آموزش سرمایه‌گذاری

با پرایس اکشن تریدینگ در هر بازاری، معاملات خود را به آسانی انجام دهید

اگر شما هم جز افرادی هستید که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند با اهمیت آمار و نمودار قیمت‌ها آشنا هستید. عده‌ای از معامله‌گران ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات، تنها به نوسانات قیمت، حجم معاملات و الگوهای نموداری برای انتخاب بازارهای مختلف و ورود به آن‌ها بسنده می‌کنند. این روش انجام معامله را پرایس اکشن و به کسانی که به این شیوه، معاملات خود را انجام می‌دهند پرایس اکشن تریدر می‌گویند. معاملات پرایس اکشن جزییات و ویژگی‌های زیادی دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید.

معاملات پرایس اکشن با سایر معاملات بازار ارزهای دیجیتال چه تفاوتی دارد؟

برای تمام افرادی که به واسطه صرافی‌های ارز دیجیتال در این بازار پر رقابت سرمایه‌گذاری کرده‌اند بررسی نمودار نوسانات قیمت برای انجام معاملاتی پر بازده اهمیت زیادی دارد. کسانی که به روش پرایس اکشن، معاملات خود را انجام می‌دهند از اندیکاتور و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده نمی‌کنند. پرایس اکشن تریدرها با بررسی نمودار نوسانات قیمت فقط به دنبال پیدا کردن قیمت حمایت و مقاومت هستند تا در فرصت مناسب بتوانند از شرایط بازار سود کسب کنند.

سایر روش‌هایی که برای انجام معاملات انتخاب می‌شود تنها به آگاهی از شرایط فعلی بازار بسنده نمی‌کنند و به دنبال پیش‌بینی وضعیت بازار در روزها و ماه‌های آینده به کمک اندیکاتورها هستند. اندیکاتورها معمولا چند روز از نوسانات بازار عقب‌تر هستند و برای انجام معاملات لحظه‌ای گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند. تاخیر اندیکاتورها در بروزرسانی قیمت نمودارهای تحلیل به معنای مناسب نبودن استفاده از آن برای انجام معاملات لحظه‌ای نیست اما شیوه پرایس اکشن برای معاملات لحظه‌ای با دقت و سرعت بیشتری عمل خواهد کرد.

برای پرایس اکشن تریدینگ از چه ابزار و الگوهایی استفاده می‌شود؟

برای انجام معاملات پرایس اکشن باید الگوهای قیمت ارزهای دیجیتال را به کمک ابزار و شیوه‌های مخصوصی مشاهده کرد. از مهم‌ترین ابزار برای بررسی معاملات پرایس اکشن می‌توان به نمودارهای میله‌ای، نمودار شمعی ژاپنی و سویینگ اشاره کرد. همچنین از نر‌م‌افزارهایی مثل متا تریدر، ترید استیشن و نینجا تریدر می‌توان برای تحلیل پرایس اکشن استفاده کرد. نمودارهای شمعی نیز نقش مهمی را در برای انجام معاملات به شیوه پرایس اکشن ایفا می‌کنند که باید نحوه کار با آن‌ها را یاد بگیرید.

با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص پرایس اکشن، نمودار نوسانات قیمت را رصد کنید – صرافی نوبیتکس

آشنایی با مزایای پرایس اکشن برای انجام معاملات

معاملات پرایس اکشن مزایای زیادی خواهند داشت که فقط در صورت تمرین و کسب مهارت به سوددهی خواهد رسید.

  • پرایس اکشن سرعت بسیار بالایی دارد و معاملات آن براساس قیمت لحظه‌ای بازار انجام خواهد شد. بنا بر این برای معاملات پرایس اکشن نیازی به داشتن اطلاعات درباره وضعیت قبلی بازار نخواهید داشت.
  • تنها شیوه‌ای که برای انجام معامله در بازارهای مختلف مثل بورس، کریپتوکارنسی و حتی کالا می‌توان از آن استفاده کرد پرایس اکشن است.
  • پرایس اکشن شیوه‌ای رایگان برای انجام معاملات است و به جز نرم‌افزارهایی که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم به نرم‌افزار دیگری نیاز ندارد.
  • خروجی معاملاتی که با روش پرایس اکشن انجام می‌‌شوند نسبت به معاملاتی که با اندیکاتور انجام می‌شود مطلوب‌تر است و معمولا بازدهی بیشتری دارد.

معایب شیوه پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن نیز مانند تمام روش‌ها و شیوه‌های معاملاتی ممکن است معایبی داشته باشد. البته باید در نظر گرفت که انجام معاملات به صورت ناگهانی و با تکیه بر تغییرات تصادفی نمودار نوسانات قیمت می‌تواند کمی ریسک‌ انجام معاملات پرایس اکشن را بالا ببرد.

  • اتوماتیک سازی فرآیند پرایس اکشن دشوار است. شما باید به صورت مداوم الگوها و نمودارها را چک کنید کنید تا در لحظه مناسب، معامله را انجام دهید.
  • روی پرایس اکشن به عنوان یک استراتژی کامل برای خرید و فروش نمی‌توانید حساب باز کنید و باید ریسک شکست معامله را فقط در صورت استفاده از پرایس اکشن بپذیرید.
  • احتمال افت قیمت بلافاصله پس از فروش در معاملات پرایس اکشن وجود دارد. برای مثال فرض کنید در بازار ارزهای دیجیتال، پس از خرید BTC و تبدیل بین کوین به دلار به طور ناگهانی ارزش بیت کوین بالا می‌رود و شما با فروش ارز موجود در کیف پول خود ضرر می‌کنید.

مفهوم اینساید بار و اوتساید بار در نمودار پرایس اکشن چیست؟

کسانی که قصد حضور در بازار ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین در ایران را دارند برای انجام معاملات پرایس اکشن ابتدا باید با اصطلاحات مهم و اساسی آن آشنا شوند. در نمودار نوسانات قیمت برای انتخاب بازه‌ای مشخص برای انجام معامله نمودار را به بخش‌های کوچیکتری به نام شمع تقسیم می‌کنند. هر شمع، مشخص کننده بازه زمانی و قیمت خاصی است که بر اساس آن‌ها می‌توان وضعیت نمودار را تحلیل کرد. به قسمت خارجی بالا و پایین شمع، سایه و به بازه‌ای که شمع در آن قرار دارد بدنه شمع گفته می‌شود. در شمع بیرونی یا حالت اوتساید بار، شمع مد نظر از شمع قبلی خود بزرگتر و در نمودار بالاتر از آن قرار می‌گیرید. بدنه شمع داخلی یا اینساید بار از شمع قبلی کوچکتر است و حداکثر مقدار شمع داخلی از شمع خود کم‌تر و حداقل مقدار آن از شمع قبلی بیشتر است.

تحلیل وضعیت شمع‌ها و چگونگی روند بازار

محل قرارگیری شمع‌ها در بررسی وضعیت بازار و تحلیل تکنیکال تاثیر دارد. برای مثال زمانی که شمعی در یک طرف سایه ندارد یعنی میزان خرید و فروش در آن زمان یکسان بوده است یا زمانی که پرایس اکشن در وسط نمودار اتفاق بیافتد تریدرها آن را نادیده می‌گیرند. بررسی وضعیت نمودارها و مشخص کردن خروجی از آن‌ها یکی از مهم‌ترین مباحث تحلیل تکنیکال است. اگر نمی‌دانید که تحلیل تکنیکال چیست و آن را چگونه باید انجام داد همین حالا روی لینک کلیک و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

بررسی نمودار شمعی پرایس اکشن برای پیدا کردن زمان مناسب انجام معامله – صرافی نوبیتکس

آشنایی با مهم‌ترین اصطلاحات پرایس اکشن

برای تسلط به روش‌های انجام معاملات پرایس اکشن باید با اصطلاحات مهم و کاربردی آن آشنا شویم و پس از آن شروع به یادگیری کنیم.

روند

علاوه بر شیوه پرایس اکشن، کلمه روند از مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال نیز محسوب می‌شود. روند دوع نوع دارد و به صورت نزولی یا صعودی تعریف می‌شود. ساده‌ترین راه برای تشخیص روند نمودار بررسی شیب آن از روی نمودار است. اگر کف شمع‌ها را به ترتیب به یکدیگر متصل کردید و خطی با شیب مثبت یا رو به بالا ایجاد شوند روند صعودی و در غیر این صورت روند نمودار نزولی است.

پولبک

پولبک جایی است که روند مشخصی در نمودار دچار وقفه یا تغییر می‌شود اما تغییر مد نظر از نقطه شروع روند یا نقطه شکست آن فراتر نخواهد رفت. زمانی که در یک نمودار، پولبک وجود داشته باشد افراد برای ورود به بازار و حرکت در جهت روند باید جهت روند را مد نظر قرار دهند. اگر پولبک در روند نزولی اتفاق افتاد تعداد کف‌های سطح پایین‌تر و در روندهای صعودی تعداد سقف یا حداکثر مقادیر سطح بالاتر باید شمرده شوند.

اسپایک

نقطه ابتدایی روند که نمودار به سرعت با شیب صعودی حرکت می‌کند اسپایک نام دارد. اسپایک معمولا با شروع روز و شروع انجام معاملات ایجاد می‌شود و بعد با سرعتی کم‌تر وارد کانالی باریک می‌شود. پس از شکسته شدن کانال، نمودار دچار پولبک و به نقطه اسپایک باز خواهد گشت و وارد محدوده معاملاتی خواهد شد.

معامله‌گر به دام افتاده

به کسانی بدون دریافت تاییدیه و با سیگنال‌های ضعیف وارد بازار شده‌اند معامله‌گر به دام افتاده گفته می‌شود. چنین افرادی در حالت ضرردهی هستند و در صورتی که میزان ضرر آن‌ها از حد مجاز ضرر بیشتر شود دیگر اجازه انجام معامله را نخواهند داشت.

سویینگ

سویینگ به معنای تست کردن قیمت مقاومت، حمایت یا روندهای تثبیت است. سویینگ در روند نزولی یعنی کف شمع بعدی پایین‌تر از شمع فعلی است و بعد از آن پولبک انجام می‌گیرد. پس از پولبک نمودار در کف شمع بعدی که پایین‌تر قرار گرفته‌است تمام می‌شود که به این روند Swing Low و به حالت عکس آن Swing High  گفته می‌شود.

شمع برگشتی

آخرین اصطلاح پرایس اکشن که یکی از مهم‌ترین اصطلاحات آن محسوب می‌شود شمع برگشتی نام دارد. شمع برگشتی نشان دهنده این است که به زودی جهت روند به‌طور کامل عوض خواهد شد. در شمع برگشتی نزولی، اگر حداقل یا حداکثر مقدار شمع بعدی، پایین‌تر یا بالاتر از حالت طبیعی شکل بگیرد احتمال برگشت وجود خواهد داشت. در برگشت صعودی، سایه‌ای که زیر کف شمع قرار می‌گیرد از شمع‌های قبلی پایین‌تر است.

همراه با نوبیتکس، امن‎‌ترین مبادلات ارزی را در ایران انجام دهید

نوبیتکس یکی از امن‌ترین و بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است که بستر مناسبی را برای انجام مبادلات ارزی در ایران فراهم کرده است. برای استفاده از خدمات نوبیتکس کافی است وارد صفحه اصلی سایت شوید و فرم ثبت نام را تکمیل کنید. هدف ما جلب رضایت و ارائه خدمات به هم‌وطنان عزیز و گرانقدرمان است.

نوشته های مشابه