معرفی و بررسی

چرا بیشتر تریدرها ضرر می‌کنند؟ اشتباهات رایج تریدرهای تازه‌کار

اشتباهات رایج تریدرهای تازه‌کار

اگر تازه با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. این مقاله شامل تجربیات بسیاری از معامله‌گران است که بابت این تجارب، بهای زیادی پرداخت کرده‌اند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تازه‌کار، فارغ از اینکه در چه بازاری فعالیت می‌کنند، دچار اشتباهات مشترکی می‌شوند که نتیجه‌ی آن چیزی به‌جز ضررهای سنگین و از دست دادن سرمایه نیست. گاهی این اشتباهات آنقدر بزرگ و جبران‌ناپذیر است که فرد به خاطر عدم تکرار شکست‌ها، از بازار ترید به صورت کامل کناره‌گیری کند. در این مقاله به مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل اشتباهات معامله‌گران کم‌تجربه می‌پردازیم تا به بالا بردن آگاهی علاقمندان به کار در حوزه ترید و ارزهای دیجیتال کمکی کرده باشیم. با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج و پرتکرار

1- وارد کردن سرمایه هایی که زندگی عادی شما را به خطر می اندازد:

یکی از دلایل جذاب بودن بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات شدید قیمتی آن است. گاهی اوقات در اثر برخی اخبار و اتفاقات پیرامون بازار، قیمت ها شروع به رشد بسیار زیاد و غیر منطقی می‌کند که اصطلاحا به  این روند صعودی، بازار گاوی گفته می شود. معمولا در چنین شرایطی، هر ارزی که خریداری کنید، در مدت کوتاهی رشد مناسبی را تجربه می کند و این باعث به وجود آمدن نوعی شهامت برای معامله‌گران تازه‌کار می‌شود که هرچه پول و سرمایه دارند وارد چنین بازاری بکنند. آن‌ها ممکن است دارایی منقول و غیرمنقول خود را فروخته و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کنند. حتی ممکن است پا را فراتر از این گذاشته و اقدام به جذب پول از دیگران کنند بی‌آنکه به عواقب ریسکی که در انتظارشان است فکر کنند. نکته ای که از چشم تازه‌واردان پوشیده است این است که بازارها همانطور که رشد سریع می کنند، همانطور هم اصلاح و ریزش قیمتی سریع را تجربه می کنند. 

واقعیت این است که اصلاح های قیمتی بسیار سریع اتفاق می افتند و معمولا به جا ماندن معامله‌گران تازه کار از بازار می انجامد و  در اکثر موارد، به دلیل کم‌تجربگی افراد، شناسایی نقطه خروج مناسب تشخیص داده نمی‌شود. این به آن معناست که ارزش ارزهای خریداری شده آن‌ها بسیار کم شده و معامله‌گر برای جلوگیری از ضرر بیشتر مجبور است ارزها را به قیمتی حتی پایین‌تر از قیمت خریدش، بفروشد.

به همین دلیل، تجربه بسیاری این نکته را پر رنگ می کند که اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار پر نوسانی مثل ارزهای دیجیتال را دارید، حتما پول و سرمایه ای را وارد کنید که اگر در شرایطی، به طور کامل هم آن را از دست دادید، زندگی شما را تحت شعاع قرار ندهد و مشکلات بزرگ مالی و حقوقی برای شما ایجاد نشود.

به اندازه‌ای پول سرمایه‌گذاری کنید که طاقت از دست دادن آن را داشته باشید.

2-  تحقیق نکردن و فقط دنبال کردن دیگران

مهم‌ترین بخش یک سرمایه‌گذاری سودآور، تحقیق درست درباره ماهیت و آینده آن سرمایه گذاری است. حتی یک اصطلاح رایج (DYOR) بین معامله‌گران هم وجود دارد که به این موضوع تاکید دارد. کلمه‌ی “DYOR” مخفف عبارت “Do Your Own Research” مفهومی بسار حیاتی در حوزه مالی است، به این مفهوم که قبل از سرمایه‌گذاری به صورت شخصی تحقیقات خود را انجام دهید.
بسیاری از تازه کاران بازار، به دلیل گستردگی اطلاعات، ناآشنایی با سازوکارها و بخشی هم به خاطر تنبلی، حاضر به تحقیق روی آنچه سرمایه گذاری می‌کنند نیستند و منبع اصلی اطلاعاتی آنها رسانه های اجتماعی یا گروه های تبادل اطلاعات است. رسانه‌هایی که افراد کلاهبردار به صورت فعال در حال گسترش اطلاعات نادرست در مورد ارزهای مختلف در این پلتفرم ها هستند. بسیاری از این افراد در دام کسانی می افتند که با هدف قبلی، یک ارز بی‌ارزش را تبلیغ کرده و افراد را ترغیب به خرید چنین ارزهایی به قیمت‌های خیلی زیاد می کنند. 

هرگز فراموش نکنید که تحقیق صحیح و اعتماد به اطلاعاتی که خودتان پیرامون یک سرمایه‌گذاری بدست می‌آورید بسیار با‌ارزش و قابل‌اعتماد است، هرگز به حرف دیگران اعتماد نکنید و قبل از سرمایه گذاری، تمامی جوانب را بسنجید و بدانید روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید.

3- عدم تسلط به دانش تحلیل‌های تکنیکال و بنیادین

اگر قصد دارید دنیای معامله‌گری را به صورت جدی دنبال کنید، دو رکن جدا نشدنی از بازارهای مالی، کسب دانش و مهارت در تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادین است. معامله‌گران موفق در واقع تحلیلگران موفق هستند. افراد تازه کار تا زمانی که این دانش را کسب نکرده‌اند، توان تشخیص رویدادها و پیش‌بینی بازار و علم مواجهه با خطرات و مدیریت ریسک را نخواهند داشت. آن‌ها همیشه سردرگم خواهند بود. از آن مهم‌تر نمی‌توانند ارزش ذاتی آنچه که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارند محک بزنند. در نتیجه دچار خطای محاسباتی می‌شوند که مسیری جز ضرر را برای آنها هموار نمی کند.

برای معاملات خود تحلیل داشته باشید، روش‌های تحلیلی را بیاموزید و از آن‌ها به درستی استفاده کنید.

4- نداشتن استراتژی ترید

نداشتن یک استراتژی برای ترید مانند یک زندگی بی‌هدف است. این امر باعث به وجود آمدن سردرگمی، استرس و افزایش تعداد تصمیمات مالی اشتباه در زندگی فرد می شود. نداشتن استراتژی باعث به وجود آمدن سوال های زیادی برای افراد می شود.

هر معامله‌گر و سرمایه‌گذار قبل از هر اقدامی باید جواب سوال‌هایی که به آن می‌پردازیم را با توجه به نوع شخصیت خود و با توجه به میزان سرمایه خود پاسخ دهد. اولین سوال این است که «هدف ما از سرمایه گذاری در چه چارچوب زمانی است؟ آیا سرمایه گذاری ما کوتاه مدت است؟ یا میان مدت یا بلند مدت؟ آیا قصد ما نوعی سرمایه گذاری است که آن دارایی در یک مدت زمان معین رشد کند و توجهی به کاهش قیمت آن دارایی در کوتاه مدت نداریم؟  آیا هدف ما خرید و فروش مستمر دارایی های مختلف است و هدف ما کسب سود از نوسان‌های به وجود آمده در زمان‌های کوتاه‌مدت است؟»

جواب سوال های بالا با یک استراتژی صحیح معامله، که برای هر فرد منحصر به فرد است قابل پاسخ است. روشن است اگر از قبل هدف‌گذاری های مشخصی انجام داده باشیم، در صورت به وجود آمدن شرایط های خاص، با توجه به قوانین و هدف‌هایی که از آن‌ها پیروی می‌کنیم، بهترین و کم‌خطرترین تصمیمات را اتخاذ می‌کنیم و استراتژی معامله یک بخش جدا نشدنی از یک معامله گر است.

پس قبل از ورود و انجام هر معامله‌ای استراتژی خود را مشخص کنید. برای تریدهایتان برنامه‌ریزی کنید و طبق برنامه عمل کنید.

5- استفاده از اهرم یا Leverage 

یک بخش بسیار وسوسه کننده برای معامله‌گران تازه کار، وب‌سایت‌ها و صرافی‌هایی است که امکان لورج را مهیا می‌کنند. استفاده از لورج (Leverage) جزئیات بسیاری دارد و نحوه کارکرد و میزان ضریب آن در وبسایت‌های پشتیبانی کننده این ابزار، بسیار متفاوت است. به طور کلی لورج نوعی ابزار وام‌گیری از یک پلتفرم است. برای مثال با اهرم 2:1، برای انجام یک معامله به ارزش 100 دلار، تنها کافی است 50 دلار را کاربر پرداخت کند و 50 دلار باقی را وبسایت به جای شما پرداخت می‌کند. مانند هر وامی شما باید کارمزد لورج خود را بازگردانید. اگر میزان موفقیت شما در معاملاتی که از لورج بهره‌گرفته اید بالا باشد، قطعا میزان کارمزدها به چشم نخواهد آمد اما اگر میزان موفقیت شما کم باشد هزینه‌ی کارمزد دردسرساز خواهد بود و امکان از دست رفتن پول اولیه شما به طور کامل وجود دارد.

به دلیل پیچیدگی استفاده از این ابزار و پیچیدگی پیش‌بینی بازار و از طرفی، سوءاستفاده نهنگ ها یا Whale از این ابزار و دستکاری عمدی قیمت‌های  بازار، استفاده از این ابزار ریسک بسیار بالایی دارد. پیشنهاد می‌شود قید استفاده از اهرم (Leverage) را حداقل تا زمانی که از نحوه‌ی عملکرد دقیق آن مطلع نشده‌اید، بزنید.

لورج سود شما را چند برابر می‌کند، همینطور ضرر شما را!

6- عدم کنترل احساسات

معامله گری علاوه بر تسلط علمی بر نمودارها و ارزیابی رفتارهای بازار، نیازمند تسلط به بخش مهم دیگری است که به روانشناسی بازار معروف است. بسیاری از تازه‌کاران توانایی کنترل خود، در شرایط پر فشار را ندارند. این مشکل باعث به وجود آمدن ضررهای بسیار شدید برای آن‌ها می‌شود. برای مثال حرص و طمع باعث می‌شود قوانین و هدف‌های از قبل تعیین شده معاملاتی زیر پا گذاشته شود و با خرید‌و‌فروش احساسی، ضرر زیادی به آن‌ها وارد شود. معامله گرانی که کنترل عواطف خود را در دست دارند، آرامش بیشتر و تصمیمات پر‌خطر کمتری در شرایط پر فشار می گیرند. آنها منضبط هستند و در معامله افراط و تفریط نمی‌کنند.

تسلط به دانش تحلیل و داشتن استراتژی لازم است اما کافی نیست. کنترل احساسات تریدرها را به سوددهی پایدار‌ می‌رساند.

7- تکرار اشتباهات

درس نگرفتن از اشتباهات گذشته بر خلاف چیزی که به ذهن انسان می‌رسد، مسئله ای بسیار متداول میان معامله‌گران تازه کار است. معمولا این افراد از یک نقطه چندین بار گزیده می‌شوند. پیشنهاد معامله گران موفق، ثبت اشتباهات، درس گرفتن از اشتباهات دیگران و مرور و تحلیل اشتباهات فردی است. این کار باعث می‌شود که معامله‌گر دقیقا بداند کجا اشتباه کرده و چگونه می‌توانست از آن اشتباه جلوگیری کند.

اشتباهات اگر ما را نمی‌کشد بگذاریم قوی‌ترمان کند. تغییر گذشته ممکن نیست اما درس گرفتن از آن کاملا در دسترس است.

سخن آخر

دنیای معامله‌گری، فضایی بسیار جذاب و پویا است و هر لحظه در حال تغییر و جنب‌وجوش است. برای اینکه از نبض بازار جا نمانید، باید برنامه‌ای منضبط برای ارتقا دانش خود در نظر داشته باشید، رویداد ها را لحظه به لحظه رصد کنید و سعی کنید اخبار دسته اول را از منابع درست و قابل استناد جست‌وجو کنید. برای اینکه یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید نباید از وارد شدن به دنیای جدید و فراگیری علوم و مفاهیم جدید فراری باشید. باید بر احساسات خود غلبه کنید و همیشه با برنامه به سوی آینده قدم بردارید.

نوشته های مشابه