شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش مفاهیم پایه

پوست‌ اندازی بیت‌ کوین با تپ‌ روت؛ Taproot چیست؟

بیت کوین اولین و محبوب‌ترین رمز ارز در جهان است. با این حال، مانند سایر رمز ارزها، از آغاز پیدایش خود فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است. در طول این سال‌ها، کاربران بیت کوین مشکلاتی را تجربه کرده‌اند و ارتقای بیت کوین و رفع این مشکلات، یک نیاز ضروری برای بیت کوین محسوب می‌شد. به منظور رفع این مشکلات، در 14 نوامبر سال 2021، ارتقای تپ روت (Taproot) در بلوک 709632 شبکه بیت کوین اجرا شد.

در ادامه‌ی این مقاله از مجله نوبیتکس، بیشتر با ارتقای تپ روت (Taproot) آشنا خواهید شد و جزئیات این ارتقای مهم بیت کوین را بررسی خواهیم کرد.

 تپ روت بیت کوین

تپ روت چیست؟

تپ روت مهم‌ترین ارتقای (Upgrade) بیت کوین پس از ارتقای SegWit در سال 2017 است. هدف از این ارتقا حل مشکلات حریم خصوصی، سرعت پایین تراکنش‌ها و افزایش امنیت شبکه بیت کوین است.

از آنجا که ارز دیجیتال بیت کوین یک بلاک‌ چین عمومی است، تمام تراکنش‌های آن به صورت عمومی قابل مشاهده است. هر کسی که در این بلاک‌چین آدرس بیت کوین شما بداند، می‌تواند تاریخچه تراکنش‌های شما را مشاهده کند. اگرچه می‌توانید با استفاده از روش‌هایی مانند کوین جوین  (CoinJoin) و کوین میکسینگ (Coin Mixing) سعی کنید ناشناس بودن خود را در این شبکه افزایش دهید، اما این روش‌ها بیت کوین را به یک ارز خصوصی تبدیل نمی‌کند. یکی از اهداف ارتقای تپ روت این است که تراکنش‌های کاربران را در این اکوسیستم ناشناس کند و در نتیجه آن حریم خصوصی و امنیت کاربران را افزایش دهد. پیش از ارتقای تپ روت تراکنش‌های تک امضایی و چند امضایی در بلاک‌چین بیت کوین قابل شناسایی و تشخیص بودند، اما به کمک ارتقای تپ روت این تفاوت دیگر قابل شناسایی نیست.

یکی دیگر از مشکلات مهم این رمز ارز سرعت آن به شمار می‌رفت. در ابتدا، بیت کوین سرعت انجام هفت تراکنش در ثانیه را داشت. اما، با افزایش محبوبیت بیت کوین، کاربران آن نیز افزایش یافتند و تعداد تراکنش‌های در انتظار پردازش در این بلاک‌ چین افزایش یافت. کارمزد تراکنش‌ها نیز با افزایش ارزش این رمز ارز افزایش یافت.

با افزایش کارمزدهای بیت کوین و کاهش سرعت تراکنش‌ها، عواملی که تجربه کاربری کاربران بیت کوین را تضعیف می‌کند، ارتقای سگویت (SegWit: Segregated Witness) در سال 2017 اجرا شد. هدف از سگویت قرار دادن تراکنش‌های بیشتر در یک بلاک و سرعت بخشیدن به روند تراکنش بیت کوین بود. با این حال، کارمزدهای بالای تراکنش‌های بیت کوین همچنان پا بر جا بود. تپ روت با اجرای اقدامات متعددی قصد داشت این مشکلات را حل کند.

ارتقا تپ روت بیت کوین

ارتقای تپ روت چه کاری انجام می‌دهد؟

به بیان ساده، ارتقای تپ روت چندین امضا و تراکنش را با هم دسته‌بندی می‌کند. برای تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین به امضای دیجیتالی نیاز است. امضای دیجیتال با استفاده از کلیدهای خصوصی تولید ‌می‌شود و در برابر کلیدهای عمومی اعتبار سنجی می‌شوند.

قبل از اجرای Taproot، تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین به کندی انجام می‌شد، زیرا هر امضای دیجیتال در برابر یک کلید عمومی اعتبارسنجی می‌شد. این روش مدت زمان مورد نیاز برای تراکنش‌های چند امضایی پیچیده را که به ورودی‌ها و امضاهای متعدد نیاز داشتند چند برابر می‌کرد.

پیاده‌سازی تپ روت امکان تجمیع امضاها را ایجاد می‌کند. به عبارت ساده، به کمک تپ روت می‌توان چندین امضا را به صورت دسته در آورد و اعتبارسنجی کرد. مزیت ارتقای تپ روت برای تراکنش‌های چند امضایی، یا تراکنش‌هایی که نیاز به امضا از طرف‌های مختلف دارند، بیشتر نیز آشکار می‌شود، چون تپ روت تراکنش‌های حاوی تعداد بالای ورودی‌، مانند آن‌هایی که شامل چندین آدرس در شبکه بیت‌کوین می‌شوند را به یک واحد متراکم می‌کند.

ارتقای تپ روت همچنین تراکنش‌های تک امضایی و چند امضایی را در یک فرآیند تایید (verification) واحد ترکیب می‌کند. تپ روت همچنین پیامدهایی برای حفظ حریم خصوصی کاربران نیز دارد زیرا شناسایی تراکنش‌های تک امضایی و چندامضایی را دشوار می‌کند. بنابراین، به لطف ارتقای تپ روت تشخیص شرکت‌کنندگان در یک تراکنش بلاک‌چین عمومی بیت کوین دشوارتر خواهد شد.

توسعه‌دهندگان تپ روت بیت کوین

توسعه‌دهندگان بیت کوین از سال 2017 و ارتقای سگویت، همواره به دنبال راه‌هایی برای گسترش آن بوده‌اند. یکی از توسعه دهندگان برجسته این رمز ارز، گرگ ماکسوِل (Greg Maxwell)، برای اولین بار پیشنهاد تپ روت را در سال 2018 ارائه کرد.

Greg Maxwell bitcoin developer: گرگ ماکسول توسعه دهنده بیت کوین

 پیتر ووییل (Pieter Wuille)، نویسنده سه پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) نیز فردی است که تپ روت را مدون و برنامه‌ریزی کرده است. در سال 2020، تیم رافینگ (Tim Ruffing)، ای جی تاونز (A.J. Townes) و جوناس نیک (Jonas Nick) به پروژه ملحق شدند و در کنار مکسول و ویل روی اجرای این ارتقا کار کردند.

تپ روت به عنوان سافت فورک بیت کوین، با نسخه‌های قدیمی نرم افزار سازگار است و بر خلاف بیت کوین کش، نیازی به جدا شدن به دو بلاک‌چین موازی و رمز ارز جدید ندارد.

در سال 2017، سگویت به دلیل تاثیراتی که روی ارزهای دیجیتال داشت که به تقسیم شبکه و ایجاد بیت کوین کش منجر شد، بحث برانگیز شد. 

اما ارتقای تپ روت به اندازه سگویت بحث برانگیز نیست و هارد فورک محسوب نمی‌شود. تپ روت با استقبال ماینرها مواجه شد، تا حدی به این دلیل که پیشرفت‌های تدریجی مهمی در کد ایجاد کرده است.

در حالی که ماینرها قبلاً سیستم‌های خود را با آخرین نسخه نرم‌افزار بیت‌کوین به‌روزرسانی کرده‌اند، سایر نقش آفرینان حوزه ارزهای دیجیتال مانند صرافی‌ها و اپراتورهای نود (Node operators) طبق اولویت‌های خود به تدریج ارتقا خواهند یافت.

علیرغم حمایت گسترده از ارتقای تپ روت، انتظار ‌می‌رود پذیرش آن به تدریج در طول زمان افزایش یابد، همان اتفاقی که برای سگویت افتاد. به مرور تاثیر ارتقای تپ روت بر دیفای DeFi از طریق قراردادهای هوشمند در طول سال‌های آینده مشاهده خواهد شد، تاثیری که انتظار می‌رود قابل توجه باشد.

ویژگی های تپ روت

ویژگی‌های تپ روت

ارتقای تپ روت سه پروپوزال بهبود بیت کوین (BIPs) را اجرا می‌کند که هدف از پیاده‌سازی آن‌ها این است که کاربران بیت کوین از مزایایی مانند کارمزد تراکنش کمتر، سرعت بهبود یافته و امنیت بالاتر بهره مند شوند.

امضاهای اشنور  (BIP340) 

امضاهای اشنور (Schnorr) سرعت و امنیت تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین را افزایش می‌دهد. این امضاها بیشتر به دلیل سادگی و کارایی در تولید امضاهای کوتاه شناخته شده‌اند و مزیت اصلی آنها این است که چندین کلید را در یک تراکنش پیچیده بیت کوین در بر می‌گیرد و یک امضای منحصر به فرد تولید می‌کند. به عبارت دیگر، یک امضای اشنور می‌تواند امضاهای چندین طرف را در خود جای بدهد. این مسئله به طور قابل توجهی زمان تراکنش را در شبکه بیت کوین کاهش ‌می‌دهد.

به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد ارتقای تپ روت، این امکان برای کاربران فراهم می‌شود تا تراکنش‌های آن‌ها تا حدودی ناشناس باقی بماند. 

اگر از تپ روت استفاده می‌کنید، ‌می‌توانید تراکنشی با استفاده از یک کانال شبکه لایتنینگ، انجام دهید، مثلاً یک قرارداد هوشمند پیچیده یا یک تراکنش همتا به همتا. کسی که تراکنش‌های شما را رصد می‌کند، آن را فقط به عنوان یک تراکنش همتا به همتا مشاهده خواهد کرد. با این حال، آدرس‌های کیف پول فرستنده و گیرنده قابل مشاهده خواهد بود.

تپ روت بیت کوین

تپ اسکریپت (BIP342)

تپ اسکریپت (Tapscript ) یک ارتقای زبان برنامه نویسی بیت کوین است که به اجرای سایر BIP‌های این ارتقا کمک می‌کند. کد دستور (آپکد) OP_CHECKSIGADD از ویژگی ادغام امضاهای اشنور بهره می‌برد و بنابراین فضای بیشتری را در بلاک‌ها فراهم می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیری بیشتری را به این اکوسیستم می‌دهد و ‌می‌تواند ویژگی‌های جدیدی را مانند ایجاد و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین فراهم کند.

تپ روت (BIP341)

به کمک مست (Merkelized Alternative Script Tree,MAST)، تپ روت مقدار داده‌های تراکنش ذخیره شده در بلاک‌چین بیت کوین را افزایش می‌دهد.

پیش از این برای انجام یک تراکنش، باید یک امضا ارائه می‌شد. این کار کمک می‌کرد تا ثابت شود شما مالک واقعی دارایی‌های رمز ارز خود هستید. سرمایه گذاران همچنین ‌می‌توانستند از ویژگی‌هایی مانند قفل ساعتی، چند امضایی (multisig) و … استفاده کنند.

این ویژگی‌ها تراکنش‌ها را پیچیده کرده و در نتیجه ردیابی آنها را دشوار می‌کرد. با این حال، این فرآیندها نیاز به چندین ورودی و امضا برای تایید داشتند. در نتیجه مقدار زیادی از اطلاعات تراکنش شما به طور خودکار در بلاک‌چین فاش ‌می‌شد. این مسئله موجب بروز یک ریسک امنیتی شد و مقدار زیاد داده‌ها در بلاک‌چین باعث کندی عملکرد شد. سرعت تراکنش‌ها نیز با افزایش مقدار داده‌ها کاهش یافت.

با استفاده از مست (MAST)، مقدار اسکریپت‌ها و عملیات تایید می‌تواند کاهش یابد زیرا یک تراکنش مست می‌تواند جایگزین چندین اسکریپت باشد. این فرایند حجم داده‌های ذخیره شده در بلاک‌چین را کاهش می‌دهد و در نتیجه سرعت تراکنش را افزایش ‌می‌دهد و حریم خصوصی کاربران نیز را ارتقا می‌بخشد.

چرا تپ روت اهمیت زیادی دارد؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این سوال پاسخ دهیم، می‌شود گفت که سافت‌ فورک تپ‌روت، مقیاس‌پذیری، حریم شخصی و عملکرد قراردادهای هوشمند مربوط به بیت‌کوین را بهبود می‌بخشد. برای انجام این کار، تپ‌روت آدرس تایپ جدیدی را ایجاد می‌کند که در آن، تمام تراکنش‌های بیت‌کوین به یک شکل واحد دیده می‌شوند. یعنی دیگر هیچ تفاوتی میان یک پرداخت ساده یا یک تراکنش پیچیده‌ی چند امضائی یا یک استفاده‌ی ساده از شبکه لایتنینگ نیست. آدرس‌های تپ‌روت نسبت‌ به‌ آدرس‌های پیشین، هزینه‌ی تراکنش کمتری را به کاربر تحمیل می‌کنند. با «کاهش هزینه‌ی تراکنش‌ها» و «تبدیل تمام تراکنش‌ها به یک تراکنش ساده‌ی تک امضائی»، تپ‌روت به بیت‌کوین اجازه‌ی انجام عملیات‌های پیچیده‌تر و بزرگتر را می‌دهد. عملیات‌هایی که تا پیش از این کاملا غیر ممکن بودند.

البته اگر رویکرد شما نسبت به بیت‌کوین صرفا یک رویکرد هولدینگ باشد و به ندرت بیت‌کوین‌های خود را بین کیف‌ پول‌های مختلف جابجا می‌کنید، ممکن است گمان کنید که آپدیت تپ‌روت خیلی به روی زندگی شما تاثیر متفاوتی نمی‌گذارد. اما اصلا این چنین نیست. تپ‌روت درواقع زمینه‌ای برای ایجاد توسعه‌هایی بزرگ و قابل توجه را فراهم می‌کند. توسعه‌هایی که به احتمال زیاد منجر به خلق سافت‌فورک‌های بیشتری برای شبکه‌ی بیت‌کوین در آینده می‌شود.

اهمیت تپ روت بیت کوین

برای مثال، تپ‌روت به شبکه‌ی لایتنینگ این توانایی را می‌دهد که بتواند از تمام پتانسیل خود برای خلق تکنولوژی‌ای با مقیاس‌پذیری مناسب بیت‌کوین استفاده کند. تا پیش از تپ‌روت، پروتکل لایه‌ی دوم در بلاکچین بیت‌کوین دیده می‌شد و عملا تعویض‌پذیری کوین‌ها را کاهش می‌داد و برای همه‌ی ما واضح است که تعویض‌پذیری عنصری حیاتی برای عملی‌کردن نقش پول به مثابه‌ی یک واسطه‌ی مبادلاتی است. نبود ویژگی تعویض‌پذیری می‌تواند به معنی این باشد که کوین‌های یکسان ارزش یکسانی ندارند و درنتیجه با انجام یک تراکنش، به خروجی کاملا متفاوتی از ورودی تراکنش خود می‌رسیم. درنتیجه دریافت‌کننده‌ها که خروجی را به میزان متفاوتی از مقدار ورودی دریافت می‌کنند،‌ با نوعی از تبعیض مواجه می‌شوند و کم کم دیگر کاربرها برای استفاده از بیت‌کوین خود رغبتی نشان نمی‌دهند.

علاوه بر همه‌ی این‌ها، تپ‌روت به شبکه‌ی لایتنینگ و دیگر کیف پول‌ها و قراردادهای پیچیده امکان افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های تراکنش خود را می‌دهد و کاربران آن‌ها می‌توانند به سادگی از بیت‌کوین به عنوان یک واسطه‌ی مبادلاتی استفاده کنند. به کمک امضای اشنور، پیچیده‌ترین تراکنش‌ها در کیف‌ پول‌های تحت پوشش تپ‌روت، هزینه‌ی تراکنشی یکسان با ساده‌ترین تراکنش‌ها دارند. این کاهش هزینه‌ها و بیشتر‌شدن انعطاف‌پذیری و ظرفیت اجرای قراردادهای هوشمند، منجر به شکل‌گیری تنظیماتی می‌شود که تا پیش از این نمی‌توانستیم در شبکه‌ی بیت‌کوین آن‌ها را اجرا کنیم.

تپ روت چه مزایایی برای بیت کوین خواهد داشت؟

ارتقای تپ روت مزایای زیر را برای کاربران بیت کوین به همراه خواهد داشت:

1. افزایش سرعت پردازش

 با ارتقای تپ روت بیت کوین، سرعت پردازش تراکنش‌های بیت کوین به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. این امر به دلیل بهبود الگوریتم‌های پردازش به کمک این ارتقا است.

2. کاهش هزینه‌ها

با افزایش سرعت پردازش، هزینه‌های مربوط به تولید بلاک در شبکه بیت کوین نیز کاهش می‌یابد. همچنین هزینه‌های تراکنش نیز کاهش ‌می‌یابد. در حال حاضر، هزینه‌های تراکنش در بلاک‌چین بیت کوین بالاست و همین مسئله باعث شده است تا کاربران از انجام تراکنش‌های کوچک خودداری کنند. به کمک تپ روت رسیدگی به تعداد بیشتری از تراکنش‌ها در زمان کمتر امکان پذیر می‌شود.

3. افزایش امنیت

 تپ روت با پیچیده‌تر کردن ساختار تراکنش‌ها، امکان حملات را کاهش و امنیت بیت کوین را افزایش ‌می‌دهد.

4. افزایش تعداد تراکنش‌ها

 با افزایش سرعت پردازش و کاهش هزینه‌ها، تعداد تراکنش‌هایی که در شبکه بیت کوین قابل پردازش هستند نیز افزایش خواهد یافت.

5. افزایش حریم خصوصی

 با بهره‌گیری از تپ روت و الگوریتم اشنور، شناسایی تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین دشوارتر خواهد شد.

همچنین ارتقای تپ روت امکان پشتیبانی بیت کوین از توکن‌های غیر مثلی (NFT) و بازارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) را در آینده فراهم می‌کند.

پیاده سازی تپ روت بیت کوین

پیاده‌سازی تپ روت بر روی رمز ارز بیت کوین چه تأثیری می‌گذارد؟

همانطور که بیت کوین مقیاسش بزرگتر می‌شود و در پردازش تراکنش‌ها کارآمدتر می‌شود، شانس تبدیل شدن آن به یک ابزار موثر برای انجام تراکنش‌ها نیز افزایش می‌یابد. در گذشته، ارزش بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش با کاربرد آن گره خورده است. بنابراین، می‌توان تصور کرد که ارزش بیت کوین با افزایش تعداد تراکنش‌های مفید در شبکه آن افزایش یابد.

زمانی که بیت کوین به مرز 21 میلیونی خود برسد، درآمد حاصل از پاداش استخراج بیت کوین برای ماینرها کاهش می‌یابد. در آن زمان، کارمزد تراکنش‌ها بخش عمده‌ای از درآمدهای آنها را تشکیل خواهد داد. ارتقای تپ روت با کوچک‌تر کردن اندازه تراکنش‌ها و افزایش سرعت پردازش آنها در شبکه بیت‌کوین کمک می‌کند تا این واقعیت نزدیک‌تر شود.

برای فهمیدن علت اجرای به‌روزرسانی تپ‌روت در شبکه‌ی بیت‌کوین، ابتدا به این نیاز داریم که بفهمیم به طور کلی در شبکه‌ی بیت‌کوین تراکنش‌ها به چه شکلی عمل می‌کنند و تا به امروز چه تغییراتی در آن‌ها داده شده است و به چه شکلی به این شیوه‌ی جدید-تپ‌روت-رسیده‌ایم؟

چگونگی کارکرد تراکنش‌های بیت‌کوین، از آغاز تا امروز

به‌طورکلی تراکنش‌های مربوط به بیت‌کوین وابسته به ورودی‌ها و خروجی‌هاست. میزان ورودی و خروجی همواره یکسان است؛ چرا که در این میان هیچ کوینی از بین نمی‌رود. در ابتدا مثلاً اگر شما می‌خواستید برای من پنج بیت‌کوین بفرستید، در کیف پول خود باید دقیقاً پنج بیت‌کوین را انتخاب می‌کردید. در غیر این صورت یا تراکنش به‌صورت کامل انجام نمی‌شد و موجودی شما کمتر از یک مقداری بود، یا اینکه موجودی شما بیشتر بود و نمی‌توانستید «دقیقاً» پنج سکه انتخاب کنید.

بعدتر مفهوم « پول خرد‌|Change» هم به کارکرد بیت‌کوین وارد شد و از آن به بعد می‌توانستید پول خود را خرد کنید. درنتیجه مثلا اگر شما بخواهید برای من پنج بیت‌کوین بفرستید و در کیف پول خود ۷.۳۸ بیت‌کوین را انتخاب کنید؛ ۲.۳۸ بیت‌کوین اضافی به عنوان بقیه‌ی پول به حسابتان بازگردانده می‌شود. یعنی ورودی شما ۷.۳۸ بیت‌کوین و خروجی شما ۵+۲.۳۸ بیت‌کوین است. البته طبیعتا یک مقدار کمتر از ۲.۳۸ بیت‌کوین به حساب شما بازگردانده می‌شود؛ چرا که میزان کمی از آن به عنوان هزینه‌ی تراکنش کسر می‌شود. پس هرجا درباره‌ی هزینه‌کردن صحبت می‌کنیم، درواقع داریم به یک «خروجی» اشاره می‌کنیم.

تپ روت بیت کوین برای کاربران عادی

من اکنون آن پنج بیت‌کوینی که شما به من داده‌اید را در اختیار دارم و به هرشکلی که مایل باشم می‌توانم از آن استفاده کنم. مثلا می‌توانم به نفر اول سه بیت‌کوین و به نفر دوم دو بیت‌کوین بدهم. یا می‌توانم پنج بیت‌کوین به نفر سوم بدهم. یا اصلا می‌توانم تمام این پنج بیت‌کوین را نزد خود نگهداری کنم و تا هرزمان که دلم می‌خواهد آن‌ها را هولد کنم. به جز حالت آخر، یعنی هولد کردن، در بقیه‌ی حالت‌ها من دارم یک «تراکنش» انجام می‌دهم. در هر تراکنشی که بخواهم این پنج بیت‌کوین را شرکت دهم، ورودی تراکنش، پنج بیت‌کوین و خروجی آن، مقداری است که می‌خواهم برای شخص مورد نظر ارسال کنم. مثلا اگر بخواهم برای یکی سه بیت‌کوین بفرستم، باید تمام پنج بیت‌کوین را در ورودی قرار دهم و بعد از انجام شدن تراکنش، بیت‌کوین‌های من تبدیل به ۳+۲ بیت‌کوین می‌شوند. سپس سه بیت‌کوین را به سمت طرف مقابلم می‌فرستم و دو بیت‌کوین باقیمانده را به حساب خودم باز می‌گردانم.

هدف از طرح این مثال‌ها این است که درکی از ورودی و خروجی بیت‌کوین داشته باشیم. پس وقتی گفته می‌شود که داریم هزینه می‌کنیم، درواقع داریم خروجی یک تراکنش را به سمت شخص دیگری منتقل می‌کنیم. برای انجام دادن این انتقال، باید خروجی اولیه را در یک تراکنش جدید قرار دهیم. این تراکنش جدید منجر به خلق یک خروجی ثانویه می‌شود و گیرنده می‌تواند این خروجی را دریافت کند. مفهوم کیف پول برای همین به وجود آمده که پیچیدگی این مدل تراکنش با سادگی بیشتری قابل فهم شود. این مدل به مدل UTXO معروف است.

تپ‌روت برای کاربران معمول بیت‌کوین چه فایده‌ای دارد؟

با کاهش هزینه‌ی تراکنش‌ها، افزایش کارایی و حریم‌ خصوصی بیشتر، تپ‌روت می‌تواند منجر به ایجاد بستری برای عملکرد مؤثرتر شبکه‌ی بیت‌کوین شود. گره‌ها به‌روزرسانی می‌شوند و مردم شروع به استفاده‌ی دائمی از آدرس‌ها تپ‌روت می‌کنند. هرچه این روال یادشده متداول‌تر شود، ناظران شبکه‌ی بلاکچین با سختی بیشتری می‌توانند میان فرستنده‌ها و گیرنده‌ها تمایزی قائل شوند. همچنین با UTXOها نیز به همین شیوه برخورد می‌شود. گسترده‌تر شدن شبکه‌ی بیت‌کوین نیز می‌تواند تبدیل به شبکه‌ی مستحکم برای استقرار عملکردهای پیچیده‌ی آتی به روی خود شود.

پروتکل‌های لایه‌ی دوم و زنجیره‌های کناره نیز می‌توانند به اهرم کردن و افزایش قراردادهای هوشمند پیچیده کمک کنند. درنتیجه با گذر زمان می‌توان انتظار داشت قراردادهای زیادی به روی لایه‌ی پایه‌ای سوار شوند. کاربر نهایی (end user) نیازی به این مسئله ندارد که بخواهد این‌ها را خودش بسازد؛ بلکه به‌سادگی می‌تواند از پیشنهاداتی که در اکوسیستم گسترده‌ی بیت‌کوین است و دیگر اعضا آن را تضمین می‌کنند بهره ببرد. البته برخی از کاربردهای امور مالی غیرمتمرکز و موارد استفاده‌ی آن‌ها همین الان نیز به روی شبکه‌ی بیت‌کوین قابل دسترس است؛ اما خب در هر صورت، آمدن تپ‌روت می‌تواند به موارد استفاده‌ی پیچیده‌تر و کاربردی‌تری بیانجامد که امنیت بالایی در شبکه‌ی بیت‌کوین دارند. (چیزی که هیچ‌کدام از رمزارزها نمی‌توانند با آن رقابت کنند.)

ازآنجایی‌که بیت‌کوین عملاً یک پول است؛ درنتیجه، کاربردهای بلندمدت امور مالی غیرمتمرکز می‌تواند به‌صورت طبیعی به روی آن ساخته شود. شبکه‌های اخیر مانند شبکه‌ی اتریوم، خصوصیات پولی و امنیت و استحکام بیت‌کوین را ندارند. (یکی از دلایلی که اپلیکیشن‌هایی که به روی آن‌ها ساخته می‌شود در بلندمدت ارزش خود را از دست می‌دهد همین است.) با ساخت صبورانه‌ی پایه‌ای برای توزیع کردن و داشتن یک شبکه‌ی عاری از حاکمیت مالی و ضد معاوضه و ضد سانسور، بیت‌کوین می‌تواند از کاربردهای بلندمدت و رشد چندلایه‌ای خود لذت ببرد.

به‌روزرسانی تپ‌روت که شامل اشنور، MAST و Tapescript است؛ به روی پایه‌هایی ساخته‌ می‌شود که امنیت بالایی دارند و از حریم شخصی حفاظت بیشتری می‌کنند و توانایی بالقوه‌ی بیشتری برای ساخت اپلیکیشن‌های پیچیده به روی خود دارند. انعطاف‌پذیری بی‌نظیر کارکردهای قراردادهای هوشمند بیت‌کوین می‌تواند ما را به عصر جدیدی از احتمالات وارد کند که تا پیش‌ازاین حتی نمی‌توانستیم به آن‌ها فکر کنیم. این شروع مسیری است برای کارکردهای ویژه‌تر و خاص‌تر بهترین سیستم پولی‌ای که بشریت تاکنون به آن دست یافته است.

جمع‌بندی

در نهایت، ارتقای تپ روت به بهره‌برداری بهتر از پتانسیل شبکه لایتنینگ برای کمک به افزایش مقیاس بیت کوین کمک می‌کند. شبکه لایتنینگ یک راهکار لایه دوم است که بر روی بلاک‌چین بیت کوین ساخته شده است و در سال 2017 معرفی شد. این شبکه برای کاهش شلوغی بلاک‌چین طراحی شده است و به کاربران اجازه ‌می‌دهد تا بتوانند انتقال توکن خارج از زنجیره را به کمک کانال‌های مستقیم بین کاربران انجام دهند. در ترکیب با شبکه لایتنینگ، بیت کوین اکنون می‌تواند عملکردهای پیچیده‌تری را نیز در بر بگیرد.

در حالی که حفظ پروتکل بیت کوین بسیار مهم است، باید این را در نظر داشت که برای بیت کوین نیز ضروری است که به طور مداوم خود را ارتقا دهد. تداوم ارتقای شبکه تضمین می‌کند که بیت کوین بتواند با پیشرفت‌های فناوری سازگار شود و در چشم انداز پیشِ رو یک بلاک‌چین رقابتی بماند.

 

نوشته های مشابه