آموزش سرمایه‌گذاری

چگونه از روانشناسی ترید در تحلیل تکنیکال کمک بگیریم؟

روانشناسی معاملات به آن دسته از عواطف و احساسات روانی اشاره دارد که باعث موفقیت و یا عدم موفقیت در معاملات اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در پس هر معامله موفقیت‌آمیز و سودآور یک تصمیم درست و به موقع وجود دارد اما یک تصمیم چگونه شکل می‌گیرد؟ البته که دانش و تحقیق از عوامل تأثیرگذار بر یک تصمیم درست هستند اما آنچه در نهایت شکل‌دهنده تصمیم نهایی است تا حد زیادی به روانشناسی و احساسات و عواطف ارتباط دارد. اما روانشناسی ترید در این میان دقیقاً چیست؟

روانشناسی ترید در تحلیل تکنیکال چیست؟

به طور کلی روانشناسی ترید بیانگر جنبه‌های مختلفی از شخصیت و رفتارهای یک فرد است که بر اقدامات و تصمیمات معاملاتی او تأثیر می‌گذارد. روانشناسی ترید ممکن است به اندازه ویژگی‌هایی مانند دانش، تجربه و مهارت در به وجود آمدن موفقیت در معاملات مهم باشد.

نظم و انضباط و ریسک‌پذیری دو بخش جدایی‌ناپذیر جنبه‌های روانشناسی معاملات (ترید) هستند. علاوه بر این از ترس و طمع به عنوان دو احساس شناخته شده در ارتباط با روانشناسی ترید یاد می‌شود، احساسات دیگری مانند امید و حسرت هم در رفتار معامله‌گر تأثیرگذارند. همه این‌ها جنبه‌های مختلفی از روانشناسی ترید یا معامله هستند که در تریدر به صورت کم یا زیاد وجود دارد و نمی‌توان هیچکدام را بد یا خوب و عامل موفقیت یا شکست تلقی کرد. در واقع پیاده‌سازی درست و به موقع این جنبه‌هاست که موفقیت یک معامله‌گر را رقم می‌زند. 

درک روانشناسی ترید

روانشناسی معاملات یا ترید می‌تواند با چندین احساس و رفتار خاص همراه باشد که اغلب به عنوان کاتالیزور معاملات بازار در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال عامل محرک معاملات احساسی در بازارها بیشتر ناشی از حرص و طمع یا ترس است.

حرص و طمع را می‌توان به عنوان تمایل بی‌اندازه‌ای به ثروت که عقلانیت و قضاوت را کمرنگ می‌کند، معرفی کرد. طمع بیش از حد در اغلب معامله‌گران، آن‌ها را به سمت رفتارهای مختلفی سوق می‌دهد. این رفتارها می‌تواند شامل معاملات پرخطری مانند خرید سهام یک شرکت یا فناوری آزمایش نشده باشد آن هم تنها به این دلیل که سهام آن به سرعت در حال افزایش است. 

علاوه بر این حرص و طمع می‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب کند که بیش از حد توصیه شده در موقعیت معاملات سودآور باقی بمانند تا سود بیشتری کسب کنند. رد حرص و طمع را می‌توانید در فاز نهایی بازارهای گاوی، زمانی که گمانه‌زنی‌ها و تردیدها به اوج می‌رسد مشاهده کنید. 

در مقابل ترس، باعث می‌شود که یک معامله‌گر، بسیار سریع‌تر از آنچه باید یک موقعیت را ببندد و از سود آن به خاطر ترس افراطی از ضرر هنگفت چشم‌پوشی کند. ترس در بازارهای خرسی بیش از هر زمانی به چشم می‌خورد. این احساس می‌تواند باعث شود که معامله‌گران برای خروج از بازار عجله کرده و غیرمنطقی رفتار کنند. ترس اغلب به وحشت تبدیل شده و به طور کلی فروش‌های قابل‌توجهی در بازار را رقم میزند که به عنوان فروش که به Panic selling یا فروش وحشت‌زده مشهور است.

از سویی دیگر پشیمانی احساسی است که ممکن است برای معامله‌گر پس‌ازاینکه یک موقعیت اولیه به معامله را از دست داد، رخ بدهد و به خاطر شوک وارد شد، تریدهای سریع و بدون فکر را پیش بگیرد. عدم پایبندی به برنامه‌های معاملات و بی‌نظمی اغلب منجر به ضررهای سنگینی می‌شود. پیشنهاد میکنیم مقاله چرا بیشتر تریدرها ضرر می‌کنند را مطالعه کنید.

تأثیر روانشناسی معاملات بر تحلیل تکنیکال

روانشناسی معاملات اغلب برای تحلیلگران تکنیکال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که این تحلیلگران برای پیش برد تصمیمات به تکنیک نمودار سازی تکیه می‌کنند. نمودار یک سهام می‌تواند اطلاعات وسیعی در رابطه با حرکت سهام  ارائه دهد درحالی‌که تحلیل تکنیکال و تکنیک‌های نمودار سازی می‌توانند در تشخیص روند برای فرصت‌های خریدوفروش مفید باشد. اما در نهایت رسیدن به درک درست حرکت‌های بازار با شناخت روانشناسی ترید معامله‌گران میسر می‌شود.

موارد متعددی در نمودارهای تکنیکال وجود دارد که معامله‌گر باید به آن‌ها توجه کند.همچنین گاهی لازم است به دانش خود در مورد سهام اعتماد کرده و به چگونگی حرکت قیمت و تأثیر عوامل گسترده دیگر بر بازار نیز توجه کند. معامله‌گرانی که به تأثیر عوامل خارجی بر قیمت سهام توجه می‌کنند و با نظم و اعتمادبه‌نفس در معاملات خود پیش می‌روند و به عبارتی دیگر به روانشناسی معامله‌گری متعادلی دارند، به طور کلی موفقیت و سودآوری بیشتری را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدیم، صفاتی که در روانشناسی ترید مانند طمع و ترس مقابل یکدیگر قرار دارند می‌توانند یکدیگر را متعادل کرده و با کنترل کافی به یک تصمیم درست ختم شوند. اما هر کدام از این حس‌ها به تنهایی توان بر باد دادن تمامی سرمایه یک معامله‌گر را خواهد داشت. در این میان بهترین کار این است که با کنترل احساسات خود و همچنین در نظر گرفتن احساسات غالب، بهترین تصمیم را بگیرید. 

نوشته های مشابه