آموزش سرمایه‌گذاری

نسبت شارپ (Sharpe ratio) چیست؟

همه ما به‌عنوان سرمایه‌گذار یا معامله‌گر همواره به دنبال بیشترین سود با کمترین ریسک هستیم. زمانی که قصد سرمایه‌گذاری و انجام یک معامله را داریم باید به یک سؤال اساسی پاسخ دهیم: آیا سودی که در معامله کسب می‌شود ارزش ریسک کردن را دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید از ابزارهای محاسبه‌ای استفاده کنیم.

نسبت شارپ یا شاخص شارپ یک معیار مهم اندازه‌ گیری نسبت سود به ریسک است. از زمانی که اقتصاددان برنده نوبل ویلیام شارپ این معیار را معرفی کرد تا به امروز، سرمایه‌گذاران توجه بسیار ویژه‌ای به این نسبت طلایی داشته و دارند. در ادامه با ما در نوبیتکس همراه باشید تا با تعریف نسبت شارپ، فرمول، نحوه محاسبه و نحوه استفاده از آن آشنا شویم.

نسبت شارپ چیست؟ معیار اندازه‌گیری نسبت سود به ریسک

نسبت شارپ (Sharp ratio) نشان می‌دهد که یک سرمایه‌گذاری در مقایسه با نرخ بازده سرمایه‌گذاری بدون ریسک مانند سود بانکی یا خرید اوراق قرضه دولتی چه عملکردی دارد. ویلیام شارپ، اقتصاددان بزرگ و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1966 این روش را تهیه ‌کرده است. تعریف نسبت شارپ به شکل زیر است:

میانگین بازده به‌دست‌آمده مازاد بر نرخ بدون ریسک به ازای هر واحد از ریسک

به ‌این ‌ترتیب محاسبه شاخص شارپ به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا نسبت بازده به ریسک یک دارایی یا پرتفوی را اندازه‌گیری کنند. هر چه میزان نسبت شارپ به‌دست‌آمده بیشتر باشد، دارایی یا پرتفوی موردنظر ازلحاظ سرمایه‌گذاری جذاب‌تر خواهد بود. شاخص شارپ بالا نشان‌دهنده سود بیشتر در مقابل ریسکی است که در سرمایه‌گذاری وجود دارد. اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید ارز دیجیتال را دارید صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس بهترین گزینه برای شماست.

فرمول نسبت شارپ؛ نحوه محاسبه نسبت شارپ یک دارایی یا پرتفوی

برای محاسبه نسبت شارپ یک دارایی یا پرتفوی باید از فرمول نسبت شارپ استفاده کنیم:

Sharpe Ratio = (Rp – Rf) / σp

در این فرمول:

  • Rp میانگین سود یا بازده مورد انتظار ما در یک بازه مشخص است.
  • Rf نرخ بهره بدون ریسک را نشان می‌دهد. این نرخ بسته به نوع سرمایه‌گذاری و دارایی مدنظر متفاوت خواهد بود.
  • σp انحراف از معیار استاندارد بازده سرمایه‌گذاری.

به‌این‌ترتیب می‌توان فرمول شاخص شارپ را به شکل ساده‌تر به‌صورت زیر بیان کرد.

اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید BTC را داشته باشید شاخص شارپ می‌تواند یکی از ابزارهای تصمیم‌گیری برای شما باشد.

تحلیل نسبت شارپ؛ مقدار شاخص شارپ چه چیزی را نشان می‌دهد؟

سرمایه‌گذاران با تحلیل شاخص شارپ، وضعیت سرمایه‌گذاری خود در یک دوره خاص را بررسی می‌کنند. همچنین در هنگام تصمیم‌گیری برای اضافه کردن دارایی‌های جدید، بررسی نسبت شارپ اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به‌طورکلی مقادیر شارپ نشان‌دهنده قابل‌قبول بودن یا غیرقابل بودن یک سرمایه‌گذاری است. برای تحلیل مقدار شارپ معمولاً به شکل زیر عمل می‌شود:

  • نسبت منفی: سرمایه‌گذاری توجیه‌ناپذیر
  • نسبت 1 و کمتر از 1: ضعیف و غیرقابل‌قبول
  • نسبت بیشتر از 1: قابل‌قبول
  • نسبت بالاتر از 2: بسیار خوب
  • نسبت 3 و بالاتر: بسیار عالی

سرمایه‌گذاری با نسبت شارپ بالاتر لزوماً به معنای این نیست که میانگین بازده در یک بازه خاص بالا بوده است. بلکه، می‌توان از طریق کاهش ریسک یک سرمایه‌گذاری نیز باعث افزایش سود آن شد. برای مثال اگر قیمت بایننس لایت کوین در طی سه ماه، هرماه 10 درصد رشد کند، شاخص شارپ بالاتری نسبت به رشد 50 درصدی در ماه اول و سقوط 20 درصدی در طی ماه دوم و سوم خواهد داشت.

مثال نسبت شارپ؛ چگونه از شاخص شارپ برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم؟

برای محاسبه نسبت شارپ باید وضعیت یک دارایی یا پرتفوی را در دوره زمانی مشخص در نظر بگیریم. در اکثر موارد بازه‌های یک‌ساله برای محاسبه نسبت شارپ یک سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود. بااین‌حال افرادی که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارند ممکن است بازه‌های 90 روزه یا حتی 30 روزه را انتخاب کنند. برای مثال ما وضعیت یک پرتفوی در بازه 3 ماهه را انتخاب می‌کنیم.

حالا فرض بگیرید در این بازه سه‌ماهه، پرتفوی ما به‌طور میانگین 37 درصد سود کرده باشد. نرخ بازده بدون ریسک ما هم 12 درصد است. این عدد فرضی می‌تواند نرخ سود سپرده سه‌ماهه در یک صندوق سرمایه‌گذاری باشد. انحراف معیار استاندارد بازه 3 ماهه پرتفوی ما نیز حدود 13 درصد است. این عدد از طریق محاسبه واریانس سود 3 ماهه گذشته پرتفوی ما به دست می‌آید. حالا می‌توانیم از فرمول شارپ به شکل زیر استفاده کنیم:

نسبت شارپ بازه سه‌ماهه این پرتفوی 1.9 است که نشان دنده وضعیت بسیار خوب این سرمایه‌گذاری است. سود بالا و ریسک پایین در این بازه کاملاً مشخص است. در اینجا هرچقدر واریانس یا انحراف از معیار سود در این بازه عدد کوچک‌تر و میانگین سود بازه عدد بزرگ‌تری باشد، شاخص به‌دست‌آمده عدد بزرگ‌تری خواهد بود.

نقش نسبت شارپ در بازار ارزهای دیجیتال

نسبت شارپ در کنار بسیاری از ابزارهای دیگر، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. برای مثال اگر قصد خرید آوالانچ و خرید بیت کوین را داشته باشید، باید نسبت شارپ بیت کوین و لایت کوین را با هم مقایسه کنید. ابزارهای معتبر آماری، همچون messari.io، در لیست رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال، فاکتور نسبت شارپ را نیز در نظر می‌گیرند.

همان‌طور که می‌دانید، نوسانات بازار ارز رمزها بسیار زیاد است. همین موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را افزایش می‌دهد. نرخ بازده سود بدون ریسک در این بازار عملاً فقط در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال دیده می‌شود. صندوق‌هایی که تضمین می‌دهند سود سه‌ماهه، 6 ماه یا سالانه در صورت سرمایه‌گذاری از طریق ارزهای دیجیتال پرداخت کنند. این سود چیزی در حدود 1 تا 3 درصد است.

طبق آماری که messari.io در اوت 2019 ارائه کرده بود، در بازه 90 روزه تنها بیت کوین و بیت کوین SV توانسته بودند نسبت شارپ مثبت و بالای 1 ثبت کنند. نوسان شدید قیمت ارز رمزها باعث بالا رفتن انحراف از معیار استاندارد سود در بازه‌های معین می‌شود. همین موضوع نسبت شارپ را به‌شدت کاهش می‌دهد.

به‌طورکلی پیش‌بینی دقیق بازار ارزهای دیجیتال عمل غیرممکنی است. شاخص شارپ به‌تنهایی به پیش‌بینی قیمت‌ها یا وضعیت یک ارز در آینده کمک نمی‌کند اما در کنار سایر ابزارها می‌تواند یک دید کلی نسبت به وضعیت ریسک‌پذیری دارایی‌های دیجیتال شما ارائه کند.

فرمول ویلیام شارپ، ابزاری برای اندازه‌گیری میزان ریسکی که در انتظار شماست

در این مقاله سعی کردیم بفهمیم نسبت شارپ چیست و چگونه می‌توان از آن در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد. ویلیام شارپ این فرمول را برای اندازه‌گیری میزان ریسک یک سرمایه‌گذاری تهیه‌کرده است. هرچقدر عدد شاخص شارپ بزرگ‌تر باشد از سرمایه‌گذاری خود راضی‌تر خواهید بود. بااین‌حال این شاخص تنها یکی از ابزارهای تصمیم‌گیری است و باید از آن در کنار سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی آینده بازار استفاده کرد.

نوبیتکس اولین و حرفه‌ای‌ترین بازار مبادله ارزهای دیجیتال در ایران است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات نوبیتکس در بستری کاملاً امن معاملات خود را انجام دهید. برای شروع معاملات خود کافی است وارد صفحه اصلی نوبیتکس شوید.

نوشته های مشابه