آموزش معامله و تریدتکنولوژی‌ها

آموزش کامل ربات 3Commas؛ چگونه با ربات ترید تری کاماز به سود بیشتری برسیم؟

احساسات و خطاهای انسانی، تأثیر قابل توجهی بر روی سود و زیان معاملات دارند. این عوامل به حدی تأثیرگذارند که اگر به درستی مدیریت نشود، حتی با بهترین استراتژی‌های معاملاتی هم امکان سودآوری وجود ندارد. یکی از بهترین روش‌های حل این مشکل، استفاده از ربات‌های ارز دیجیتال است. این ربات‌ها مشکلات انسانی را ندارد و با امکانات متنوع خود، به افزایش سودآوری در معاملات کمک می‌کنند. ربات ترید تری کاماز (3Commas) از جمله بهترین پلتفرم‌های فعال در این حوزه محسوب می‌شود.

در این مقاله از نوبیتکس به آموزش کامل ربات ۳Commas و بررسی امکانات آن در معاملات ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت. در کنار معرفی ربات 3Commas، نحوه ثبت‌نام، اتصال ربات به صرافی، خرید اشتراک با ارز دیجیتال و نکات امنیتی این پلتفرم را نیز به شما آموزش خواهیم داد. علاوه بر این، می‌آموزید که چگونه سودآوری معاملات خود را با این ربات افزایش دهید. با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

معرفی ربات 3Commas

معرفی ربات 3Commas

تری کاماز (3Commas) یک پلتفرم معاملاتی خودکار است که مجموعه‌ای از ابزارها و ربات‌های ترید خودکار را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. معامله‌گران ارزهای دیجیتال می‌توانند حساب‌های چند صرافی را به این پلتفرم متصل کنند و مدیریت معاملات خود را در یک پنجره واحد انجام دهند. علاوه بر این، قابلیت‌های متعدد ربات تری کاماز، مانند حد سود و حد ضرر متحرک، به افزایش سودآوری معاملات می‌کنند. این ربات از ۱۶ صرافی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که در میان آن‌ها نام‌هایی مانند بایننس (Binance) و کوکوین (Kucoin) به چشم می‌خورد. در زمان نگارش این مطلب، تعداد کاربران پلتفرم از مرز ۲۲۰،۰۰۰ نفر گذشته است که نشان‌دهنده اعتبار بالای آن است.

آموزش کامل ربات Commas۳؛ ساخت حساب کاربری

برای ساخت حساب کاربری ابتدا باید وارد سایت تری کاماز (3commas.io) شوید. توجه داشته باشید که این سایت با آی‌پی‌های ایران سازگاری ندارد و باید از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید.

برای ثبت‌نام با ایمیل به‌صورت زیر عمل کنید:

۱. ثبت ایمیل و رمز عبور

ابتدا وارد سایت شوید. روی دکمه سبز رنگ «Try It Free» در بالای صفحه یا دکمه «Start trial» در وسط صفحه کلیک کنید تا وارد صفحه ثبت‌نام شوید. در کادرهای «Email» و «Password» به ترتیب آدرس ایمیل و یک رمز عبور دلخواه را ثبت کنید. در پایان روی دکمه «Sign Up» کلیک کنید. پازل کپچا را حل کنید تا کد تأیید به ایمیل شما ارسال شود.

صفحه ثبت‌نام ربات ترید تری کاماز

۲. تأیید آدرس ایمیل

در صفحه جدید باید کد شش رقمی ارسال‌شده به ایمیل را در کادر «Enter 6-digit code» وارد کنید تا ایمیل شما تأیید شود. در صفحه بعد، روی دکمه «Start» کلیک کنید تا نسخه ۷ روزه رایگان برای شما فعال شود.

صفحه تأیید ایمیل

آموزش کامل ربات ۳Commas؛ نحوه اتصال ربات به صرافی ارز دیجیتال

برای استفاده از امکانات ربات ترید تری کاماز باید آن را به یک یا چند صرافی متصل کنید. به غیر از صرافی بایننس که از قابلیت اتصال سریع (Fast Connect) پشتیبانی می‌کند، اتصال سایر صرافی‌ها به ربات با استفاده از کلید API انجام می‌شود.

برای اتصال ربات به صرافی گام‌های زیر را دنبال کنید:

۱. پنجره Connect account را باز کنید

اگر برای اولین بار قصد دارید ربات ترید را به صرافی متصل کنید، از سمت چپ صفحه وارد «My Portfolio» شوید. در سربرگ «Overview»، روی دکمه «Connect account» کلیک کنید. اگر از قبل یک ربات را متصل کرده باشید، برای اتصال ربات‌های بعدی باید از سمت راست همان صفحه روی دکمه «Connect a new account» کلیک کنید.

صفحه اتصال ربات به صرافی

۲. روی دکمه Exchanges کلیک کنید

در پنجره‌ای که از سمت راست صفحه باز می‌شود، روی گزینه «Exchanges» کلیک کنید.

اتصال صرافی به ربات ترید تری کاماز

۳. صرافی مورد نظرتان را انتخاب کنید

در پنجره‌ باز شده، صرافی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال

۴. یک نام برای ربات خود تعیین کنید

در این صفحه باید یک نام برای ربات خود انتخاب کنید. سعی کنید در این نام، نوع حساب را نیز ذکر کنید تا در آینده بتوانید آن را از سایر حساب‌ها تشخیص دهید. برای مشاهده حساب‌های تحت پشتیبانی صراف، کافی است ماوس خود را روی نوشته «Available account types» نگه دارید.

 انتخاب نام ربات ارز دیجیتال

۵. اطلاعات، API Key و API Secret را وارد کنید

در اینجا باید API Key و API Secret حساب صرافی خودتان را به ترتیب در کادرهای دوم و سوم وارد کنید. اگر با نحوه دریافت این دو کلید از صرافی آشنایی ندارید، روی گزینه «?How to create an API key» کلیک کنید تا به صفحه راهنما هدایت شوید. در نهایت روی دکمه «* Connect» کلیک کنید (به جای علامت * نام صرافی شما نمایش داده می‌شود).

ورود کلیدهای API

۶. نوع حساب‌های خود را مشخص کنید

در پنجره باز شده باید نوع حساب را مشخص کنید. در پایان روی دکمه «Add» کلیک کنید. زمانی که اتصال انجام شود، صفحه آمار صرافی را مشاهده خواهید کرد.

انتخاب حساب صرافی

آموزش کامل ربات ۳Commas؛ نحوه خرید اشتراک ربات ترید تری کاماز

در حال حاضر ربات ترید تری کاماز دارای سه نوع اشتراک است. به دلیل مشکل در پرداخت بین‌المللی برای ایرانیان، بهترین راه خرید اشتراک، پرداخت کریپتویی است. در پرداخت کریپتویی از استیبل کوین USDT و USDC و رمز‌ارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، بی‌ان‌بی (BNB)، سولانا (SOL)، ترون (TRX) و لایت کوین (LTC) پشتیبانی می‌شود. برای خرید این رمز‌ارزها یا خرید تتر برای انجام معامله، می‌توانید از صرافی نوبیتکس اقدام کنید.

پس از خرید رمز‌ارز مورد نظر و انتقال به کیف پول، گام‌های زیر را دنبال کنید:

۱. انتخاب نوع اشتراک

از منوی سمت چپ صفحه روی «Subscription» کلیک کنید. در صفحه باز شده یکی از طرح‌ها را انتخاب کنید. سپس روی «Buy now» کلیک کنید.

 انواع اشتراک ربات ترید تری کاماز

۲. ارسال ارز دیجیتال

در سمت راست صفحه پرداخت، سربرگ «Crypto» را انتخاب کنید. سپس به ترتیب، کشور و ارز دیجیتال مورد نظرتان را از دو منوی کشویی انتخاب کنید. در سمت چپ صفحه، مقدار ارز دیجیتالی که باید بپردازید نمایش داده می‌شود. این مبلغ را به همراه کارمزد شبکه به آدرس اعلام شده واریز کنید. اگر از کیف پول ارز دیجیتال روی تلفن همراه استفاده می‌کنید، می‌توانید بارکد را اسکن کنید.

 پرداخت هزینه اشتراک ربات با رمز‌ارز

امکانات ربات ترید تری کاماز؛ معاملات دستی (Manual Trading)

با استفاده از امکانات معامله هوشمند یا اسمارت ترید (Smart Trade)، می‌توانید سفارشات خرید و فروش در چند صرافی مختلف را در یک پنجره مدیریت کنید. برای ورود به صفحه این بخش، گزینه «Smart Trade» در منوی سمت چپ را انتخاب کنید. در ادامه به چند قابلیت این بخش اشاره می‌کنیم.

امکانات معاملات دستی تری کاماز

۱. حد سود و حد ضرر متحرک

ربات ترید تری کاماز از قابلیت حد سود و ضرر متحرک پشتیبانی می‌کند. در سربرگ «Smart Trade» پایین صفحه، سه ستون قابل مشاهده است. پس از تعیین ارز دیجیتال و حجم مورد نظر در ستون سمت چپ، می‌توانید حد سود متحرک (Trailing Take Profit) را در ستون «Take Profit» و حد ضرر متحرک (Trailing Stop Loss) را در ستون «Stop Loss» فعال کنید.

۲. تعیین حد سود چندگانه

در صورتی‌که برای معامله خودتان بیش از یک حد سود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید روی دکمه «Split Targets» در ستون «Take Profit» کلیک کنید. با زدن این دکمه، تنظیمات «Volume» فعال می‌شود. ابتدا هدف قیمتی را در کادر «Price» تعیین کنید. پس از انتخاب حجم، روی دکمه «Add TP target» کلیک کنید.

۳. ریسک فری کردن خودکار معاملات

با فعال کردن دکمه Move to Breakeven در ستون «Stop Loss»، زمانی که قیمت به اولین هدف شما برسد، حد ضرر به صورت خودکار به نقطه ورود شما منتقل خواهد شد. با این کار، در صورت برگشت قیمت با ضرر مواجه نخواهید شد. این قابلیت تنها زمانی قابل استفاده است که معامله شما حداقل دو حد سود داشته باشد.

۳. اسمارت کاور (Smart Cover)

اسمارت کاور (Smart Cover) قابلیتی است که به‌صورت خودکار، ارز دیجیتال شما را در یک نقطه می‌فروشد و در نقاط پایین‌تر آن را خریداری می‌کند. با این کار می‌توانید دارایی‌های خود را افزایش دهید یا سود حاصل از این اختلاف قیمت را برداشت کنید. این بخش در کنار سربرگ «Smart Trade» قرار دارد.

امکانات ربات ترید تری کاماز؛ معاملات خودکار (Automated Trading)

امکانات معاملات خودکار تری کاماز

یکی از بخش‌های جذاب پلتفرم 3Commas، ربات‌های معامله‌گر خودکار هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

۳. دی‌سی‌ای بات (DCA Bots)

استراتژی میانگین هزینه دلار یا دی‌سی‌ای (DCA) یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی برای معامله رمز‌ارزها محسوب می‌شود. در بخش «DCA Bot» می‌توانید این استراتژی را با ربات پیاده‌سازی کنید. در این ربات کافی است ارز دیجیتال و استراتژی مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس در بخش «Deal start condition»، شرط ورود به معامله را مشخص کنید. علاوه بر این، در بخش «Presets» می‌توانید از استراتژی‌های آماده استفاده کنید.

۲. گرید بات (GRID Bot)

گرید تریدینگ (Grid Trading) یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی برای کسب سود از نوسانات کوچک یا همان رنج تریدینگ (Range Trading) است. در بخش «GRID Bot» از منوی سمت چپ صفحه، می‌توانید یک ربات گرید بسازید. استفاده از این ربات بخش بسیار ساده است. از ستون سمت راست صفحه، روی سربرگ «Strategy» کلیک کنید. سپس یک استراتژی را انتخاب کنید و ارز دیجیتال و میزان سرمایه را مشخص کنید. با ورود به بخش «Customize» می‌توانید تنظیمات بیشتری روی ربات اعمال کنید.

سایر امکانات ربات ترید تری کاماز

سایر امکانات تری کاماز

ربات تری کاماز در کنار معاملات هوشمند و معاملات خودکار، امکانات کاربردی دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. سوشال تریدینگ (Social Trading)

سوشال تریدینگ (Social Trading)، سبک جدیدی در معامله‌گری است. در این سبک، معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند در قبال دریافت هزینه، استراتژی و معاملات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید وارد بخش «Marketplace» شوید. در بخش‌های «Bot presets» و «Signals» می‌توانید ربات‌ها و استراتژی‌های افراد حرفه‌ای را روی حساب خود کپی کنید.

۲. پیپر تریدینگ (Paper Trading)

منظور از معامله کاغذی یا پیپر تریدینگ (Paper Trading)، شبیه‌سازی ترید با پول غیرواقعی است. پیپر تریدینگ برای آزمایش استراتژی یا همان بک تستینگ (Backtesting) و جلوگیری از ریسک با پول واقعی بسیار کاربردی است. این قابلیت با نام «Demo Account» در تری کاماز قابل استفاده است و در بالای صفحه مشاهده می‌شود. اگر حساب نمایشی در دسترس نیست، کافی است وارد تنظیمات شوید و دکمه «Show Demo account» را فعال کنید.

۳. مدیریت پورتفو (Portfolio Management)

برای معامله‌گرانی که در چند صرافی ارز دیجیتال معامله می‌کنند، مدیریت پورتفو یا سبد دارایی کمی سخت به نظر می‌رسد. در بخش «My Portfolio» پلتفرم تری کاماز می‌توانید آمار و ارقام تمام دارایی‌ها و معاملات خود در صرافی‌های مختلف را در یک پنجره مشاهده کنید. این بخش از چهار سربرگ تشکیل شده است که نمای کلی دارایی‌ها، صرافی‌های متصل به ربات، کیف پول‌ها و سبد دارایی مجازی را نمایش می‌دهد.

بررسی امنیت ربات ترید تری کاماز

 امنیت ربات ترید تری کاماز

ربات ترید تری کاماز از نظر امنیت، عملکرد ضعیفی دارد، به‌طوری‌که در طول یک سال اخیر دو مرتبه با مشکلات امنیتی بزرگی مواجه شده است. اولین مشکل امنیتی، نشت کلیدهای API کاربران در دسامبر ۲۰۲۲ بود. مورد دوم یک نفوذ امنیتی بود که در اکتبر ۲۰۲۳ رخ داد. خوشبختانه این ربات به قابلیت واریز یا برداشت از حساب کاربران دسترسی ندارد و کنترل دارایی‌ها در اختیار خود معامله‌گران است. علاوه بر این، ربات ترید تری کاماز از قابلیت آی‌پی وایت‌لیستینگ (IP Whitelisting) نیز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت، اگر درخواست معامله با کلید API کاربر از سوی یک آی‌پی غیرمجاز ارسال شود، صرافی اجازه دارد که این معامله غیرمجاز را لغو کند.

نکات مهم برای حفظ امنیت در ربات ترید تری کاماز

برای حفظ امنیت دارایی‌ها و اطلاعات خود در ربات ترید تری کاماز و جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال، توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  •   در صورت دریافت ایمیل از 3Commas، ابتدا از معتبر بودن آدرس ارسال‌کننده اطمینان حاصل کنید.
  •   در صورت امکان، برای اتصال به صرافی از قابلیت اتصال سریع (Fast Connect) استفاده کنید.
  •   در اپلیکیشن موبایل، امکانات امنیتی مانند ورود با اثر انگشت را فعال کنید.
  •   کلیدهای API خود را پلتفرم‌های آنلاین یا اشتراکی ذخیره نکنید.
  •   از قرار دادن رمز عبور ساده و قابل حدس زدن خودداری کنید.
  •   تأیید دومرحله‌ای (2FA) را از بخش تنظیمات فعال کنید.
  •   برای هر سرویس، از کلیدهای API مجزا استفاده کنید.

مزایا و معایب ربات ترید تری کاماز در یک نگاه

مزایا معایب
رابط کاربری ساده و کاربرپسند آسیب‌پذیری در برابر حملات
پشتیبانی از اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مدیریت ضعیف و عدم پاسخگویی مناسب تیم ربات در نفوذهای امنیتی
امکانات متنوع مانند معاملات هوشمند، پیپر تریدینگ و سوشال تریدینگ پیچیدگی استراتژی‌ها برای افراد مبتدی
قابلیت نصب به‌صورت اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS نداشتن صرفه اقتصادی برای معاملات با حجم پایین

چگونه حداکثر سود را با ربات ترید تری کاماز بدست آوریم؟

کسب حداکثر سود با ربات تری کاماز

یکی از اهداف استفاده از ربات ارز دیجیتال، افزایش سودآوری در معاملات است. در این بخش به سه روش افزایش سودآوری در معاملات می‌پردازیم.

۱. استفاده از قابلیت Trailing Take Profit

بهترین راه برای کسب حداکثر سود ممکن از معامله این است که تا زمان برگشت روند، معامله خرید را باز نگه‌دارید. این کار با استفاده از قابلیت حد سود متحرک (Trailing Take Profit) امکان‌پذیر است. در این قابلیت با افزایش قیمت، حد سود نیز با فاصله تعیین‌شده توسط شما رو به بالا حرکت می‌کند. در صورتی‌که روند صعودی به پایان برسد و قیمت به این حد سود برگردد، معامله بسته خواهد شد و بیشترین سود را دریافت خواهید کرد.

۲. استفاده از قابلیت Split Targets

تشخیص نقطه خروج دقیق تقریباً غیرممکن است و به همین دلیل، معامله‌گران حرفه‌ای به‌صورت پله‌ای از بازار خارج می‌شوند. با استفاده از قابلیت تقسیم اهداف (Split Targets)، امکان قرار دادن چند حد سود برای هر معامله وجود دارد. در این روش، با رسیدن قیمت به هر هدف، حجم مشخصی از معامله بسته می‌شود.

۳. استفاده از قابلیت Smart Cover

روندهای صعودی معمولاً با چند اصلاح همراه هستند و از آن‌ها می‌توان کسب سود کرد. برای مثال اگر رمز‌ارز ریپل (XRP) خود را در اوج قیمت بفروشید و در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید ریپل کنید، مقداری سود بدست خواهید آورد. در نهایت، می‌توانید آن را برداشت کنید یا تعداد ارزهای دیجیتال خود را افزایش دهید. قابلیت اسمارت کاور تمام این کار را به‌صورت خودکار برای شما انجام می‌دهد.

ربات ترید تری کاماز مناسب چه کاربرانی است؟

ربات ترید تری کاماز رابط کاربری ساده و مناسبی دارد و برای طیف وسیعی از کاربران قابل استفاده است. با این حال، هزینه‌های عضویت ماهانه و سالیانه این ربات به‌گونه‌ای است که برای معاملات با حجم کم چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد. از طرفی بسیاری از امکانات پیچیده این ربات برای کاربران مبتدی اضافی یا پیچیده است و این کاربران تازه‌کار ناچارند هزینه زیادی را بابت امکاناتی که استفاده نمی‌کنند، بپردازند. بنابراین، این پلتفرم بیشتر به افرادی که حجم معاملات بالا دارند یا به بخش زیادی از امکانات آن نیاز دارند توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

ربات‌های ارز دیجیتال، علاوه بر ساده‌تر کردن معاملات و اجرای استراتژی‌های معاملاتی، به سودآوری معامله‌گران نیز کمک می‌کنند. ربات ترید تری کاماز (3Commas) یکی از بهترین پلتفرم‌های فعال در این حوزه است که با طیف وسیعی از ابزارها و قابلیت‌های مختلف، کار معامله‌گران را ساده‌تر می‌کند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به معاملات هوشمند، پیپر تریدینگ، سوشال تریدینگ و مدیریت پورتفو اشاره کرد. در این مقاله به‌صورت جامع به معرفی ربات 3Commas پرداختیم و امکانات آن را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این، آموزش کامل ربات ۳Commas را از ثبت‌نام تا پرداخت هزینه اشتراک در اختیار شما قرار دادیم. در پایان، توصیه می‌کنیم برای حفظ امنیت بیشتر در این پلتفرم، نکات امنیتی ذکر شده در مقاله را رعایت کنید.

محمدامین معصومی

مترجم اخبار و محتوانویس حوزه رمز‌ارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هشت =