آموزش سرمایه‌گذاری

هر آنچه که باید درباره معاملات محدوده نوسان ارزهای دیجیتال بدانید

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری کرده‌اند حتما شاهد نوسانات بازار بوده‌اید. معاملات در بازارهای مالی جهانی، 80% مواقع در محدوده مشخصی انجام می‌شوند و اگر بخواهید فقط 20% از سال را به کسب سود از ترندهای جدید بازار اختصاص دهید فرصت زیادی را برای کسب درآمد از دست خواهید داد. این اتفاق در رابطه با بازار ارزهای دجیتال و کریپتو کارنسی‌ها نیز صدق می‌کند.

اگر به دنبال کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال هستید باید به دنبال راهی باشید تا از مواقعی که معاملات بازار در محدوده مشخصی، نوسان می‌کند نهایت استفاده را ببرید. در این مقاله ما معاملات محدوده نوسان (Range Trading) را به شما معرفی خواهیم کرد و نحوه انجام معاملات رنج را به شما آموزش خواهیم داد.

رنج تریدینگ (Range Trading) یا معامله محدوده نوسان چیست؟

زمانی که می‌خواهید به واسطه یک صرافی ارز دیجیتال اقدام به تبدیل ارز و خرید و فروش بکنید باید در نظر داشته باشید که شناخت شرایط بازار و نحوه درست انجام معاملات در میزان سود عایدی شما بیشترین تاثیر را خواهد داشت. در معاملات رنج تریدینگ، برخلاف معاملات روند که تنها در یک جهت حرکت می‌کنند، بازار برای مدت زمان مشخصی در یک بازه مشخص، شروع به نوسان و بالا و پایین شدن می‌کند.

این بازه زمانی می‌تواند بین چند دقیقه یا چند ماه، متغییر باشد. بیشترین قیمتی که در این بازه مشخص قرار دارد مقاومت قیمت (Resistance) و کم‌ترین قیمت این بازه، حمایت از قیمت (Support) نام دارد.

در معاملات محدوده نوسان، تریدرها می‌توانند با خرید و فروش کریپتو کارنسی‌ها در محدوده نوسان، سود زیادی کسب کنند. بنابر این اگر جز افرادی هستید که در بازار داغ، رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اید باید قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال و محدوده نوسان بازار را دائما بررسی کنید تا با خرید و فروش در زمان مناسب، بیشترین سود را کسب کنید.

شناخت انواع دامنه برای تشخیص زمان مناسب برای معامله رنج تریدینگ

برای انجام معاملات نوسان باید با نحوه تشخیص بازار رنج آشنا شوید. تشخیص بازار رنج با شناسایی دامنه‌ها و زمان مناسب برای معامله شروع می‌شود. برای این کار، دامنه و مناطق ریسک را با پیدا کردن قیمت مقاومت و قیمت ساپورت، تعیین کنید. مناطق ریسک، قسمت‌هایی هستند که خارج از دامنه رنج قرار می‌گیرند. پس از تشخیص نوع دامنه می‌توانید محاسبات معاملاتی خود را با ماشین حساب ارز دیجیتال انجام دهید و اقدام به خرید و فروش ارزهای پایه کنید. انواع مختلفی از دامنه برای معاملات رنج تریدینگ وجود دارد که در این بخش، آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دامنه مربعی (Squared Range)،؛ رایج‌ترین دامنه برای انجام معاملات رنج تریدینگ

دامنه مربعی در نمودارهای روند بازار بسیار دیده می‌شود. در این نوع از دامنه، نمودار به شکل یک جعبه در می‌آید و قیمت در محدوده آن، بالا و پایین می‌شود. در این نوع از دامنه، حداقل دوبار، قیمت به محدوده مقاومت و محدوده حمایت می‌رسد. معمولا قبل و بعد دامنه مربعی، نمودار به صورت جهت‌دار، رشد یا سقوط می‌کند. در تصویر زیر دامنه نوسان مربعی BTC / USD را برای یک بازه 4 ساعته مشاهده می‌کنید.

دامنه مربعی در معاملات محدوده نوسان - صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس

دامنه شیب‌دار (Sloping Range)؛ دامنه‌ای جهت‌دار برای معاملات محدوده نوسان

شکل ظاهری دامنه شیب‌دار ممکن است با نمودار بازار روند اشتباه گرفته شود. در دامنه شیب‌دار، شیب نمودار در یک جهت، به سمت بالا یا پایین در حرکت است اما قیمت در محدوده مشخصی نوسان می‌کند. در چنین شرایطی می‌توانید با خرید بیت کوین و سایر رمز ارزها در پایین دامنه و فروش آن‌‌ها در قسمت بالایی، سود زیادی کسب کنید. البته بهتر است معاملات بر خلاف جهت نیز صورت بگیرند. به این معنا که قسمتی از فروش در محدوده پایینی نمودار انجام شود تا تریدرها بتوانند خرید بیشتری در در این نوع دامنه انجام دهند.

دامنه شیب دار در معاملات محدوده نوسان- صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس

دامنه باریک شونده (Narrowing Range)؛ خطرناک‌ترین زمان برای انجام معاملات

در هنگام مواجهه با دامنه باریک شونده باید با احتیاط زیادی عمل کنید. معامله در دامنه باریک شونده، چالش‌های زیای دارد و ممکن است با یک شکست بسیار بزرگ مواجه شود. در دامنه باریک شونده، قیمت مقاومت به تدریج کم‌تر و قیمت حمایت بیشتر می‌شود. کم شدن تدریجی فاصله بین قیمت مقاومت و حمایت، باعث کاهش معاملات در بازار خواهد شد وشکست‌های سنگینی را برای افراد رقم خواهد زد. در بازار ارزهای دیجیتال، این دامنه معمولا با کاهش ناگهانی  قیمت دوج کوین، بیت کوین وسایر رمز ارزهایجاد می‌شود. در تصویر زیر، دامنه باریک شونده جفت ارزهای BTC / USD را در بازه 3 هفته‌ای مشاهده می‌کنید.

دامنه باریک شونده در معاملات محدوده نوسان - نوبیتکس

استفاده از اندیکاتورها برای تشخیص دامنه معامله در بازار رنج

اندیکاتورها ابزاری هستند که بر اساس فرمول‌های ریاضی، قیمت سهام یا شاخص‌‌های بازار را به کمک ابزارهای خاص، به صورت گرافیکی، ترسیم می‌کند. بعضی از اندیکاتورها مثل اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و شاخص کانال کالا(CCI)  برای تشخیص قیمت مقاومت و قیمت ساپورت برای تعیین دامنه رنج، بسیار کاربردی خواهند بود. نمودار زیر استفاده موفق از اندیکاتور شاخص کانال کالا را برای یک معامله رنج نشان می‌دهد.

استفاده از اندیکاتور برای معامله‌های محدوده نوسان - نوبیتکس

نحوه انجام معاملات محدوده نوسان، اصولی که باید بلد باشید

پس از مشخص کردن نوع دامنه برای معاملات نوسان به دو طریق می‌توانید اقدام به انجام معاملات رنج بکنید. اقدام اول، خرید در نقطه حمایت دامنه و فروش در نقاط مقاومت آن است. روش دوم برای انجام معاملات محدوده نوسان، خرید و فروش محدود در هر دو نقطه حمایت و مقاومت است. این عمل، باعث می‌شود که در صورت ورود به بازار خرسی یا گاوی، تغییر جهت نمودار با تغییر ناگهانی قیمت رمز ارزها و خروج از دامنه با شکست سنگینی رو به رو نشوید. اگر نمی‌دانید که بازار گاوی و خرسی چیست با کلیک بر روی لینک مقاله می‌توانید آن را مطالعه کنید.

همراه با نوبیتکس به تریدرهایی حرفه‌ای در بازار ارز دیجیتال، تبدیل شوید

در این مقاله با معاملات رنج تریدینگ و ویژگی‌های آن، آشنا شدیم. رنج تریدینگ یکی از مهارت‌هایی است که در بازار‌های غیر ترند ارزهای دیجیتال می‌تواند برای شما سوددهی مناسبی داشته باشد.

نوبیتکس، یکی از بزرگترین و امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است که با تکیه بر اعتماد مشتریان خود خدمات مختلفی را برای ترید ارزهای دیجیتال، ارائه می‌دهد. برای استفاده از خدمات نوبیتکس، کافی است وارد صفحه اصلی سایت شوید و ثبت نام خود را انجام دهید. هدف ما جلب رضایت شما و ارائه خدمات به هم‌وطنان عزیز و گرانقدرمان است.

نوشته های مشابه