شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش سرمایه‌گذاری

تایم فریم چیست و بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال کدام است؟

تایم فریم چیست یکی از سؤالاتی است که هر تریدری در بازار ارزهای دیجیتال به خوبی با پاسخ آن آشناست. بازار ارزهای دیجیتال، میدان رقابتِ پرهیاهو و پرالتهابی است که قیمت‌ها در آن مدام در حال تغییر هستند. برای کسب بیشترین سود در بازار ارزهای دیجیتال، باید بتوانید تغییر قیمت‌ها را به خوبی تحلیل کنید. اگر فکر می‌کنید که برای تحلیل نیاز به بررسی لحظه به لحظه‌ی قیمت‌ها دارید، سخت در اشتباهید. تریدرهای بازار ارز دیجیتال با بررسی بازه‌های زمانی مشخص، روند رشد رمزارزها را تحلیل می‌کنند. این بازه‌های مشخص در زبان معامله‌گران ارزهای دیجیتال، تایم فریم نام دارد. در اصل مفهوم تایم فریم با تحلیل تکنیکال گره خورده است.

اگر به خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مندید؛ در ادامه‌ با ما همراه باشید تا با اینکه تایم فریم چیست و انواع آن مثل تایم فریم یک دقیقه‌ای یا تایم فریم یک ساعته چه کاربردی دارند و چگونه می‌توان بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال را انتخاب کرد؛ بیشتر آشنا شوید.

فهرست عناوین

تایم فریم چیست ؛ انتخاب دوره‌های زمانی برای تحلیل

تریدرها برای تحلیل تکنیکال به نمودار قیمت نگاه می‌کنند و به بررسی آن می‌پردازند. نمودار قیمت از دو محور قیمت و زمان تشکیل شده است. زمان معاملات را می‌توان به قالب‌های مشخصی تقسیم کرد تا به تحلیل قیمت ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مشخص پرداخت. این بازه‌های زمانی دارای واحد مشخصی هستند. برای مثال شما می‌توانید قیمت را در یک ساعت اخیر، یک روز اخیر، یک ماه اخیر، یک سال اخیر و … بررسی کنید. به این قالب‌های زمانی تایم فریم می‌گویند.

برای مثال منظور از تایم فریم روزانه بیت کوین، نمودار قیمت بیت کوین در طی یک روز اخیر و مقایسه آن با روزهای قبل است. در صرافی‌ها و سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال معمولاً ابزارهایی برای تغییر تایم فریم‌ها قرار دارد. در معاملات ارز دیجیتال در ایران می‌توانید از انواع تایم فریم‌ها برای بهبود نتیجه معامله، استفاده کنید.

انواع تایم ‌فریم برای تحلیل رمزارزها کدام‌اند؟

تایم ‌فریم‌ها با توجه به بازه‌های زمانی مختلف به قالب‌های زمانی کوتاه‌مدت تا بلندمدت تقسیم می‌شوند. این قالب‌ها به صورت نمودارهای دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه وجود دارند. تریدرها عموماً از تایم ‌فریم‌های پرکاربردی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • یک دقیقه M1 تغییرات در مدت ۱ دقیقه
  • ۵ دقیقه M5 تغییرات در مدت ۵ دقیقه
  • ۱۵ دقیقه M15 تغییرات در مدت ۱۵ دقیقه
  • ۳۰ دقیقه M30 تغییرات در مدت ۳۰ دقیقه
  • ۱ ساعت H1 تغییرات در مدت یک ساعت
  • ۴ ساعت H4 تغییرات در مدت ۴ ساعت
  • ۱ روز D1 تغییرات در مدت ۱ روز

تایم‌ فریم چه کاربردی در معاملات ارزهای دیجیتال دارد؟

تایم‌ فریم یا همان دوره‌ی زمانی، از اصلی‌ترین مفاهیم و اجزای تحلیل تکنیکالِ ارزهای دیجیتال است که تحلیل‌گر را به یک تحلیل درست از رفتار قیمت در بازه‌های مشخص می‌رساند. تایم‌ فریم به دلیل اینکه به معامله‌گران برای پیدا کردن بهترین زمان برای خرید و یا فروش ارزهای دیجیتال کمک می‌کند، اهمیت بسیاری دارد. به بیان ساده‌تر، تایم فریم نمایش قیمت بر مبنای مقیاس زمانی مشخص است.

به طور کلی تایم فریم دو مسئله مهم را برای تریدرها روشن می‌کند:

  • میزان ریسک معامله
  • مدت زمانی که طول می‌کشد تا نتیجه‌ی تحلیل و بررسی معامله‌ی یک معامله‌گر مشخص شود.

در حقیقت تریدرها با بررسی یک بازه‌ی زمانی مشخص و در کنار آن با رصد کردن قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال بهترین زمان را برای انجام معاملات پیدا می‌کنند.

تایم فریم چیست

 

عوامل موثر در انتخاب تایم فریم

انتخاب یک تایم‌ فریم برای بررسی رفتار قیمت ارزهای دیجیتال تا حد زیادی به سبک سرمایه‌گذاری تریدرها بستگی دارد. با این حال یکی از شاخصه‌هایی که بر انتخاب تایم‌ فریم اثر می‌گذارد افق زمانی سرمایه‌گذاری شخص است. به عنوان مثال استراتژی شخصی که افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارد با کسی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت است متفاوت است. در نتیجه این دو نفر تایم‌ فریم یکسانی را انتخاب نخواهند کرد. در کنار این مسئله عوامل دیگری مانند روش تحلیل، مدیریت ریسک و نگاه افراد به سرمایه‌گذاری نیز در انتخاب تایم‌ فریم تاثیرگذارند. در ادامه در خصوص هر یک از این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد تا بهترین تایم فریم را برای معاملات خود انتخاب کنید.

افق معامله خود را مشخص کنید

به نظر شما مدت زمان باز بودن یک موقعیت باید چقدر باشد؟ آیا می‌توانید شب در حالی که هنوز از یک موقعیت معاملاتی خارج نشدید؛ بخوابید؟ به طور کلی، دید شما نسبت به معامله بلند مدت است یا کوتاه مدت؟ پاسخ به این سؤال، منجر به انتخاب تایم فریم مناسب خواهد شد. اگر دید شما برای معامله بلند مدت است؛ پس تایم فریم‌های چنددقیقه‌ای نباید برای شما استرس‌زا باشد و تایم فریم‌های روزانه و حتی هفتگی برای شما اهمیت بیشتری دارد. این در حالی است که اگر به معاملات کوتاه مدت علاقه‌مندید؛ تایم فریم‌های یک دقیقه‌ای، ده دقیقه‌ای یا یک ساعته برای شما انتخاب بهتری است. پس پیش از انتخاب تایم فریم باید اهداف معامله خود را شناسایی کنید.

مدیریت سرمایه

اغلب افراد برای تعیین نقاط حد سود و حد ضرر از سطوح مقاومت و حمایت استفاده می‌کنند. نقاط حد سود و حد ضرر به معنای نقاط خروج از یک معامله است. نقطه حد سود زمانی است که معامله مطابق تحلیل شما پیش رفته و با خیالی آسوده از آن خارج می‌شوید و نقطه حد ضرر زمانی است که شرایط مطابق انتظار شما پیش نرفته و ممکن است منجر به ضرر جبران‌ناپذیری شود. در تایم فریم‌های طولانی‌تر فاصله بیشتری بین نقطه ورود و خروج وجود خواهد داشت زیرا به طور معمول تحرکات قیمتی و فاصله کف و سقف بازار در این تایم فریم‌ها بیشتر است. با توجه به این مسئله برای انتخاب نقطه خروج، معامله‌گر ناچار است حد ضرر بالاتری را تقبل کند. از سویی دیگر استفاده از تایم فریم‌های کوتاه مدت ریسک معاملات را بالاتر خواهد برد. برای اطلاع بیشتر در این خصوص مقاله مدیریت ریسک را مطالعه کنید.

روش تحلیل خود را انتخاب کنید

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال ممکن است حتی تا هفته‌ها تشکیل نشوند یا فرصت مناسب برای معامله به این سرعت‌ها دست ندهد. از طرفی دیگر برخی الگوها در کوتاه مدت تشکیل می‌شوند و تعداد بسیار بیشتری دارند. در انتخاب تایم فریم حتماً به الگوی معاملاتی خود توجه کنید و فرصت مطلوب خود را بر آن اساس پیدا کنید.

به تجربه شخصی خود اعتماد کنید

بسیاری از نکات درباره تحلیل را می‌توان آموزش دید ولی نکات زیادی هستند که تنها با تجربه آموخته می‌شوند. شما می‌توانید در مواقعی به این تجربیات تکیه کنید و از بین دوراهی‌ها راه خود را پیدا کنید. هرچند توجه داشته باشید که از روی احساسات تصمیم نگیرید و صرفاً تجربیات واقعی خود را به خاطر داشته باشید. در این زمینه ژورنال ترید می‌تواند برای شما مناسب باشد.

تایم فریم برای ارز دیجیتال

بهترین تایم‌ فریم برای ارز دیجیتال کدام است؟

بهترین تایم فریم مسلماً تایم فریمی است که با ریسک پایین‌تر بیشتری سود را داشته باشد؛ اما این تعریف به هیچ عنوان تعریف دقیقی نیست. انتخاب بهترین تایم فریم برای ارزهای دیجیتال تفاوت چندانی با سایر بازارهای مالی ندارد اما پیش از شروع معامله در این بازار باید توجه داشته باشید که بازار کوتاه مدت ارزهای دیجیتال ممکن است دقیقه مطابق با تحلیل تکنیکال شما پیش نرود. در ادامه انتخاب تایم فریم برای موقعیت‌های مختلف را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری و ترید روزانه

اگر به دنبال بهترین تایم فریم برای ترید روزانه یا همان نوسان گیری هستید باید نکات مهمی را در این رابطه به خاطر بسپارید. در نوسان گیری معامله‌گران اغلب برای مدت بسیار کوتاهی در یک معامله می‌مانند و به سرعت از این موقعیت خارج می‌شوند. با توجه به بازه زمانی‌ای که یک معامله‌گر در یک معامله می‌ماند، می‌توان بهترین تایم فریم برای نوسان گیری را انتخاب کرد. معمولاً در چنین مواقعی تریدرها از تایم فریم‌هایی با مدت زمان کوتاه مثل تایم فریم یک دقیقه‌ای، 5 دقیقه‌ای و… برای تحلیل استفاده می‌کنند با این وجود بد نیست که نیم‌نگاهی هم به تایم فریم‌های بزرگ‌تر داشته باشید. تایم فریم‌های بزرگ‌تر روند کلی را نشان می‌دهند و تایم فریم‌های کوچک‌تر می‌توانند به تشخیص نقطه مناسب ورود کمک کنند. برای انتخاب بهترین تایم فریم برای ترید روزانه پیش از هر چیز باید رویه‌های مدیریت سرمایه را به خوبی آموزش ببینید.

بهترین تایم فریم برای معامله‌گران فاندامنتال

حتی اگر شما به تحلیل فاندامنتال بیش از تکنیکال علاقه‌مندید؛ باز هم تایم فریم برای شما کاربردی خواهد بود. در تحلیل فاندامنتال شما هیچ نیازی به تایم فریم‌های کوتاه مدت نخواهید داشت و می‌توانید برای تحلیل به سادگی از تایم فریم‌های بلند مدت، برحسب نیاز خود، استفاده کنید. تایم فریم‌های روزانه و هفتگی در تحلیل فاندامنتال پرکاربردترین هستند با این وجود حتی برخی بیشتر به تایم فریم‌های ماهانه علاقه‌مندند.

بهترین تایم فریم برای معاملات بین روزی

معاملات بین روزی معاملاتی هستند که کمتر از یک روز به پایان می‌رسند. در این معاملات اغلب از تایم فریم‌های 5 دقیقه‌ای، 15 دقیقه‌ای و یک ساعته استفاده می‌شود.

تایم فریم یک دقیقه‌ای بیشتر مناسب چه معامله‌گرانی است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سبک و استراتژی معامله‌گران در انتخاب تایم فریم از اهمیت بسیاری برخوردار است مثلاً تریدرهای اسکالپر قاعدتاً ترجیح می‌دهند تا تایم فریم چارت خود را بر روی یک دقیقه تنظیم کنند. اصطلاحاً ستاپ معاملاتی آن‌ها (trading setup) بسیار متفاوت‌تر از دیگر معامله‌گران است. این نوع تریدرها ممکن است در یک ساعت وارد چندین موقعیت خرید یا فروش شوند و تعداد زیاد معاملات به دلیل تغییرات بسیار زیاد نمودار در تایم فریم یک دقیقه است. به طور کلی اسکالپرها بیشترین میزان ریسک را متحمل شده و سعی می‌کنند از تمام حرکت‌های قیمتی در کوچک‌ترین بازه‌های زمانی کسب سود کنند. از دیگر فواید تایم یک دقیقه‌ای شناسایی سریع‌تر کندل‌هایی است که در نهایت باعث تغییر روند نمودار می‌شوند. از آنجایی که اسکالپرها ریسک بسیار بیشتری را وارد معاملات خود می‌کنند، انتخابی جز توجه کامل به نمودار و تغییرات لحظه‌ای آن ندارند. بنابراین بد نیست همه معامله‌گران هر از گاهی به نوع کندل‌ها و اندازه‌های کندل‌ها در تایم فریم یک دقیقه‌ای نیز توجه داشته باشند تا بتوانند تغییرات، فشار خرید یا فروش یا به طور کلی توان روند مورد نظر را پیش‌بینی کنند.

آموزش تایم فریم
انتخاب تایم فریم مناسب برای نوسان گیری

چرا باید از چند تایم‌ فریم برای بررسی قیمت رمزارزها استفاده کنیم؟

تأثیر تایم فریم‌ها بر معاملات غیرقابل‌انکار است. بنابراین توصیه می‌شود که معامله‌گران از «مولتی تایم فریم» که همان چند تایم فریم در بازه‌های زمانی متفاوت است، استفاده کنند. این توصیه دلایل مهمی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی چند بازه زمانی؛ دید متفاوت برای معاملات بهتر ارزهای دیجیتال

تصور کنید یک تایم فریم را برای بررسی تغییرات یک بازه زمانی قیمت انتخاب کرده‌اید. با پیگیری این تایم فریم بازه‌های زمانی دیگر را رها می‌کنید و در زمانی که به نمودار ۱۰ دقیقه‌ای نگاه می‌کنید روند قیمت‌ها در یک تایم فریم دیگر معکوس می‌شود و شما از آن بی‌خبر می‌مانید. اگر شما در یک تایم فریم روندی صعودی را پیگیری می‌کنید ممکن است در یک تایم فریم دیگر ادامه‌ی آن روند، نزولی و بلندمدت باشد. بنابراین با رصد کردن چند تایم فریم تمام این جوانب را مدنظر خواهید داشت. مثلاً اگر شما قصد فروش بیت کوین را دارید باید با بررسی چند تایم فریم موقعیت مناسب را شناسایی کنید و رفتار قیمت را در بازه‌های زمانی متفاوت بسنجید.

استفاده از مولتی تایم فریم‌؛ بهترین راه برای تشخیص سطوح مهم قیمت رمزارزها

اگر شما در یک تایم فریم کوتاه مدت چند دقیقه‌ای یا حتی تایم فریم یک دقیقه‌ای یک سطح قیمت را پیدا کنید که بارها نقش حمایت برای قیمت یک ارز دیجیتال داشته است، با مراجعه به تایم فریم‌های بالاتر می‌توانید متوجه شوید که آیا این سطح دارای اهمیت و جایگاه کلیدی‌ست و یا تنها یک سطح کوتاه‌مدت در نمودار است؟ این سطوح مختلف حمایت و مقاومت در قیمت، با خرید و فروش‌های پی‌در‌پی تریدرها شکل می‌گیرد.
به عنوان مثال خرید و فروش مداوم بیت کوین باعث شکل‌گیری سطوح مختلفی در قیمت آن می‌شود که معامله‌گران با استفاده از تایم فریم‌های مختلف می‌توانند آن‌ها را رصد کنند. اگر شما هم جزو این دسته از معامله‌گران هستید می‌توانید با استفاده از ماشین‌حساب بیت کوین قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را محاسبه کنید و با استفاده از «تایم فریم» بهترین زمان معامله را تشخیص بدهید.

دریافت تأییدیه؛ استراتژی معاملاتی خود را با چند تایم فریم تائید کنید

مسلماً هدف تمام کسانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند کسب سود بیشتر و زیان کمتر است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر معامله‌ای نسبتِ پاداش به ریسک را بسنجید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند ریسک زیان معاملات شما را کاهش بدهد تائید استراتژی معاملاتی شما در کنار رفتار قیمت در چند تایم فریم متفاوت است. به این معنی که اگر مثلاً در یک تایم فریم ۱۰دقیقه‌ای یک موقعیت خرید را مشاهده می‌کنید ممکن است با بررسی تایم فریم بالاتر، روند نزولی تشخیص داده شود.بنابراین احتمال کسب سود شما از انجام این معامله پایین می‌آید و ریسک ضرر شما افزایش پیدا می‌کند. با در نظر گرفتن تایم فریم‌های بلندمدت و ماهانه و پیش‌بینی رفتار قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانید در بازار فیوچرز ارز دیجیتال نیز معاملات پرسودی را تجربه کنید.

تایم فریم یک ساعته
استفاده از مولتی تایم فریم

 

انتخاب تایم‌ فریم مناسب؛ مهم‌ترین رکن معاملات پرسود رمزارزها

خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب سود نیازمند آگاهی و دانش کافی پیرامون این بازار است. شما می‌توانید با تسلط بر تحلیل نمودار قیمت و انتخاب تایم‌فریم مناسب معاملات پرسودی را انجام بدهید.نوبیتکس به عنوان معتبرترین صرافی آنلاین با پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته شما را در انجام معاملات پرسود یاری می‌کند. شما می‌توانید پس از مشاوره‌ی رایگان با کارشناسان حرفه‌ای نوبیتکس اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بکنید.

نوشته های مشابه