شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش مفاهیم پایه

ترندلاین چیست؟ ابزار همیشگی تریدرها را بشناسید

ترندلاین چیست؟ یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که بسیاری از افراد تازه وارد به بازار بورس و ارزهای دیجیتال با آن رو به رو می‌شوند. زمانی که به عنوان معامله گر وارد بازار رمز ارزها یا بورس می‌شوید، فارغ از استراتژی که انتخاب می‌کنید، Trendline یا خط روند اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین ابزار شما خواهد بود. ترند لاین ها در انواع مختلفی از استراتژی‌ها و اندیکاتورها نقش دارند و به شما کمک می‌کنند تا دید بهتری نسبت به وضعیت یک سهم یا ارز دیجیتال داشته باشید.

اما ترندلاین چیست و چگونه کار می‌کند؟ استفاده از خط روند در کدام استراتژی‌ها به کار شما می‌آیند؟ با نوبیتکس همراه باشید تا در ادامه به این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

ترندلاین یا خط روند چیست؟

Trendlines یا خطوط روند، خطوطی هستند که توسط معامله گر در امتداد روند (Trend) رسم می‌شوند و معمولاً از آن‌ها برای نمایش سطح حمایت و مقاومت استفاده کرد. از ترند لاین، معامله گران می‌توانند جهت حرکت قیمت یک سهم یا ارز دیجیتال را مشاهده کنند و وضعیت بازار را تحلیل کنند. ترندلاین ها با این که خطوط به ظاهر ساده‌ای هستند اما اطلاعات بسیار زیادی را در یک نگاه در اختیار شما قرار می‌دهند.

معامله گران معمولاً با استفاده از خطوط روند نقاط مهمی را روی نمودار مشخص می‌کنند نشان دهنده حمایت یا مقاومت است. علاوه بر این، ترندلاین می‌تواند اطلاعات خوبی از جهت حرکت قیمت، سرعت تغییر قیمت و الگوهای مربوط به دوره‌های انقباض قیمت را در اختیار ما قرار دهد. زمانی که در حال بررسی نرخ لحظه ای ارز دیجیتال هستید، می‌توانید با استفاده از خط Trend وضعیت بازار ارزهای دیجیتال را نیز بررسی کنید.

ترندلاین چگونه رسم می‌شود؟

استفاده از ترندلاین نسبت به بعضی از اندیکاتورهای دیگر، به دقت بیشتری نیاز دارد. در اغلب موارد معامله گر، خود اقدام به رسم ترند لاین می‌کند. البته، در بعضی از ابزارهای تریدینگ، امکان نمایش خودکار خطوط روند روی چارت Live نیز وجود دارد. علاوه بر این، معمولاً ابزارهایی در صرافی ارز دیجیتال برای رسم خط روند در نظر گرفته می‌شود با کمک آن‌ها می‌توانید خطوط را روی نمودار رسمی کنید.

همانطور که اشاره کردیم از trendline معمولاً برای نمایش سطح مقاومت و حمایت در یک دارایی استفاده می‌شود. بنابراین برای رسم ترند لاین باید یک خط در بالا یا پایین روند با اتصال پایین‌ترین یا بالاترین قیمت‌ها رسم کنید. سخت‌ترین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن نقاط درست روی نمودار است. برای اینکار حداقل به سوئینگ لو نیاز داریم. زمانی که دو نقطه از نمودار که پایین‌ترین قیمت را دارند به هم وصل کنید یک خط روند ایجاد می‌شود. در جایی که نقاطی یا کندل ها به زیر خط روند حرکت کنند خط روند شکسته خواهد شد. اینکار به شما کمک می‌کند تا محل‌های ورود یا خروج به بازار را شناسایی کنید.

4 نکته مهم برای رسم ترندلاین معتبر

در هنگام رسم ترند لاین معتبر و قابل اتکا حتماً به سه نکته زیر توجه کنی

  1. با دو نقطه نیز می‌توان ترند لاین را رسم کرد اما برای معتبر شدن ترند لاین حداقل باید 3 نقطه وجود داشته باشد.
  2. به هیچ عنوان نقاط قیمتی یا بدنه کندل ها نباید از خطوط روند عبور کند. عبور سایه بالا یا پایین کندل ها از خط روند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  3. هرچه تایم فریم بالاتر باشد اعتبار خطوط روند نیز بیشتر است. (مطالعه بیشتر: تایم فریم چیست؟)
  4. برای رسم خطوط روند به وضعیت نمودار توجه کنید. در صورتی که امکان رسم خط روند وجود ندارد، سعی نکنید به هر شکلی شده آن را رسم کنید.

نحوه خواندن خطوط روند در نمودار

در هنگام خواندن trendline مهم‌ترین نکته توجه به شیب خط است. شیب خط روند به شما می‌گوید که جهت قیمت در حال حرکت به کدام سمت است. یک خط با شیب مثبت رو به بالا نشان دهنده صعودی بودن بازار است.

در چنین شرایطی احتمالاً شاهد افزایش قیمت در بازار خواهید بود. البته دقت کنید که یک خط روند معتبر حداقل باید از سه نقطه تشکیل شده باشد.

در مقابل، اگر خط روند به سمت پایین حرکت می‌کند و شیب آن منفی است، نشان دهنده کاهش قیمت دارایی خواهد بود. در چنین شرایطی گزینه‌های مانند فروش اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال گزینه‌های روی میز شما هستند.

استفاده از خطوط روند برای پیشبینی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال

بسیاری از تحلیلگران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال از خطوط روند برای پیش بینی قیمت رمز ارزها استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید از این ابزار پرکاربرد در استراتژی‌های خود استفاده کنید با این حال، باید مراقب باشید. زیرا معمولاً احتمالاً تغییر روند بسیار سریع در بازار و شکسته شدن ترند لاین وجود دارد. اگر بیش از اندازه به trendlines اعتماد کنید ممکن است با شرایط نامناسبی در بازار رو به رو شوید.

علاوه بر این معمولاً از خطوط روند در استراتژی‌های بلند مدت استفاده می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم در هنگام رسم این خطوط ترند بهتر است از تایم فریم‌های بالا استفاده کنید. زیرا ممکن است روند در طولانی مدت شکسته شود و شما در بازه زمانی کوتاه متوجه آن نشده باشید. به طور کلی این ابزار بیشتر مناسب به دست آوردن یک دید کلی از روند حرکت قیمتی است نه پیش بینی دقیق و لحظه‌ای.

مثالی از ترند لاین در ارزهای دیجیتال

نمودار بالا مربوط به چارت ماهانه بیت کوین در 12 فوریه سال 2020 (بهمن 98) است. در این نمودار به خوبی می‌توانید ببینید که‌ترند لاین چیست و چگونه می‌توان از آن برای تعیین روند بازار و پیشبینی وضعیت آن در آینده استفاده کرد. همانطور که مشاده می‌کنید ما سه نقطه که پایین‌ترین قیمت محسوب می‌شوند را برای رسم ترندلاین استفاده کرده‌ایم. سپس‌ترند لاین را بدون اینکه بدنه کندل ها را لمس کند، رسم کردیم.

این خطوط روند با توجه به شیب مثبت، نشان دهنده صعودی بودن بازار بیت کوین در آن زمان بود. طبق این نمودار، در یک بازه زمانی یک ماهه 3 بار قیمت بیت کوین خط‌ترند را که خط حمایت آن است لمس کرده و به بازار برگشته است. با استفاده از این نمودار می‌توان پیش بینی کرد تا زمانی که خط‌ترند شکسته نشود بازار صعودی باقی خواهد ماند. با این حال با توجه به افزایش شیب، و احتمالاً شکسته شدن روند نیز وجود دارد زیرا احتمال برخورد با سطح مقاومت در فاصله زمانی کوتاه‌تر، بیشتر خواهد شد. اتفاقی که در مورد این خط‌ترند رخ داد و با شکسته شدن آن بیت کوین تا قیمت 4600 دلار نیز سقوط کرد.

از کدام اندیکاتورها در کنار ترندلاین استفاده کنیم؟

برای اینکه همچون مثال بالا با مشکل تغییر ناگهانی در روند رو به رو نشوید، باید از ابزارهای بیشتری دیگری کمک بگیرید. میانگین متحرک یا Moving average یکی از بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که در کنار ترند لاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از میانگین متحرک می‌توانید نویزها را فیلتر کنید تا یک دید واقعی از مسیر حرکت قیمتی ارز دیجیتال یا سهام خود به دست آورید.

علاوه بر این، شاخص مقاومت نسبی (RSI) نیز گزینه بسیار خوبی است. شما می‌توانید با استفاده همزمان از RSI و خطوط میزان قدرت سطوح مقاومت یا حمایتی که تعیین کرده‌اید را بسنجید. اینکار به شما کمک می‌کند تا اطمینان بیشتری داشته باشید که روند همانطور که فکر می‌کنید عمل خواهد کرد. افرادی که بهمن سال پیش از این اندیکاتورها استفاده کرده بودند و تنها به ترند لاین متکی نبودن، بیت کوین‌های خود را از کیف پول‌های امن خود خارج کردن و با فروش آن در بالاترین قیمت، پیش از سقوط از بازار خارج شدند. استفاده از کیف پول امن یکی دیگر از نکاتی است که در هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید.

تفاوت میانگین متحرک و خطوط روند؛ دو ابزار پرکاربرد و پرطرفدار تریدرها

هم میانگین متحرک و هم خطوط روند می‌توانند به شناسایی روند یک دارایی کمک کنند با این حال معمولاً میانگین متحرک ابزار قابل اعتماد تری برای شناسایی تغییر روند در بازار است. دلیل این امر نیز این است که میانگین متحرک هرگونه نویزها و ناهنجاری‌های درون چارت را فیلتر می‌کند و یک میانگین واقعی از قیمت را به شما نمایش می‌دهد. با این حال استفاده از خطوط روند برای دنبال کردن الگوها در بازه زمانی طولانی آسان‌تر است.

بنابراین باید از هر دو آن‌ها به صورت همزمان استفاده کنید. شما می‌توانید در ابتدا خطوط روند را ترسیم کنید و برای بر طرف کردن شک‌های خود از میانگین متحرک یا RSI که در این مقاله به آن اشاره کردیم، استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید خیلی سریع نقطه ورود به بازار را پیدا کنید. با محاسبه ارز دیجیتال نیز می‌توانید سریع‌تر برای ورود تصمیم بگیرید.

در نوبیتکس روند سود آوری خود را دنبال کنید!

در این مقاله با Trendlines آشنا شدیم و به سؤال‌ترند لاین چیست پاسخ دادیم. این ابزار پرطرفدار تریدر ها در کنار سایر اندیکاتورهای پر استفاده مانند میانگین متحرک، می‌تواند دید کلی از روند یک دارایی را در اختیار ما قرار دهد و فرصت شناسایی خطوط حمایت و مقاومت را فراهم می‌کند. شما همین حالا می‌توانید به جمع تریدر های موفق در صرافی آنلاین نوبیتکس بپیوندید و از طریق صفحه اصلی سایت ما وارد بازار معامله ارزهای دیجیتال شوید. اطلاعات این مقاله می‌تواند به شما برای کسب سود بیشتر در معاملات کمک کند.

نوشته های مشابه