آموزش مفاهیم پایه

وایت پیپر چیست؟ بیانیه‌های که دنیا را تغییر می‌دهند

هر ICO (عرضه اولیه سکه) برای اینکه بتواند در بازار ارزهای دیجیتال موفق شود به یک white paper نیاز دارد. وایت پیپر درواقع بیانیه‌ای است که به دنیا نشان می‌دهد هدف ارائه این رمز ارز چیست، چگونه کار می‌کند و چرا ارزشمند است. سرمایه گذاران و تریدر های بر اساس وایت پیپر یک رمز ارز در مورد سرمایه گذاری در آن تصمیم گیری می‌کنند. بنابراین همه افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند باید بدانند وایت پیپر چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه بیشتر با این مفهوم مهم بازار ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم.

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر یا اوراق سفید به زبان ساده سندی است که هدف ارائه یک رمز ارز یا پروژه ارزهای دیجیتال را توضیح می‌دهد. در این سند، طرح کلی از مشکلی که پروژه به دنبال حل آن است به همراه راه حل‌های پیشنهادی و شرح مفصلی از محصول ارائه شده برای حل این مشکل دیده می‌شود. همچنین توضیح کاملی از معماری محصول و نحوه تعامل آن با کاربران نیز در وایت پیپر قرار دارد. همه ارزهای دیجیتال مانند بایننس کوین، بیت کوین، اتریوم، ریپل و … دارای وایت پیپر هستند. معمولاً پیش از عرضه اولیه سکه از وایت پیپر استفاده می‌شود تا سرمایه لازم برای شروع پروژه جمع آوری شود.

یک وایت پیپر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای اینکه وایت پیپر به یک سند قابل اتکا و معتبر تبدیل شود باید شامل بخش‌های زیر باشد. البته می‌توان بخش‌های جدیدی نیز به وایت پیپر اضافه کرد.

  • مقدمه
  • سلب مسئولیت (Disclaimer)
  • فهرست مطالب
  • شرح وضعیت بازار و مشکلی که وجود دارد
  • معرفی محصول و چگونگی حل مشکل مدنظر
  • معرفی توکن ها: تعداد، نحوه عملکرد، نحوه ارائه یا عرضه و …
  • نحوه استفاده از وجوه جمع آوری شده
  • معرفی تیم
  • نقشه راه

هیچ ارز دیجیتالی بدون رعایت این نکات در وایت پیپر خود ارائه یک راه حل قابل قبول نمی‌تواند در بازار موفق باشد. معمولاً در اکثر موارد تنها در عرضه‌های اولیه وایت پیپر اهمیت زیادی پیدا می‌کند اما این سند تا همیشه نشانه‌ای برای سرمایه گذاران است تا ارزشمند بودن یک پروژه را بسنجند. بنابر این اگر قصد خرید شیبا یا ارز دیجیتال دیگری را دارید به این فکر کنید که هدف ارائه این ارز دیجیتال چه بوده و چه چیزی باعث ارزشمند شدن آن می‌شود.

چرا وایت پیپر مهم است؟

تنها در سال گذشته نزدیک به 27 میلیارد دلار در ICO ها یا عرضه اولیه سکه سرمایه گذاری شده است. بدون ارائه وایت پیپ رهایی که سرمایه گذاران را مجاب کند رسیدن به چنین مبلغی غیر ممکن بود. وایت پیپرها مهم‌ترین اسناد در دنیای تکنولوژی هستند و سرمایه گذاران بزرگ با استفاده از این اسناد می‌توانند دید کلی نسبت به یک پروژه پیدا کنند.

از طرفی وایت پیپر ها تنها متعلق به دنیای ارزهای دیجیتال نیستند و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در هنگام معامله بنگاه با بنگاه با سایر شرکت‌ها بیشتر از هر چیزی به وایت پیپر محصول توجه می‌کنند. یکی از عوامل افزایش قیمت ارز دیجیتال و کسب سرمایه‌های بزرگ در سال‌های اخیر، ارائه وایت پیپرهای جذاب بوده است که توجه سرمایه گذاران حرفه‌ای را جلب کرده‌اند. در ادامه با مهم‌ترین وایت پیپرهای ارزدیجیتال آشنا می‌شویم.

White paper بیت کوین؛ وایت پیپری که دنیا را تغییر داد

وایت پیپر بیت کوین اولین وایت پیپر دنیای ارزهای دیجیتال بود که توانست انقلابی در بازارهای مالی جهان ایجاد کند. white paper بیت کوین در 31 اکتبر سال 2008 ارائه شد. این وایت پیپر 9 صفحه‌ای با عنوان «بیت کوین: یک سیستم پولی الکترونیکی همتا به همتا» توسط فرد یا افرادی به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.

در این وایت پیپر، هدف بیت کوین، ارائه یک راه کار جدید برای ارسال پول بین افراد مختلف بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند نهادهای مالی، عنوان شده است. این وایت پیپر به خوبی مشکل موجود، راه حل‌های آن و نحوه کار بیت کوین را توضیح می‌دهد. بدون شک این سند یکی از دلایل اصلی ا جلب نظر سرمایه گذاران به بیت کوین و تبدیل آن به پادشاه ارزهای دیجیتال است. بنابراین دفعه دیگر که در حال تبدیل بیت کوین به تومان بودید به این مسئله فکر کنید بدون وایت پیپر بیت کوین هیچکدام از موفقیت‌های فعلی ارزهای دیجیتال امکان پذیر نبود.

وایت پیپر اتریوم، تغییر نگاه به بلاکچین و ایجاد امکانات جدید

در سال 2013 دومین وایت پیپر مهم ارزهای دیجیتال یعنی وایت پیپر اتریوم توسط Vitalik Buterin منتشر شد. ویتالیک بوترین یک برنامه نویس کانادایی-روسی است که با ارائه white paper اتریوم نحوه استفاده از بلاکچین را تغییر داد. ویتالیک وایت پیپر خود را با عنوان «پلتفرم نسل جدید قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیر متمرکز» منتشر کرد. ویتالیک معتقد بود بیت کوین از تمام ظرفیت‌های بلاکچین استفاده نمی‌کند و به بررسی نقاط ضعف بیت کوین پرداخت. سپس در کنار بیت کوین، سایر آلت کوین‌های موجود در بازار را نیز بررسی و آن‌ها را به عنوان نمونه‌های ضعیف‌تر بیت کوین معرفی کرد.

در نهایت نیز از اتریوم به عنوان جایگزینی مطمئن و پرکاربر برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین رونمایی کرد. اتریوم توانست با استفاده از این وایت پیپر 15.5 میلیون دلار سرمایه جذب کند. بعد از راه اندازی بنیاد اتریوم در سال 2015، بدون هیچ تغییری هنوز هم از وایت پیپر اولیه اتریوم استفاده می‌شود. شما می‌توانید همین حالا از سایت نوبیتکس اقدام به خرید اتریوم کلاسیک کنید.

وایت پیپر چه تفاوتی با کاتالوگ یا بروشور محصول دارد؟

کاتالوگ یا بروشور اهداف تبلیغاتی دارند و در بسیاری از موارد اطلاعات ارائه شده در آن‌ها معتبر نیست یا اهمیت چندانی ندارد. در مقابل در وایت پیپر هدف اصلی ارائه مدارک قابل استنادی است که نشان می‌دهد محصول مورد نظر می‌تواند مشکلی که در حال حاضر وجود دارد را برطرف کند. وایت پیپر تلاش می‌کند سرمایه گذاران را از طریق ارائه یک راه حل واقعی متقاعد کند. از طرفی کاتالوگ و بروشور بیشتر مربوط به بخش فروش می‌شوند. درحالی که وایت پیپر مربوط به مرحله پیش از شروع پروژه است. علاوه بر این ICO ها برای تبلیغات از ابزارهای دیگری مانند ایردراپ به جای وایت پیپر کمک می‌گیرند. با مطالعه مقاله ایردراپ چیست می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

تاریخچه وایت پیپر؛ کاربرد وایت پیپر در دولت و بازاریابی

سال‌ها پیش از آن که ساتوشی ناکاموتو با ارائه وایت پیپر خود دنیای سرمایه گذاری را تغییر دهد و مفاهیم جدیدی مانند ربات خرید و فروش ارز دیجیتال را به وجود آورد، وایت پیپر ها یا اوراق سفید به عنوان اوراق دولتی توسط دولت بریتانیا در زمان چرچیل مورد استفاده قرار می‌گرفتند. گرتا بل دیپلمات بریتانیایی در سال 1920 اولین وایت پیپر را منتشر کرد.

از آن تاریخ به بعد دولت‌ها، اوراق سفید را بعد از تصویب در هیئت دولت و مجلس برای اطلاع رسانی عمومی در اختیار مردم قرار می‌دهند. دولت‌ها قب از تصویب قوانین حساس، با انتشار اوراق سفید افکار عمومی را آزمایش می‌کنند و به بررسی تأثیر احتمالی تصویب قوانین می‌پردازند. در وایت پیپر های دولتی نیز معمولاً یک مشکل مطرح شده و راه حل‌های آن عنوان می‌شود. وایت پیپر 1939 و 1966 از مهمترین اوراق سفید دولتی هستند.

کاربرد وایت پیپر در بازاریابی بنگاه با بنگاه (B2B)

از دهه 90 به بعد از وایت پیپر ها به عنوان اسناد مهم بازاریابی و ابزار فروش توسط کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار گرفتند. این اسناد سفید شامل محتوای بلندی هستند که در آن به تبلیغ محصول یا سرویس یک کمپانی پرداخته می‌شود. با اینکه این اوراق ابزارهای بازاریابی هستند اما تا حد امکان اطلاعات ارائه شده در آن‌ها ارزشمند و واقعی است و تبلیغات به صورت غیر مستقیم در آن‌ها دیده می‌شود.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم سرمایه گذاران بزرگ کاملاً با وایت پیپرها آشنا هستند و قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال نیز از این اسناد به عنوان اصلی‌ترین عامل تصمیم گیری برای خرید از یک کمپانی یا همکاری با یک شرکت دیگر، استفاده می‌کردند.

با نوبیتکس، به معامله معتبرترین ارزهای دیجیتال بپردازید

در این مقاله با وایت پیپر و اهمیت آن آشنا شدیم. اگر به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم وایت پیپر ارزهای معتبر را بررسی کنید. بعد از آشنایی با ارزهای دیجیتال و گذراندن آموزش‌های لازم، با انتخاب یک کیف پول خوب و درنهایت انتخا یک صرافی معتبر مانند نوبیتکس وارد بازار معاملات شوید.

نوشته های مشابه