌تری در بازار داشته باشید.

صرافی نوبیتکس، محلی برای کسب درآمد از دانش تریدینگ

در این مقاله با خطوط حمایتی و مقاومتی آشنا شدیم. همچنین انواع و نحوه رسم خطوط حمایت و مقاومت را بررسی کردیم. در نهایت نیز به معرفی 4 استراتژی مهم‌ترید ارزهای دیجیتال که با استفاده از خطوط حمایتی و مقاومتی انجام می‌گیرد، پرداختیم. شما می‌توانید دانش خود در زمینه ترید ارزهای دیجیتال را در بهترین صرافی آنلاین راز دیجیتال در ایران به چالش بکشید و از آن کسب در آمد کنید. همین حالا وارد صفحه اصلی سایت نوبیتکس شوید و کار خود را به عنوان یک تریدر موفق در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کنید.

نوشته های مشابه