معرفی و بررسی

هاردفورک واسیل چیست؟ کاردانو در آستانه به‌روزرسانی مهم واسیل

یک سال بعد از آپدیت آلونزو (Alonzo)، حالا دومین به‌روزرسانی مهم کاردانو هم در آستانه پیاده‌سازی است. واسیل (Vasil) هاردفورک مهمی است که می‌تواند کارمزد تراکنش‌ها را کاهش داده و سرعت و مقیاس‌پذیری بلاک چین کاردانو در اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بهبود ببخشد. همچنین واسیل تا حدود زیادی حفر‌ه‌های امنیتی پروتکل را از بین خواهد برد و کارایی شبکه را بهتر خواهد کرد. این به‌روزرسانی در روز پنج‌شنبه، ۳۱ شهریور انجام خواهد شد. در ادامه بیشتر در خصوص جدیدترین هاردفورک کاردانو صحبت خواهیم کرد.

هاردفورک واسیل کاردانو چیست؟

واسیل بخش مهمی از روند توسعه شبکه کاردانو است که نام آن از ریاضیدان مطرح بلغارستانی و یکی از اعضای اصلی تیم توسعه کاردانو، واسیل دابوف (Vasil Dabov) گرفته شده است. هدف اصلی از پیاده‌سازی این هاردفورک، کاهش کارمزدها و افزایش ظرفیت شبکه است. علاوه بر این، با به‌روز‌رسانی واسیل، تجربه کاربری آن برای توسعه‌دهندگان بهتر خواهد شد. این موضوع به کاردانو کمک خواهد کرد تا بتواند در حوزه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) با اتریوم رقابت کند و بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهد.

هاردفورک واسیل

تاکنون از زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell) برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز در کاردانو استفاده می‌شد. اما در این به‌روزرسانی، نسخه دوم زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند در کاردانو، پلوتوس (Plutus)، معرفی خواهد شد. پلوتوس با ماشین مجازی کاردانو سازگارتر است، به این ترتیب توسعه و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو برای توسعه‌دهندگان تسهیل خواهد شد. این امر می‌تواند عقب‌ماندگی کاردانو از اتریوم و سایر رقبا را در حوزه اقتصاد غیرمتمرکز یا دیفای کاهش دهد.

قرار بود هاردفورک واسیل در ۸ تیر ۱۴۰۱ پیاده‌سازی شود، اما حساسیت‌های توسعه‌دهندگان کاردانو برای عرضه بهترین نسخه ممکن، باعث شد این به‌روزرسانی چندین بار با تاخیر مواجه شود. اما بالاخره چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، در ۱۱ شهریور اعلام کرد که این آپدیت در ۳۰ شهریور انجام خواهد شد. توسعه‌دهندگان از ۵ مهر به ویژگی‌های جدید دسترسی خواهند داشت و می‌توانند از آنها برای توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز خود استفاده کنند.

برای آشنایی بیشتر با کاردانو می‌توانید به مقاله کاردانو چیست مراجعه کنید.

واسیل چه تاثیری بر قیمت آدا خواهد داشت؟

تغییرات قیمت یک رمزارز تابع عوامل مختلفی است و پیش‌بینی دقیق آن با درنظر گرفتن فقط یکی از عوامل کار دشواری است. اما اگر تاریخچه به‌روزرسانی‌های قبلی کاردانو را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که قیمت آدا واکنش مثبتی به این به‌روزرسانی‌ها نشان داده است، به طوری‌ که بعد از سه آپدیت مهم شلی (Shelley)، ماری (Mary) و آلونزو، قیمت توکن آدا با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر سه آپدیت گفته شده، در طول بازار صعودی پیاده‌سازی شده‌اند، در حالی که واسیل در میانه بازار خرسی اجرا می‌شود و باید دید به‌روزرسانی در بازار نزولی چه تاثیری بر قیمت کاردانو ADA خواهد گذاشت.

 

نوشته های مشابه