شمارش معکوس تا هاوینگ بیت‌کوین

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آموزش سرمایه‌گذاری

چگونه بهترین زمان فروش ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

بهترین زمان فروش ارز دیجیتال یا اینکه چه زمانی ارز دیجیتال را بفروشیم ، سؤالی است که پاسخ به آن نه‌تنها دغدغه معامله‌گران جوان است؛ که بسیاری از تریدرهای قدیمی نیز با آن درگیر هستند. مشکل از جایی شروع می‌شود که دیدگاه‌های افراد مختلف به تصمیم‌گیری نهایی شما کمک نخواهد کرد. شما می‌توانید تحلیل‌های انواع تحلیل‌گران و صاحب‌نظران را بشنوید، انواع آمار و ارقام را ببینید و چندین تحلیل تکنیکال را به کار بگیرید؛ اما درنهایت هیچ‌کدام پاسخگو نباشند. 

واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌داند بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال چه زمانی است. اگر کسی واقعاً از این مسئله باخبر باشد هم به‌هیچ‌عنوان چنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار نخواهد داد. از سویی دیگر نمی‌توان برای همه یک نسخه کلی تجویز کرد و بهترین زمان فروش ارز دیجیتال را یک عدد و لحظه ثابت تعیین کرد. بنابراین هرکس باید تحلیل‌گر خودش باشد و به کمک دانش و اصول اولیه به این اطلاعات دست پیدا کند. در ادامه می‌توانید بیشتر با این تصمیم‌گیری‌ها آشنا شوید و بهترین زمان فروش ارز دیجیتال را بر روی پورتفوی خود اعمال کنید. 

بهترین زمان فروش ارز دیجیتال در نگاهی وسیع‌تر

چه زمانی ارز دیجیتال را بفروشیم یا به‌طورکلی چه زمانی دارایی خود را نقد کنیم؛ تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست. خریدوفروش و کسب سود تاریخچه‌ای به وسعت تمدن بشریت دارد.

امروز این مسائل چندان رایج است که هرکسی حداقل یک‌بار معامله دارایی و سود و ضرر را تجربه کرده است. 

زمانی که یک شرکت ازنظر عملکردی خوب ارزیابی می‌شود؛ افراد روی سهام آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. زمانی هم که شرکت بد عمل کند؛ طبیعتاً سرمایه‌گذاران سهام خود را به فروش می‌رسانند. تا به اینجا ابهام و سؤالی نیست و سؤال زمانی پیش می‌آید که سهام یک شرکت به اوج خود رسیده است. در این حالت یک دوراهی به وجود می‌آید: فروش و نقد کردن سرمایه، نگه‌داشتن سهام تا قیمت بالاتر. نکته مهم اینجاست که اغلب افرادی که به این دوراهی برخورد می‌کنند نمی‌دانند و یا فراموش کرده‌اند که از سرمایه خود چه انتظاری دارند. 

به این نمونه نگاه کنید:

اگر افراد در شرکت Toys R Us  در دهه 60 میلادی سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ در دهه 90 و اوج این شرکت؛ به سود قابل‌توجهی دست پیدا می‌کردند. در چنین موقعیتی سرمایه‌گذاران به چند دسته تقسیم شدند: برخی از آن‌ها در آن زمان سهام خود را فروختند و پول زیادی به جیب زدند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران این شرکت اعتقاد داشتند قیمت سهامشان از این هم بیشتر می‌شود. عده‌ای دیگر نمی‌توانستند تصمیم بگیرند با سرمایه‌گذاری خود چه کنند.

دسته‌ای که به سرمایه‌گذاری خود امیدوار بودند و افراد بلاتکلیف، بهای عدم فروش سهام خود را در اوایل دهه 2000 میلادی پرداختند؛ زمانی که سهام شرکت شروع به کاهش کرد. جالب اینجاست برخی از سرمایه‌گذاران تا ده سال دیگر هم امیدوارانه به سهام این شرکت دل بستند و در سال 2017 این شرکت به‌طورکلی ورشکست شد.

برای درک اهمیت انتخاب بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال نیازی نیست که حتماً یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید. همه ما حس به چنگ آوردن یک فرصت را تجربه کرده‌ایم. اگر این حس را با دانش تکنیکال و تحقیقات دقیق‌ ترکیب کنیم، تقریباً در بازارهای مالی نیمی از راه را رفته‌ایم.

تعیین اهداف سرمایه‌گذاری برای انتخاب بهترین زمان فروش ارز دیجیتال

برای تعیین اهداف سرمایه‌گذاری ابتدا باید اهداف کلی خود را شناسایی کنیم و بدانیم که از سرمایه‌گذاری خود چه می‌خواهیم؟ برخی از افراد برای مدت طولانی وارد یک سرمایه‌گذاری می‌شوند و برخی دیگر فقط می‌خواهند مدت کمی در سرمایه‌گذاری درگیر باشند. دانستن اینکه کجا ایستاده‌اید به تصمیم‌گیری آسان‌تر و سریع‌تر کمک می‌کند.

نکته بعدی که باید تصمیم بگیرید این است که چه میزان سود کافی است؟ برای بسیاری از افرادی که دید بلندمدت به سرمایه خوددارند؛ تنها پس از اوج و ریزش‌های قیمتی زیاد تصمیم خود را تغییر خواهند داد. این افراد در هر کاهش قیمتی خرید می‌کنند و هر حبابی توجه آن‌ها را به خود جلب نمی‌کند. اگر شما از جمله این افراد نیستید؛ حتماً باید بدانید که چه مقدار سودی برای شما کافی است. به‌این‌ترتیب می‌توانید راحت‌تر برای خروج از یک موقعیت معاملاتی تصمیم بگیرید.

در این میان دو نکته باید در نظر گرفته شود: میزان سرمایه‌گذاری اولیه و مدت‌زمانی که برای دیدن ROI (بازده سرمایه‌گذاری) دارید.

به‌عنوان‌مثال: 

فرض کنید یک بیت کوین در سال 2011 خریده‌اید. آن زمان قیمت بیت کوین 1 دلار بود. دو ماه بعد قیمت بیت کوین به 32 دلار می‌رسد. شما 3200 درصد سود خواهید داشت. میانگین بازدهی این سرمایه‌گذاری باورکردنی نیست اما با یک بررسی دقیق‌تر شما تنها 30 دلار سود به دست آورده‌اید. معامله‌گران بسیاری از این میزان سود راضی خواهند بود چراکه سرمایه چندانی وارد نکرده‌اند و خروج برایشان آسان است. اما آن‌هایی که میزان بیشتری بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ دو راه پیش رو دارند. خروج کامل از معامله و شروع یک سرمایه‌گذاری دیگر یا انتظار برای دست یافتن بیت کوین به قله‌های بالاتر. 

هر چه میزان سرمایه‌گذاری بیشتر باشد تصمیم  برای خروج سخت‌تر می‌شود. فرض کنید به‌جای یک واحد بیت کوین، هزار واحد بیت کوین خریده‌اید. درصد سود شما یکسان است اما اکنون بیش از 30000 دلار سود به دست آورده‌اید. در اینجا اگر قیمت حباب باشد و اقدام به فروش نکنید همه‌چیز را از دست خواهید داد. اما از طرفی هم اگر خیلی زود بفروشید و رشد قیمتی ادامه پیدا کند؛ دچار ضرر خواهید شد.

چه زمانی ارز دیجیتال را بفروشیم ؛ با حد ضرر آشنا شوید!

چه زمانی ارز دیجیتال را بفروشیم ؟ سؤال مهمی است اما اگر شما مجبور به فروش نباشید؛ چه؟ سرمایه‌گذاران باید همیشه برای تغییر جهت رخدادها آماده باشند و حد ضرر یکی از مهم‌ترین ابزاری است که در این رابطه به کمک شما خواهد آمد. 

شما نمی‌دانید که بازار تا کجا بالا خواهد رفت اما می‌توانید زمانی که روند صعودی تغییر کرد به‌طور اتومات از ضرر بیشتر جلوگیری کنید و حد ضرر ابزاری است که دقیقاً در این زمان به کمک شما خواهد آمد. 

حد ضرر ابزاری است که در اکثر صرافی‌های رمزارز وجود دارد. بازار معاملاتی نوبیتکس نیز از حد ضرر پشتیبانی می‎کند و شما می‌توانید با استفاده از این ابزار ریسک معاملات خود را کم کنید. زمانی که معامله رمزارز شما به میزان معینی در ضرر قرار می‌گیرد، این ابزار به به‌طور خودکار معامله را برای شما می‌بندد تا از ضرر بیش‌ از اندازه‌ای که تعیین کرده‌اید؛ جلوگیری شود. بد نیست بدانید که معامله‌گران اغلب بهتر می‌دانند که چه میزان ضرر در حد تحملشان است اما طبیعتاً کمتر کسی می‌داند چه مقدار سود راضی‌اش خواهد کرد و هیچ‌کسی نیست که از سود بیشتر استقبال نکند. بنابراین معامله‌گران می‌توانند با تعیین حد ضرر سرمایه‌گذاری خود را کنترل کنند. اگر مایلید تا درباره حد ضرر بیشتر بدانید می‌توانید به مقاله حد ضرر چیست و یا مقاله با مدیریت ریسک آشنا شوید ؛ مراجعه کنید.

معامله‌گران باتجربه معمولاً حدود 1% از سرمایه خود را حاضرند از دست بدهند بنابراین حد ضرر معاملات خود را طوری تعیین می‌کنند که بیش از یک درصد وارد ضرر نشوند. این مقدار ریسک شاید زیاد به نظر نرسد؛ اما اگر سرمایه شما یک‌میلیون دلار یا بیشتر باشد یک درصد آن‌هم میزان زیادی می‌شود. پس می‌توان گفت که بهترین زمان فروش ارز دیجیتال برای شما زمانی است که بیشتر از 1 درصد دارایی خود را در معرض خطر قرار نداده‌اید. 

البته اگر میزان سرمایه شما کمتر است و از دست دادن میزان بیشتری از سرمایه اولیه، مشکلی در زندگی روزمره شما به وجود نمی‌آورد؛ می‌توانید میزان ریسک خود را بیشتر کنید و حد ضررهای بزرگ‌تری برای معاملات خود در نظر بگیرید. این مورد دست‌وپنجه نرم کردن با چارت و صرف زمان برای دنبال کردن قیمت را نیز برای شما کمتر خواهد کرد. 

سخن پایانی 

مهم نیست برای تفریح  ترید می‌کنید یا ترید در رمزارزها یک شغل جدی برای شما محسوب می‌شود. چه زمانی ارز دیجیتال را بفروشیم سؤالی است که کمتر کسی می‌تواند همیشه به آن پاسخ درستی بدهد. مهم است که به انتخاب خود احترام بگذارید و احساس پشیمانی نکنید. باید درک کنید که کسب تجربه و این انتخاب‌ها درنهایت منجر به تصمیمات درست‌تری در آینده می‌شود. فراموش نکنید که قدم‌های آهسته‌تری بردارید و برای سرمایه خود برنامه و هدف داشته باشید. درنهایت تنها کسی که می‌تواند بهترین تصمیم را برای سرمایه شما بگیرد؛ خود شما هستید. 

نوشته های مشابه