آموزش مفاهیم پایه

ساتوشی چیست؟آشنایی با کوچکترین واحد بیت کوین

از زمانی که بازار ارزهای دیجیتال پدید آمد، ارزش بیت کوین به عنوان مهم‌ترین ارز این بازار دائماً در حال افزایش بوده است. بالا رفتن قیمت بیت کوین باعث شد تا کم‌کم افراد فعال در این حوزه به فکر واحدهای جزئی و خردتر برای آن بیافتند. یکی از مهم‌ترین واحدهایی که برای این منظور معرفی شد ساتوشی (Satoshi) نام دارد. اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید احتمالاً نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین، برایتان آشنا است. واحد ساتوشی که از آن برای اندازه‌گیری مقادیر جزئی بیت کوین استفاده می‌کنند بر همین اساس نام‌گذاری شده است. این واحد اندازه‌گیری به افراد کمک می‌کند تا برای معامله یا نقل و انتقال مقادیر جزئی بیت کوین دچار مشکل نشوند. در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به بررسی واحد ساتوشی بپردازیم و یاد بگیریم هر ساتوشی چند بیت کوین ارزش دارد و چطور آن را محاسبه می‌کنند. اگر دوست دارید بدانید ساتوشی چیست و چه کاربردی در بازار ارز دیجیتال دارد، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ساتوشی چیست؟

ساتوشی چیست

ساتوشی (Satoshi) کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری بیت کوین است که مخفف آن را به صورت «sat» یا «sats» هم می‌نویسند. با اینکه تا به امروز ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌های مختلفی معرفی و به بازار عرضه شده‌اند بسیاری از افراد همچنان ترجیح می‌دهند معاملات و نقل و انتقال‌های خود را با بیت کوین انجام دهند. رشد قابل توجه قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر باعث شده تا محاسبه و نقل و انتقال مبالغ کوچک آن کمی دشوار باشد. برای مثال اگر قیمت بیت کوین ۲۹ هزار دلار باشد و مثلاً بخواهید به اندازه ۵ دلار بیت کوین بخرید یا از آن برای پرداخت استفاده کنید، مبلغ شما معادل 0.000172414 بیت کوین خواهد بود. از آنجایی که کار کردن با چنین اعدادی سخت است و می‌تواند باعث بروز اشتباهات زیادی شود، واحد ساتوشی به وجود آمد. اساس نام‌گذاری این واحد نیز نام خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو بوده است.

تاریخچه ساتوشی

انتخاب ساتوشی به عنوان یک واحد خردتر برای بیت کوین اولین بار در انجمن آنلاین «بیت کوین تاک» (Bitcointalk.org) مطرح شد. سال ۲۰۱۰ یکی از کاربران این انجمن با نام کاربری «Ribuck» پیشنهاد کرد که برای واحدهای کوچک بیت کوین اسامی مشخصی انتخاب کنند. او پیشنهاد کرد یک صدم بیت کوین را «Satoshi»، یک هزارم بیت کوین را «Molyneau» و یک میلیونم آن را «Austrian» بنامند. در آن زمان کسی این پیشنهاد را رد یا تأیید نکرد. سه ماه بعد این کاربر دوباره نظر خود را درباره این نام‌گذاری مطرح کرد و گفت باید به فکر مقادیر جزئی‌تری برای بیت کوین باشیم. این بار کاربری با نام «Kolbas» نیز با او همراه شد و پس از آن، یکی از کاربران انجمن پیشنهاد کرد هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی را معادل یک بیت کوین در نظر بگیرند. با موافقت سایر کاربران، ساتوشی به عنوان کوچک‌ترین واحد بیت کوین انتخاب شد.

نحوه محاسبه ساتوشی

حالا که با ماهیت ساتوشی آشنا شده‌اید احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که هر ساتوشی چقدر است و چطور باید آن را محاسبه کرد. ساتوشی را می‌توانیم هم بر حسب بیت کوین و هم بر حسب تومان حساب کنیم. البته توجه داشته باشید که قیمت ساتوشی بر حسب تومان با توجه به نوسان‌های قیمت بیت کوین در ایران، دائماً در حال تغییر است.

هر ساتوشی چند بیت کوین است؟

بیت کوین

هر یک ساتوشی معادل یک صد میلیونم بیت کوین یا 0.00000001 BTC است. به عبارت دیگر هر صد میلیون ساتوشی برابر با یک بیت کوین کامل است. یعنی اگر قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار برسد، هر ساتوشی معادل یک سنت (Cent) خواهد بود. از آنجایی که قیمت بیت کوین هنوز فاصله زیادی تا این قیمت دارد، واحدهایی مثل میلی بیت کوین (Millibitcoin) برای مشخص کردن یک هزارم بیت کوین یا صد هزار ساتوشی، و میکرو بیت کوین (Microbitcoin) که یک میلیونم بیت کوین یا صد ساتوشی را نشان می‌دهد نیز استفاده می‌شوند.

هر ساتوشی چند تومان است؟

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، به خاطر نوسان‌های زیاد بازار ارز دیجیتال و قیمت دلار، قیمت ریالی یا تومانی بیت کوین نیز دائماً در حال نوسان است. با این حال برای محاسبه قیمت هر ساتوشی به تومان می‌توانید ابتدا قیمت دلاری ساتوشی را محاسبه کنید و بعد آن را در قیمت روز دلار ضرب کنید. برای مثال اگر قیمت بیت کوین ۲۵ هزار دلار باشد، هر ساتوشی معادل ۰٫۰۰۰۲۵ دلار خواهد بود. اگر قیمت دلار در چنین شرایطی ۵۰ هزار تومان باشد، قیمت ساتوشی معادل ۱۲٫۵ تومان یا ۱۲۵ ریال خواهد بود.

کاربردها و مزایای ساتوشی

 پرداخت با ساتوشی

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که ساتوشی صرفاً یک کسر ساده از بیت کوین است و کاربرد خاصی ندارد، اما این واحد کاربردها و مزایای مختلفی را به همراه دارد. از جمله مزایای ساتوشی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

خرید و فروش راحت بیت کوین

مهم‌ترین دلیل ایجاد ساتوشی، ساده‌تر کردن معاملات بیت کوین است. افزایش روز افزون قیمت بیت کوین باعث می‌شود معامله یا انتقال مقادیر کوچک آن کمی دشوار باشد. استفاده از ساتوشی به راحت‌تر شدن معاملات و جلوگیری از بروز اشتباهات مختلف کمک می‌کند. بسیاری از تریدرها ممکن است به اندازه یک بیت کوین سرمایه نداشته باشند و بخواهند مبالغ کمتری را در بازار معامله کنند. ساتوشی به این دسته از تریدرها کمک می‌کند تا معاملات خود را راحت‌تر و دقیق‌تر انجام دهند.

دسترسی افراد بیشتری به بیت کوین

قیمت بیت کوین نیز مثل سایر ارزهای دیجیتال در حال رشد است و این موضوع باعث می‌شود داشتن یک بیت کوین کامل برای تمام افراد و اقشار جامعه امکان‌پذیر نباشد. در واقع بالا بودن قیمت بیت کوین موجب تبدیل شدن آن به یک دارایی لوکس و دور از دسترس برای قشر متوسط جامعه می‌شود و این موضوع با هدف بیت کوین و به طور کلی ارزهای نامتمرکز در تضاد است. افرادی که قصد خرید بیت کوین دارند اگر بدانند واحدی مثل ساتوشی وجود دارد که به آنها اجازه می‌دهد حتی به مقدار بسیار کمی بیت کوین بخرند، تمایل بیشتری به استفاده از بیت کوین خواهند داشت.

تسهیل پرداخت‌های بیت کوینی

برای این که بیت کوین بتواند خود را به عنوان یک واحد پولی رایج در جامعه تثبیت کند باید امکان خرج کردن آن در خرید و فروش‌های روزمره وجود داشته باشد. با وجود شبکه لایتنینگ (Lightning network) و رایج‌تر شدن پرداخت‌های بیت کوینی برای خرید اقلام کوچکی مثل قهوه یا بلیت اتوبوس که قیمت زیادی ندارند، اهمیت ساتوشی نیز نمایان‌تر می‌شود. تعداد کل بیت کوین‌های موجود در جهان محدود است و قیمت آن دائماً افزایش پیدا می‌کند. بدون وجود ساتوشی، محاسبه و استفاده از بیت کوین برای کاربردهای روزمره و پرداخت‌های جزئی در حد چند دلار چندان راحت نخواهد بود.

پرداخت پاداش در بازی‌ها

 پاداش بیت کوینی

یکی از کاربردهای ساتوشی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال که احتمالاً در آینده پررنگ‌تر هم خواهد شد، استفاده از آن برای پرداخت پاداش در سیستم‌های پاداش‌دهی آنلاین است. برای مثال در بعضی پلتفرم‌ها و بازی‌های آنلاین از ساتوشی برای دادن پاداش‌های جزئی به کاربران و بازیکن‌ها استفاده می‌شود. کاربران این پلتفرم‌ها یا بازی‌ها می‌توانند با انجام فعالیت‌های مختلف و مشارکت در رویدادها ساتوشی دریافت کنند. حمایت مالی در پلتفرم‌های استریم، خرید اقلام مختلف در بازی‌های بلاکچینی، پرداخت پاداش و جایزه از جمله کاربردهای ساتوشی است که روز به روز در حال افزایش است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی اکوسیستم بیت کوین داشته باشد.

کمک به نامتمرکز ماندن بیت کوین

نامتمرکز (Decentralized) بودن بیت کوین یکی از ویژگی‌های مهم آن است. وجود واحدی مثل ساتوشی باعث می‌شود افراد بیشتری بیت کوین بخرند یا نگه دارند، در نتیجه شبکه بیت کوین می‌تواند گسترده‌تر شود و نامتمرکز بودن آن بیش از پیش حفظ شود. در واقع با وجود ساتوشی، بیت کوین در بلندمدت در دسترس طیف وسیع‌تری از اقشار جامعه قرار می‌گیرد و دیگر منحصر به ثروتمندان و سرمایه‌داران نخواهد بود.

جمع‌بندی

ساتوشی یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که به واحدهای کوچک بیت کوین اشاره دارد. از آنجایی که قیمت بیت کوین دائماً در حال رشد است، معامله مقادیر کوچک آن و کار با اعداد اعشاری می‌تواند برای بعضی افراد دشوار باشد و باعث بروز اشتباهات مختلفی شود. واحدی مثل ساتوشی کمک می‌کند تا استفاده از بیت کوین در مقادیر کم بسیار ساده‌تر شود. هر صد میلیون ساتوشی معادل یک بیت کوین است، در نتیجه به افراد اجازه می‌دهد تا به هر مقداری که می‌خواهند بیت کوین بخرند یا انتقال دهند. ساتوشی امکان دسترسی طیف وسیع‌تری از جامعه به بیت کوین را فراهم می‌سازد. خرید و فروش مقادیر جزئی بیت کوین باعث می‌شود این ارز دیجیتال جای خود را در تبادلات روزمره باز کند و افراد بیشتری از آن برای خرید اقلام و خدمات روزمره استفاده کنند. از آنجایی که نامتمرکز بودن یکی از نقاط قوت بیت کوین است، این خرید و فروش‌ها باعث می‌شود بیت کوین به شکل گسترده‌تری در میان افراد توزیع شود و از این طریق، نامتمرکز بودن آن نیز حفظ می‌شود. ساتوشی یک بخش جدانشدنی از اکوسیستم بیت کوین است و با ویژگی‌هایی که دارد باعث می‌شود بیت کوین راحت‌تر به عنوان یک ارز دیجیتال رایج در میان مردم پذیرفته شود.

محمدعلی معصومی

مترجم و نویسنده محتوا

نوشته های مشابه