آموزش مفاهیم پایه

توکن چیست و انواع آن کدام است؟

اگر به تازگی با بلاک‌چین و ارز دیجیتال، آشنا شده‌اید، درک تفاوت بین دارایی‌های دیجیتال، رمزارزها و توکن، ضروری است. درحالی که این اصطلاحات، اغلب جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از چند جهت کلیدی متفاوت هستند. به طور کلی، دارایی دیجیتال، یک دارایی غیرمشهود است که در قالب دیجیتال، ایجاد، معامله و ذخیره می‌شود. در زمینه بلاک‌چین، این دارایی‌ها شامل ارزهای دیجیتال و توکن رمزنگاری شده است.

تمایز اصلی این دو دسته در این است که ارزهای دیجیتال، مانند اتر یا ریپل، دارایی بومی یک بلاک‌چین هستند. اما Tokenها به عنوان بخشی از یک پلتفرم، ایجاد شده و بر روی یک بلاک‌چین موجود، ساخته می‌شوند. مانند بسیاری از Token‌های ERC-20 که اکوسیستم اتریوم را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید توکن چیست و انواع آن کدام است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با توکن و مفهوم آن

درک این موضوع که Token چیست برای افرادی که به تازگی وارد دنیای رمزنگاری شده‌اند کمی گیج‌کننده است. از لحاظ فنی، Token یک دارایی است که نشان‌دهنده مالکیت یا ارزش در یک سیستم غیرمتمرکز است. از این نظر، تفاوتی با ارز رمزنگاری، دارایی دیجیتال یا دارایی رمزنگاری ندارد. توکن می‌تواند معنای هر دارایی رمزنگاری غیر از بیت کوین یا اتر را بدهد. این تعریف نیز به نوبه خود مشابه مفهوم آلت‌کوین است.

شاید متداول‌ترین معنای Token در صنعت کریپتو یک دارایی رمزنگاری شده باشد که Token غیربومی یک بلاک‌چین است. برای مثال اتر، Token بومی بلاک‌چین اتریوم است. هر دارایی رمزنگاری که در بلاک‌چین اتریوم وجود دارد توکن است. رمزارزها و Tokenهای کریپتو شباهت زیادی دارند، اما رمزارزها بیشتر به عنوان وسیله مبادله، پرداخت و حفظ ارزش، استفاده می‌شوند.

توکن‌های رمزنگاری اغلب برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌ها استفاده می‌شوند و معمولاً از طریق فرآیند عرضه اولیه سکه ICO، ایجاد، توزیع، فروخته و به گردش در می‌آیند که شامل یک دور تأمین مالی جمعی است.

توکن چیست

تاریخچه توکن کریپتو

اگرچه قبل از رونق ICO در سال ۲۰۱۷ رمزارزهایی وجود داشتند که از بیت کوین و اتر، منشعب Fork شده بودند. اولین ICO و Token شناخته شده، مستر کوین (Mastercoin) بود. مستر کوین توسط J.R. Willet ایجاد و در ژانویه ۲۰۱۲ از طریق Bitcoin Forum اعلام شد. او عنوان وایت پیپر (سپیدنامه) خود را «دومین وایت پیپر بیت کوین» گذاشت. توکن Mastercoin یکی از اولین پروژه‌هایی بود که استفاده از لایه‌ها را برای بهبود عملکرد یک ارز دیجیتال، توصیف کرد.

این پروژه ارزش مستر کوین را به ارزش بیت کوین، مرتبط کرده و توضیح می‌دهد چگونه این پروژه از وجوه برای پرداخت به توسعه‌دهندگان استفاده می‌کند تا کاربران از مسترکوین‌های خود، کوین‌های جدیدی بسازند.

تاریخچه Token‌ کریپتو

رونق ICO و Token

بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ایجاد توکن کریپتو و ICO تا سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. به نظر می‌رسید که سرمایه‌گذاران از افزایش ارزش احتمالی آنها آگاه هستند. توسعه‌دهندگان، کسب‌وکارها و کلاه‌برداران به سرعت برای بهره‌گیری از رونق، شروع به ایجاد توکن‌ها کردند. به گونه‌ای که نهادهای نظارتی شروع به صدور هشدارهایی در مورد خطرات ICO به سرمایه‌گذاران کردند.

به این نکته توجه کنید که تمام ICOها و توکن‌ها کلاه‌برداری نیستند، بلکه بسیاری از آنها تلاش‌های مشروعی برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌ها یا استارت‌آپ‌ها هستند.

عرضه اولیه سکه

ترکیدن حباب  ICO‌ و تأثیر آن بر Token کریپتو

حباب ICO در سال ۲۰۱۸ ترکید و اندکی پس از آن، عرضه اولیه صرافی IEO ظاهر شد و صرافی‌ها شروع به تسهیل ارائه توکن کردند. صرافی‌ها ادعا کردند که عرضه Token‌ رابررسی نموده و ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش داده‌اند. اگرچه کلاه‌برداران از صرافی‌ها برای تبلیغ کار خود استفاده کردند. نهادهای نظارتی هشدارهایی در مورد خطرات ناشی از مشارکت در IEO به سرمایه‌گذاران دادند.

آنها همچنین به صرافی‌ها هشدار دادند در صورت تسهیل این تلاش‌ها برای جمع‌آوری سرمایه، باید نزد مقامات، ثبت نام کنند. منطق این بود که صرافی‌ها ممکن است به عنوان سیستم‌های معاملاتی جایگزین یا کارگزار/فروشنده عمل کنند که طبق قانون، ملزم به ثبت نام هستند. در وایت‌پیپر آنها، هدف توکن، نحوه فروش آن، نحوه استفاده از وجوه و سود سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کنند.

عرضه اولیه صرافی

Token کریپتو چگونه کار می‌کند؟

رمزارزها سیستم‌هایی هستند که امکان پرداخت آنلاین و امن را فراهم می‌کنند. Tokenهای رمزنگاری اغلب به عنوان واحدهای تراکنشی روی بلاک‌چین‌ها عمل می‌کنند که با استفاده از قالب‌های استاندارد مانند شبکه اتریوم، ایجاد شده و به کاربر، اجازه ساخت توکن می‌دهد. چنین بلاک‌چین‌هایی بر روی مفهوم قرارداد هوشمند یا برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند که در آن کدهای قابل برنامه‌ریزی برای پردازش و مدیریت تراکنش‌های مختلف، استفاده می‌شود.

برای مثال ممکن است یک Token رمزنگاری دریافت کنید که نماینده تعداد معینی امتیاز وفاداری مشتری در یک بلاک‌چین است. رمزارز دیگری ممکن است به دارنده توکن، این حق را بدهد که ۱۰ ساعت محتوا را در یک بلاک‌چین اشتراک ویدیو مشاهده کند. یک Token حتی می‌تواند نماینده ارز دیجیتال دیگری مانند لایتکوین باشد. چنین Tokenهایی قابل مبادله و انتقال میان شرکت‌کنندگان مختلف بلاک‌چین هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به دلایل مختلف از توکن رمزنگاری استفاده کنند.

آنها می‌توانند Tokenها را برای نمایندگی سهام در یک شرکت ارز دیجیتال و یا به دلایل اقتصادی برای معامله و خرید کالا و خدمات، نگه دارند. به عنوان یک مثال کاربردی، Bluzelle، ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی غیرمتمرکز به شما این امکان را می‌دهد که توکن‌های خود را برای کمک به ایمن کردن شبکه در حین دریافت کارمزدها و پاداش تراکنش‌ها استیک (Stake) کنید.

Tokenهای رمزنگاری چگونه کار می‌کنند؟

توکن‌های کریپتو در مقایسه با ارزهای دیجیتال

رمزارزها و Token کریپتو اگرچه از لحاظ فنی تفاوتی ندارند، اما این اصطلاحات از برخی جهات از یکدیگر متمایز هستند. بسیاری از افراد برای انجام پرداخت‌های خود، اقدام به خرید بیت کوین که محبوب‌ترین ارز دیجیتال است، می‌کنند. بعد از موفقیت بیت کوین، ارزهای دیجیتال جایگزینی به نام آلت‌کوین (بیت کوین کش، دوج‌کوین، لایت‌کوین و…) به وجود آمده و مدعی هستند در برخی موارد نسبت به BTC برتری دارند.

این ارزهای دیجیتال معمولاً به عنوان ابزاری شبیه پول، عمل کرده و برای ذخیره ارزش هستند. توکن را می‌توان به عنوان پول استفاده کرد، اما غالباً دارای عملکردهای مازادی مانند حقوق حاکمیتی (UNI) یا ارزش هنری (NFT) است.

یک تفاوت کوین و توکن این است که اولی دارای دارای بلاک‌چین است، درحالی که دومی ندارد. یک بلاک‌چین می‌تواند تنها یک دارایی بومی مانند کوین کریپتو داشته باشد، درحالی که چندین Token ارز دیجیتال می‌تواند روی بلاک‌چین، فعال باشد. برای درک بهتر این موضوع، بلاک‌چین اتریوم را مثال می‌زنیم. درحالی که رمزارز بومی بلاک‌چین، اتر است، توکن‌های مختلفی بر روی همان بلاک‌چین، کار می‌کنند. برای مثال می‌توان USDT، MATIC و LINK را نام برد.

تعداد کلاه‌برداری‌ها و پروژه‌های ضعیف مرتبط با Token کریپتو بیشتر از کوین‌ها است. زیرا ایجاد Token به مراتب آسان‌تر است. با این وجود، این بدان معنا نیست که کوین‌ها گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند. در هر صورت، یک توکن ممکن است کاربردهای جالب توجه‌تری داشته باشد.

Token کریپتو به عنوان رسانه‌ای برای ایجاد و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند عمل کرده برای تسهیل تراکنش‌ها در بلاک‌چین استفاده می‌شوند.

کوین رمزنگاری در مقایسه با Token‌ رمزنگاری

Tokenهای کریپتو در چه مواردی کاربرد دارند؟

Tokenهای رمزنگاری دنیایی از امکانات را به روی سرمایه‌گذاران باز می‌کنند که در ادامه برخی از آنها را توضیح می‌دهیم.

امور مالی

توکن‌ها را می‌توان برای ایجاد سیستم‌های مالی غیرمتمرکز مانند پلتفرم‌های وام‌دهی، خدمات بیمه یا راه حل‌های مدیریت دارایی استفاده کرد. این پلتفرم‌ها می‌توانند کارایی، شفافیت و دسترسی را در مقایسه با خدمات مالی سنتی، افزایش دهند.

مدیریت زنجیره تأمین

توکن کریپتو را می‌توان برای ردیابی و تأیید منشأ و اصالت کالا در زنجیره تأمین، تضمین شفافیت و کاهش ریسک محصولات تقلبی، استفاده کرد.

رأی‌گیری و حاکمیت

Tokenهای رمزنگاری می‌توانند سیستم رأی‌گیری ایمن، شفاف و غیرمتمرکز را برای سازمان‌ها، جوامع و حتی کل کشورها به وجود بیاورند.

صنعت سرگرمی

به ویژه NFTها راه‌های جدیدی را برای سازندگان و افراد دارای کلکسیون در دنیای هنر، بازی و موسیقی، باز کرده‌اند. NFTها به هنرمندان اجازه می‌دهند آثار خود را مستقیماً بفروشند و کسب درآمد کنند. درحالی که کلکسیونرها می‌توانند دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را به طور امن، ذخیره و مبادله کنند.

صنعت سرگرمی

انواع توکن Token

انواع مختلفی از Token کریپتو وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های متمایز بر اساس نوع استفاده خود هستند. یک Token ممکن است در بیش از یک دسته قرار گرفته و یا بخشی از دسته دیگر باشد. در ادامه با جزئیات بیشتر آنها را بررسی می‌کنیم.

Token پلتفرم

این نوع توکن از برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApp در بلاک‌چین، پشتیبانی می‌کند. پروتکل UniSwap نمونه‌ای از dApp است که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند Tokenهای مختلف را با یکدیگر تعویض کنند. پروتکل UniSwap دارای یک Token به نام UNI است. توکن‌های پلتفرم از بلاک‌چینی که در آن فعالیت می‌کنند سود برده و امنیت بیشتر و قابلیت پشتیبانی از فعالیت‌های تراکنش را به دست می‌آورند.

Token پرداخت

آنها یک راه حل ساده و سریع برای انتقال پول، ارائه می‌دهند. در بیشتر موارد، عملکرد آنها شبیه ارزهای معمولی است. با این وجود، گاهی این نوع توکن‌ می‌تواند مزایای بیشتری داشته باشد. غالباً کارمزد تراکنش آنها کمتر از مؤسسات مالی است و افراد را قادر می‌سازد تا چندین معامله را انجام دهند.

Token پرداخت

Token کاربردی‌

این Tokenها به کاربران امکان دسترسی به خدمات یا محصولات مبتنی بر بلاک‌چین را می‌دهند. می‌توان از آنها برای پرداخت هزینه خدمات در اکوسیستم استفاده کرد. ارز دیجیتال BAT (Basic Attention Token)‌ و Golem دو نمونه از توکن‌های کاربردی هستند. افراد می‌توانند از آنها برای اهداف تجاری استفاده کنند. یک رابطه هم‌افزایی بین Tokenهای کاربردی و پلتفرم‌ وجود دارد.

یک پلتفرم برای یک Token کاربردی، امنیت بخشیده وToken، فعالیت شبکه مورد نیاز را برای تقویت اقتصاد پلتفرم، ارائه می‌کند.

Token‌ اوراق بهادار

هدف توکن اوراق بهادار این است که معادل رمزنگاری اوراق بهادار متداول مانند سهام، اوراق قرضه و… باشد. آنها نشان‌دهنده مالکیت در این دارایی‌های مالی سنتی هستند. چندین شرکت در تلاش هستند تا تعیین کنند آیا از این Tokenها می‌توان به جای سایر روش‌های جمع‌آوری سرمایه استفاده کرد. این نوع توکن، تابع الزامات نظارتی است و به سرمایه‌گذاران حق سود سهام، رأی دادن یا مشارکت در سود می‌دهد.

Token اوراق بهادار

Token حاکمیتی

Token حاکمیتی، دارندگان آن را قادر می‌سازد تا در مورد موارد خاصی مانند آینده یک برنامه یا پروتکل، رأی دهند. در بیشتر موارد، پروتکل‌ها هیچ نهاد مرکزی ندارند. از این رو چنین توکن‌هایی در هنگام تصمیم‌گیری‌های حیاتی، بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، Compound یک پروتکل پس‌انداز محبوب، یک Token به نام Comp را برای هر کاربر، صادر می‌کند. این به آنها اجازه می‌دهد در مورد نحوه ارتقای Compound رأی دهند. هرچه کاربر، توکن‌های بیشتری به دست آورد، رأی بیشتری کسب می‌کند.

Token حاکمیتی

Token غیرقابل تعویض

توکنهای غیر قابل تعویض NFT، در دنیای رمزارز، بسیار محبوب شده‌اند. آنها نشان‌دهنده مالکیت دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد هستند. این دارایی‌ها معمولاً هنر دیجیتال هستند، اما با این حال می‌توانند توییت، ویدیو و… باشند. این Tokenها اشتراک‌گذاری و کپی آثار دیجیتال را بسیار دشوار می‌کنند. بنابراین می‌توان آن را گواهی اصالت برای خلاقیت دارایی‌های دیجیتال در اینترنت در نظر گرفت.

NFT

Token‌ قابل تعویض

توکن‌های قابل تعویض، قابل تقسیم و غیر منحصربه‌فرد هستند. به عنوان مثال، ارزهای فیات مانند دلار، قابل تعویض هستند. یک اسکناس ۱ دلاری در شهر نیویورک به اندازه یک اسکناس ۱ دلاری در میامی است. Token قابل تعویض می‌تواند یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین باشد. در واقع یک بیت کوین بدون توجه به جایی که در آن صادر می‌شود ۱ BTC ارزش دارد. تفاوت اصلی بین دارایی‌های قبال تعویض و غیر قابل تعویض در محتوایی است که آنها ذخیره می‌کنند.

درحالی که توکن قابل تعویض، مانند کاربرد بیت کوین برای ذخیره ارزش است، NFT‌ داده‌هایی مانند یک اثر هنری را ذخیره می‌کنند.

ویژگی‌های اصلی توکن قابل تعویض و غیرقابل تعویض

Token‌ غیر قابل تعویض

Token قابل تعویض

غیر قابل تقسیم

قابل تقسیم

منحصربه‌فرد

غیر منحصربه‌فرد

غیر قابل جایگزین

قابل جایگزین

 کاربرد در دنیای واقعی

Token‌ غیر قابل تعویض

Token قابل تعویض

مالکیت معنوی

سیستم پرداخت

عنوان آکادمیک

ذخیره ارزش

آهنگ‌سازی/ اثر هنری/ بازی

 

رپد توکن

Wrapped Token، دارایی‌هایی هستند که به ارزش یک دارایی بومی از یک بلاک‌چین اجازه می‌دهند تا به بلاک‌چین دیگری منتقل شود. یکی از شناخته شده‌ترین آنها رپد بیت کوین WBTC است که با قیمت بیت کوین، مرتبط است. به طوری که ۱ WBTC همیشه با ۱ BTC باید برابر باشد. اما برخلاف بیت کوین، رپد بیت کوین به عنوان توکن‌های ERC-20 یا TRC-20 در دسترس است. به این معنی که می‌توان از آن در بلاک‌چین‌های ترون و اتریوم، استفاده و معامله کرد.

به نوعی این Tokenها مشابه استیبل‌کوین‌هایی مانند USDT هستند که از قیمت دلار آمریکا پیروی می‌کنند. با این حال، چیزی که این توکن را متمایز می‌کند، فناوری آن و روشی است که ارزش آن را پشتیبانی و حفظ می‌کند. به طور کلی آنها راهی برای استفاده ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا دوج‌کوین در بلاک‌چین‌هایی غیر از بلاک‌چین‌هایی هستند که در ابتدا روی آن ساخته شده‌اند. این نوع توکن، توسط دارایی پایه خود که در خزانه دیجیتال، ذخیره می‌شود، پشتوانه دارد.

علاوه بر این موضوع، آنها راه حلی برای مشکل تعامل‌پذیری بلاک‌چین Blockchain Interoperability دارند.

Wrapped Token

Token اجتماعی

توکن‌های اجتماعی، ارزهای دیجیتالی هستند که توسط سازندگان برای کسب درآمد از محتوای خود صادر می‌شوند. آنها اغلب با هنرمندان، موسیقی‌دان‌ها و اینفلوئنسرها مرتبط هستند، اما منحصر به افراد مشهور نیستند. هر فرد یا برندی می‌تواند از توکن اجتماعی برای ساخت اکوسیستم Web3 استفاده کند. از آنجایی که Tokenهای اجتماعی، روی بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز قرار دارند، جمع‌آوری سرمایه و تأمین کارمزد حق امتیاز دائمی برای سازندگان، آسان‌تر است.

همچنین آنها راهی را برای صادرکنندگان فراهم می‌کنند تا امتیازات و پاداش‌های وفاداری را به طرفداران خود، ارائه دهند. هدف توکن اجتماعی این است که نه تنها سازندگان محتوا بلکه طرفداران آنها نیز به خوبی سود ببرند. خریداران این Token‌می‌توانند آنها را در یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار، ذخیره کرده و از آنها برای دسترسی به خدمات ویژه جامعه‌محور، استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی از آنها به دارندگان خود اجازه می‌دهند تا از گروه‌های چت خصوصی، بازدید کرده یا کالاهای انحصاری را خریدار کنند.

همچنین ممکن است به اعضای جامعه اجازه دهند در مورد پروژه‌ها و تغییرات آتی، رأی دهند. درحالی که هر توکن اجتماعی دارای موارد استفاده منحصربه‌فرد است، اکثر آنها به دارندگان، امتیازات انحصاری می‌دهند.

Token‌ اجتماعی

ERC-20 Token‌

ERC-20 Token که نام آن از «درخواست اتریوم برای اظهار نظر» گرفته شده است، در شبکه اتریوم، اجرا می‌شود. از جمله محبوب‌ترین آنها می‌توان میم‌کوین، شیبا اینو و استیبل‌کوین دای را نام برد. استاندارد ERC-20، استاندارد تکنیکال برای توکن‌های قابل تعویض است که با استفاده از بلاک‌چین Ethereum، ایجاد ‌شده و توسعه‌دهندگان باید قوانین آن را برای کار کردن Token روی پلتفرم اتریوم، رعایت کنند.

مثال‌هایی برای درک بهتر Token‌

بهتر است برای درک بهتر این مفهوم به چند نمونه از ارزهای دیجیتال، نگاهی بیندازیم. در حال حاضر، توکن‌های رمزنگاری زیادی در بازار وجود دارد. برخی از آنها به شرح زیر است:

چین لینک Chainlink

چین لینک، یک شبکه غیرمتمرکز است که به قراردادهای هوشمند روی بلاک‌چین اجازه می‌دهد تا داده‌های دنیای واقعی را دریافت کنند.

تتر

قیمت تتر به دلار آمریکا مرتبط بوده و هدف از آن این است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را آسان‌تر و ارزان‌تر کند.

شیبا اینو

گروه یا فردی به نام Ryoshi، توکن شیبا اینو را برای رقابت با دوج‌کوین به عنوان یک شوخی، ساخته است. با این حال این میم‌کوین در بین سرمایه‌گذاران بسیار محبوب شده است.

هر سه Token‌ بر روی بلاک‌چین اتریوم، کار می‌کنند.

شیبا اینو

نگرانی‌های مربوط به Token

مهم‌ترین نگرانی‌های مربوط به Token، این است که به دلیل استفاده از آنها برای جمع‌آوری سرمایه، کلاه‌برداران می‌توانند از آنها برای سرقت پول از سرمایه‌گذاران، استفاده کنند. با این حال، تمایز یک توکن واقعی و غیرقانونی می‌تواند دشوار باشد. در این جا چند فاکتور وجود دارد که هنگام خرید Token باید به آن توجه کنید:

  • براساس حوزه قضایی ممکن است نیاز به ثبت داشته باشد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار از تست هاوی (Howey Test)‌ استفاده می‌کند تا اوراق بهاردار بودن یک دارایی را تعیین کند. اگر نیاز به ثبت داشته باشد اما نشده باشد، به شکل فعلی، غیرقانونی است.
  • برای بررسی توکن، به تیم پشت ICO و پیشینه آنها نگاه کنید. با بررسی آدرس و شماره تلفن، مشخص کنید که آیا یک کسب‌وکار قانونی هستند یا خیر. همچنین از وبسایت وزارت امور خارجه برای ایالتی که ادعا می‌کنند در آن ثبت نام کرده‌، بازدید و آنها را جست‌وجو کنید. اگر نمی‌توانید اطلاعات دیگری در مورد آن به جز یک وبسایت نمایشی و وایت‌پیپر پیدا کنید، ممکن است یک کلاه‌برداری باشد.
  • تحقیق در مورد ICOهای خارج از ایالت متحده ممکن است دشوار باشد. یکی از این توکن‌ها BananaCoin بود که به عنوان جمع‌آوری کمک مالی برای مزارع موز در لائوس، صادر شد. به سرمایه‌گذاران گفته شد آنها می‌توانند Tokenهای خود را با ارزش برابر موز یا وجوه، مبادله کنند.
  • بسیاری از Tokenهای رمزنگاری در صرافی‌های غیرقانونی خارج از ایالت متحده، فهرست شده‌اند. اگر در صرافی تنظیم‌نشده فهرست شده باشد، احتمال کلاه‌برداری آن بسیار بیشتر است.
  • حتی توکن‌های لیست شده در یک صرافی نیز ممکن است کلاه‌برداری باشند.

بنانا کوین

آیا NFTها همان Token اجتماعی هستند؟

اگرچه NFTها و Tokenهای اجتماعی دارای شباهت زیادی هستند، تفاوت‌های مهمی بین این دارایی‌های دیجیتال وجود دارد. مهم‌تر از همه NFTها در بازار کریپتو معامله نمی‌شوند. از آنجایی که هر NFT، یک آدرس بلاک‌چین منحصربه‌فرد دارد، آنها به جای ارزهای دیجیتال، کلکسیون‌های مجازی در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر آن، نرخ مبادله برای یک NFT به اندازه توکن اجتماعی قابل تعویض، واضح و دقیق نیست.

همچنین NFTها می‌توانند نماینده هر شکلی از رسانه دیجیتال باشند. اگرچه محبوب‌ترین NFTها، JPEGهای متحرک هستند، اما این Tokenها می‌توانند میلیون‌ها نوع فایل دیجیتال (مانند کلیپ‌های ورزشی، موسیقی و زمین متاورسی) باشند. در مقابل، یک توکن اجتماعی همیشه یک ارز مجازی با نرخ مبادله مشخص خواهد بود.

چرا یک Token کریپتو ایجاد می‌کنید؟

هر فردی می‌تواند یک Token‌رمزنگاری ایجاد کند. شما حتی می‌توانید یک نمونه را صرفاً جهت سرگرمی بسازید. اما ایجاد موفقیت‌آمیز Token‌ کریپتو چالش‌برانگیزتر بوده و به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. ایجاد توکن، یک چیز است، اما حفظ و رشد آن مسأله دیگری است. بنابراین می‌توانید از روی کنجکاوی و یا برای مسائل مهم‌تر، Token ایجاد کنید. مانند اینکه یک Token‌ برای انجمن یا شرکت خود بخواهید. همچنین ممکن است یک ایده خوب برای میم‌کوین داشته باشید.

اگر قصد جدی برای ساخت آنها دارید، لازم است که دانش و تجربه کافی را در این زمینه کسب و یک توسعه‌دهنده رمزارز استخدام کنید.‌ این کار به شما در زمینه وایت‌پیپر، مسائل حقوقی و انتخاب بهترین بلاک‌چین برای پروژه کمک می‌کند. اگر توکن را صرفاً به عنوان یک شوخی در نظر گرفته‌اید، این کار را می‌توانید به سرعت و بدون نیاز به برنامه‌نویسی، انجام دهید.

ایجاد Token کریپتو

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید، یک Token‌، دارایی دیجیتالی است که برای یک پروژه غیرمتمرکز ساخته شده است. آنها روی یک بلاک‌چین موجود، مانند اتریوم کار می‌کنند. افراد می‌توانند با استفاده از آنها چیزی را خریداری کرده یا خود Tokenها را خرید و فروش کنند. درحالی که این توکن‌ها می‌توانند به تنهایی ارزشمند باشند، ممکن است نماینده آثار هنری، املاک، خدمات و… باشند. Tokenهای رمزارز، قابل برنامه‌ریزی هستند. آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در هر یک، کاربردهای خاص خود را دارند.

از آنجاییکه تمایز میان توکن واقعی و غیرواقعی تا حدودی دشوار است، لازم است که قبل از خرید آنها به اندازه کافی تحقیق کنید. چرا که همواره احتمال کلاه‌برداری وجود دارد و باید جانب احتیاط را رعایت کنید. از طریق بررسی تیم پشت توکن، می‌توان تا حدودی با قانونی و معتبر بودن یا نبودن آنها پی برد.

نوشته های مشابه