شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
معرفی و بررسی

تفاوت بین USDT و USDC چیست و از کدام استفاده کنیم؟ 

فرق بین USDT و USDC برای بسیاری از علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال جای سؤال دارد. البته که هر دو استیبل کوین هستند و شما می‌توانید برای پوشش ریسک یا نگهداری دلار از آن‌ها استفاده کنید؛ اما با تمامی این تفاسیر تفاوت بین USDT و USDC منجر به انتخاب یکی به جای دیگری برای سرمایه‌گذاری می‌شود. در ادامه فرق بین USDC و USDT و اینکه کدام‌یک برای اهداف شما مناسب‌تر است و تبدیل USDC به USDT را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. 

فرق بین USDT و USDC در چیست؟ 

با به‌روز شدن بازارهای سرمایه، اغلب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند برای تبدیل دارایی‌ها یا پوشش ریسک به جای دریافت اسکناس یا پول فیات، از معادل آن یعنی پول دیجیتال استفاده کنند. به همین دلیل رویکرد استفاده از دلار دیجیتال به‌خصوص در میان سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بسیار زیاد شده است. 

همین جایگزینی کافی بود تا در این حوزه، استیبل کوین‌ها به طور فزاینده‌ای سهم بزرگی از بازار کریپتو را در اختیار بگیرند. در این میان دو استیبل کوین تتر و یو اس دی سی بزرگ‌ترین سهم بازار را در دست دارند. در این مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های USDT و USDC می‌پردازیم؛ اما بد نیست ابتدا هر کدام از این ارزهای دیجیتال را جداگانه تعریف کنیم.

فرق usdc و usdt

USDT چیست؟

USDT یا تتر در سال 2014 به عنوان اولین توکن دیجیتال با پشتوانه ارز فیات راه‌اندازی شد و به عنوان اولین استیبل کوین در دنیای رمزارزها شناخته می‌شود. USDT مخفف نماد استیبل کوین USD Tether(یا تتر) است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد استیبل کوین تتر دارای پشتوانه است به‌طوری‌که در تئوری به ازای هر USDT باید یک دلار آمریکا در خزانه تتر موجود باشد. البته برخلاف تصور ما خزانه تتر پر از کیف‌های پر از دلار نیست و بر اساس ادعای شرکت تتر، تنها 85 درصد این ذخایر به صورت نقد (دلار آمریکا به شکل اسکناس) و معادل‌های پول نقد نگهداری می‌شود. همچنین مقداری سپرده کوتاه‌مدت نیز در ذخایر این شرکت وجود دارد. بخشی هم به شکل وام‌های تضمین‌شده، اوراق قرضه شرکتی، فلزات گران‌بها و نگهداری دیگر توکن‌های دیجیتال است. هنگامی‌که توکن USDT صادر شود؛ می‌توان آن را مانند هر ارز دیجیتال دیگری منتقل، خرج و ترید کرد. قیمت تتر  هم به طور دائم به ارزش ارز فیاتی که در صندوق یا حساب‌های تتر ذخیره‌شده،  وابسته است.

در اینجا نموداری از چرخه عمر ارز دیجیتال تتر را می‌توانید مشاهده کنید. 

با این حال، USDT در مورد ذخایر خود شفاف عمل‌نکرده است و بارها میزان 1:1 توکن‌های صادرشده تتر و برابری آن با ذخایرش  زیر سؤال رفته است به طوری که در سال 2021، شرکت تتر به خاطر وجود اختلاف در صندوق و تعداد توکن‌های صادرشده‌اش توسط SEC (کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده) به پرداخت 41 میلیون دلار جریمه محکوم شد. در بررسی‌ها نکته‌ای بسیار مهم مشخص شد که تتر تنها 2.9٪ از ذخایر خود را به صورت نقدی در آن زمان نگهداری کرده بود. البته پس از آن تتر تصمیم گرفته است حسابرسی‌های ماهانه خود را شفاف‌تر در اختیار عموم قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله تتر چیست مراجعه کنید. 

بهترین استیبل کوین های بازار

USDC چیست؟

ارز USDC در سال 2018 توسط دو شرکت Circle و صرافی Coinbase تأسیس شد. ارز یو اس دی سی مدعی است که توکن‌هایش با نسبت 1:1 با دلار آمریکا  پشتیبانی می‌شوند. برخلاف USDT، که شرکت تتر تنها صادرکننده آن است، USDC می‌تواند توسط سایر مؤسسات عضو شبکه CENTER مانند Coinbase ایجاد و بازخرید شود.

افرادی که بخواهند به شکل تجاری اقدام به صدور توکن USDC کنند؛ مورد بررسی‌های فنی، مالی، هویتی و عملیاتی قرار می‌گیرند. همچنین دریافت مجوز نیز مورد نیاز و الزامی است. این افراد همچنین باید سند ماهانه ذخایر خود را که با آن توکن‌های USDC را صادر و پشتیبانی می‌کنند نیز ارائه کنند.

به عنوان یک توکن در شبکه اتریوم، USDC را می‌توان در کیف پول‌های سازگار با بلاک چین اتریوم ذخیره کرد. در حال حاضر امور مالی غیرمتمرکز و برنامه‌های مربوط به این حوزه ترجیح می‌دهند تا از USDC در سیستم‌های خود استفاده کنند به همین خاطر این برنامه‌ها حاضرند سود بیشتری را به افرادی پرداخت کنند که استیبل کوین USDC را در سازوکار وام‌دهی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

محبوبیت USDC در چند سال گذشته به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است؛ به طوری که متوسط ​​روزانه 2 میلیارد دلار یو اس دی سی از طریق شبکه اتریوم جابجا شده است.

USDC همچنین برای اینکه به سرمایه‌گذارانش اطمینان دهد که پشتوانه دلاری‌اش واقعی و دست‌کاری نشده است یک گواهینامه ماهانه را به عنوان مدرک منتشر می‌کند.

USDC در شبکه‌های بیشتری در دسترس قرار گرفته است از جمله: اتریوم، ترون، هدرا، استلار، الگورند، سولانا، فلو، آوالانچ و پالی گان. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به usdc چیست مراجعه کنید. 

بررسی و مقایسه شباهت و تفاوت USDT و USDC

 

USDT USDC
بلاکچین اتریوم، سولانا، تزوس، کوساما، الگورند، آوالانچ، ترون، پالی گان، ای او اس، لیکویید، شبکه هوشمند بایننس اتریوم، ترون، هدرا استلار، الگورند، سولانا، فلو، آوالانچ، پالی گان، شبکه هوشمند بایننس
سازنده  تتر Tether Circle
 تاسیس 2014 2018
 پشتوانه 85 درصد ذخایر به صورت نقد(دلار آمریکا به شکل اسکناس) و معادل نقد، سپرده‌های کوتاه مدت. باقی‌مانده به شکل وام‌های تضمین‌شده، اوراق قرضه شرکتی، فلزات گرانبها، نگهداری دیگر توکن‌های دیجیتال. 100 درصد ذخایر به صورت نقد و معادل نقد از جمله سپرده‌های دلاری در بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت با نقدشوندگی بالا.
رتبه بازار 3 4
پایه فیات دلار آمریکا دلار آمریکا
مارکت‌کپ 78 میلیارد دلار 50.9 میلیارد دلار

usdc بخریم یا usdc تبدیل USDC به USDT

کدام استیبل کوین برای شما مناسب تر است؟ USDT یا USDC؟

اگرچه USDT دارای ارزش بازار و حجم بالاتری است اما به نظر بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، بهترین انتخاب نیست. دلیل عمده آن هم عدم شفافیت درباره ذخایرش است. از آن سو USDC شفافیت بیشتری دارد اما بازار کوچکتری نسبت به تتر دارد. از طرفی دیگر در زمان های شلوغی این امکان وجود دارد که با هزینه جابجایی بسیار سنگینی برای انتقال USDC در شبکه اتریوم مواجه شویم. علاوه بر این اگر از تتر برای معامله ارزهای دیجیتال استفاده می کنید و نه به عنوان گزینه نگهداری دلار، صرافی ها اغلب از تبدیل ارز دیجیتال به تتر استفاده می کنند. 

تبدیل USDC به USDT 

تبدیل USDC به USDT و برعکس با توجه به مزایا و کاربردهای هر کدام از این دو استیبل کوین، برای بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد. تبدیل USDC به USDT در صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس امکان پذیر است. علاوه بر این شما می توانید برای تبدیل USDT به USDC نیز از صرافی نوبیتکس کمک بگیرید. تبدیل این دو ارز دیجیتال به یکدیگر به صورت سفارش های سریع و معین در پلتفرم نوبیتکس به سادگی قابل انجام است. 

سخن پایانی

ارزهای تتر USDT، یو اس دی سی USDC  تقریبا 80 درصد از ارزش بازار استیبل کوین ها را در اختیار دارند و از این جهت گزینه های ایده آلی برای سرمایه گذارانی هستند که می خواهند در بازار استیبل کوین فعالیت داشته باشند.

همکاری شرکت Visa با شرکت Circle  خیال بسیاری را از آینده رمزارزها و استفاده از استیبل کوین ها در آینده راحت کرده است. اگرچه بحث و جدل بسیاری در مورد ثبات تتر در 1 دلار و مقادیر واقعی ذخایر پشتوانه هر USDT وجود دارد؛ اما کماکان دلایل زیادی برای ترجیح نوع دیجیتال این نوع پول بر شکل اسکناسی آن وجود دارد.

نوشته های مشابه