شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش استیکینگمقالات نوبیتکس

استیکینگ چیست و چگونه می‌توانید در نوبیتکس دارایی دیجیتال خود را استیک کنید؟

نگهداری یا هولد کردن ارز دیجیتال یکی از استراتژی‌های معاملاتی رایج و مشهور بازار است. هرچند که هولد کردن یکی از کم‌ریسک‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است؛ اما معایبی هم دارد. یکی از مهم‌ترین معایب هولد کردن این است که در این استراتژی شاید ارزش دارایی شما بالاتر برود؛ اما تعداد دارایی شما بیشتر نخواهد شد. به این معنا که شاید ارزش ۱۰ توکن پولکادات شما از ۶ هزار دلار به ۲۰ دلار برسد؛ اما تعداد توکن‌های پولکادات شما بیشتر نخواهد شد. استیکینگ یکی از روش‌هایی است که هولدرهای ارز دیجیتال به کمک آن می‌توانند تعداد دارایی خود را افزایش بدهند. در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت و با قابلیت استیکینگ نوبیتکس آشنا خواهیم شد. 

استیکینگ و اثبات سهام چیست؟

مفهوم استیکینگ با اثبات سهام، گره خورده است و هیچکدام آن‌ها بدون تعریف یکی قابل تعریف نیستند. 

اثبات سهام یک مکانیزم اجماع در شبکه‌های بلاک چینی است که در آن کاربران توکن‌های خود را در شبکه قفل یا استیک کرده و به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه فعالیت می‌کنند. اعتبارسنج‌ها به پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک چین کمک کرده و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. در ادامه، مفاهیم مربوط به استیکینگ و اثبات سهام و چگونگی مشارکت در این فرآیند با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد.

اجماع چیست؟ چرا به اجماع نیاز داریم؟

سازوکار اجماع (Consensus) به روشی گفته می‌شود که برای رسیدن به توافق، اعتماد و امنیت در سیستم‌های کامپیوتری غیرمتمرکز استفاده می‌شود. این مفهوم، با گسترش شبکه‌های غیرمتمرکز و توزیع‌شدهٔ کامپیوترها موردتوجه قرار گرفت.

در این سیستم‌ها، اطلاعات و داده‌ها در تعداد زیادی از کامپیوترها در موقعیت‌های مکانی مختلف ذخیره می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های چنین سیستم‌هایی، جلوگیری از دستکاری و دسترسی غیرمجاز داده‌هاست. بنابراین به روشی نیاز است که تضمین کند داده‌های سیستم بدون توافق همه اعضا تغییر نمی‌کند و دستکاری نمی‌شود. این روش همان چیزی است که به آن مکانیزم اجماع گفته می‌شود.

مکانیزم اجماع نقش مهمی در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین و ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. بلاک چین‌ها سیستم‌های توزیع‌شده‌ای هستند که هر تغییری که در داده‌های آنها رخ می‌دهد باید با توافق همه اعضا یا اصطلاحا نودها (Node) انجام شود.

منظور از تغییرات در داده‌های بلاک چین، اضافه کردن بلاک‌ها و تراکنش‌های جدید به بلاک چین است. هر نود یا اعتبارسنجی (Validator) که می‌خواهد بلاکی را به بلاک چین اضافه کند، باید با توافق و اجماع سایر ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌ها این کار را انجام دهد. این نود یا اعتبارسنج باید بتواند ملزومات شبکهٔ بلاک چینی را برآورده کند تا به دیگر نودها اثبات کند که بازیگر مخربی در شبکه نیست تا آن‌ها را اقناع کند که تغییرات موردنظر وی را پذیرفته و در شبکه اعمال کنند. در ازای اثبات این موضوع و اضافه کردن بلاک جدید به بلاک چین، نود یا اعتبارسنج موردنظر موفق به دریافت پاداش از شبکه خواهد شد.

اثبات کردنِ این موضوع به سایر نودها، روش‌های متفاوتی در بلاک چین‌های مختلف دارد. این روش‌های متنوع، اساسِ انواع الگوریتم‌‌های اجماع موجود در دنیای بلاک چین را به وجود می‌آورند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

انواع الگوریتم‌های اجماع

روش‌های مختلفی برای اجماع در شبکه‌های بلاک چینی وجود دارد که هر کدام از آنها برپایهٔ بنیان‌های متفاوتی کار می‌کنند.

اثبات کار (Proof of Work) یا به اختصار PoW، اولین الگوریتم اجماع در شبکه‌های بلاک چینی بود که در بلاک چینِ بیت کوین پیاده‌سازی شد.

بعد از بیت کوین، شبکه‌های دیگری مانند لایت کوین، مونرو، دوج کوین و بیت کوین کش نیز از این مکانیزم استفاده کردند. مشارکت‌کنندگان در این مکانیزم اجماع که به آنها ماینر هم گفته می‌شود، باید اثبات کنند که برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین، توان پردازشی سنگینی را در اختیار شبکه قرار داده‌اند، این کار با ارائه هشی (Hash) که مورد پذیرش تمام اعضای شبکه است انجام می‌شود.

مکانیزم اثبات کار هر چند کارایی و امنیت بالایی دارد؛ اما چالش‌هایی مانند مقیاس‌پذیری و مصرف انرژی بالا در این مکانیزم باعث شد تا مکانیزم‌های اجماع دیگری وارد دنیای بلاک چین شوند. 

اثبات ظرفیت (PoC)، اثبات فعالیت (PoA)، اثبات سوزاندن (PoB) و اثبات سهام (PoS) تعدادی از سازوکارهایی بودند که بعد از اثبات کار به وجود آمدند. الگوریتم اثبات سهام اولین بار در سال ۲۰۱۲ در بلاک چین پیِرکوین استفاده شد و سپس در بلاک چین‌های محبوب‌تر و بزرگتری مانند اتریوم هم به کار گرفته شد.

مکانیزم اجماع اثبات سهام

اثبات سهام یک سازوکار اجماع در شبکه‌های بلاک چینی است که در آن کاربران توکن‌های خود را در شبکه قفل می‌کنند تا بتوانند به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه فعالیت کنند.

وظیفه اعتبارسنج، تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید است. برای تولید هر بلاک (و تایید تراکنش‌های موجود در آن بلاک)، شبکه یک اعتبارسنج را به‌صورت تصادفی انتخاب می‌کند و وظیفه ایجاد بلاک را به او محول می‌کند. هر چه تعداد توکن‌های استیک‌شده توسط یک اعتبارسنج بیشتر باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن برای تایید بلاک دارد.

بعد از انتخاب شدن، ولیدیتور یا اعتبارسنج باید بلاک جدید را ایجاد کرده و به بلاک چین اضافه کند. به این ترتیب اعتبارسنج‌ها هم به ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک چین کمک می‌کنند و هم امنیت شبکه را تامین می‌کنند و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. 

بلاک چین‌های اثبات سهام

اثبات سهام به‌دلیل کارایی بالا، سرعت بالا در پردازش تراکنش‌ها و قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، به محبوب‌ترین مکانیزم اجماع در میان بلاک چین‌های نسل دوم و سوم تبدیل شده است. اتریوم بزرگترین بلاک چینی است که از این مکانیزم استفاده می‌کند. این شبکه در چند سال ابتدایی راه‌اندازی خود، مانند بیت کوین از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۲۲ و طی به‌روزرسانی مهم مرج (Merge)، مکانیزم اجماع خود را به‌طور کامل از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد.

کاردانو، سولانا، آوالانچ، بی‌ان‌بی چین، تزوس، الگورند، پولکادات، کازماس و تون کوین از دیگر بلاک چین‌هایی هستند که از این مکانیزم اجماع یا انواع مختلف آن، مانند اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) و اثبات سهام ضمانت‌دار (bonded PoS) استفاده می‌کنند.

مزایای استیکینگ

استیکینگ می‌تواند هم برای شبکه و هم برای کاربرانی که رمزارزهای خود را استیک می‌کنند مفید باشد. در ادامه به مهم‌ترین مزایای استیکینگ اشاره خواهیم کرد:

  • استیکینگ سرعت و کارایی بلاک چین‌ها را به شدت بهبود می‌بخشد. برای مثال، در شبکه بیت کوین که از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند، نهایی شدن هر تراکنش (با ۶ تاییدیه) حدود یک ساعت زمان می‌برد. اما همین کار در بلاک چین سولانا که از اثبات سهام استفاده می‌کند، در کمتر از چند ثانیه انجام‌ می‌شود.
  • اثبات سهام و استیکینگ به بهبود امنیت شبکه هم کمک می‌کند. از آنجا که خدشه‌دار شدن امنیت یک شبکهٔ بلاک چینی باعث افت شدید قیمت توکن آن شبکه خواهد شد، اعتبارسنج‌ها به‌عنوان دارندگان بخش قابل‌توجهی از این توکن‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد که امنیت شبکه را به خوبی تامین کنند تا ارزش‌ توکن‌های خود را حفظ کنند. 
  • استیکینگ باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در بلاک چین می‌شود. مصرف برق در بلاک چین‌هایی مانند سولانا و پولکادات صدها برابر از مصرف برق بیت کوین کمتر است.
  • علاوه بر شبکه، اعتبارسنج‌ها هم می‌توانند از استیکینگ منتفع شوند. این موضوع مخصوصا برای کسانی که توکن‌ها خود را در بلندمدت هولد می‌کنند مفید است. این افراد می‌توانند با قفل کردن این توکن‌ها در شبکه، از پاداش استیکینگ بهره‌مند شوند.

استیکینگ چگونه امنیت شبکه را تامین می‌کند؟

اگر بازیگر مخربی بخواهد در فرآیند یک شبکهٔ اثبات سهام اخلال ایجاد کند، ابتدا باید به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه فعال شود. توجه داشته باشید که این فرد تنها در صورتی می‌تواند تاثیرگذاری عمده‌ای در شبکه داشته باشد که تعداد بسیار زیادی از توکن‌های شبکه را خریده و نودهایِ اعتبارسنج زیادی راه‌اندازی کند. خرید حجم زیادی از توکن‌های یک رمزارز به سرمایهٔ زیادی نیاز دارد و این کار در عمل امکان‌پذیر نیست؛ اما بر فرض اگر شخص یا نهادی بتواند تعداد زیادی از توکن‌های یه شبکه را خریداری کرده و امنیت آن را خدشه‌دار کند، قیمت توکن آن شبکه به شدت افت خواهد کرد و از آنجا که مهاجم خود یکی از بزرگترین دارندگان آن توکن است، اولین و بزرگترین متضررِ حمله به شبکه هم خود او خواهد بود.

به این ترتیب، عملا هر انگیزه‌ای برای حمله به چنین شبکه‌ای از بین می‌رود و امنیت شبکه تامین می‌شود.

ریسک‌های موجود در استیکینگ

استیکینگ یکی از کم ریسک‌ترین فعالیت‌های کسب درامد در فضای کریپتو است. با این وجود نمی‌توان گفت که هیچگونه ریسکی دارایی افراد را تهدید نمی‌کند. به طور کلی دو ریسک اصلی در این فعالیت ممکن است دارایی افراد را تهدید کند. 

  • ریزش قیمت ارز دیجیتال:

در بسیاری از شبکه‌های اثبات سهام، از زمانی که درخواست برداشت دارایی و اتمام استیکینگ ثبت می‌شود، مدتی طول می‌کشد که دارایی قفل‌شده آزاد شود. بنابراین، اگر در این مدت قیمت توکن کاهش یابد، کاربر نخواهد توانست توکن‌های خود را بفروشد و ممکن است ریزش قیمت باعث از دست رفتن بخشی از ارزش دارایی شود. 

  • ریسک شکاف عملیات یا اسلشینگ:

علاوه بر ریسک کاهش قیمت، ریسک شکاف عملیات (Slashing) هم اعتبارسنج‌ها را تهدید می‌کند. برخی از شبکه‌های اثبات سهام قوانین مشخصی را برای عملکرد اعتبارسنج‌ها در نظر گرفته‌اند. برای مثال، مدت‌زمان فعال بودن ولیدیتور یا اعتبارسنج، باید از زمان مشخصی بیشتر باشد. اگر اعتبارسنج‌ها رفتاری داشته باشند که از جانب شبکه رفتار مخربی به نظر برسد، علاوه بر دریافت نکردن پاداش، بخشی از دارایی استیک‌شده آنها هم به‌عنوان جریمه کسر خواهد شد. به این فرآیند، شکاف عملیات یا اسلشینگ (Slashing) گفته می‌شود. نظارت مستمر بر عملکرد ولیدیتورها می‌تواند احتمال اسلشینگ را کاهش دهد. به عبارت دیگر، برای جلوگیری از بروز اسلشینگ، باید اعتبارسنج‌ها و عملکرد آنها به‌صورت مداوم پایش شود.

استیکینگ برای چه کاربرانی مناسب‌تر است؟

استیک کردن یکی از بهترین راهبردها برای هولدرهای بلندمدت رمزارزهاست. معمولا نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در کوتاه‌مدت برای هولدرها اهمیت زیادی ندارد. به همین دلیل این کاربران می‌توانند ضمن هولد کردن رمزارزهای خود، آنها را قفل کرده و با دریافت پاداش، تعداد توکن‌های خود را هم بیشتر کنند. البته هولدری که رمزارزهای خود را استیک می‌کند، باید احتمال اسلشینگ را هم در نظر داشته باشد.

از طرف دیگر، استیکینگ ممکن است روش مناسبی برای تریدرها و نوسان‌گیرها نباشد. این کاربران معمولا با توجه به نوسانات کوتاه‌مدت اقدام به خرید و فروش دارایی‌های خود در کوتاه‌مدت می‌کنند. با توجه به اینکه در فرآیند استیکینگ دارایی برای مدت‌زمان مشخصی قفل می‌شود، امکان فروش دارایی در آن محدودهٔ زمانی وجود ندارد و این موضوع ممکن است به نفع تریدرها نباشد.

استیکینگ در نوبیتکس

پلتفرم استیکینگ نوبیتکس بستری است که امکان استیک کردن رمزارزهای دارای شبکه اثبات سهام را در اختیار کاربران نوبیتکس قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با انتخاب از میان طرح‌های متنوع، مدت زمان استیکینگ خود را مشخص کرده و با قفل کردن توکن‌های خود در این مدت، پاداشِ خود را دریافت کنند. به این ترتیب کاربر می‌تواند بدون نیاز به درگیر شدن با پیچیدگی‌ها و ملزومات استیکینگ در شبکه‌های بلاک چینی و با استفاده از یک بستر یکپارچه، رمزارزهای مختلف را استیک کند. 

مراحل استیکینگ در نوبیتکس

برای شروع استیکینگ در نوبیتکس، کاربر باید به پلتفرم استیکینگ نوبیتکس مراجعه کرده و طرح و رمزارز موردنظر خود را انتخاب کند. مرحلهٔ بعدی، ثبت درخواست برای مشارکت در طرح موردنظر است. توجه داشته باشید ثبت درخواست برای هر کدام از طرح‌ها، بازهٔ زمانی خاصی دارد و خارج از آن بازه امکان درخواست وجود ندارد.

بعد از ثبت درخواست، دارایی بلافاصله قفل می‌شود و کاربر تا پایان دوره طرح نمی‌تواند رمزارز استیک‌شده را برداشت کند. پاداش طرح تا ۲۴ ساعت پس از پایان طرح به کیف پول کاربر واریز می‌شود. در ادامه، تمام این مراحل با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد.

ارز‌های دارای قابلیت استیکینگ در نوبیتکس

در حال حاضر پلتفرم استیکینگ نوبیتکس از ۹ رمزارز پشتیبانی می‌کند. این رمزارزهای عبارت‌اند از:

  • بایننس کوین (BNB)
  • ترون (TRX)
  • پولکادات (DOT)
  • کاردانو (ADA)
  • سولانا (SOL)
  • آوالانچ (AVAX)
  • فانتوم (FANTOM)
  • پالیگان (MATIC)
  • اتم (ATOM)

در آیندهٔ نزدیک و به تدریج رمزارزهای دیگری هم به این لیست اضافه خواهد شد.

طرح‌های استیکینگ

استیکینگ در نوبیتکس در قالب طرح‌های تعریف‌شده برای هر رمزارز انجام می‌شود. برای هر یک از رمزارزهایی که قابلیت استیکینگ در نوبیتکس را دارند، طرح‌های مشخصی مانند ۱۵ روزه، ۳۰ روزه، ۶۰ روزه و ۱۲۰ روزه وجود دارد.

بعد از اتمام زمان طرح و طی شدن پاداش تعلق‌گرفته به کاربر حداکثر تا یک روز بعد به کیف پول وی واریز می‌شود.  در مدت زمانی که طرح اجرا می‌شود، دارایی کاربر در طرح قفل خواهد بود و امکان برداشت آن وجود نخواهد داشت.

ثبت درخواست استیکینگ

هر طرح از تاریخ مشخصی شروع می‌شود و مهلت ثبت درخواست برای شرکت در آن طرح، از ۳ روز پیش از تاریخ آغازِ طرح شروع می‌شود. بدیهی است که پس از آغاز هر طرح، امکان ثبت درخواست برای شرکت در آن طرح وجود نخواهد داشت. همچنین درخواست شرکت در یک طرح تنها در صورتی پذیرفته خواهد شد که ظرفیت طرحِ موردنظر تکمیل نشده باشد.

بعد از ارسال درخواست برای شرکت در طرح، دارایی بلافاصله قفل می‌شود؛ اما پاداش طرح از زمان آغاز طرح محاسبه می‌شود، نه از زمان ارسال درخواست.

دریافت پاداش

هنگامی که بازهٔ زمانی طرح به پایان می‌رسد، پاداش طرح محاسبه شده و حداکثر تا یک روز بعد به کیف پول کاربر واریز می‌شود. دریافت پاداش نیازمند درخواست یا عملیات خاصی از طرف کاربر نیست و این فرآیند به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

قابلیت تمدید خودکار

طرح‌های استیکینگ در نوبیتکس از جهت امکان تمدید به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • طرح‌های فاقد قابلیت تمدید خودکار:

در این طرح‌ها، رمزارز استیک‌شده بلافاصله بعد از اتمام دورهٔ زمانی طرح وارد فرآیند آزادسازی می‌شود. پاداش استیکینگ در بازهٔ فعال بودن طرح محاسبه می‌شود و پاداش برای بازهٔ آزادسازی تعلق نمی‌گیرد.

  • طرح‌های دارای قابلیت تمدید خودکار:

این طرح‌ها در پایان دوره و در صورتی که توسط کاربر لغو نشوند، به‌صورت خودکار برای یک دورهٔ دیگر و با همان شرایط قبلی تمدید می‌شوند. بعد از اتمام یک مرحله و تمدیدِ طرح برای مرحلهٔ بعدی، برداشت دارایی امکان‌پذیر نخواهد بود و کاربر برای برداشت داراییِ خود باید درخواست لغو استیکینگ را ارسال کرده و تا پایان دورهٔ جدید منتظر بماند.

در هر دو نوع از طرح‌های استیکینگ، پاداش تعلق‌گرفته با پایان دوره محاسبه و به کیف پول کاربر واریز می‌شود.

لغو استیکینگ و آزادسازی

فرآیند لغو استیکینگ در طرح‌های فاقد قابلیت تمدید خودکار و دارای قابلیت تمدید خودکار متفاوت است.

در طرح‌هایی که قابلیت تمدید خودکار ندارد، کاربری که تمایل به آزادسازی دارایی‌ استیک‌شده داشته باشد کافیست تا انتهای دوره صبر کند. پس از اتمام دورهٔ طرح، دارایی به‌صورت خودکار وارد بازهٔ آزادسازی خواهد شد.

اما در صورتی که کاربر در طرحی با قابلیت تمدید خودکار شرکت کرده باشد، باید طی دورهٔ طرح و پیش از اتمام آن، درخواست لغو استیکینگ خود را ثبت کند. به عبارت دیگر، از روز شروع طرح استیکینگ تا یک ساعت پیش از اتمام طرح، امکان ثبت درخواست برای لغو استیکینگ وجود دارد. در صورتی که کاربر در این بازه درخواست لغو استیکینگ را ثبت کند، طرح تا پایان دوره فعال خواهد ماند؛ اما با پایان دوره فرآیند آزادسازی آغاز می‌شود.

همچنین کاربر می‌تواند تنها بخشی از دارایی استیک‌شده خود را آزاد کند. مثلا اگر کاربر ۱۰۰ توکن سولانا در یک طرح قابل‌تمدید قفل کرده باشد، می‌تواند ۵۰ توکن رو آزاد کرده و برداشت کند. ۵۰ توکن دیگر برای یک دورهٔ دیگر و با همان شرایط قبلی در فرآیند استیکینگ باقی خواهد ماند.

به طور کلی امکان لغو استیکینگ در میانهٔ یک دوره وجود ندارد و شما حتی اگر در ابتدای دوره درخواست لغو استیکینگ را ثبت کرده باشید؛ دارایی شما تا اتمام دوره آزاد نخواهد شد. 

زمان‌بندی عملیات استیکینگ در نوبیتکس

عملیات استیکینگ در نوبیتکس در قالب زمان‌بندی زیر انجام می‌شود:

  • شروع درخواست ثبت‌نام در طرح استیکینگ: از ۳ روز تقویمی قبل از تاریخ شروع استیکینگ
  • انجام عملیات نهایی‌سازی ثبت‌نام در طرح‌های استیکینگ: ساعت ۱۵-۱۶ روز شروع طرح استیکینگ
  • ثبت درخواست لغو استیکینگ: از زمان شروع طرح استیکینگ تا یک ساعت پیش از اتمام طرح
  • اتمام طرح: ساعت ۱۵ روز آخر طرح بر مبنای تعداد روز سپری‌شده از تاریخ شروع
  • محاسبه و واریز پاداش: از زمان اتمام طرح استیکینگ تا حداکثر ۲۴ ساعت بعد

کارمزد استیکینگ در نوبیتکس

کارمزد عملیات استیکینگ در نوبیتکس در قالب نرخ APR محاسبه و کسر می‌شود. در حال حاضر کارمزد عملیات استیکینگ در نوبیتکس، برای شبکه‌های مختلف متفاوت است. توجه داشته باشید که APR اعلامی نوبیتکس به کاربر، بعد از کسر کارمزد محاسبه می‌شود. یعنی پاداش کاربر به اندازهٔ APR اعلام‌شده توسط نوبیتکس خواهد بود و هیچ مبلغ دیگری از آن کسر نخواهد شد.

به یک مثال توجه کنید؛ فرض کنید نرخ APR استیکینگ یک رمزارز ۶ درصد است و شما ۱۰۰۰ واحد از این توکن را در طرح ۳۰ روزه استیک کرده‌اید. از آنجا که پاداش سالانه استیک کردن این توکن ۶ درصد است، پاداش برای طرحِ ۳۰ روزه ۰.۵ درصد، معادل ۵ توکن خواهد بود. فرض می‌کنیم کارمزد نوبیتکس برای این شبکه ۱۰ درصد است. پس ۹۰ درصد از این ۵ توکن متعلق به کاربر خواهد بود و ۱۰ درصد به‌عنوان کارمزد نوبیتکس کسر خواهد شد. به این ترتیب، پاداش کاربر ۴.۵ توکن و کارمزد نوبیتکس ۰.۵ توکن خواهد بود. همان طور که گفته شد، APR‌ اعلام‌شده از طرف نوبیتکس، بعد از کسر کارمزد خواهد بود. به عبارت دیگر، کاربر با مراجعه به پلتفرم استیکینگ نوبیتکس، به جای ۶ درصد عدد ۵.۴ درصد (٪۱۰-۶) را مشاهده خواهد کرد.

مزایای استیکینگ در نوبیتکس برای کاربر

استیکینگ در نوبیتکس چند مزیت مهم برای کاربران این پلتفرم دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • کاربر می‌تواند به‌جای هولد کردن توکن‌های خود، آنها را در نوبیتکس استیک کرده و با کسب پاداش، تعداد توکن‌های خود را افزایش دهد.
  • استیکینگِ نوبیتکس یک پلتفرم یکپارچه است که کاربر می‌تواند به‌صورت یک‌جا از خدمات مربوط به استیکینگ در چند شبکه مختلف استفاده کند.
  • نوبیتکس تلاش می‌کند ریسک شکاف عملیات در استیکینگ را به حداقلِ ممکن کاهش دهد.
  • هر شبکه‌ای که از استیکینگ پشتیبانی می‌کند، قوانین و الزامات خاص خود را دارد. کاربر با استیکینگ در نوبیتکس دیگری نیازی به درگیر شدن با این قوانین و الزامات و پیچیدگی‌های آن ندارد و می‌تواند با چند کلیک در تمام شبکه‌های پشتیبانی‌شده، دارایی خود را استیک کند.

چگونه از قابلیت استیکینگ در نوبیتکس استفاده کنیم؟

استیکینگ رمزارزهای اثبات سهام مختلف در نوبیتکس، از طریق پلتفرم استیکینگ قابل‌انجام است. در این پلتفرم کاربران می‌توانند طرح‌های مختلف را مشاهده کرده و در آنها مشارکت کنند، از طریق پنل عملکرد وضعیتِ کلی و تاریخچه استیکینگ خود را مشاهده کنند و به طور کلی، امور مربوط به استیکینگ را مدیریت کنند. در ادامه، هر کدام از بخش‌های پلتفرم استیکینگ نوبیتکس با جزئیات بیشتری معرفی خواهد شد.

مشاهده و انتخاب طرح

با ورود به بخش استیکینگ از داشبورد نوبیتکس، می‌توانید فضای کاربری استیکینگ در نوبیتکس را مشاهده کنید. در این صفحه طرح‌های استیکینگ و جزئیات کامل این طرح‌ها قابل‌مشاهده است. همچنین کاربر می‌تواند از طریق همین صفحه به لیست پرطرفدارترین طرح‌های استیکینگ در نوبیتکس دسترسی داشته باشد. علاوه بر طرح‌های پرطرفدار، کاربر می‌تواند از بخش «همهٔ طرح‌ها» اطلاعات مربوط به تمام طرح‌های فعال را در قالب جدول طرح‌ها مشاهده کند.

پنل استیکینگ نوبیتکس

اطلاعات موجود در جدول طرح‌ها

در جدول طرح‌ها، جزئیات مربوط به هر طرح ذکر شده است. این جزئیات شامل موارد زیر است:

  • نام: نامِ رمزارزهایی که پلتفرم استیکینگ نوبیتکس از آنها پشتیبانی می‌کند.
  • مدت طرح: لیستی از تمام طرح‌هایی که برای هر رمزارز تعریف شده است. این لیست از طریق منوی کشویی تعبیه‌شده قابل‌مشاهده است. با انتخاب یکی از گزینه‌های از منوی کشویی، اطلاعات مربوط به استیکینگ رمزارز موردنظر با توجه به طرح انتخاب شده به‌روزرسانی خواهد شد.
  • مقدار تقریبی APR: طرح‌های مربوط به استیکینگ هر کدام از رمزارزها، دارای نرخ پاداش از پیش تعیین‌شده‌ای هستند. مقدار APR تقریبی است و با توجه به شرایط شبکه، امکان تغییر آن وجود دارد. با این حال معمولا نرخ تغییرات زیاد نخواهد بود. برای محاسبه میزان تقریبی پاداش هر طرح می‌توانید از محاسبه‌گر پاداش استیکینگ استفاده کنید.
  • مدت زمان آزادسازی: این عدد نشان می‌دهد که با ثبت درخواست لغو استیکینگ، دارایی موردنظر تا چند روز بعد به کیف پول کاربر بازگردانده می‌شود.
  • حداقل مقدار استیکنیگ: حداقل مقدار استیکینگ کمترین مقداری است که برای استیکینگ در یک شبکه باید در شبکه قفل شود. در صورتی که دارایی کاربر کمتر از این مقدار باشد، امکان استیکینگ در رمزارز موردنظر وجود نخواهد داشت.
  • ظرفیت آزاد: هر کدام از طرح‌های فعال که امکان ثبت عضویت در آنها وجود دارد، ظرفیت محدودی دارند و امکان ثبت درخواست تنها در شرایطی فراهم خواهد بود که ظرفیت مشخص‌شده تکمیل نشده باشد. در صورت تکمیل ظرفیت، این ستون با عنوان تکمیل ظرفیت نمایش داده خواهد شد.
  • تمدید خودکار: این ستون نشان می‌دهد که آیا طرح موردنظر دارای قابلیت تمدید خودکار است یا خیر.

انواع وضعیت طرح‌ها

هر یک از طرح‌های استیکنیگ در نوبیتکس در سه حالت فعال، تکمیل ظرفیت و پایان‌یافته قرار دارند:

  • فعال: طرح فعال به طرحی گفته می‌شود که حداکثر سه روز تا شروع طرح زمان باقی مانده است و ظرفیت طرح هم به اتمام نرسیده است. امکان عضویت در این طرح‌ها برای کاربران وجود دارد.
  • تکمیل ظرفیت: طرح‌های تکمیل ظرفیت طرح‌هایی هستند که حداکثر سه روز تا شروع آنها زمان باقی مانده است، اما ظرفیت آنها به اتمام رسیده است. امکان ثبت درخواست برای عضویت در این طرح‌ها وجود ندارد، اما کاربر می‌تواند درخواست اطلاع‌رسانی افزایش ظرفیت را تکمیل کند تا در صورت افزایش ظرفیت طرح، این موضوع از طریق ایمیل به وی اطلاع‌رسانی شود.
  • پایان‌یافته: طرح‌های پایان‌یافته طرح‌هایی هستند که از تاریخ شروع آنها گذشته و در حال حاضر در فرآیند استیکینگ و کسب پاداش قرار دارند. 

ثبت درخواست برای طرح موردنظر

بعد از بررسی جزئیات هر کدام از طرح‌ها، کاربر می‌تواند با کلیک کردن بر گزینه «عضویت»، درخواست خود را برای عضویت در طرح موردنظر خود ارسال کند. بعد از انتخاب گزینه عضویت، پنل زیر را مشاهده خواهید کرد.

در قسمت بالایی این پنل، اطلاعات کلی هر طرح نمایش داده می‌شود. امکان تغییر طرح انتخابی از طرح‌های فعال در همین پنل وجود دارد. همچنین امکان وارد کردن مقدار موردنظر برای استیکینگ در این پنل فراهم است. این مقدار همواره باید از حداقل مقدار استیکینگ بیشتر و از ظرفیت آزاد موجود برای استیکینگ کمتر باشد.

در قسمت پایین پنل هم زمان‌بندی عملیات استیکینگ قابل‌مشاهده است. توجه داشته باشید که برای طرح‌های با قابلیت تمدید، در صورت عدم ارسال درخواست لغو، با پایان طرح دارایی شما برای یک بازه مشابه دیگر قفل خواهد شد. همچنین اطلاعات مربوط به تاریخ تسویه در این پنل تنها در صورتی نمایش داده می‌شود که درخواست لغو استیکینگ پیش از اتمام طرح از سمت کاربر ارسال شده باشد.

پنل عملکرد استیکینگ

پنل عملکرد استیکینگ از طریق گزینهٔ «طرح‌های من» در صفحهٔ استیکینگ در دسترس است. پنل عملکرد شامل سه بخش طرح‌های من، درخواست‌ها و تاریخچه است.

پنل طرح‌های من

در صورت ثبت‌نام در هر یک از طرح‌های استیکینگ، طرح‌های فعال کاربر در پنل «طرح‌های من» نمایش داده می‌شود. این پنل دربرگیرندهٔ طرح‌هایی است که در فاصلهٔ زمانی تاریخ شروع تا تاریخ اتمام قرار دارند. تاریخ پایان طرح و مجموع پاداش کسب‌شده تا روز گزارش‌گیری از دیگر مواردی است که در این پنل قابل‌مشاهده است. همچنین امکان ارسال درخواست لغو استیکینگ برای طرح‌های دارای قابلیت تمدید در همین پنل وجود دارد.

پنل درخواست‌ها

تمام درخواست‌های کاربر در پلتفرم استیکینگ، از طریق این پنل قابل‌مشاهده است. این درخواست‌ها شامل درخواست عضویت در یک طرح و درخواست لغو عضویت در یک طرح دارای قابلیت تمدید خودکار است.

پنل تاریخچه

این پنل نمایش‌دهندهٔ اطلاعات طرح‌هایی است که به اتمام رسیده‌اند. به عبارت دیگر، این پنل سابقهٔ عملکرد کاربر در پلتفرم استیکینگ نوبیتکس را نمایش می‌دهد. همچنین وضعیت طرح پس از اتمام نیز در ستون وضعیت همین پنل نمایش داده می‌شود. 

لغو استیکینگ

در صورتی که کاربری در هر یک از طرح‌های با قابلیت تمدید خودکار استیکینگ کرده باشد و بخواهد فرآیند استیکینگ خود را لغو کرده و با اتمام بازهٔ زمانی طرح فعلی، وارد بازهٔ آزادسازی دارایی شود، باید تا پیش از تاریخ اتمام طرح، درخواست لغو استیکینگ خود را از طریق گزینه «درخواست لغو» که در پنل «طرح‌های جاری» در دسترس است به ثبت برساند. با انتخاب این گزینه، پنل زیر به کاربر نمایش داده می‌شود:

در این پنل، امکان لغو همه یا بخشی از دارایی استیک‌شده وجود دارد. اگر فرآیند استیکینگ را فقط برای بخشی از دارایی استیک‌شده لغو کنید، پس از اتمام دورهٔ طرح، مقدار لغوِ استیک‌شده در فرآیند آزادسازی قرار می‌گیرد و مابقی دارایی به‌صورت خودکار برای یک دورهٔ دیگر در قالب طرح مشابه قفل خواهد شد.

توجه داشته باشید که کاربر در هر زمان از بازهٔ طرح که درخواست لغو را ارسال کند، باید تا اتمام طرحِ فعال و بازهٔ آزادسازیِ بعد از آن صبر کند تا دارایی‌اش آزاد شود. به یاد داشته باشید که پاداشی برای دارایی‌هایی که در بازهٔ آزادسازی قرار دارند تعلق نمی‌گیرد.

مراحل گفته‌شده برای لغو استیکینگ فقط شامل طرح‌هایی است که از قابلیت تمدید خودکار برخوردارند. برای آزاد کردن دارایی‌هایی که در طرح‌های فاقد قابلیت تمدید خودکار قفل شده‌اند، هیچ اقدام خاصی از سوی کاربر موردنیاز نیست و به محض اتمام دورهٔ زمانی طرح، دارایی به‌طور خودکار وارد بازهٔ آزادسازی خواهد شد.

 

نوشته های مشابه