شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش مفاهیم پایه

ایردراپ چیست و آیا دریافت ارز دیجیتال رایگان با Airdrop ممکن است؟

کسب دارایی و ثروت که حاصل از تلاش و سختی نباشد همواره برای ما جذاب و شیرین است! در اغلب اوقات در دنیای واقعی دریافت یک هدیه یا برنده‌شدن در یک قرعه‌کشی باعث می‌شود که یک دارایی که انتظارش را نمی‌کشیدیم به آسانی در اختیار ما قرار گیرد. اما آیا در فضای مالی ارزهای دیجیتال هم می‌توان رمزارز رایگان به دست آورد؟ به این پرسش باید پاسخ مثبت داد زیرا در دنیای ارزهای دیجیتال به دریافت رایگان یک ارز دیجیتال یا توکن، ایردراپ (Airdrop) می‌گویند. در ادامه بیشتر ایردراپ‌ها را بررسی خواهیم کرد و همچنین به این سوالات که آیا ایردراپ ها واقعی هستند و آیا می‌توان از آن‌ها به درآمد رسید؛ پاسخ خواهیم داد. 

فهرست عناوین

ایردراپ (Airdrop) چیست؟

در دنیای حقیقی، واژه ایردراپ Airdrop به معنی ارسال بسته‌های پشتیبانی یا انتقال نیرو از طریق هلیکوپتر یا هواپیما است. معمولاً از ایردراپ زمانی استفاده می‌شود که در منطقه‌ای نیاز به امدادرسانی وجود دارد.

منظور از ایردراپ در ارزهای دیجیتال چیست؟

مفهوم ایردراپ در دنیای ارزهای دیجیتال اغلب به معنای به دست آوردن بدون دردسر کریپتو تلقی می‌شود. در حقیقت می‌توان با ایردراپ بدون خرید آنلاین ارز دیجیتال، رمزارز به دست آورد. در تعریفی دقیق‌تر ایردراپ در ارزهای دیجیتال یک استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی است که توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا پیاده‌سازی می‌شود. در یک رویداد ایردراپ، معامله‌گران ارزهای دیجیتال به طور رایگان توکن یک پروژه را به دست می‌آورند و تنها کاری که از آنها خواسته می‌شود، تبلیغ حداقلی پروژه مورد نظر است.

ایردراپ چیست
ایردراپ چیست ؛ لذت دریافت ارز دیجیتال رایگان

یک مثال برای درک ایردراپ

فرض کنید شما یک کیف پول ارز دیجیتال در اختیار دارید. با خرید آنلاین اتریوم یا بیت کوین مقداری مشخص رمزارز در این کیف پول نگهداری می‌کنید. یک روز متوجه می‌شوید تعدادی رمزارز جدید و ناشناخته در کیف پول شما وجود دارد. شاید فکر کنید که این رمزارزها اشتباهاً به‌ حساب شما واریز شده اما این‌طور نیست. این رمزارزهای جدید، در حقیقت همان ایردراپ هستند. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا یک پلتفرم باید رمزارز رایگان توزیع کند؟

هدف ایردراپ چیست؟ یک شیوه هوشمند مارکتینگ

هرچقدر افراد بیشتری یک کالا یا خدمات را بشناسند، امکان استفاده از آن کالا یا خدمات میان افراد دیگر بیشتر می‌شود. در حقیقت در بازاریابی تلاش می‌شود تا صدای شرکت به گوش تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه برسد. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که چرا پلتفرم‌ها با ایردراپ، ارز دیجیتال یا توکن رایگان توزیع می‌کنند. 

یک پلتفرم و رمزارز جدید برای دیده‌شدن لازم است به طریقی شناخته شود تا امید به روند توسعه آن تا حد زیادی ادامه‌دار و امیدوارکننده تلقی شود. بنابراین ایردراپ راهی است که افراد را سر کیف می‌آورد چون دریافت هدیه برای همه شیرین است و به طور غیرمستقیم باعث می‌شود که نام ارز ایردراپ شده میان جوامع کریپتویی بیشتر تکرار شود.

 معمولا افراد با بیان یا معرفی این فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند تا نگاه بیشتری به پروژه‌های دارای ایردراپ شود و احتمالا سطح مشارکت برای دریافت ایردراپ از این پلتفرم‌ها افزایش می‌یابد. همه این موارد باعث می‌شود که هدف بازاریابی ایردراپ؛ دیده‌شدن در میان افراد به درستی محقق شود.

مزایا و معایب ایردراپ

حال که با اهداف ایردراپ آشنا شدیم بهتر است مزایا و معایب ایردراپ را بررسی کنیم.

مزایا ایردراپ

سریع و آنی

ایردراپ‌های ارز دیجیتال به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به صورت خودکار در کیف پول کاربران ظاهر شوند. پس ایردراپ راه‌حلی سریع و آنی برای آگاه کردن کاربران از یک پروژه جدید است. همه این موارد بدون هیچ اقدام قبلی از سوی گیرندگان صورت می‌پذیرد. دلیل آن هم قراردادهای هوشمند هستند که خود به خود اجرا می‌شوند.

بازاریابی کم هزینه

 یکی دیگر از مزایا و اهداف ایردراپ را باید کاهش هزینه تبلیغات دانست. در حقیقت در شیوه‌های عادی، افراد یا سازمان‌ها با هزینه سنگین اقدام به تبلیغ می‌کنند اما ایردراپ بسیار کم ‌هزینه است و زودتر می‌تواند نام یک رمزارز را بر سر زبان‌ها بیندازد.

ایجاد وفاداری و پایگاه کاربری 

توکن‌های ایردراپ شده می‌توانند در طول زمان شامل افزایش ارزش شوند و انگیزه‌‌ای ایجاد شود که دریافت‌کنندگان اولیه به رشد پروژه امیدوار شوند و پشت آن را خالی نکنند.

معایب airdrop

محدودیت توزیع توکن‌ها

میزان توکن‌هایی که یک پروژه می‌تواند توزیع کند به بودجه و اهداف هر پروژه بستگی دارد. در حالی که اگر یک رخداد ایردراپ‌های با ظرفیت بسیار کم انجام شود، شاید نتواند هدف تبلیغاتی پروژه را برآورده کند و ایردراپ‌های زیاد می‌تواند منجر به تمام شدن توکن‌های در دسترس پروژه شود.

وفاداری تضمین شده نیست

به محض دریافت ایردراپ، برخی از کاربران ممکن است بلافاصله تصمیم بگیرند که توکن‌های خود را برای کسب سود بفروشند و بیشتر با پروژه درگیر نشوند. حتی با توزیع ایردراپ کافی، یک پروژه ممکن است نتواند از چالش کمبود توجه خارج شود.

امکان دارد ارزش توکن‌های ایردراپ شده کاهش یابد اگر اکثر دریافت کنندگان ایردراپ تصمیم بگیرند توکن‌های خود را در یک بازه زمانی خاص بفروشند، این امر می تواند باعث کاهش قابل توجه ارزش توکن‌های پروژه شود. این نمونه نه تنها به سرمایه‌گذاران فعلی آسیب می‌رساند، بلکه به پروژه و برند آن به عنوان یک کسب‌وکار نیز آسیب می‌رساند.

انواع ایردراپ ارزهای دیجیتال

پروژه‌های کریپتویی بسته به سیاست بازاریابی اتخاذ شده، ممکن است شکل خاصی از ایردراپ را برای پروژه خود در نظر بگیرند. برخی ممکن است این ابزار را تبلیغاتی برای گرد هم آوردن یک جامعه پس از یک هارد فورک در یک شبکه پیاده‌سازی کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح دهند بر روی ایجاد حس مراقبت از کاربرانی که برای اولین‌بار از خدماتشان استفاده می‌کنند تمرکز کنند. همچنین استفاده از ایردراپ می‌تواند در پاسخ به شرایط بازار بسیار رقابتی باشد. به هر حال این روش‌ها به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

ایردراپ استاندارد

در ایردراپ استاندارد، به غیر از یک ثبت نام ساده و ایجاد یک حساب کاربری، هیچ کار دیگری لازم نیست. نکته کلیدی در اینجا این است که سریع عمل کنید، زیرا ممکن است تنها مقدار مشخصی از توکن‌ها به شکل ایردراپ به کاربران توزیع شود. برای نمونه صرافی غیرمتمرکز RabbitX از ایردراپ استاندارد برای پاداش دادن به کاربران جدیدی که در این پلتفرم ثبت نام می‌کنند، استفاده کرده است.

شکار ایردراپ

این ایردراپ‌ها به طور معمول به افرادی تعلق می‌گیرد که کارهایی کوچک پیرو پیشبرد اهداف تبلیغات پروژه انجام داده‌اند و حاضر شده‌اند کانال‌های رسانه‌های اجتماعی پروژه مورد نظر در سراسر پلتفرم‌ها را دنبال کنند یا با پست‌های پروژه در تعامل بوده‌اند. به عنوان نمونه پلتفرم One Rare فهرستی 9 مرحله‌ای را برای واجد شرایط بودن برای شرکت در یک جایزه 75000 دلاری برای کاربران خود ایجاد کرده بود که شامل دنبال کردن حساب‌های شرکت در تمامی رسانه‌های اجتماعی، تگ کردن دوستان و اضافه کردن حساب‌ها به واچ لیست بود.

ایردراپ هولدرها

این نوع ایردراپ به کاربرانی که مقدار مشخصی توکن را در زمان تبلیغات هولد کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. برای نمونه ارز ریپل این نوع ایردراپ را برای کاربران خود انجام داده است و به ازای نگهداری ریپل به آنها ارز فلر FLR ایردراپ کرده است.

ایردراپ هارد فورک 

هنگامی که یک پروتکل از کد اصلی خود منشعب یا فورک می‌شود سازوکار شبکه به دو پلتفرم مجزا تقسیم می‌شود، توسعه دهندگانی که فورک جدید را راه‌اندازی کرده‌اند، به کاربران شبکه قبلی توکن‌های شبکه جدید را به شکل ایردراپ ارائه می‌کنند. معروف‌ترین هاردفورک ایردراپ، انشعاب شبکه بیت کوین بود که بیت کوین کش از آن منشعب شد و افراد بسیاری تنها به خاطر داشتن بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود ارز بیت کوین کش به دست آوردند.

ایردراپ انحصاری

ایردراپ‌های انحصاری اغلب به زمان ثبت‌نام کاربر در یک پروژه، پولی که برای فعالیت غیرتوکنی خرج شده یا سطح تعامل در یک تالار گفتمان صورت گرفته است، پاداش می‌دهد. یک مثال معروف احتمالا ایردراپ سخاوتمندانه صرافی یونی سواپ بود که به هر یک از کاربران قدیمی خود 400 توکن UNI ایردراپ کرد.

ایردراپ قرعه‌کشی 

اگر یک استارت‌آپ میزان ثابتی جایزه برای مخاطبان خود در نظر داشته باشد، اما میزان مشارکت افراد در آن زیادتر از حد تصور باشد، ممکن است مکانیسم قرعه‌کشی را برای تصمیم‌گیری درباره برندگان جوایز خود اجرا کند که به این روش ایردراپ قرعه‌کشی (Raffle Airdrop) می‌گویند.



ایردراپ چیست
آیا ایردراپ ها واقعی هستند ؟ بله!

چگونه ایردراپ رایگان دریافت کنیم؟ 

طبیعتاً وقتی به دنبال خرید بیت کوین، اتریوم یا فروش استلار هستیم می‌دانیم که باید به یک صرافی مراجعه کنیم اما از کجا می‌توانیم رمزارز رایگان دریافت کنیم؟ به عبارت بهتر ایردراپ چگونه بین افراد تقسیم می‌شود؟ برای دریافت ایردراپ باید موارد زیر را رعایت کنیم:

۱-  یک کیف پول تهیه کنید

در ابتدا باید یک والت ارز دیجیتال تهیه کنید. توصیه می‌شود که کیف پول انتخابی از استاندارد ERC20 پشتیبانی کند زیرا بیشتر پروژه‌های جدید کریپتویی بر بستر بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی می‌شوند. نکته‌ای در ساخت کیف پول اهمیت دارد، فعال بودن آن است. به عبارت بهتر، گاهی ایردراپ‌ها برای جلوگیری از تقلب، فعالیت‌های یک کیف پول را بررسی می‌کنند. در برخی موارد حتی موجودی حساب کیف پول نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲- در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

برای اطلاع از برگزاری ایردراپ‌ها باید در شبکه‌های اجتماعی مانند شبکه اکس (توییتر سابق)، دیسکورد و ردیت و پیام‌‌رسان‌هایی مثل تلگرام فعال بود. گروه‌های مرتبط با اخبار یا حواشی دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال معمولاً مخاطبین خود را از انجام ایردراپ مطلع می‌کنند. از طرف دیگر این گروه‌ها با توجه به پتانسیل خود بهترین مکان برای تبلیغ یک ایردراپ هستند. به طور کلی داشتن حساب کاربری فعال در شبکه‌های اجتماعی برای یافتن و دنبال‌کردن ایردراپ حائز اهمیت است.

آیا ایردراپ ها واقعی هستند
هدف ایردراپ چیست ؛ چرا باید کسی ارز دیجیتال هدیه بدهد؟

– از سایت‌های تخصصی حوزه ارز دیجیتال غافل نشوید

در کنار شبکه‌های اجتماعی بد نیست نگاهی به سایت‌هایی مانند EARN نیز داشته باشید. این سایت معمولاً در برگزاری ایردراپ‌ها همکاری پررنگی دارد. به همین دلیل می‌توان با دنبال کردن این سایت‌ها از اخبار برگزاری یک ایردراپ به‌سادگی مطلع شد. همچنین وب‌سایت‌های تخصصی مانند کوین مارکت کپ بخشی انحصاری برای معرفی ایردراپ درون خود دارد که شبیه به یک واچ لیست عمل می‌کند.

۴- کیف پول مناسبی انتخاب کنید!

برای بعضی از ایردراپ ها لازم است آدرس کیف پول خود را به وبسایت پروژه مورد نظر معرفی و یا به نوعی ثبت کنید. معمولا بازی‌ها و پروژه‌های متاورسی برای ایردراپ توکن‌های NFT از این روش استفاده می‌کنند. بنابراین کیف پول متامسک که خیلی سریع می‌تواند به سایت‌های وب 3.0 متصل شود از جمله گزینه‌های مناسب برای این کار به شمار می‌رود.

۵- فعال باشید!

در برخی موارد برای دریافت ایردراپ باید فعالیتی خاص انجام داد. برای مثال باید عضو کانال یک ارز دیجیتال شویم یا پست‌های مرتبط با پروژه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. بنابراین بهتر است پیش از وقوع ایردراپ حتما از چگونگی ساز‌و‌کار ایردراپ اطمینان حاصل کنید. معمولا وب‌سایت‌هایی که خدمات لایه دو یا صرافی‌های غیر‌متمرکز به کاربرانی که درون آنها تراکنش انجام می‌دهند، ایردراپ ارسال می‌کنند.

 ۶- بازی‌های کریپتویی را فراموش نکنید!

با تکمیل مراحل برخی بازی‌های کریپتویی نیز امکان تعلق گرفتن ایردراپ وجود دارد که معمولا به شکل توکن‌های ان اف تی درون بازی است. بنابراین اگر از بازی‌های کامپیوتری لذت می‌برید، از بخش جذاب ایردراپ بازی‌ها چشم پوشی نکنید.

 

۷- استفاده از خدمات بلاکچین

نوع دیگر تعلق گرفتن ایردراپ خرید برخی محصولات یا استفاده از خدمات ارائه شده بر بستر بلاک چین یا حتی ثبت یک تراکنش ساده در این بسترها است. بعضی از شرکت‌ها در ازای این عمل ایردراپ رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. نمونه جنجالی آن ایردراپ ارز ENS بود که توکن‌های آن در مجموع چندین هزار دلار برای کاربران سود فراهم کرد.

چگونه در دام کلاهبرداران ایردراپ نیفتیم؟

معمولاً در موضوع ایردراپ به یک نکته کمتر توجه می‌شود. خطر کلاه‌برداری در ایردراپ بسیار بالاست. به‌هیچ ‌وجه نباید فریب تبلیغات دروغین را بخورید. معمولاً کلاه‌ برداران با وعده ریختن پول به سراغ شما می‌آیند و بخشی از دارایی شما را سرقت می‌کنند. برای جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال در حوزه ایزدراپ به موارد زیر توجه کنید.

۱-  فقط منابع رسمی را دنبال کنید

اگر شرکت عرضه‌کننده یک رمز ارز قصد برگزاری یک ایردراپ را داشته باشد، حتماً این مورد را از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت رسمی خود اطلاع‌ رسانی می‌کند.

2– مراقب حساب‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مشکوک باشید

 معمولاً حساب‌های تقلبی که عمر زیادی ندارند تبلیغ ایردراپ‌های کلاهبرداری را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. به‌ سادگی و با مراجعه به تاریخ پست‌های آنها و شکل فعالیتشان می‌توان متوجه ربات یا تقلبی بودن آنها شد. از طرف دیگر آدرس دقیق شبکه‌های اجتماعی یک شرکت در سایت رسمی آن در دسترس است. به همین دلیل اگر از ایردراپ یک پروژه شناخته شده با خبر شدید حتماً سایت آدرس اصلی را برای تایید این رویداد بررسی کنید. برای نمونه زمانی که صرافی Dydx شروع به فعالیت کرد، یک پروژه اسکم به نام Dxdy هم تبلیغاتی پیرو ارسال ایردراپ را آغاز کرد. زمانی که وب‌سایت تقلبی را باز می‌کردیم، کاملا وبسایت اصلی کپی شده بود و برای شرکت در رویداد تقلبی از کاربران خواسته می‌شد که کیف پول خود را به وبسایت متصل کنند تا احتمالا حملات فیشینگ روی آنها انجام شود.

3- مراقب سرقت اطلاعات شخصی باشید

برخی از این کلاهبرداران به دنبال پیدا کردن اطلاعات حساس شما هستند. بنابراین اگر برای دریافت ایردراپ اطلاعات شخصی پی‌درپی از شما خواسته شد، احتمالا در دام کلاهبرداران قدم گذاشته‌اید. اغلب ایردراپ‌ها اطلاعاتی بسیار کلی از کاربر درخواست می‌کنند.

4-ارسال ارز دیجیتال برای برداشت ایردراپ

به خاطر داشته باشید که ایردراپ‌ها هرگز برای برداشت آنها تقاضای پول نمی‌کنند. به همین دلیل به ایردراپی که درخواست واریز دارایی مثل بیت کوین دارد، باید شک کنید.

5-عدم اشتراک کلید خصوصی کیف پول

هرگز به هیچ‌گاه و باز هم تأکید می‌کنیم که به هیچ شکلی کلید خصوصی خود را برای افراد ارسال نکنید. موجودی یا تراکنش‌های حساب با کلید عمومی که در دسترس همگان است قابل ‌مشاهده است. در برخی موارد شیادان با این حرف که به دنبال چک کردن موجودی هستند از کاربر تقاضای دسترسی به کلید خصوصی را دارند که اگر در دام آنها قرار بگیرید، تمام دارایی شما مورد سرقت قرار خواهد گرفت.

6- از ایردراپ‌هایی که وعده اعداد فضایی می‌دهند دوری کنید

به طور کلی ایردراپ یک هدیه و با هدف بازاریابی است بنابراین پروژه‌ای که تبلیغ ایردراپ چندین هزار دلاری می‌کند به احتمال بسیار بالایی کلاهبرداری است. زیرا هیچ پروژه‌ای آنقدر پول آزاد در اختیار ندارد که آن را در اختیار افراد تصادفی قرار دهد.

ایردراپ رایگان

شرکت در ایردراپ رایگان ؛ یکی از راه‌های کسب درامد در بازار ارزهای دیجیتال

آیا ایردراپ یک روش برای کسب درآمد است؟

برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال راه‌های بسیاری وجود دارد که احتمالا ایردراپ، یکی از راه‌حل‌های کاربردی آن محسوب نمی‌شود زیرا قابل پیش‌بینی نیست و میزان درآمد آن لحظه‌ای است.صرف‌نظر از این موارد تعداد ایردراپ‌هایی که زندگی دریافت‌کنندگانش را متحول کرده است حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. نباید فراموش کرد که ایردراپ صرفاً یک شیوه تبلیغاتی است و نمی‌توان برای فعالیت درازمدت در بازار بر روی شرکت در ایردراپ ها حساب باز کرد. 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی ویژگی‌های ایردراپ و راه‌های دریافت رمزارز رایگان پرداختیم و به مزایا و معایب آنها نیز اشاره شد. در انتهای مقاله پیشنهاد می‌کنیم برای فعالیت حرفه‌ای در بازار رمزارزها به صفحه اصلی نوبیتکس مراجعه کنید. نوبیتکس امکان خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتالی را فراهم کرده است. از امکانات بی‌نظیر نوبیتکس می‌توان به امکان خرید و فروش ۲۴ ساعته، ماشین حساب مبدل ارز دیجیتال، مشاهده آنلاین قیمت‌ها و امنیت بسیار بالا اشاره کنیم. نوبیتکس اولین و تنها صرافی دانش‌بنیان ایرانی است.

 

نوشته های مشابه