شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش سرمایه‌گذاری

ژورنال ترید چیست؟ از ساخت ژورنال معاملاتی تا استفاده از آن.

ژورنال ترید، دفتر تریدینگ یا دفترچه معاملات یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند برای معامله‌گران بسیار مفید باشد و نقشی بسیار تأثیرگذار در برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی معاملاتی یک تریدر ایفا کند.

زمانی که یک سبد یا پرتفوی معاملاتی می‌سازید؛ باید موارد زیادی را به خاطر داشته باشید. مواردی مانند برنامه‌ریزی‌های آینده، موقعیت‌های باز و هر نکته حساسی که ممکن است در بازه زمانی طولانی کارآمد باشد؛ نیاز به ثبت شدن دارند. تمامی این موارد برای ساخت یک استراتژی معامله سودآور مورد نیاز است. بنابراین، دانش ایجاد و استفاده درست از یک ژورنال ترید برای موفقیت هر معامله‌گری بسیار مهم است. بدون ژورنال نویسی در معاملات یک معامله‌گر می‌تواند به سادگی از مسیر برد خارج شده و باخت را تجربه کند. یا حتی بدتر از آن اگر ژورنال تریدینگ را جدی نگیرید شاید همه سرمایه‌تان را از دست بدهید. در ادامه با اینکه ژورنال ترید چیست ، چه مزایایی دارد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؛ آشنا خواهید شد.

ژورنال ترید چیست ؛ برگ برنده معاملات شما

ژورنال ترید یا دفتر تریدینگ در واقع سندی است که در آن هر تصمیم و اقدام یک ترید از جمله توسعه استراتژی، مدیریت ریسک، روانشناسی و غیره ثبت می‌شود. درست شبیه چیزی مانند دفتر خاطرات، اما با این تفاوت که در این دفترچه داده‌ها و رخدادهای تخصصی مربوط به معامله‌گری ثبت می‌شود. ژورنال ترید را با عباراتی دیگر مانند ژورنال تریدینگ، دفتر برنامه‌ریزی معاملات، ژورنال نویسی در معاملات، ژورنال نویسی در ارزهای دیجیتال، دفترچه ترید و… نیز جست‌وجو کنید.

ساخت ژورنال معاملاتی کار بسیار آسانی است و شما می‌توانید به سادگی دفترچه ترید مناسب خود را تهیه و طراحی کنید اما یک ژورنال ترید برای کارآمد بودن باید از ساختار درستی برخوردار باشد. این دفتر می‌تواند دانش شما را بر اساس حقایق افزایش بدهد و دیدگاه ارزشمندی را برای شما به ارمغان بیاورد و حتی از ضررهای احتمالی جلوگیری کند و شما را به سمت یک موفقیت مالی هدایت کند. در اصل زمانی که شما اطلاعات خود را بر اساس حقایق، تجربه و نه احساسات تنظیم کنید تنها قدم دیگری که باید بردارید تحلیل و استفاده از آن اطلاعات است.

مزایای یک ژورنال معاملاتی کارآمد:

  • افزایش مسئولیت‌پذیری نسبت به معاملات
  • افزایش نظم در ترید و سازگاری بیشتر با موقعیت‌های متفاوت
  • کمک به شناسایی استراتژی معاملاتی سودآور
  • مستند کردن نقاط قوت، ضعف و تجربیات
  • افزایش دقت در زمان تجزیه و تحلیل معاملات احتمالی

به جرات می‌توان گفت که هیچ تریدر موفقی نیست که از دفتر تریدینگ استفاده نکند و با دقت تمام موفقیت‌ها و شکست‌های خود را مستند نکند. این قدم یکی از مهم‌ترین قدم‌های شما در مسیر تبدیل به یک معامله‌گر موفق خواهد بود.

ساخت ژورنال معاملاتی ؛ چگونه دفتر ترید طراحی کنیم؟

قالب‌های رایگان زیادی تحت عنوان ژورنال معاملاتی در دسترس است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما یادگیری نحوه ساخت دفتر ترید نیز مهم است. با طراحی دفتر ترید شخصی شما می‌توانید یک ژورنال معاملاتی را درست مطابق با نیازها و استراتژی‌های خود شخصی‌سازی کنید. این مزیتی است که قالب‌های آماده چه به صورت دیجیتال و چه دفترهای موجود در بازار، فاقد آن هستند. قرار نیست به هیچ عنوان کار عجیبی انجام دهید تنها کافیست فعالیت خود را بر اساس یک سری اصول مستند سازی کنید.

شما می‌توانید ژورنال ترید خود را هم به صورت کاغذی و هم دیجیتال بسازید. انتخاب با شماست. در اینجا ما نحوه ساخت ژورنال معاملاتی دیجیتال را آموزش خواهیم داد. شما می‌توانید همین نسخه را روی کاغذ پیاده کنید.

قدم اول؛ تهیه فایل ژورنال معاملاتی

ابتدا، باید یک فایل صفحه گسترده ژورنال معاملاتی (به عنوان نمونه در، Google Sheetsیا Microsoft Excel) و یک فایل ورد  (به عنوان نمونه در Google Docsیا  Microsoft Word) ایجاد کنید. این دو برای ثبت دقیق‌ترید یا معاملات و دیدگاه‌ها و افکار شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته می‌توان همه این کارها را در برنامه اکسل نیز انجام داد ولی نیازمند باز کردن دو بخش در این برنامه خواهید بود. مزیت گوگل شیت و داک به نسبت اکسل و ورد در آنلاین بودن آن‌هاست. به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

قدم دوم؛ بخش‌بندی داده‌ها

در این مرحله باید مشخص کنید که چه داده‌هایی باید به طور روزانه ثبت شوند تا ژورنال معاملاتی شما کارآمدتر باشد. برای این کار می‌توانید از قالب‌های رایگان ایده بگیرید اما صرف نظر از یک الگو و قالب خاص، ژورنال معاملات شما باید شامل ستون‌های داده‌ای زیر باشد:

  • تاریخ ورود به معامله
  • تاریخ خروج از معامله
  • سمبل یا نشان ارز مورد نظر
  • جهت (لانگ/شورت) (این بخش برای معاملات آتی یا فیوچرز کاربرد دارد)
  • قیمت ورودی
  • اندازه موقعیت
  • ارزش تصوری
  • حد ضرر
  • حد سود
  • قیمت خروج
  • کارمزد معاملاتی
  • سود/زیان (P&L)
  • درصد سود/زیان (P&L %)
  • یادداشت‌ها

برخی از معامله‌گران ممکن است بازه زمانی معامله را نیز در ژورنال خود یادداشت کنند. به طور کلی هر چه اطلاعات با جزئیات بیشتری ثبت شود؛ در نهایت داده دقیق‌تر و بهتری به دست می‌آید.

قدم سوم؛ بخش یادداشت‌ها

اینکه در هر بخش از ژورنال برنامه‌ریزی معاملات باید چه اطلاعاتی را وارد کنید تقریباً مشخص است اما در مورد بخش یادداشت: این بخش به ایده‌ها و تفکرات شما مربوط است. باید در هر روز افکار و ایده‌های خود را یادداشت کنید تا بتوانید آن‌ها را سازماندهی کنید. ممکن است افکار به ظاهر بی‌اهمیت شما افکار مهمی باشند که باید در ادامه به آن‌ها بیشتر توجه کنید. این تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد. یادداشت‌های روزانه و مستندسازی معاملات در نهایت به خلاقیت عمل شما منجر خواهد شد.

قدم پایانی؛ از ژورنال ترید استفاده کنید!

ساخت یک ژورنال ترید به همین سادگی با این وجود نحوه بهره از آن چیزی است که به مرور زمان باید در آن خوب شوید. فراموش نکنید که تک تک معاملات خود را در آن یادداشت کنید و به صورت روزانه افکار و ایده‌های خود در خصوص بازار، ترندها و… یادداشت کنید تا دفتر معاملاتی شما به یک ابزار کارآمد تبدیل شود.

در ادامه می‌توانید با استفاده از دفتر معاملاتی بیشتر آشنا شوید.

چگونگی استفاده از ژورنال معاملاتی

ایجاد یک ژورنال معاملاتی یک مهارت است و استفاده از آن مهارت دیگری است! اینکه بدانید چگونه آموخته‌های خود را در یک سیستم معاملاتی پیاده‌سازی کنید نیز به کسب اطلاعات نیازمند است.  استفاده مؤثر از یک دفترچه معاملات می‌تواند یک معامله‌گر غیر سودده را به یک معامله‌گر سودده تبدیل کند.

قبل از اینکه وارد هر معامله‌ای شوید، باید دلیل خوبی برای انجام آن داشته باشید. اینجاست که افکار روزانه و ایده‌ها به کار می‌آید.

هر روز وقتی به بازار نگاه می‌کنید؛ ایده‌های بسیاری به ذهنتان خطور می‌کند. با یادداشت این ایده‌ها و احساسات می‌توانید هر چیزی را که به عملکرد معاملاتی شما کمک می‌کند یا مانع از آن می‌شود؛ پیدا کنید. این نوشته‌ها می‌تواند شامل یادداشت رفتار کلی بازار، معاملات گذشته، معاملات فعلی و معاملات بالقوه باشد.

یادداشت‌های روزانه بخشی است که با استناد بر آن می‌توانید در مورد یک ایده معاملاتی خاص تصمیم درستی بگیرید. در این زمینه یک استعاره وجود دارد که می‌گوید باید با ایده‌های معاملاتی کشتی گرفت تا از جوانب مختلف مورد بررسی قرار بگیرند و نقاط قوت و ضعف هر کدام مشخص شود.

پس زمانی که ایده‌ها و داده‌ها را مکتوب کردید؛ وقت آن رسیده که به آن‌ها سری بزنیم و از دفتر تریدینگ خود استفاده کنیم.

فایل اکسل هیچ جایی برای خلاقیت و افکار نداد و تنها فضایی منطقی بر آن حکم فرماست. در این بخش تنها معاملات شما ثبت شده پس به روز بودن، دقیق بودن و منظم بودن آن‌ها بسیار مهم است.

یک ژورنال معاملاتی زمانی موفق ارزیابی می‌شود که از موفقیت و شکست اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد. بنابراین صحت و به روز بودن این داده‌ها در نهایت نشان‌دهنده عملکرد افکار و ایده‌های شماست. اینکه آیا ایده‌های شما موفق عمل کرده‌اند و یا خیر.

تلاش کنید که معاملات خود را بلافاصله پس از صورت گرفتن در ژورنال خود ثبت کنید. چون در آن زمان ذهن شما خسته نیست و پر کردن اطلاعات زمان کمتری خواهد برد.

یکی دیگر از عادت‌های خوب مرور روزانه ژورنال معاملاتی است. به این ترتیب، همیشه یک دیدگاه کلی در مورد معاملات خود خواهید داشت. این مسئله کمک می‌کند که درک کنید چه مقدار در بازار درگیر شده‌اید و آیا فضایی برای ورود به معاملات جدید برای شما وجود دارد یا خیر.

سخن پایانی

فرقی ندارد چه سبک از معامله را در بازار پیش‌گرفته‌اید. برای تبدیل‌شدن به یک تریدر موفق باید بسیار تلاش کرد و چالش‌های بسیاری را با موفقیت پشت سر گذاشت. بدون برنامه‌ریزی دقیق و مستندسازی عملکرد معاملاتی، تنها بدون هدف در بازارها حرکت خواهید کرد و معمولاً چنین وضعیتی پایان خوبی ندارد.

با فراگیری نحوه ایجاد و استفاده درست از یک ژورنال معاملاتی می‌توانید الگوها و روندهای بازار را به طور مؤثرتری شناسایی کنید. از نظر بسیاری از معامله‌گران موفق، یادداشت‌های دقیق، ثبت ایده‌ها، احساسات و معاملات خود یک نوع سرمایه‌گذاری آسان است که می‌تواند بازده بسیار بالایی در آینده به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه